PDA

View Full Version : Toonsoort bepaling Here Comes The Sun



Ome Keith
1 januari 2011, 15:48
Hoi allemaal,

Ik ben bezig met een analyseopdracht voor mijn eindexamen. Nou heb ik niet zo denderend lang theorie gehad en evengoed een theoretisch vrij lastig stuk gekozen. Geen spijt van maar analytisch gezien 'heavy stuff' voor mij. Het gaat om het volgende stuk partituur:

http://localhostr.com/files/P6f3ovy/here%20comes%20the%20sun.png

Het slotakkoord lijkt me een A majeur akkoord (A-Cis-E). Het stuk echter heeft bij de sleutel geen enkel voorteken. Dit zou er dus op moeten wijzen dat het stuk in C majeur of A mineur staat. De toonladders zijn dan als volgt:

C majeur
C-D-E-F-G-A-B-C

A mineur
A-B-C-D-E-F-G-A

Stel dat het stuk zou staan in C majeur, dan zou het slotakkoord eindigen op de zesde toon van majeurtoonladder. Is dat niet een beetje appart? Ik vermoed dat dit stuk in A mineur staat omdat het slotakkoord dan zou eindigen op de eerste toon van de mineurladder (grondtoon). Echter is het slotakkoord een majeurakkoord. Gaat het hier om een picardische terts (toevallig voorkomen van een majeurakkoord in een modale toonsoort)? En is er op grond van de bladmuziek te bepalen of dit stuk werkelijk A mineur is?

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.

Alvast bedankt, rock on!

aaronstonebeat
1 januari 2011, 16:07
Volgens mij is dat gewoon A-majeur; vooraan de balk horen een fis, een cis en een gis. In het refrein zit een B, dus dan heb je heel even een dis; en in het tussenstukje ('sun, sun, sun, here it comes') zitten een C en een G, dus dan herstellen de cis en de gis even tot c en g.

Ome Keith
1 januari 2011, 16:32
Bedankt Aaron,

ik had een partituur van Guitar Pro en daarin ontbraken de voortekens bij de sleutel waardoor er een diarree aan 'toevallige' voortekens in het rest van het stuk stonden ter compensatie. Ziende blind geweest dus.

Bedankt voor deze emmer koud water :)