PDA

View Full Version : Fender Stratocaster elementen



blindmouse
1 januari 2011, 22:19
Kan iemand mij vertellen welk huidig setje Fender Stratocaster elementen hetzelfde klinkt als de elementen in een originele 70tiger-jaren Strat?

lollol
1 januari 2011, 22:59
de 69 komt qua jaartal het dichts in de buurt:soinnocent:

Pepe
1 januari 2011, 23:19
Geen enkele.
De gestanste black bottoms met de zwart/paarse windingen uit de laatste Fullerton jaren is dezelfde pickup.

De '69's zijn big feet skinny legs. Dus veel bas en weinig hoog itt tot de non staggered seventies/black bottoms die meer twang hebben en meer rocky klinken dan blues.

blindmouse
2 januari 2011, 11:38
Is er dan misschien een ander merk dat qua sound te vergelijken is met een 70tiger jaren setje? Niets ten nadele van fenderelementen uit andere periodes, maar de elementen uit de jaren 70 vind ik heel lekker klinken.

Pepe
2 januari 2011, 12:21
Vast wel maar ik ken ze niet. GFS heeft wat "seventies" pickups maar de enige overeenkomst is de kleur van het draad.
De pickups zijn niet populair en de afzetmarkt is niet groot genoeg voor manufactures denk ik.
De pickups van Haussel en Voodoo bijvoorbeeld klinken hetzelfde als de koperwire's, het is vooral marketing.

Ik heb een aantal grey bottoms, red bottoms, gestanste black bottoms en de gewone black bottoms die soms in 73/74 strats zitten, die laatste zijn pickups die over waren uit de sixties die Fender eerst op wilde maken voor ze overgingen naar non staggered.
Ik heb al die pickups wel eens op marktplaats gegooid voor 25 euro pst. maar de enige pickup die ik verkocht was een texmex en een Vanzandt. Geen interesse.
Ik heb ook een voorkeur voor een Fender vintage boven een CS, het klinkt allemaal wat warmer en ronder in het hoog en strakker in het laag.

De Fender CS pickups zijn zeker niet slecht maar het zijn nieuwe pickups en wat agressiever en brighter dan de vintage. Over 30 jaar zullen ze ook wel mellowen.