PDA

View Full Version : retubing



joelvereycken
1 januari 2011, 23:52
Hallo,

Ik ben helemaal nieuw met het vervangen van buizen. Ik heb een marshall tsl 60 top en orange 4x12 hp8 cab.

Wat zijn de mogelijkheden voor het vervangen van de buizen? Ik ben op zoek naar een beukende sound aangezien ik metalcore/hardcore speel. (bands like...devil wears prada, we came as romans, underoath, a day to remember etc.)

Kan ik de buizen zelf vervangen?

de vragen zijn zowel voor preamp buizen als voor de eindbuizen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Misery Signals
2 januari 2011, 00:34
Gewoon je buizen laten uitmeten bij een tech. Zijn ze nog goed, niets aan laten doen. De kwaliteit van buizen is er niet echt op vooruit gegaan dus wat je hebt en wat goed is: houden. Preampbuizen per stuk vervangen indien faling.

Neem aub geen Russische preampbuizen, EHX, Sovtek, Tungsol, vergiftigde cathodes. Freeqi in Gent zei me dat niet te doen, ik kocht bij Tone Factory toch een EHX 5150 retube set.

Kutsound, Freeqi mat de buizen door. Van de vijf preampbuizen mat geen enkele boven 25-30%, nieuw uit de doos, twee buizen begonnen zelfs zichtbaar te zakken na enkele seconden. De eindbuizen waren wel 100%, komen erg traag op gang, amp twee minuten laten opwarmen. Preampbuizen gaan terug richting Tone Factory.

Preampbuizen die betrouwbaar zijn: JJ volgens hem. Meet elke buis uit die hij binnenkrijgt. EL34 één type volgens hem: TAD EL34B STR.

Preampbuizen kan je zelf vervangen, eindbuizen laten steken en biassen bij tech.

BTW beukend kan je een TSL nu niet noemen. Eerder zompig rockend. Koop een 5150/6505 moest je kunnen.

MS

sjaak1990
2 januari 2011, 01:34
Verwacht geen al te grote verschillen, het zijn nuances in je geluid mits je huidige buizen niet al te gaar zijn. Preamp buizen kan je zo vervangen, en tja, kiezen naar smaak ze mogen allemaal anders zijn, wel een v1 buis in de v1 positie en een balanced aan het eind.
Zoals MS zegt, als je een beukende metal sound zoekt, kijk dan verder, niet om de TSL af te zeiken maar het is geen strakke beuk amp. Bands die je noemt hebben wel erg verschillende sounds, Underoath hoef je geen retestrakke amp voor te hebben maar je weet denk ik zelf ook al wel wat de amp nu kan.

Lexvandoef
2 januari 2011, 02:11
Vergiftigde cathodes? Wat bedoeltie daarmee?

Misery Signals
2 januari 2011, 13:25
Ik dacht dat er oxidatie opkwam.

MS

joelvereycken
2 januari 2011, 17:44
Oké, heel erg bedankt voor de hulp. Ik ga proberen mijn top te verkopen, wat zal een goede prijs zijn? Hij is denk ik ongeveer een jaartje of anderhalf oud.

Misery Signals
2 januari 2011, 17:53
Pakweg 500.

MS

sjaak1990
2 januari 2011, 17:58
http://link.marktplaats.nl/407671005

met betere trafo's, vind 500 zonder upgrade een goede richtprijs

Lexvandoef
2 januari 2011, 18:05
Ik dacht dat er oxidatie opkwam.

MS

hmm oke, heb zelf nooit problemen gehad met bv Tung Sol's, vind het zelfs een van de betere nieuwe buisjes (6v6 en 12ax7).

Misery Signals
2 januari 2011, 18:15
Laat ze eens goed uitmeten, ik denk dat je nog gaat verschieten.

MS

Lexvandoef
2 januari 2011, 18:24
Ze klinken goed en volgens mijn amp-tech waren ze prima in orde ;).

jerome
2 januari 2011, 23:25
Gewoon je buizen laten uitmeten bij een tech. Zijn ze nog goed, niets aan laten doen. De kwaliteit van buizen is er niet echt op vooruit gegaan dus wat je hebt en wat goed is: houden. Preampbuizen per stuk vervangen indien faling.

Neem aub geen Russische preampbuizen, EHX, Sovtek, Tungsol, vergiftigde cathodes. Freeqi in Gent zei me dat niet te doen, ik kocht bij Tone Factory toch een EHX 5150 retube set.

Kutsound, Freeqi mat de buizen door. Van de vijf preampbuizen mat geen enkele boven 25-30%, nieuw uit de doos, twee buizen begonnen zelfs zichtbaar te zakken na enkele seconden. De eindbuizen waren wel 100%, komen erg traag op gang, amp twee minuten laten opwarmen. Preampbuizen gaan terug richting Tone Factory.

Preampbuizen die betrouwbaar zijn: JJ volgens hem. Meet elke buis uit die hij binnenkrijgt. EL34 één type volgens hem: TAD EL34B STR.

Preampbuizen kan je zelf vervangen, eindbuizen laten steken en biassen bij tech.

BTW beukend kan je een TSL nu niet noemen. Eerder zompig rockend. Koop een 5150/6505 moest je kunnen.

MS

Beetje flauwekul dat alle Russische buizen kutbuizen zijn.
Ze zijn inderdaad wat minder betrouwbaar dan Philips, AEG en Telefunken buizen maar ja die worden niet meer gemaakt.
BTW enige overgebleven fabrieken die nog buizen maken staan in Rusland en in China.. ;)
En ik moet je zeggen, ik heb een paar zeer goed klinkende Philips preampbuisjes liggen die op de buizentester zeer goede meetwaarden geven.
En toch heb ik Tung Sol in mijn amp zitten, want die vind ik nog mooier klinken! Nog meer dynamiek, nog meer ballen!
En ik ben zeker niet de enige die dat vind, Tung Sol wordt op het ogenblik door veel gitaristen als de best klinkende preampbuis bestempeld. (Alhoewel het natuurlijk ook met smaak te maken heeft....)
En betrouwbaarheid..., ik heb altijd een paar reservebuisjes bij me en ze hoeven bij mij maar 3 jaar mee te gaan want dan zijn ze toch op en dan worden ze toch vervangen...
En dan nog iets, dat doormeten zegt ook niet zo heel erg veel.
Al zijn de meetwaarden nog goed, dan nog kan het zijn dat die buis vlakker en minder dynamisch klinkt als een splinternieuwe Tung Sol, JJ of mijn part een EH...

Misery Signals
2 januari 2011, 23:40
Nou,

Ik zeg enkel wat die goeie tech/amp fabrikant me zei én het toevallig bij 100% van die buisjes kon staven door meting. Op dat apparaat stonden een hoop standen/parameters dus ik kan me inbeelden dat die wel wat meer meet als enkel output alleen. En het gaat over de huidige lichting buisjes. Niet over vroegere lichtingen.

En Rusland en China? JJ's worden toch in Tesla/Slovakije gemaakt?

MS

zjanke
3 januari 2011, 12:46
Ik heb ooit een aantal NOS philips buizen gekocht en die werden allemaal gemeten waar ik bij stond. Allemaal bijzonder goed, maar 2 van de 6 waren microfonisch toen ik ze in mijn amp zette. Ze werden overigens keurig geruild door de verkoper, want in een oude buizenradio waren ze perfect bruikbaar.
Het doel waarvoor je ze gebruikt is iets waar je rekening mee moet houden.

lauke_101
3 januari 2011, 13:37
Wil je niet ontgoochelen MS, maar die TAD buizen zijn gewoon EHX buizen met een ander plaatje erop. Groove Tubes overigens precies eender, daar kun je soms nog de originele Sovtek belettering door het GT logo heen zien...

En alleen JJ in de pre amp raad ik ook niet echt aan, die buizen zijn zeer zeker goed maar klinken wel vrij donker. Dat wil nog wel eens zompig worden dan. Tung Sol zijn heel goed klinkende pre amp buisjes en ik vind EHX zelf ook niet slecht eigenlijk. Zelfs de huidige Chinese productie (niet die van een paar jaar terug!) vind ik heel niet zo gek eigenlijk, vooral in high gain amps. Met andere heb ik geen ervaring.

Oxidatie op je cathode (of waar dan ook in je buis) zie je overigens meteen omdat het zilverkleurige spul (barium zo uit mn geheugen?) boven in het glas van je buis wit uitslaat als het met zuurstof reageert, daar is dat voor bedoeld. Immers, zuurstof erin en je hele buis doet het gelijk niet meer.

Het blijft lachen, dat hele gegoochel met buizen. Ik zou vooral je eigen oren gebruiken en je verder niet te veel druk maken om alle verhalen op internet, want dat zijn er zo veel ;)

jerome
3 januari 2011, 14:18
+1!
Zelf proberen, zelf luisteren, dan weet je wat het beste bij jouw amp en bij jouw smaak past.
Jij en ik vinden Tung Sol misschien de best klinkende preampbuisjes maar TS vind misschien wel een ander merk fantastisch in zijn versterker klinken.
En inderdaad zijn EH buizen zeker goede preampbuisjes.
Ik vond ze zelfs té vol en té vet, zeg maar bombastisch klinken.
Maar het lijkt me een geweldige buis voor metal, en dat is toch wat TS zoekt.
Als ik TS was kocht ik totaal minimaal 3 buisjes:
1 x EH, 1 x Tung Sol en 1 x JJ alledrie in de V1 uitvoering. Die geven in de V1 positie wat meer gain, lijkt me lekker voor metal.
En dan alle mogelijkheden/posities uitproberen.
En misschien een extra EH in de V3 uitvoering . Die zijn getest op balans en geven in de V3 positie vaak een voller en breder geluid en dat kan ook lekker zijn voor metal...

caliban
3 januari 2011, 14:19
Probeer voor de zekerheid misschien eens een boost voor je amp en eventueel een EQ in de fx-loop. Uit de TSL moeten in principe echt wel deftige heavy geluiden te krijgen zijn.

rudolf
3 januari 2011, 15:47
Ik wou net zeggen. Stock is het zeker geen metal amp, maar met een boostertje/EQ kun je 'm al heel wat meer metal maken.

lauke_101
3 januari 2011, 21:52
Met high gain buisjes zou ik oppassen, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt. De pre amp van die amp produceert sowieso al behoorlijk wat gain en het kon wel eens zo zijn dat met high gain pre amp buizen het allemaal een beetje te veel wordt. Dat resulteert dan al gauw in een zompige sound met weinig definitie.

Booster ervoor en met name een eq in de fx-loop zijn erg goede suggesties overigens :ok:

jerome
3 januari 2011, 22:20
Daar heb je gelijk in, het kan minder goed uitpakken.
Maar sommige amps reageren er wel lekker op als je de preamp minder open hoeft te draaien om een bepaalde hoeveelheid gain te krijgen.
En als het niet goed uitpakt en die "high gain buis" in V1 dus niet lekker klinkt kan je hem alsnog in V2 of V3 gebruiken ;)

big dooley
3 januari 2011, 22:48
Wil je niet ontgoochelen MS, maar die TAD buizen zijn gewoon EHX buizen met een ander plaatje erop. Groove Tubes overigens precies eender, daar kun je soms nog de originele Sovtek belettering door het GT logo heen zien...

kleine rectificatie, TAD's worden gemaakt in china door shuguang (net als ruby's)... hun str-buizen, worden in opdracht gemaakt, en zijn niet als een ander merk te vinden... TAD test hun buizen vrij uitgebreid en daarom leveren ze ook 6 maanden garantie... waar je uiteraard wel een premie voor betaalt

groove tubes is echt een relabel-merk, wat met veel marketing en hype extreme bedragen vraagt voor hun spullen... rusland, china, slowakije... overal halen ze hun buizen vandaan

dat russiche buizen troep zijn is niet geheel waar... de SED winged C's (de "echte" svetlana's) worden over het algemeen beschouwd als een zeer betrouwbare buis... mook de sovteks schijnen vrij betrouwbaar te zijn, maar persoonlijk ben ik niet kapot van hun geluid... geen enkele buis uit rusland eigenlijk... ik ben zelf meer een enorme JJ-fanaat...

Misery Signals
4 januari 2011, 00:53
Inderdaad, TAD zijn Chineesjes, wat een pech zeg.

Die EHX-krengen heb ik intussen terug, gaan terug richting webstore, en ik blijf weg van de Russische preampdingetjes. De rest mag ze voor mijn part allemaal massaal pleuren. Allemaal de mist in is me net iets te gortig. Hij had het ook over de huidige lichting Russische preamptubes. Niet over eindtrapbuizen. Hij neemt ze niet meer in, en een andere tech in Belgisch Limburg ook niet meer. Beiden niet van de minsten. Mss dat andere leveranciers eerst de buizen testen en de kapotte er reeds uitgooien, wat een vertekend beeld kan geven. Iets wat bij deze leverancier duidelijk niet gebeurd is. 5 falende preamptubes zouden mijn deur sowieso nooit mogen bereikt hebben.

OT:Tube screamer maakt zompige amps een pak strakker. Kan je idd doen. Zie ook Devin Townsend die van Mesa's metalamps maakt icm die TS-dingen.

MS

big dooley
4 januari 2011, 11:29
Mss dat andere leveranciers eerst de buizen testen en de kapotte er reeds uitgooien, wat een vertekend beeld kan geven. Iets wat bij deze leverancier duidelijk niet gebeurd is. 5 falende preamptubes zouden mijn deur sowieso nooit mogen bereikt hebben.

MS

das wel heel erg kort door de bocht...
elke leverancier test zijn buizen en de rotte appels worden er uitgehaald... ook bij tonefactory.. als jij dan vervolgens 5 rotte buizen krijgt, dan verdenk ik eerder de bezorger van onvoorzichtige omgang met het pakketje, dan een buizenleverancier (waar ik overigens mijn spulletjes met volle tevredenheid vandaan haal), die het testen aan zijn laars lapt...
iedereen weet hoe slecht de stabiliteit in kwaliteit van buizen kan zijn en hoe teer en gevoelig zo'n buis is... van welke fabrikant dan ook

Rick trodat
4 januari 2011, 11:45
Ik dacht dat het met preampbuizen wel meeviel qua vervoeren. Ik dacht dat eindbuizen vooral kwetsbaar waren.

Qua sound hangt het best af welke versterker je hebt en waarvoor het buisje dient. Vervorming in de preamp, of eindbuizen ( meeste fenders)

Ook ben ik van mening dat 80% van je sound door de V1 bepaald wordt. Maar een highgain buis voor de loop heeft minder effect, dan dat je deze plaatst op de v1 positie; maar hierdoor heb je wel meer ruis.

joelvereycken
4 januari 2011, 12:27
Okee,,, ik snap nog niet zo veel van dat v1 v2 v3 etc.
Kan ik preamp buisjes gewoon van Thomann bestellen? Eindbuizen niet neem ik aan,

Maar nog ff een vraagje. Mijn clean klinkt opeens een stuk dunner en meer distorted, waar kan dit aan liggen??

big dooley
4 januari 2011, 13:54
Okee,,, ik snap nog niet zo veel van dat v1 v2 v3 etc.
Kan ik preamp buisjes gewoon van Thomann bestellen? Eindbuizen niet neem ik aan,

Maar nog ff een vraagje. Mijn clean klinkt opeens een stuk dunner en meer distorted, waar kan dit aan liggen??

V1 is de eerste buis die het signaal versterkt, vervolgd door V2 etc...
V5 en V6 zijn de eindbuizen en staan qua signaal parallel aan elkaar...

weet ff niet hoe oud je buizen inmiddels zijn, maar voor wat je nu beschrijft kan aan de buizen te wijten zijn...

afgaande op jouw muziek/stijlzou ik kiezen voor JJ KT77's of JJ 6CA7's in de eindtrap... deze geven meer laag en hoog en hebben ook wat meer headroom, zodat je eindtrap wat beter clean blijft (iets wat heel veel metalgitaristen willen!)
voor V1 lijkt me een JJ met lage microfonie (V1 gelabelde buizen bij tonefactory) het meest geschikt
dan een russische of chinese high gain selected buis in V2,
een JJ ecc803 longplate in V3 aangezien die iets meer aankunnen in deze positie (wat een tungsol-vreter blijkt te zijn)
en in V4 een 5751 of wellicht zelfs een 12AT7... deze buizen hebben minder gain dan een 12ax7/ecc83 wat de eindtrap ook helpt iets meer clean te houden... vergeet eindtrapverzadiging, daar heb je als metalgitarist meestal niet veel aan...
trap ook niet in het verhaal van gebalanceerde triode's voor de fasedraaier (=V4 in jouw geval) dat is pure bullshit... de fasedraaier in bijna alle gitaarversterkers is sowieso al uit balans, dus een gebalanceerde buis in deze positie stoppen heeft geen zin

voor het vervangen van eindbuizen dient de versterker gebiast te worden (wat min of meer lijkt op het stationair afstellen van een motor met carburateur)

jerome
4 januari 2011, 23:31
Dat het bullshit is/geen effect zou hebben om een "gebalanceerde" buis in V3 te stoppen ben ik absoluut niet met je eens
Ik heb 2 JMP2203's en in allebei de amps heb ik "gebalanceerde" buisjes in V3 geprobeerd, zowel van JJ, EH als van Tung Sol en het maakte wel degelijk een behoorlijk verschil ten opzichte van de gewone JJ, EH en Tung Sol buisjes; een volle brede sound! Ik vond het persoonlijk té vol en té breed en vooral te dichtgesmeerd voor mijn smaak, en daarom heb ik uiteindelijk in allebei de amps weer een "gewone" TS in V3 gepropt. Maar ik kan me voorstellen dat het voor een metalsound wel eens te gek zou kunnen zijn, vooral in combinatie met een EH of een TAD in V1. Hoe het in een TSL uitpakt is natuurlijk altijd maar afwachten, iig leuk om een keer uit te proberen.
Uiteindelijk is bij mij de gebalanceerde TS op V2 beland en de JJ's en EH's op marktplaats, gewoon om dat het mijn smaak niet is... ;)
Overigens, al koop je 10 "gewone" JJ's of TS of EH buisjes, er zit allemaal verschil in (per merk onderling). Die relatief grote verschillen had je met de grote merken van vroegûh (Philips, Telefunken, Mullard) imho toch minder.
En ik moet ook zeggen dat in sommige merken/type amps de verschillen duidelijker hoorbaar zijn als in andere merken/typen amps...
En nog iets, ik heb begrepen dat diverse leveranciers een aantal buisjes testen en de buisjes die "gebalanceerde" waarden geven apart houden en een sticker "gebalanceerd" erop geplakt krijgen.
M.a.w. als je "gewone" niet geselecteerde buisjes koopt, dan kan je ook een "gebalanceerd" buisje treffen...

big dooley
4 januari 2011, 23:45
nogmaals jerome, het circuit van de fasedraaiers is in vrijwel alle gitaarversterkers al uit balans (met opzet)... er zijn zelf muzikanten (met name harmonica-spelers, die juist enorm van een vette onbalans houden.. en stoppen er daarom een 12DW7 in (100mu/17mu)
hoe dus een gebalanceerde buis in een ouwe marshall voor zo'n verschil kan maken als dat je beschrijft is mij dan een raadsel

jerome
5 januari 2011, 00:02
Ik heb ook werkelijk geen idee, maar het gaf een behoorlijk verschil in allebei de amps...
Soms denk ook wel eens dat die ouwe buizenbakken een compleet eigen leven leiden... ;)
Maar dat heeft ook z'n charmes, die bakken blijven me elke keer weer verrassen. Heerlijk gewoon!

caliban
5 januari 2011, 00:12
OT:Tube screamer maakt zompige amps een pak strakker. Kan je idd doen. Zie ook Devin Townsend die van Mesa's metalamps maakt icm die TS-dingen.



Voor velen is een mesa weliswaar ook zonder boost al een echte metal amp

sjaak1990
5 januari 2011, 00:25
Vind Tungsol het best klinken van de moderne productiebuizen die ik geprobeerd heb, oa. TAD, Sovtek, JJ, Svetlana, Shanguang. Gebuik op het moment alleen NOS buizen, en Tungsol komt qua klank wel het meest dichtbij, natuurlijk wel met een andere karakter, maar het zijn geen NOS buizen.
Ze zijn ook het meest onbetrouwbaar gebleken, in (de cathod follower stage) de v3 van mijn Marshall DSL gingen ze er doorheen als lucifers, iets om rekening mee te houden, daar zijn ze niet geschikt voor, zal dus ook voor de TSL gelden.

big dooley
5 januari 2011, 07:05
Vind Tungsol het best klinken van de moderne productiebuizen die ik geprobeerd heb, oa. TAD, Sovtek, JJ, Svetlana, Shanguang. Gebuik op het moment alleen NOS buizen, en Tungsol komt qua klank wel het meest dichtbij, natuurlijk wel met een andere karakter, maar het zijn geen NOS buizen.
Ze zijn ook het meest onbetrouwbaar gebleken, in (de cathod follower stage) de v3 van mijn Marshall DSL gingen ze er doorheen als lucifers, iets om rekening mee te houden, daar zijn ze niet geschikt voor, zal dus ook voor de TSL gelden.


klopt, is met de JVM precies hetzelfde verhaal... stop ze in de cathode follower en je zet ze in principe voor het vuurpeleton... is ergens nog een topic over, waar nico het hier ook over had... kreeg een batch binnen die voor 50% in de vuilnisbak kon...
niet dat ik er rouwig om ben, ik vind ze zelf totaal niet klinken en ook nog een flink microfonisch en/of ruis (naar mijn ervaring dan)

joelvereycken
5 januari 2011, 18:52
nogmaals erg bedankt voor de vele reacties.

welke preamp buisjes raden jullie dus aan voor mij ? dan kan ik een lijstje maken.

En waar kan ik ze het beste bestellen?

big dooley
6 januari 2011, 00:53
ikzelf haal ze bij tonefactory, altijd goed bevallen tot nu toe...

wat merken betreft zou je hier eigenlijk mooi zelf mee kunnen experimenteren, zodat je er zelf achter komt, wat je lekker vind klinken... en preampbuisjes zijn niet zo duur...
dus ecc83/12ax7's van JJ, tungsol, shuguang, EHX, etc...
wel zou ik een 12AT7 of een 5751 erbij nemen als experiment voor de laatste preampbuis (de fasedraaier)

eindbuizen is iets lastiger omdat ze duurder zijn en je ze gematched moet kopen

allochthomas
6 januari 2011, 01:17
Zelf haal ik mijn preamp buizen bij tonefactory.nl. Ik heb nu een tung sol high gain in V1 en in de rest zitten JJ's en ik ben daar meer dan tevreden over! Prima balans van een lekker crunch en een warm geluid zonder te wollig te worden(waar JJ's bekent om staan).

Ik heb nog 2 oude philips ECC83's liggen die ik ooit uit een oude radio heb getrokken die ik op de rommelmarkt had gekocht. Erg goeie resultaten mee gehad in mijn JTM45 kloon, misschien eens als proef in mijn mark III stoppen.