PDA

View Full Version : Reaper in mp3



Keevinkos
1 januari 2011, 18:18
Heey,

Mijn bandje is al een tijdje bezig met het schrijven van eigen nummers, wat heel lekker loopt:) Ikzelf neem thuis op mijn eigen pc vaak dingen op, (ik speel zelf gitaar, maar ook zang en toetsen neem ik wel eens voor de lol op) Dit gaat prima, en ik ben verliefd op het programma Reaper dat ik ervoor gebruik.

Maar nu willen we met onze band een van onze eigen nummers opnemen, ik heb alles al geregeld, weet hoe het straks moet gaan etc:)
Alleen mis ik nog één ding: Ik wil het uiteindelijke bestand van reaper (de mix) -als alles klaar en afgemixt is- graag in mp3 hebben, zodat ik hem heel eenvoudig naar iedereen kan sturen en laten horen.

Ik heb al heel veel dingen geprobeerd maar het wil maar niet lukken met converters. Kan iemand mij een gedetailleerd (eenvoudig) stappenplan geven voor hoe ik die bestanden in mp3 kan krijgen?

Heel erg bedankt!:cheerup:

The Bertman
1 januari 2011, 18:49
Reaper heeft geen eigen audio-editor, ik gebruik Audacity daar voor. (Gratis!) In Audacity de eindmix importeren, en vervolgens exporteren als mp3, klaar.

[edit] Als ik een mix maak met de functie Render, dan kan ik hem ook als mp3 mixen. Moet je eerst de Lame decoder downloaden, dat geeft Reaper zelf aan, en dan de lame-dll in de directory van Reaper zetten.

Keevinkos
1 januari 2011, 18:58
Reaper heeft geen eigen audio-editor, ik gebruik Audacity daar voor. (Gratis!) In Audacity de eindmix importeren, en vervolgens exporteren als mp3, klaar.


ok dat ga ik eens proberen!:cheerup:


[edit] Als ik een mix maak met de functie Render, dan kan ik hem ook als mp3 mixen. Moet je eerst de Lame decoder downloaden, dat geeft Reaper zelf aan, en dan de lame-dll in de directory van Reaper zetten.

ja klopt, al gezien... maar ik kan op een of andere manier die lame decoder niet downloaden...

Steven Otto
1 januari 2011, 23:34
http://dl.dropbox.com/u/8394538/lame_enc.dll

Dat is hem.
Werkt al tijden perfect bij mij :)

Keevinkos
2 januari 2011, 11:58
heb de bovenstaande geprobeerd, maar hier krijg ik hetzelfde probleem als bij de andere lame: de computer geeft aan het dll bestand niet te kunnen openen...
what can I do?

Steven Otto
2 januari 2011, 12:08
Een .dll bestand heeft niet als functie om direct uitgevoerd te worden. Een .exe bestand kun je dubbelklikken en gebeurt er van alles. Dat is bij een .dll dus niet het geval!

Zoals Bert aangaf, moet je dat bestand kopiëren naar je Reaper Directory.
Je moet op zoek gaan naar de map waar je Reaper hebt geïnstalleerd. Dat is in de meeste gevallen in je Program Files. Het pad ziet er dan zo uit: "C://Program Files/Reaper". Als je tijdens de installatie van Reaper een andere locatie hebt gekozen, moet je naar die locatie gaan.
Als het goed is heb je nu de Reaper map geopend. Je ziet nu verschillende bestanden en nog een aantal mapjes. Hier moet je dus het lame_enc.dll bestanden kopiëren.

Als je de volgende keer in Reaper bezig bent en uiteindelijk je bestand wilt gaan renderen, kun je in plaats van .wav voor .mp3 kiezen. Je kan dan ook nog de kwaliteit van de mp3 bepalen (van 128 kbps tot 320).

Hopelijk moet het zo goed gaan :)

Keevinkos
2 januari 2011, 12:17
Ok, bedankt! Dat ga ik vanaaf dan maar eens uitproberen!:cheerup:

Keevinkos
2 januari 2011, 21:30
Ok! ik heb het voormekaar gekregen de lame in de map te zetten en het lukt nu, ik heb alles ingesteld op mp3 en kan weer opnemen en afspelen.
Maar hij krijg ik de uiteindelijke mix nu in een echt mp3 bestandje? (waarmee ik hem dus met een klik in windows media player kan krijgen bijv.)

vank joe!:hippie:

Dick Wolkendeck
2 januari 2011, 21:51
Ok! ik heb het voormekaar gekregen de lame in de map te zetten en het lukt nu, ik heb alles ingesteld op mp3 en kan weer opnemen en afspelen.
Maar hij krijg ik de uiteindelijke mix nu in een echt mp3 bestandje? (waarmee ik hem dus met een klik in windows media player kan krijgen bijv.)

vank joe!:hippie:

Yep, "Render tot MP3" en klaar is Clara.

Keevinkos
2 januari 2011, 22:20
Yes, het is me gelukt!:ok:

Ontzettend bedankt voor de hulp, volgende week starten we met de opnames van onze nummers. Zodra ze klaar zijn zal ik ze zsm posten!:cheerup: