PDA

View Full Version : slagplaat vervangen -> snaren eraf?



merijn0301
2 januari 2011, 11:14
Hoi,

Ik heb onlangs een G&L legacy gekocht. Kort na aankoop ontdekte ik een verkleuring in de slagplaat vanwege het prijsstikkertjes. Nu krijg ik een nieuwe slagplaat, maar zet die er zelf op.

Nu is het zo dat voor deze ingreep alle snaren eraf moeten, maar daar ben ik nooit echt een fan van, omdat dat volgens mij niet echt geweldig voor de hals is. Bij mijn oude strat heb ik dat één of twee keer gedaan in die 20 jaar dat ik m heb. Snaren vervangen doe altijd rustig en stuk voor stuk.

Is dit echt zo slecht voor de hals en afstelling daarvan, of valt het mee als je het met beleid doet?

Groeten Merijn

lollol
2 januari 2011, 11:17
Kan geen kwaad, maar je hoeft ze ook niet perse eraf te halen hoor.
Ik heb pas nog mijn slagplaat van mijn besnaarde gitaar af gehaald;)

macwilliams
2 januari 2011, 11:17
Je kan gerust de snaren verwijderen. Kan absoluut geen kwaad.

wietse
2 januari 2011, 11:21
Nu is het zo dat voor deze ingreep alle snaren eraf moeten, maar daar ben ik nooit echt een fan van, omdat dat volgens mij niet echt geweldig voor de hals is.


dit is het grootste fabel wat er bestaat in gitaarland, ik heb hier gitaren die toen ik ze kocht al 20 jaar op zolder hadden gelegen zonder snaren of met alleen maar de EAD snaren er nog op, niks mee aan de hand, alleen oude egmonds torderen dan, maar dat doen ze ook wel met alle snaren er op.
je kan gerust alle snaren er af halen en zeker als het voor zo'n kort klusje is, het ergste wat kan gebeuren als een hals lange tijd zonder snaren is is dat hij rechter trekt en met nieuwe snaren er op effe een dagje nodig heeft om z'n oude stand weer te vinden.
maar dat gebeurt echt niet in een paar uur of je hals moet al van waaibomenhout zijn gemaakt.
als het zonder snaren zijn zo slecht voor je hals zou zijn, waarom kan je dan losse 2e hands halzen en nieuwe halzen kopen?
laat je niet bang praten.

jutter
2 januari 2011, 11:40
Jaren geleden heb ik deze discussie al eens met Anno Galama gehad. Waar we het beiden over eens waren is dat als je alle 6 snaren in één keer vervangt en doe je dat regelmatig (1x in de 3 of 4 weken) dit niet goed is voor je hals. Het is dan verstandig om zo nu en dan een snaar te vervangen en niet alles in één keer. Als je regelmatig, dus om de 3 of 4 weken, de spanning van de hals eraf haalt en er weer op zet dan is het eenvoudig voor te stellen dan het hout van de hals er onder te lijden heeft. Mocht het gebeuren dat het nodig is om een keertje alle snaren eraf te halen zal dat echter niet zoveel kwaad kunnen zolang dit maar bij een keertje blijft.

barno
2 januari 2011, 12:13
dit is het grootste fabel wat er bestaat in gitaarland, ik heb hier gitaren die toen ik ze kocht al 20 jaar op zolder hadden gelegen zonder snaren of met alleen maar de EAD snaren er nog op, niks mee aan de hand, alleen oude egmonds torderen dan, maar dat doen ze ook wel met alle snaren er op.
je kan gerust alle snaren er af halen en zeker als het voor zo'n kort klusje is, het ergste wat kan gebeuren als een hals lange tijd zonder snaren is is dat hij rechter trekt en met nieuwe snaren er op effe een dagje nodig heeft om z'n oude stand weer te vinden.
maar dat gebeurt echt niet in een paar uur of je hals moet al van waaibomenhout zijn gemaakt.
als het zonder snaren zijn zo slecht voor je hals zou zijn, waarom kan je dan losse 2e hands halzen en nieuwe halzen kopen?
laat je niet bang praten.

+1 dat zijn van die fabels waar gitaarherstellers / bouwers echt niet bij kunnen. een neck is een gewoon een stuk hout dat onder spanning weerstand biedt en zonder spanning wat terugveert.

Noid
2 januari 2011, 12:15
Ik ben ook van mening dat je gerust alle snaren er even af kunt halen.

Het is ook logsich, want een gitaar wordt gebouwd door een aantal delen hout aan elkaar te lijmen/schroeven. Pas als de hele gitaar in elkaar zit komt er een grote trekkracht (=snaarspanning van ongeveer 90 kg) op. De gitaar geeft dan in feite geen krimp. Hoogstens miniem: de toets wordt iets hol, wat met de trussrod weer te verstellen is. Haal je de snaren er af, dan komt hij weer in z'n oorspronkelijke vorm en zet je er vervolgens weer nieuwe snaren op, dan is hij weer in de "bespannen" toestand. Dat kan hij makkelijk hebben. Vergelijk het met een hamer, die aan enorme krachten bloot staat als je ermee op een spijker ramt, maar z'n vorm behoudt. Of een fiets: waar je met 2 man (zo'n 160kg) op zit, die kan er ook tegen.

[edit] Oh ja, om 6 snaren tegelijk te vervangen pak ik een zijkniptang en knip ik de snaren 1 voor 1 door. Alle 6 tegelijk lijkt me nog net te drastisch, maar ik ga ze niet eerst 1 voor 1 ontstemmen. In het echt knapt er ook wel eens een snaar en daar kan de gitaar ook goed tegen. Het blijft een instrument, dus je moet er verstandig mee omgaan, maar het is je moeder niet :)

Gearjunkie
2 januari 2011, 12:21
Inderdaad grote onzin dat het niet zou kunnen.
Kijk eens om je heen en ontdek hoeveel objecten er zijn die continu onder wisselende spanning staan.

Daarnaast kan je je G&L slagplaat toch niet vervangen zonder de snaren eraf te halen, omdat je de pickups eerst in de slagplaat zet. Je beschadigd al snel de body met die pickup-schroeven als je hem onder de snaren door moet drukken.

Midwolda
2 januari 2011, 12:21
Bij Stratocasters los ik de snaren zover dat er een dikke viltstift tussen de snaren en de 17e fret past.
Er is dan net voldoende ruimte over om de slagplaat er tussenuit te frummelen.
Bij Les Paul's schroef ik gewoon de stoptail los (wel eerst de spanning van de snaren af natuurlijk).
Zet er voor het latere gemak wel eerst even een capo op de 12 fret op.

Nielsje
2 januari 2011, 12:24
Inderdaad, het is al een paar keer verteld, maar het kan geen kwaad. Mensen denken vaak dat een gitaar een bijzonder iets maar:

Het is maar hout hoor.


Kan een hoop hebben, zo'n gitaar heeft daar heus niet onder te lijden.
Wat denk je wat de meeste mensen doen die een hals van een strat vlakken of herfretten? Die halen zelfs de hals eraf! Nou nou...

Gearjunkie
2 januari 2011, 12:24
Bij Stratocasters los ik de snaren zover dat er een dikke viltstift tussen de snaren en de 17e fret past.
Er is dan net voldoende ruimte over om de slagplaat er tussenuit te frummelen.
Bij Les Paul's schroef ik gewoon de stoptail los (wel eerst de spanning van de snaren af natuurlijk).

Ook goed natuurlijk, maar het veronderstelde nadelige effect van snaren lossen is dan toch bereikt. Haal ze dan even los bij de tuners en maak dat je makkelijk kan werken.

Nielsje
2 januari 2011, 12:29
Oh ja, het ging natuurlijk over de slagplaat.
Beetje afhankelijk van de stemmechanieken, want bij locking tuners vind ik loshalen weer niet zo geweldig.

Bij sommige gitaren schroef ik eigenlijk ook wel gewoon de hals los (als ik weet dat 'ie bijvoorbeeld niet veel geshimmed is oid), en dan zet ik de snaren bij de topkam even vast met een stukje tape.

geert1976
2 januari 2011, 12:30
dit is het grootste fabel wat er bestaat in gitaarland, ik heb hier gitaren die toen ik ze kocht al 20 jaar op zolder hadden gelegen zonder snaren of met alleen maar de EAD snaren er nog op, niks mee aan de hand, alleen oude egmonds torderen dan, maar dat doen ze ook wel met alle snaren er op.
je kan gerust alle snaren er af halen en zeker als het voor zo'n kort klusje is, het ergste wat kan gebeuren als een hals lange tijd zonder snaren is is dat hij rechter trekt en met nieuwe snaren er op effe een dagje nodig heeft om z'n oude stand weer te vinden.
maar dat gebeurt echt niet in een paar uur of je hals moet al van waaibomenhout zijn gemaakt.
als het zonder snaren zijn zo slecht voor je hals zou zijn, waarom kan je dan losse 2e hands halzen en nieuwe halzen kopen?
laat je niet bang praten.

+1, hier sluit ik mij volledig bij aan:ok:


Jaren geleden heb ik deze discussie al eens met Anno Galama gehad. Waar we het beiden over eens waren is dat als je alle 6 snaren in één keer vervangt en doe je dat regelmatig (1x in de 3 of 4 weken) dit niet goed is voor je hals. Het is dan verstandig om zo nu en dan een snaar te vervangen en niet alles in één keer. Als je regelmatig, dus om de 3 of 4 weken, de spanning van de hals eraf haalt en er weer op zet dan is het eenvoudig voor te stellen dan het hout van de hals er onder te lijden heeft. Mocht het gebeuren dat het nodig is om een keertje alle snaren eraf te halen zal dat echter niet zoveel kwaad kunnen zolang dit maar bij een keertje blijft.

Ik geloof hier werkelijk helemaal niets van.
Ik ken verscheiden gitaristen, met allerhande soort gitaren, die zeker 1 keer paar maand, snaren wisselen en die de betreffende gitaren al een zeer lange tijd hebben.
Ik heb er geen eentje gehoord die problemen met de hals heeft.

Wat zou dan naar jouw mening de schade zijn die veroorzaakt wordt.
Begrijp me niet verkeerd, ik schat Galama hoog in hoor, maar voor mijn gevoel slaat die met het bovengenoemde argument de plank een beetje mis.

jutter
2 januari 2011, 12:35
+1, hier sluit ik mij volledig bij aan:ok:



Ik geloof hier werkelijk helemaal niets van.
Ik ken verscheiden gitaristen, met allerhande soort gitaren, die zeker 1 keer paar maand, snaren wisselen en die de betreffende gitaren al een zeer lange tijd hebben.
Ik heb er geen eentje gehoord die problemen met de hals heeft.

Wat zou dan naar jouw mening de schade zijn die veroorzaakt wordt.
Begrijp me niet verkeerd, ik schat Galama hoog in hoor, maar voor mijn gevoel slaat die met het bovengenoemde argument de plank een beetje mis.

Geert, eigenlijk heb je maar weinig voorstellingsvermogen nodig; elke 4 weken spanning eraf en er weer op of altijd constante spanning er op houden. Wat is beter? Galama schat ik betreft zijn kundigheid ook behoorlijk hoog in. Als er advies nodig was, was Anno de juiste persoon. Dat was in de jaren 80 al zo...

Gearjunkie
2 januari 2011, 12:39
Geert, eigenlijk heb je maar weinig voorstellingsvermogen nodig; elke 4 weken spanning eraf en er weer op of altijd constante spanning er op houden. Wat is beter? Galama schat ik betreft zijn kundigheid ook behoorlijk hoog in. Als er advies nodig was, was Anno de juiste persoon. Dat was in de jaren 80 al zo...
Maar in mijn beleving blijft het gewoon kul. Als je hout in de oervorm, dus als boom bekijkt moet je eens bedenken dat zij continu blootgesteld worden aan enorme spanningen in meerdere richtingen. Dat gaat probleemloos.

geert1976
2 januari 2011, 12:39
Geert, eigenlijk heb je maar weinig voorstellingsvermogen nodig; elke 4 weken spanning eraf en er weer op of altijd constante spanning er op houden. Wat is beter? Galama schat ik betreft zijn kundigheid ook behoorlijk hoog in. Als er advies nodig was, was Anno de juiste persoon. Dat was in de jaren 80 al zo...

Klopt, maar necken zijn altijd flexibel , denk maar eens aan temperatuursschommelingen en gitaar spelen zelf.

Als je jouw eigen beredenering en die van Galama bekijkt, zou een tremolo systeem dus dodelijk zijn voor de hals.....

FruscianteFan
2 januari 2011, 12:41
Geert, eigenlijk heb je maar weinig voorstellingsvermogen nodig; elke 4 weken spanning eraf en er weer op of altijd constante spanning er op houden. Wat is beter? Galama schat ik betreft zijn kundigheid ook behoorlijk hoog in. Als er advies nodig was, was Anno de juiste persoon. Dat was in de jaren 80 al zo...
Voorstellingsvermogen is in deze discussie totaal niet relevant. Dit is pure natuurkunde.

fred dons
2 januari 2011, 12:42
Jutter ik schat galama ook hoog in maar serieus, dit is echt onzin, een beetje tourgitaar wordt voor ieder concert van nieuwe snaren voorzien en bij een grote tour is dat gemiddeld om de dag; een neck kan daar prima tegen, op het moment dat een neck daar niet tegen zou kunnen heb je gewoon een slechte neck. ik heb nekken die soms jaren niet bespannen worden en die het prima doen als ik ze weer eens op een body zet en de enige problemen die ik soms met een neck heb zijn bij flame maple nekken die permament bespannen zijn en nogal sterk op seizoenswisselingen reageren.

Gearjunkie
2 januari 2011, 12:42
Mensen vergissen zich in het idee dat de trekkracht praktisch parallel aan de hals loopt en niet bijv. haaks erop.

jutter
2 januari 2011, 12:47
Ik krijg het gevoel dat dit ook weer een welles/nietus discussie wordt. Ik schat jullie kundigheid echt hoog in hoor, begrijp me niet verkeerd maar ik vertrouw toch meer op Anno zijn kundigheid.

BTW, Anno was niet een voorstander was tremelo's; je moest hemel en aarde bewegen wilde hij er een tremelo op een gitaar zetten......

Gearjunkie
2 januari 2011, 12:50
Ik krijg het gevoel dat dit ook weer een welles/nietus discussie wordt. Ik schat jullie kundigheid echt hoog in hoor, begrijp me niet verkeerd maar ik vertrouw toch meer op Anno zijn kundigheid.

BTW, Anno was niet een voorstander was tremelo's; je moest hemel en aarde bewegen wilde hij er een tremelo op een gitaar zetten......

Da's prima natuurlijk, maar bedenk wel dat er voldoende (met name Stratjes) zijn die al een jaar of 40/50 tremoloënd en snaar wisselend door het leven gaan, die nog geen krimp gegeven hebben.

FruscianteFan
2 januari 2011, 12:50
Ik krijg het gevoel dat dit ook weer een welles/nietus discussie wordt. Ik schat jullie kundigheid echt hoog in hoor, begrijp me niet verkeerd maar ik vertrouw toch meer op Anno zijn kundigheid.

BTW, Anno was niet een voorstander was tremelo's; je moest hemel en aarde bewegen wilde hij er een tremelo op een gitaar zetten......
Dat zegt toch echt meer over dhr Anno dan over tremolo's, of over wat een hals kan hebben.

Ik snap best je ergens bang voor kunt zijn, maar het klopt gewoon niet.

jutter
2 januari 2011, 12:52
Jutter ik schat galama ook hoog in maar serieus, dit is echt onzin, een beetje tourgitaar wordt voor ieder concert van nieuwe snaren voorzien en bij een grote tour is dat gemiddeld om de dag; een neck kan daar prima tegen, op het moment dat een neck daar niet tegen zou kunnen heb je gewoon een slechte neck. ik heb nekken die soms jaren niet bespannen worden en die het prima doen als ik ze weer eens op een body zet en de enige problemen die ik soms met een neck heb zijn bij flame maple nekken die permament bespannen zijn en nogal sterk op seizoenswisselingen reageren.

Zelf doe ik het ook hoor; om de paar weken komt er bij mij een vers setje snaren er op. Alle snaren gaan er in 1 keer af, toets wordt schoongemaakt en vers setje snaren er weer op. Ik heb er zelf ook nooit problemen mee gehad. Ik wilde alleen aangeven dat er mensen/bouwers zijn die daar anders over denken.

geert1976
2 januari 2011, 12:53
Ik krijg het gevoel dat dit ook weer een welles/nietus discussie wordt. Ik schat jullie kundigheid echt hoog in hoor, begrijp me niet verkeerd maar ik vertrouw toch meer op Anno zijn kundigheid.

BTW, Anno was niet een voorstander was tremelo's; je moest hemel en aarde bewegen wilde hij er een tremelo op een gitaar zetten......

Anno is ook maar een mens, die ook eens fout kan zitten met een beredenering:ok:

Zoals Fred al zegt een neck kan heel veel hebben.

jutter
2 januari 2011, 12:54
Anno is ook maar een mens, die ook eens fout kan zitten met een beredenering:ok:

Zoals Fred al zegt een neck kan heel veel hebben.

Zie bovenstaand...;)

munkie
2 januari 2011, 12:54
De door Gibson voor WO2 ontwikkelde trekstang (trussrod) voorkomt in principe het kromtrekken vd neck. Torderen en S vorm zijn helaas niet te corrigeren.

Ik heb wel het ID dat oude verroeste snaren een hogere trekkracht krijgen. Als je je gitaren maanden zo laat staan op EADGBE stemming dan kan de neck iets krom trekken.

Ik heb teveel gitaren en te weinig geld om daar nieuwe snaren op te zetten...
"Got myself a Cadillac but i can't afford the gasoline" (AC/DC) ;)

fred dons
2 januari 2011, 13:36
in verdediging van Jutter, ik heb wel gekkere dingen van bekende bouwers gehoord en ik leer ook nog iedere dag (meestal van mijn fouten :D )

Portel
2 januari 2011, 14:25
Je kunt gewoon de slagplaat losschroeven en voorzichtig optillen en over de elementen begeleiden.
Hoeven je snaren er niet af.

Ik weet niet óf het er iets mee te maken heeft, maar toen ik dit laatst zon 5 keer deed bij mijn Telecaster zat mijn dunste E-snaar daarna erg los en de dag erna knapte hij.

Wabbie
3 januari 2011, 00:13
Als je natuurkunde los gaat laten op diverse gitaar mythes krijg je veel aparte conclusies waar veel mensen niet aan durven, maar misschien is dat een discussie voor een ander topic

Dat gezegd hebbende, een hals is flexibel genoeg om om te kunnen gaan met een wisselende belasting zonder te breken door vermoeiing. Gewoon de snaren eraf halen en die slagplaat wisselen.

Tunes
3 januari 2011, 08:03
Geert, eigenlijk heb je maar weinig voorstellingsvermogen nodig; elke 4 weken spanning eraf en er weer op of altijd constante spanning er op houden. Wat is beter? Galama schat ik betreft zijn kundigheid ook behoorlijk hoog in. Als er advies nodig was, was Anno de juiste persoon. Dat was in de jaren 80 al zo...

Ik probeer het me voor te stellen, maar nee het lukt me niet.
Het is hout, het heeft veer kracht en is licht flexibel en kan bovendien heel veel hebben.
Er is hout wat dagelijks vele keren verschillende spanning onder gaat, kozijnen, stoelen, banken, een steel van een schop weet ik wat allemaal.

Er zijn zelfs, ik weet het bestaat nog niet lang, waarbij tijdens het spelen de spanning op de hals toe en afneemt TREMOLO !!!!

Oeps, eerst doorlezen dan reageren, je had het al over de tremolo.

Dus "Wat is beter ?", ik denk dat het niet veel uit maakt.

Maar ik weet ook niet alles, maat het blijft gewoon hout.
Overigens lees ik op het forum de meest vreemde problemen met gitaren die ik nog nooit gezien of gehoord heb.

merijn0301
3 januari 2011, 19:33
Mensen,

erg bedankt voor jullie reacties. Het biedt mij voldoende vertrouwen om het gewoon te doen. Je hebt kans dat het wel te doen is zonder de snaren te verwijderen. Maar dat wordt zo'n gepiel in zo'n kleine ruimte. Voor je t weet beschadig je de lak en dergeljke. Dan geef ik liever wat geld uit om m bij te laten draaien.

De Legacy klinky trouwens wel te gek!

Merijn

Gearjunkie
3 januari 2011, 19:45
Mensen,

erg bedankt voor jullie reacties. Het biedt mij voldoende vertrouwen om het gewoon te doen. Je hebt kans dat het wel te doen is zonder de snaren te verwijderen. Maar dat wordt zo'n gepiel in zo'n kleine ruimte. Voor je t weet beschadig je de lak en dergeljke. Dan geef ik liever wat geld uit om m bij te laten draaien.

De Legacy klinky trouwens wel te gek!

Merijn

Heel wijs! Wat wil je bijdraaien eigenlijk?? De truss rod?? Hoeft niet als je dezelfde (soort) snaren erop zet. (en de afstelling is nu ok)