PDA

View Full Version : JESUS!! Hebben we eigenlijk wel goede ned. bassisten?



bassopotmus
13 mei 2003, 09:29
Ik keek ff in musicforum.nl en daar hemelen ze:
Bas van Di-rect op als iemand die mean grooved, en meer kan dan die laat zien..(speel dan ergens anders in)

En Aram??? iets van een bandje die Kane heet?
Naja ik ken zijn grooves niet echt maar "with or without you" is nou ook geen vingerbreker.

Any thoughts on this, ik kan het mishebben, maar ik vind it geen talenten en hebbenw e eigenlijk wel wat lopen in Nederland.

Jay T? Cheesy? Meer mijn guesses.

Clunk
13 mei 2003, 09:32
tja.. je kan wel goed kunnen spelen, maar als je een verkeerd genre speelt, en daardoor niets laat zien, tja...
en idd, er lopen veel goede bassisten rond hier! laatst nog op een bruiloft van een kennis, met een rockband, en geen saaie b-band... maar oke, die gozer kon ook spelen, dat liet ie ook zien, maar als we hadden gevraagd of ie elton john ofzo wou spelen, tja, haddie dat gedaan, maar denk ik ook: wat een loser... hij ken niet spelen :razz:
tiz maar net hoe je het bekijkt :wink: ghehehe

basswasp
13 mei 2003, 10:08
Die vent van Anouk kan wel goed bassen...

voor de rest... als je denkt dat er te weinig goede Nederlandse bassisten zijn; doe er wat aan :smile:

De Teng
13 mei 2003, 10:14
Hein de Gein... contrabassist die voor/met Deedee Bridgewater werkt, componeert, schrijft etc...

Ik durf er niet eens naast te staan :wink:

Zoek de goede bassisten niet bij rockbands denk ik soms, want daar komt ook niet echt veel vanaf. Ik zou er niet eens in willen spelen, al zouden ze me vragen, zit toch geen uitdaging in?

bassopotmus
13 mei 2003, 10:29
allright jazz dan jesus daar zitten de masters in, maar dan hebben we over een ander level gewoon.

bas ragger
13 mei 2003, 10:56
Ja die bassist van Cheesy is inderdaat goed. En dan ook nog een goede podium act er bij ook. Maar de band zelf is ook goed.

Venomer
13 mei 2003, 10:57
Benny Rietveld, bassist voor o.a. Santana, Miles Davis en Sheila E. Woont en werkt natuurlijk al jaren in de VS, maar toch...

De Teng
13 mei 2003, 11:41
Met zo'n CV mag je ook niet echt klagen lijkt me... (kanker... is er nou niet een internationaal artiestje die een leuke bassist nodig heeft???? :grin: Ik geloof dat we het toch maar met onze eigen band moeten doen, al zit daar ook nog wel wat in gelukkig)

Easy Rider
13 mei 2003, 13:11
Hein de Gein is idd wel monsterlijk goed zeg, hoewel hij voornamelijk melodisch ontzettend uitblinkt (zoals hij zelf ook zegt, de man geeft overigens een hele nieuwe betekenis aan 'bescheidenheid') en hij het ritmische meer heeft moeten aanleren. Hij is dus geen volledig natuurtalent. Niet dat dat heel veel uitmaakt... :smile:

Ik denk overigens dat er best wel aardig wat bastalent rondloopt/speelt in dit landje maar omdat de genres waarin je als bassist uit kan blinken commercieel niet meer zo'n succes zijn kom je ze dus niet gauw tegen tenzij je in hun buurt woont.
Als je het mij vraagt kunnen mensen tegenwoordig (en dan vooral de jeugd) echt geen goeie muziek meer waarderen...
Bovendien hebben startende bandjes het ook niet makkelijk in dit land, bands maken 'herrie' en we wonen errug dicht op elkaar hiero (vooral in de Randstad, waar ik dus zit :sad: ) dus oefenen kan bijna alleen in gehuurde zooi, of je moet toevallig maar rijk zijn en veel ruimte hebben.
In Amerika oid heeft bijna iedere boerelul een vrijstaand huis met een 2-auto garage en vaak ook een grote kelder... ben ik daar jaloers op zeg... gvd.
En wat heeft dat met bassisten te maken? Hoe minder bandjes er enigzins doorbreken hoe minder bassisten je ziet/hoort dus ook hoe minder goeie je tegenkomt.

EZ

Semafoor
13 mei 2003, 13:24
Op 2003-05-13 09:29, schreef bassopotmus:
Ik keek ff in musicforum.nl en daar hemelen ze:
Bas van Di-rect op als iemand die mean grooved, en meer kan dan die laat zien..(speel dan ergens anders in)

En Aram??? iets van een bandje die Kane heet?
Naja ik ken zijn grooves niet echt maar "with or without you" is nou ook geen vingerbreker.

Any thoughts on this, ik kan het mishebben, maar ik vind it geen talenten en hebbenw e eigenlijk wel wat lopen in Nederland.

Jay T? Cheesy? Meer mijn guesses.




Bas van di-rect kan idd meer dan 'ie laat zien en hij is nog jong. Maar goed, nog geen wereldtopper nee.

Over Aram Kersbergen heb je het wel erg mis. De gast heeft het conservatorium doorlopen en is nu contrabassist in het metropoolorkest. Eén van de meest veelzijdige bassisten van nederland in mijn ogen. Alleen al weer een lange tijd uit kane dus (speelde nog wel op hun laatste album mee).
Zoals altijd, niet te snel oordelen :wink:.

De Teng
13 mei 2003, 13:34
ER: bedenk wel dat een getalenteerd iemand als hij ontzettend hoge eisen aan zichzelf stelt. (Wat er ook bij hoort vind ik, doet niet iedereen dit?) En dan vindt hij dat hij volgens zijn standaard ritmisch minder is dan melodisch, maar daarom denk ik dat hij nog steeds iedereen volledig wegspeelt. Is het niet zo dat als je moeilijkere accenten mee gaat spelen op je bas dat het ook echt neit makkelijker wordt en dat je daar ook echt op moet oefenen. Pak maar eens fusion of jazz/funk van heel erg goede bassisten. Doe je ook niet binnen een handomdraai.

Easy Rider
13 mei 2003, 13:53
DT: Uiteraard stelt hij hele hoge eisen aan zichzelf, doe jij kennelijk ook en he, ik ook. En ik zeg ook niet dat hij *niet* iedereen gruwelijk wegspeelt, want dat doet ie wel. Of dat het allemaal maar makkelijk is wat hij doet want dat is het ook helemaal niet. Hij is alleen geen *volledig* natuurtalent, wat hij zelf ook toegeeft, een hoop shit heeft ie echt heel hard op moeten studeren. Dat maakt hem geen slechtere bassist, alleen geen 100% natuurtalent. Het is ook wat mij het meest aanspreekt in de man, naast zijn geweldige houding t.o.v. zichzelf en zijn talent, het onderkennen en willen werken aan zijn zwakheden, wat mij betreft is zoals het hoort. Hein de Gein begrijpt het.
Ik zou ook niet naast hem durven staan.

EZ

bassopotmus
13 mei 2003, 14:04
owkee sorry tegen Aram.
Maar je hebt gelijk, je bent goed en ik heb respect voor mensen sie doorleren, aan zichzelf blijven werken en zichzelf kennen. Dat zijn echte.

De Teng
13 mei 2003, 15:11
Een paar maanden geleden was er een documentaire over hem, NPS. Zie je hem raggen in Parijs met die bas... Hij is echt cool in de relaxte zin van het woord. Hij heeft toen ie dacht dat ie veel kon allemaal toonladders zitten spelen en toen heel kritisch geluisterd. Elke keer dat ie dan een klein foutje hoorde begon ie opnieuw. Hierdoor heeft ie gewoon vier a vijf maanden lang alleen maar 'pom pom pom' dingetjes zitten spelen.

Materialisme boeit hem ook niet veel geloof ik, want hij crost in een hachelijk goedkoop busje de halve wereld af. Datsun of zo.

Snap wat je bedoelt, maar toch: elk talent moet belachelijk veel oefenen, wil hij het er uit halen.

sniekie
13 mei 2003, 15:54
michiel van schie ik geloof dat ie tegenwoordig bij anouck bast of ook niet meer maargoed die vent is goed. toen hij 19 was ofzo zat ie bij teh fro dat is echrt goed moet je maar eens opzoeken

skabouter
13 mei 2003, 16:02
ja, wouter van cheesy is vet. die heeft mijn persoonlijk nog wat van zijn tricks geleerd. hehe, hij zegt zelf dat hij ALLES van claypool jat. en als je het zo hoort lijkt dat ook wel zo ja. ook die coole podium moves ? ja, die zijn allemaal van claypool. Put yer leg lake up !

johhny (??) is ook wel goed ! daar had ik laatst een filmpje van hier gezet. bij "VETTE CLIP VAN THE AWAKENING"

koen_V
13 mei 2003, 16:46
Op 2003-05-13 09:29, schreef bassopotmus:
Ik keek ff in musicforum.nl en daar hemelen ze:
Bas van Di-rect op als iemand die mean grooved, en meer kan dan die laat zien..(speel dan ergens anders in)

En Aram??? iets van een bandje die Kane heet?
Naja ik ken zijn grooves niet echt maar "with or without you" is nou ook geen vingerbreker.

Any thoughts on this, ik kan het mishebben, maar ik vind it geen talenten en hebbenw e eigenlijk wel wat lopen in Nederland.

Jay T? Cheesy? Meer mijn guesses.




Op dat forum komen ze ook af hoe je basgitaar gestemd staat, want dat vinden ze niet op het net.
alleen maar van een gewone gitaar.
daaraan zie je al hoe hoog het niveau is op dat forum

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: koen_V op 2003-05-13 16:47 ]</font>

wannabefieldy
13 mei 2003, 17:00
eindelijk een forum op mijn niveau!! :razz:

Pöl
13 mei 2003, 17:54
eum, ik wil niet teveel lullen, want jullie lijken allemaal zo goede bassisten hier op dit forum met zoveel kennis, maar graag wou ik toch nog het volgende kwijt:

1.beoordeel nooit een bassist op zijn werk in één band, wat je thuis speelt speel je niet altijd in een band en omgekeerd, 't is maar hoe je hoofd staat en wat je aankunt

2.iedereen weet toch dat de beste bassisten uit België komen? :razz:

bassopotmus
13 mei 2003, 18:07
like who?

Het ging mij meer om het lage niveau van MF, maargoed een discussie over geskillde bassisten is nooit weg.

Semafoor
13 mei 2003, 18:16
De bassisten van 'begeleidingsbands' (anouk, marco borsato, ilse de lange etc.) zijn ook niet voor niets professioneel.
De bassist van beef speelt ook wel een leuk deuntje mee. En in veel funkbandjes zit vaak ook wel een aardige bassist. Alleen ze zijn niet zo bekend...
En in veel soorten muziek (over het algemeen pop &amp; rock) is het moeilijk om op te vallen als bassist helaas.
We hebben genoeg goede bassisten in nederland, alleen misschien bijna geen wereldtoppers tsja.

Easy Rider
13 mei 2003, 20:05
Ja die Hein v/d Gein docu heb ik toen ook gezien, meesterlijk was dat! Vooral hoe hij die toonladders oefende... dat is discipline.
Z'n ranzige busje vond ik een geweldig detail! :smile:

EZ

Ic3gl0vE
13 mei 2003, 20:10
Erik Rademakers is een goede bassist die nog veel beter gaat worden... hij's nog maar 13 maar werd volgens mij 3e op de SENA guitar awards

De Teng
13 mei 2003, 20:34
Ja... dan kom je wel ergens ja...

bassopotmus
13 mei 2003, 21:47
das geen kattepis!

ReinoutV
13 mei 2003, 22:10
Waarom heb ik de naam "Davy de Wit" (Enschede) nooit horen vallen? Hij is diegene die altijd bij ontzettend bekende bands (Marco Borsato) invalt. Speelt nooit met bladmuziek en kan je een dag voor een optreden vragen om mee te spelen. Gegarandeerd zal hij (buiten de eerste 4 maten, want dan mag het nog) geen enkele fout maken in het hele optreden. Hij is getraind in het aanvoelen van de muziek, waar gaat het heen, omdat toch de meeste progressies (geef het maar toe) nogal standaard zijn. Zeker bij het soort bands waarvoor de muziek geschreven wordt.

bassopotmus
14 mei 2003, 11:22
das nou een proffessioneel..

basswasp
14 mei 2003, 19:36
Het woord 'trainen' klinkt in ieder geval professioneel...

Pöl
15 mei 2003, 16:59
Eum, gasten,

goeie bassisten zoek je niet in Nederland, daarvoor ga je naar België :razz:

basswasp
15 mei 2003, 17:09
Ohja... maar noem 'ns een goeie bassist uit België dan met uitzondering van jezelf :smile:

Pöl
15 mei 2003, 18:25
Axl Peleman
(Ashbury Faith, K's Choice, Camden)

Jullie waarschijnlijk niet bekend, maar wel steengoed (ik ken ook al die mannen niet die jullie opnoemen)

Wisten jullie trouwens dat de bassist van Dog Eat Dog een Belg was?

emielow
15 mei 2003, 21:28
fear factory! cristian oldewolbers ofzo ook nederlander

emielow
15 mei 2003, 21:30
en de bassist van de red hot chili rippers kan ook een partij spelen hoor!

Joghy
16 mei 2003, 13:28
Op 2003-05-15 16:59, schreef Pöl:
Eum, gasten,

goeie bassisten zoek je niet in Nederland, daarvoor ga je naar België :razz:

Michel Hatzigeorgiou ... gewoon de reincarnatie van Jaco + slappen ... monsterlijk goed gewoon

sugarfish
16 mei 2003, 13:37
Op 2003-05-15 18:25, schreef Pöl:
Axl Peleman
(Ashbury Faith, K's Choice, Camden)

Jullie waarschijnlijk niet bekend, maar wel steengoed (ik ken ook al die mannen niet die jullie opnoemen)

Wisten jullie trouwens dat de bassist van Dog Eat Dog een Belg was?


Axl Peleman is toch een Amerikaan?!?

telecastermaster
16 mei 2003, 17:06
Rinus Gerritsen (golden Earring)????

[Naar het schijnt ooit gepolst voor de Jimi Hendrix Experience]

bassopotmus
16 mei 2003, 19:32
Rinus is non-actief..toch?

emielow
16 mei 2003, 20:01
golden earrings zijn altijd actief

Jeremy B.
19 mei 2003, 21:57
goeie NL bassisten!!

Michel van Schie.. vette topper

Isaaq van Niel, dat kleine surinamertje. Speelde een tijd bij Hans Dulfer en ik weet niet wat 'ie nu doet eigenlijk.

Manuel Hugas, speelt bij Candy Dulfer, ook geweldig goed.

Charles Nagtzaam, speelt bij Frank Boeien. Hij stond laatst op de European Bass Day in Venlo. Ik krijg les van 'm op de Rock Academie.

Eric Coenen, ook geweldig. speelde bij o.a. Ilse de Lange. Ook van deze geweldige bassist krijg ik les op de Rock Academie.

Vincent Pierins (belgië). Hij doet vrijwel alles qua studiowerk in België en werd bekend als bassist van Raymond van 't Groenewoud. Hij is nu de vaste bassist van Clouseau en orkestleider van de Notenclub ehehe. en ja.. ook van deze man krijg ik les op de Rock Academie.

koen_V
20 mei 2003, 07:33
die vincent pierens is inderdaad wel heel goed!
ik wist alleen niet hoe hij noemde, daarom dat ik er nog niks van had gezegt!

ieme
21 mei 2003, 22:46
Michel van Schie
Aram Kersbergen
Matto Kranenburg
Bas van Wageningen
Carlos Lake

koen_V
22 mei 2003, 07:28
Op 2003-05-16 13:37, schreef sugarfish:


Op 2003-05-15 18:25, schreef Pöl:
Axl Peleman
(Ashbury Faith, K's Choice, Camden)

Jullie waarschijnlijk niet bekend, maar wel steengoed (ik ken ook al die mannen niet die jullie opnoemen)

Wisten jullie trouwens dat de bassist van Dog Eat Dog een Belg was?


Axl Peleman is toch een Amerikaan?!?

Komaan zeg, axl peleman is de grootste antwerpenaar die er rond loopt.
Zo Belgisch als iets!! :grin: en supergoed

frenske
22 mei 2003, 15:22
Tja, meneer Peleman mag dan wel beroemd zijn! Dat betekent niet dat hij goed is, Dog Eat Dog blinkt niet bepaald uit in meesterlijke bas/gitaarspel. Effectief effectbejag, dat is een beter woord!

En nu niet allemaal over me heen gaan vallen, ik was ook fan van Dog eat Dog.

Pöl
22 mei 2003, 16:36
Op 2003-05-22 15:22, schreef frenske:
Tja, meneer Peleman mag dan wel beroemd zijn! Dat betekent niet dat hij goed is, Dog Eat Dog blinkt niet bepaald uit in meesterlijke bas/gitaarspel. Effectief effectbejag, dat is een beter woord!

En nu niet allemaal over me heen gaan vallen, ik was ook fan van Dog eat Dog.


Een goede bassist moet je niet beoordelen op vlak van compexiteit of zo. Less is more voor bas. 't is een kwestie van noten kiezen en ze kunnen plaatsen in een song. Volgens mij toch...
Effecten gebruiken is ook niet altijd even evident, effecten goed afstellen om de perfecte sound te krijgen is anders ook best wel moeilijk.
cfr. James Jamerson

AJKwak
30 november 2004, 16:02
En wat vinden jullie van Peter Slager van Blof?

AJKwak
30 november 2004, 16:02
En wat vinden jullie van Peter Slager van Blof?

Equalizer
30 november 2004, 16:06
Da's wel een heel oud topic.

Lazy B.
30 november 2004, 16:45
_________________
Bassist zoekt band! PM.


Zeg Equalizer, met je onderschrift zul je op dit forum wel niet veel succes hebben schat ik zo in. :D

Equalizer
30 november 2004, 17:00
Neuh.. maar ik post soms ook in offtopic.

stewartfan
30 november 2004, 17:02
en niemand noemt onze Rock en Rollers he :o
daN DOE IK HET

freddy Cavalli ex wild romance

Ivo severijns ex wild romance powerplay sessie speler

Ruddy engelberts ex wild romance Thè Lau Vitesse

kees den hoedt rob de nijs vergis je dr niet in hor 8-)

alhambra
30 november 2004, 18:41
Hmm ik moet hier thuis nog ergens een cd hebben van ik dacht Jay-Tee Teterissa 1 of ander solo project is ook niet echt beroerd hoor.

Schijnt ook nog bij candy dulfer gespeeld te hebben.

Dr. Funkenstein
26 december 2004, 23:23
Ivo Severijns van Herman Brood? Wel eens van gehoord?

stewartfan
26 december 2004, 23:29
jah zeker 8-) he`s da man
mooie bas heeft hij hier
http://hpbimg.sleepinbird.com/Wyman%20046.jpg
http://hpbimg.sleepinbird.com/Wyman%20035.jpg

Equalizer
27 december 2004, 15:16
G&L he.. 8-) vind alleen de kleur niet super

stingray
26 januari 2005, 00:21
En wat vinden jullie van Peter Slager van Blof?
Functionele bassist, maar niet echt een topper ofzo...

Naast vele bassisten die in de eerdere postings al genoemd zijn vind ik Peter Vink (Q65) en Herman Deinum (Cuby) wel goed.

Clunk
26 januari 2005, 12:19
vind zn sound ook niet zo denderend.

er lopen heust wel veel goede bassisten rond, maar ze hoeven niet allemaal bekend te zijn.. ehehe :lol:

BassAgent
26 januari 2005, 20:07
Ik dacht zo aan Michel Van Schie ja, Ernst Glerum (Michiel Borstlap), Pieter Douma, en er zijn een heleboel goeie bassisten die niet echt bekend zijn, maar het wel verdienen.

E-male
27 januari 2005, 19:34
^ idd: michel van schie, pieter douma, thijs lodewijk :wink:

als de bassist in kwestie vreselijk goed kan grooven, dan is hij een goede bassist imo

BassAgent
28 januari 2005, 12:11
Ik heb les gehad van Pieter Douma, die gast weet ook echt waar ie over praat, hij is heel erg bezig met de essentie van het bas spelen, dat mag ik wel. Trouwens, als je hem live wil horen: Zondag 13 februari in de Shuffle in Nijmegen, 16:00 Prijs: €5,- (met bigband, Wiro Mahieu en nog iemand:P)

Clunk
28 januari 2005, 20:37
van schie heeft wel een vette sound ja!
maakt leuke lijntjes :)

had alleen laatst gehoord dat ie toch niet zo goed is als het gewoon op 'setbassist' of improviseren aankomt. :-?

Lazy B.
28 januari 2005, 20:41
thijs lodewijk

+1

Azrael
28 januari 2005, 20:51
Ik als ik een bas zou hebben natuurlijk........

:roll:

VooDoo
5 februari 2005, 18:45
Kweet niet of deze al aan bod is gekomen( heb niet alles gelezen)
maar ik vind bob willemstein ofzo iets heel goed 8-)

AutoStatic
11 februari 2005, 14:23
Bruno van Stöma is de beste. Check ze maar eens live als ze in de buurt zijn.

R.van Ginneken
11 februari 2005, 20:29
Ik ga voor herman deinum van cuby en the blizzerds maar aangezien Jeremy B. van sterren les krijgt,dan moet hij onderhand wel de beste zijn.
Tussen haakjes,wat vinden jullie van KELIS van de BASEMENTS JAXX ?
o.k. hij is geen nederlander.

BassAgent
11 februari 2005, 20:31
Ik ken die hele band niet eens:P

R.van Ginneken
11 februari 2005, 20:34
download dan maar eens een nummer van hun

hardus
16 februari 2005, 17:02
ik ben erg goed 8-)

BassAgent
16 februari 2005, 19:48
ik ben erg goed 8-)
Ik ben beter :cool:

Equalizer
16 februari 2005, 23:26
Goed laat allebei maar wat horen, er staat sowieso veel te weinig bas in sounds.

BassAgent
17 februari 2005, 15:02
Ja ik kan niet echt opnemen, maar ik heb geloof ik nog wel wat wat ik zo snel ff niet online weet te zetten (weet niet hoe)

Equalizer
17 februari 2005, 17:07
www.digitalsoundplanet.com
(mp3's online zetten, gratis)

BassAgent
18 februari 2005, 11:18
Dank u, kan t ook met wav-jes?

JM
18 februari 2005, 17:58
Jay T?


+1

Equalizer
19 februari 2005, 17:15
Dank u, kan t ook met wav-jes?
ik denk het niet, maar wav'jes kun je makkelijk omzetten naar mp3.. met zoiets denk ik:
http://www.download.com/Audio-Converter/3000-2140_4-10333058.html?tag=lst-0-1

edit: hmm jammergenoeg een 30-day trial maarja.