PDA

View Full Version : retubing



joelvereycken
1 januari 2011, 23:52
Hallo,

Ik ben helemaal nieuw met het vervangen van buizen. Ik heb een marshall tsl 60 top en orange 4x12 hp8 cab.

Wat zijn de mogelijkheden voor het vervangen van de buizen? Ik ben op zoek naar een beukende sound aangezien ik metalcore/hardcore speel. (bands like...devil wears prada, we came as romans, underoath, a day to remember etc.)

Kan ik de buizen zelf vervangen?

de vragen zijn zowel voor preamp buizen als voor de eindbuizen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Misery Signals
2 januari 2011, 00:34
Gewoon je buizen laten uitmeten bij een tech. Zijn ze nog goed, niets aan laten doen. De kwaliteit van buizen is er niet echt op vooruit gegaan dus wat je hebt en wat goed is: houden. Preampbuizen per stuk vervangen indien faling.

Neem aub geen Russische preampbuizen, EHX, Sovtek, Tungsol, vergiftigde cathodes. Freeqi in Gent zei me dat niet te doen, ik kocht bij Tone Factory toch een EHX 5150 retube set.

Kutsound, Freeqi mat de buizen door. Van de vijf preampbuizen mat geen enkele boven 25-30%, nieuw uit de doos, twee buizen begonnen zelfs zichtbaar te zakken na enkele seconden. De eindbuizen waren wel 100%, komen erg traag op gang, amp twee minuten laten opwarmen. Preampbuizen gaan terug richting Tone Factory.

Preampbuizen die betrouwbaar zijn: JJ volgens hem. Meet elke buis uit die hij binnenkrijgt. EL34 één type volgens hem: TAD EL34B STR.

Preampbuizen kan je zelf vervangen, eindbuizen laten steken en biassen bij tech.

BTW beukend kan je een TSL nu niet noemen. Eerder zompig rockend. Koop een 5150/6505 moest je kunnen.

MS

sjaak1990
2 januari 2011, 01:34
Verwacht geen al te grote verschillen, het zijn nuances in je geluid mits je huidige buizen niet al te gaar zijn. Preamp buizen kan je zo vervangen, en tja, kiezen naar smaak ze mogen allemaal anders zijn, wel een v1 buis in de v1 positie en een balanced aan het eind.