PDA

View Full Version : U2



Han S
1 januari 2011, 21:35
Daar is ie dan, de zoekmachine zoekt niet op twee karakters, dus maar een nieuwe.

En ook nog toepasselijk want ik vind 'New Years day' een van de beste nummers, maar van 'Pride' krijg ik na al die keren te hebben gehoord nog altijd de rillingen.

Jammer dat ik ze de laatste 15 of zo jaar kwijt ben geraakt, ik kon het niet meer zo waarderen en dat oude werk spreekt me veel meer aan. Het werd ook allemaal zo mega groot, soort Andre Rieu voor vier personen. :D

Ik heb de video bewaard van Werchter 1982 (dacht ik) waar Bono in de lichtmast klimt..

Mitch
1 januari 2011, 22:09
Hahahha, het is vandaag "Open een topic over een grote band" dag :D

Ik verheug me nu al op de anti-Bono politie, die heerst hier nog harder dan de spellings gestapo :sneaky:
Toegegeven, met de preken heb ik niet veel en met zijn hese stem uit de tours van eerder dit decennium vind ik het geen prettig luisteren maar hij heeft zich aardig herpakt, al wordt het nooit meer zoals tijdens de Zoo tour (waar sowieso de hele band op hun top zat).
Weet je, ik heb me verplicht moeten verdiepen in U2 en juist die vroege periode kan me niet zo boeien. Ja, vuur, enthousiasme, gedrevenheid, tuurlijk. Zit er allemaal in. Maar ik houd eigenlijk altijd wel meer van periodes waarin bands wat meer zijn gegroeid, zowel qua sound als songwriting (zelfde voor de Peppers, Queen, Led Zeppelin etc). In dat licht bezien vind ik juist in hun latere periodes een aantal prachtige hoogtepunten te vinden, al produceren ze dan ook genoeg flutnummers hoor.
Sowieso die hele experimentele periode in Zooropa en Pop kan me volledig gestolen worden, op Stay na dan. Maar rond 2000 hadden ze weer hele redelijke nummers en zijn ze weer redelijk sterk teruggekomen met een wat beter gedoseerde hoeveelheid politieke praatjes tijdens de shows.

Eén van mijn absolute favorieten, Sometimes You Can't Make it:
http://www.youtube.com/watch?v=K936CcFU4Ls
Tijdens spelen vaak genoeg een traantje gelaten.

Sowieso altijd een plezier om te hebben gespeeld: Streets. Het fijnste moment om aan de synth te staan :D
http://www.youtube.com/watch?v=uDkBzkA9L4s
Wij wachtten ook wat langer met invallen van de gitaar om de spanning een beetje op te voeren, was écht lekker. Helaas geen mooie opname van op Youtube, heb er wel ergens audio van.

Een hoogtepunt uit de Achtung Baby tijd: Love is Blindness.
http://www.youtube.com/watch?v=L-YaW6p6ilc

Een knaller van het laatste album, Breathe, live:
http://www.youtube.com/watch?v=deZ-EDoNXso
Voor als je van wat kleiner live houdt, Han ;)

hugo123
1 januari 2011, 22:20
IK hou persoonlijk erg van sunday bloody sunday, goed lied vind ik dat! En one natuurlijk!

.slash.
7 januari 2011, 15:41
zelf ben niet zo'n u2 fan, alhoewel the Edge wel gaaf vind.

ik vind naast sunday bloody sunday, vertigo Get on you boots wel een heel stoer nummer!

rijsberman
8 januari 2011, 01:19
Zit nu een show van U2 op BNN te kijken. Vet.

Ik hou er wel van, al ben ik geen fan.

Rutger
8 januari 2011, 11:05
Ben een tijd verzot geweest op U2 en heb het grootste deel van hun CD's in huis. Was ik eerst fan van hun vroegere werk, ik ben toch het meest verzot op Achtung Baby waar ze voor het eerst radicaal van koers veranderden.

caliban
8 januari 2011, 14:18
soort Andre Rieu voor vier personen. :D


:seriousf::seriousf:

The_Edge_Gibson_Explorer
9 januari 2011, 00:22
Als ik ergens geen genoeg van kan krijgen dan is het wel van U2. Ik heb tevens alle albums op cd en lp en ik heb nog z'n 50 singles (of meer, ik ben de tel kwijt geraakt) en alle concerten die op dvd zijn uitgebracht. Maar het belangrijkste is dat deze muziek een grote betekennis heeft voor mij dat het tevens ervoor heeft gezorgd dat ik nu ben begonnen met gitaar spelen.

beruk
9 januari 2011, 00:33
Tot Rattle and Hum zeer genietbaar. Ben niet zo van het wereldverbeteren..

Live at Red Rock (http://www.youtube.com/watch?v=l6Jt7VEZ2q4) is wel een van mijn favoriete live registraties..

mikeyaxeman
9 januari 2011, 01:23
Heb ze vorig jaar nog live gezien in Brussel.
Er mooie show en heb er erg van genoten de keer daarvoor was destijds tijdens de "Zooropa" tour in Nijmegen en dat was ook erg vet. :ok:

EuroCinema
9 januari 2011, 09:37
I'm with Han. Ze heben t/m Unforgettable Fire: stel mooie klassieke nummers gemaakt. Toen was het ook nog gewoon "een" band. In de periode daarna werd het zowel qua sound als qua cult of personality allemaal een maatje te groot voor me. Toen The Fly uitkwam was ik echt teleurgesteld dat ze een intro hadden gejat van een veel jongere band (Charlatans) en achter de Madchester sound aanhobbelden. Dat is iedereen nu vergeten, lijkt wel. Toch komt bij elke plaat wel een single uit die ik echt goed gemaakt vind.

Pepe
9 januari 2011, 11:55
Ik heb ooit eens in het voorprogramma van ze gespeeld, onze vriendinnen werden gecharterd voor een rolletje, als tegenprestatie deed Bono onze podiummix.. dat kan je je nou niet meer voorstellen.
Ik vond ze eigenlijk pas interessant worden toen zich verloren in The Dark side of The Big American Dream en het duivelse alter ego de overhand begon te krijgen.
Sowieso was dat een spannende crossover tijd, Henry Rollins, Iggy Pop, Peppers en ook U2 die Urban Art Jungle door hun rock'n roll mixten.

Ze zijn min of meer weer terug bij af, het hoge bergen diepe dalen syndroom waar de Ieren van oudsher zo'n patent op hebben maar ik ben al bekeerd.

Mitch
9 januari 2011, 21:33
Ja, er is een grote parallel met Pink Floyd. Zoals Roger Waters het buitengewoon grootschalige succes op een negatieve manier ervaarde en zijn indrukken vorm gaf in The Wall, zo creëerde Bono McPhisto en werden de Golden Arches van McDOnalds op de hak genomen en nog wel meer van die dingen. Het verschil is dat de toon van Waters erg do nker was, de showelementen binnen de ZOO TV en POP tour van U2 bleven wel met een duidelijke knipoog. Maar ja, het is net als op een forum: zonder smilie denkt men al snel dat iets bloedserieus is en wordt ieder uiterlijk vertoon meteen beoordeeld als grootheidswaanzin.

caliban
10 januari 2011, 00:27
Ik vind U2 super, maar toch wel lang niet in de buurt komen van Pink Floyd. De vergelijking die je maakt tussen de Zoo-periode en de Wall-periode is natuurlijk wel ergens terecht.

Pepe
10 januari 2011, 02:23
Die Waters ging, in de woorden van Gilmour, ten onder aan megalomanie terwijl de rest van de band liever biscuitjes in thee aan het dopen was. Bij U2 was het toch meer een collectieve trip down the Vegas Strip. Katholieke jongensclub gaat stappen in Gomorra, stoute dingen doen.
Ik zie die vergelijking niet zo maar wat maakt het uit.

Mitch
10 januari 2011, 11:15
De vergelijking zit 'm in het formaat van de show, da's nogal simpel. Ingegeven voor Hans analogie naar André Rieu-voor-vier-personen. Ik merk vaker dat mensen die aanvankelijk fan waren (of niet) dat ervaarden als storend, dat bijv. de Popmart tour zo grootschalig was, net als de ZOO TV tour daarvoor dat ook was. Waar het me eigenlijk om ging, was dat ik het dan op mijn beurt storend vind als mensen die knipoog niet herkennen. Ze namen zichzelf juist niet zó serieus destijds maar hadden een statement te maken over grootschaligheid in het algemeen.

Pepe
10 januari 2011, 12:00
Ja, dat kan hoewel ik me voorstel dat je de zaken niet meer helemaal in de hand hebt als je, als Iers straatschoffie, ineens in de wereld van Hollywood Million Dollar Production terecht komt en de high tech stardust, glamour & coke het gezichtsveld enigszins beneveld.
Misschien was het tongue in cheek, misschien was alter ego McPhisto een manier om de boel in perspectief te blijven zien, who knows, maar het leverde spannende muziek op.
Tis wachten op de BonoAutoBio.

EuroCinema
10 januari 2011, 13:19
Waar het me eigenlijk om ging, was dat ik het dan op mijn beurt storend vind als mensen die knipoog niet herkennen. Ze namen zichzelf juist niet zó serieus destijds maar hadden een statement te maken over grootschaligheid in het algemeen.

Ach ja, dat was die tijd he... alles moest post-modern ironisch. Een tijdje best leuk, maar met "het is ironisch bedoeld" kan je natuurlijk ook alles rechtlullen. Het werd in veel gevallen een soort truc: linkse cabaretiers mochten goedkope moppen vertellen, want dat was dan een parodie op goedkope moppen. En verantwoorde bands konden heel ironisch commercieel gaan, want ze bedoelden juist dat ze ertegen waren. Dieptepunt was Jewel, die een nummer maakte over niet commercieel worden (okee), in de clip heel ironisch juist commercieel deed (okee dan) en het nummer voor een miljoen uitleende aan scheermesjesreclame (ehm...). Maar goed, hoe oprecht het allemaal was, is moeilijk vast te stellen. Hoe dan ook, alleen maar bijdehand gelaagd naar dingen verwijzen en de tijdsgeest weerspiegelen: leuk, maar het dateert als de ziekte en is zeker geen garantie voor een bevredigend stukje kunst of muziek.

Pepe
10 januari 2011, 14:12
Mits goed gebracht veroudert niet alle ironie even snel natuurlijk

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/b9/MagrittePipe.jpg

EuroCinema
10 januari 2011, 14:25
Eens, maar daar zat een tijdloze waarheid als een koe achter: het is geen pijp, maar een plaatje van een pijp.

Martijn-w
10 januari 2011, 16:53
U2.. ze hebben wel toffe nummers, maar meer dan 2 nummers van ze op 1 avond is te veel. Iets wat voor bijna iedere artiest wel geldt, maar bij U2 heb ik dit heel erg.

Rick trodat
10 januari 2011, 16:55
Ik vind bullet the blue sky zo'n fantastisch nummer. Helemaal niet u2 eigenlijk

beruk
14 augustus 2011, 00:42
Tijdens de vakantie bij de buurman deze DVD gezien:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/510EdYwIhzL.jpg
Ik moet bekennen dat ik dit een akelig goed concert van de heren vind, mooie registratie ook!

JER00N
14 augustus 2011, 02:36
U2 was de eerste band waar ik fan van was, op m'n 14e, 15e luisterde ik heel de dag niks anders. Tegenwoordig niet meer, maar ik luister er nog steeds graag naar, vooral de albums uit de jaren '80. En het geluid van The Edge blijft natuurlijk fenomenaal. De laatste albums vind ik wat minder, heb hun laatste hooguit twee keer geluisterd geloof ik :P

Misschien toch nog maar een keer een kaartje proberen te bemachtigen als m'n jeugdhelden weer naar Nederland komen...