PDA

View Full Version : Clean ska sound met Boss ME-50



zzrick600
2 januari 2011, 00:28
Hallo allemaal!

Ik heb sindskort een boss ME-50 multi-effect thuis staan. Ik probeer hier een lekker clean ska-geluid uit te halen, maar door gebrek aan ervaring (of juiste apparatuur) lukt dat mij niet echt. Het geluid dat ik wil is vergelijkbaar met bijvoorbeeld die nummer: http://www.youtube.com/watch?v=9C1hxSCP8zA

Kan iemand mij een zetje geven in de goede richting?

Bedankt!!!

Toaster
2 januari 2011, 01:17
He Rick,

Ik speel zelf in een ska band, Ik weet niet precies wat je bedoeld. Speel je alleen met de Boss en zonder een versterker?

Wat voor gitaar gebruik je?

Ska is al erg oud en als je vraag hoe je ska moet spelen: Dat kan eigenlijk met bijna elke gitaar en elke versterker. Er is geen standaard recept wat betreft gear voor deze muziek. Maar in het underground wereldje spelen veel ska bands met de grootste crappy zooi die er bestaat. En de grotere acts zie je met duurder spul staan maar echt er is geen vaste prik wat betreft gear. Het heeft meer met speeltechniek te maken dan met apparatuur.

Aangezien je zegt dat je een beginner bent neem ik even de vrijheid om de speeltechniek in het kort uit te leggen:
De bedoeling is dat je met een korte slag van je slaghand alle snaren raakt. Of je een up stroke (opwaartse slag) of down stroke (neerwaartse slag) gebruikt maakt niet veel uit maar je hoort wel verschil.

Je hand waarmee je de akkoorden speelt(bij ska vrijwel altijd barre akkoorden) Druk je alles goed in op de slag en verslap je je hand vrijwel onmiddelijk. (je blijft de snaren wel raken.)

Op deze manier heb je een korte slag. En krijg je die sound bijna meteen.

Ik gebruik zelf voor reggae een downstroke.
En voor ska een up stroke. Maar dit mag je naar eigen smaak gebruiken.

Zelf geef ik de voorkeur naar een geluid dat bij zo'n korte aanslag een behoorlijke bite heeft. Dus ik kies een volle clean sound, en een element dat niet teveel hoog heeft of teveel bas.
Op mijn tele is dat de middenstand.
Op mijn Gibson ook.
Op mijn strat gebruik ik bijna alle standen behalve het onderste element.

Die gitaren gebruik ik verschillend door elkaar om verschillende geluiden te krijgen. (Muziekstijlen en bands bepalen de gear!)
Mijn versterker is een Blackface Fender
Maar het kan ook op een Marshall. Bij optredens moet ik soms gewoon de apparatuur gebruiken die er voorhanden is. Dat kan van alles zijn. Buizen of transistor. Goedkope rommel of redelijke buizenbakken.

Maar ik zoek een dik clean geluid en dan kan ik gaan.

Wat betreft het nummer van Guus Meeuwis: Kies op je Boss een fender clean. (met misschien een heel lichte reverb en een mega zwakke delay) Bij een tele en een gibson de middelstand. Bij een strat modelgewoon zoeken maar begin met de bovenste twee elementen.

(ik heb trouwens nooit op een Boss ME 50 gespeeld dus ik ga er maar vanuit dat dit allemaal mogelijk is)

Succes!