PDA

View Full Version : alternatief voedingstrafo Gignose G40v buizenversterker



nozem1
31 december 2010, 17:48
Ik heb een defecte Pignose G40v buizenversterker, waarvan de voedingstransformator kapot is.
De versterker heeft twee 6L6 eindbuizen en drie 12AX7 voorversterkerbuizen.

Welke alternatieven zijn er voor deze voedingstrafo?
Het opschrift van de trafo die er nu in zit, is: Ten Pao, T2E32002F

Hier de link naar het schema van de Pignose G40v.
http://www.blueguitar.org/new/schem/misc_amp/pignose_g40v.gif

Alleen heeft de trafo in dit schema primair 120 volt (Amerikaans voltage)

guitarnijboer
31 december 2010, 18:56
Een voedingstrafo zou niet erg moeilijk moeten zijn:

3 x 0.3A + 2 x 0,9 = 2,7A Dus zeg maar een gloeiwikkeling die minimaal 3A kan leveren.

Een hoogspanningswinding van 325V die 100 - 150 mA kan leveren. (bij gebruik van de originele bruggelijkrichter met 4 diodes)

Of

325 - 0 - 325 volt met gebruik van een fullwave gelijkrichter. (met 2 diodes en centertap aan ground)

De secundaire hoogspanning mag ook ietsje lager zijn.

Natuurlijk moet de primaire spoel geschikt zijn voor 230 - 240 V

De meeste trafo's hebben een biaswinding en deze zou ik dan ook gebruiken om een apparte bias supply te maken die instelbaar is.

Belangrijk is ook om te letten op de afmetingen, zeker als ie in het chassis zit.

Ik zie trouwens in het schema een 'thermal link' staan. Dit lijkt mij een thermische beveiliging van de trafo en naast de externe en interne zekering het onderzoeken waard. Wellicht is deze trafo nog te redden.

Ik zou daarnaast ook goed kijken naar eventuele defecten alvorens de nieuwe trafo te installeren. Als de andere trafo kapot ging door een defect in je versterker (buis, elko, diode) gaat dat met de nieuwe weer gebeuren als het defect niet eerst is opgelost. Daarbij zou ik misschien een hoogspanningzekering overwegen om toekomstige trafocrematie te voorkomen.

nozem1
31 december 2010, 19:21
Een voedingstrafo zou niet erg moeilijk moeten zijn:

3 x 0.3A + 2 x 0,9 = 2,7A Dus zeg maar een gloeiwikkeling die minimaal 3A kan leveren.

Een hoogspanningswinding van 325V die 100 - 150 mA kan leveren. (bij gebruik van de originele bruggelijkrichter met 4 diodes)

Of

325 - 0 - 325 volt met gebruik van een fullwave gelijkrichter. (met 2 diodes en centertap aan ground)

De secundaire hoogspanning mag ook ietsje lager zijn.

Natuurlijk moet de primaire spoel geschikt zijn voor 230 - 240 V

De meeste trafo's hebben een biaswinding en deze zou ik dan ook gebruiken om een apparte bias supply te maken die instelbaar is.

Belangrijk is ook om te letten op de afmetingen, zeker als ie in het chassis zit.

Ik zie trouwens in het schema een 'thermal link' staan. Dit lijkt mij een thermische beveiliging van de trafo en naast de externe en interne zekering het onderzoeken waard. Wellicht is deze trafo nog te redden.

Ik zou daarnaast ook goed kijken naar eventuele defecten alvorens de nieuwe trafo te installeren. Als de andere trafo kapot ging door een defect in je versterker (buis, elko, diode) gaat dat met de nieuwe weer gebeuren als het defect niet eerst is opgelost. Daarbij zou ik misschien een hoogspanningzekering overwegen om toekomstige trafocrematie te voorkomen.

Kun je misschien een voorbeeld geven van zo'n trafo? Ik bedoel dus niet in getallen, maar gewoon een merk en type, misschien een link er naar toe? Ik ben iemand die het moet zien, ben niet zo goed in de theorie. Misschien kun je uitleggen wat "3 x 0.3A + 2 x 0,9 = 2,7A" betekent, want dit snap ik al niet. Ik leer graag wat bij.

Volgens de vorige eigenaar is de voedingstrafo kapot, dus ik dacht, even een nieuwe inzetten (dat lukt me nog wel) en klaar.

En verder heb ik die 'thermal link' ook zien staan in het schema, maar betekent dit dat ik de hele trafo uit elkaar moet wikkelen om dat ding tegen te komen? Zit dat ergens binnenin de trafo, of is het makkelijker bereikbaar?

guitarnijboer
31 december 2010, 22:28
Tja, als je dit soort projectjes koopt is het goed je te bedenken dat voldoende kennis van zaken wel een vereiste is. Natuurlijk kun je ook hier foto's plaatsen van de versterker en meetresultaten etc. Er zijn genoeg mensen hier die je kunnen helpen.

de thermische beveiliging verwacht ik onder de bellcap van de trafo en/of onder de eerste laag isolatie. Een foto is handiger.

Het zou ook kunnen zijn dat de trafo zelf het gewoon begeven heeft. Het is een versterker uit het goedkopere segment (hoewel de versterker echt wel klinkt hoor) maar trafo's zijn dan vaak wat goedkoper en minder solide. Het zijn wel ontzettend handige versterkertjes, ook qua formaat en gewicht.

Voor de gloeistroom die je nodig hebt reken je uit hoeveel stroom de buizen samen gebruiken. Een ECC83 gebruikt op 6,3V 300mA een 6L6 900ma; dit is dus alles bij elkaar 3 x 300mA + 2 x 900mA = 2,7 A. Meer is altijd goed, minder niet. Met 3A zit je dus goed.

Ik kan je wel een link geven naar verschillende trafo's, maar ik denk dat je ook even goed moet kijken naar de afmetingen; hij moet er ook in passen natuurlijk. Op verelec.com staan bijvoorbeeld veel trafo's en Nico wil altijd wel met je meedenken en uitleggen hoe je een nieuwe trafo zou kunnen aansluiten.

Toch blijf ik er bij dat je niet klakkeloos uit kunt gaan van de verkoper. Hij mag in de overtuiging verkeren dat de PT stuk is, misschien heeft een reparateur hem dit zelfs gezegd, maar ik zou alleen uitgaan van je eigen bevindingen. Zo'n projectje voor een paar tientjes lijkt natuurlijk leuk, maar een trafo kost al snel 100,- en misschien ben je er dan nog niet...

Zoiets als dit moet je eigenlijk doen als je voldoende kennis hebt en bijvoorbeeld toch nog wat trafosets hebt liggen van sloop versterkers of zo. .
Misschien kun je een oproep doen en heeft iemand op het forum nog een oude PT liggen...

nico verduin
1 januari 2011, 09:55
Ik zou voor de hammond 290CEX gaan en dan de gelijkrichter aanpassen naar 2 diodes en de CT naar GND.

nozem1
1 januari 2011, 11:39
Tja, als je dit soort projectjes koopt is het goed je te bedenken dat voldoende kennis van zaken wel een vereiste is. Natuurlijk kun je ook hier foto's plaatsen van de versterker en meetresultaten etc. Er zijn genoeg mensen hier die je kunnen helpen.

de thermische beveiliging verwacht ik onder de bellcap van de trafo en/of onder de eerste laag isolatie. Een foto is handiger.

Het zou ook kunnen zijn dat de trafo zelf het gewoon begeven heeft. Het is een versterker uit het goedkopere segment (hoewel de versterker echt wel klinkt hoor) maar trafo's zijn dan vaak wat goedkoper en minder solide. Het zijn wel ontzettend handige versterkertjes, ook qua formaat en gewicht.

Voor de gloeistroom die je nodig hebt reken je uit hoeveel stroom de buizen samen gebruiken. Een ECC83 gebruikt op 6,3V 300mA een 6L6 900ma; dit is dus alles bij elkaar 3 x 300mA + 2 x 900mA = 2,7 A. Meer is altijd goed, minder niet. Met 3A zit je dus goed.

Ik kan je wel een link geven naar verschillende trafo's, maar ik denk dat je ook even goed moet kijken naar de afmetingen; hij moet er ook in passen natuurlijk. Op verelec.com staan bijvoorbeeld veel trafo's en Nico wil altijd wel met je meedenken en uitleggen hoe je een nieuwe trafo zou kunnen aansluiten.

Toch blijf ik er bij dat je niet klakkeloos uit kunt gaan van de verkoper. Hij mag in de overtuiging verkeren dat de PT stuk is, misschien heeft een reparateur hem dit zelfs gezegd, maar ik zou alleen uitgaan van je eigen bevindingen. Zo'n projectje voor een paar tientjes lijkt natuurlijk leuk, maar een trafo kost al snel 100,- en misschien ben je er dan nog niet...

Zoiets als dit moet je eigenlijk doen als je voldoende kennis hebt en bijvoorbeeld toch nog wat trafosets hebt liggen van sloop versterkers of zo. .
Misschien kun je een oproep doen en heeft iemand op het forum nog een oude PT liggen...

Ik begrijp wat je bedoeld met kennis van zaken, ik heb heel wat boeken over elektronica gelezen, filmpjes bekeken enz., heb me er dus wel in proberen te verdiepen, maar snap gewoon niet alles.

Het is dus niet zo dat ik er helemaal niets van weet, maar de kennis van zaken probeer ik juist uit te breiden door advies te vragen op een forum zoals dit. Dat is voor mij veel praktischer en dus minder abstract als een voorbeeld uit een boekje. Ik wil juist meer van elektronica begrijpen.

Fijn dat jullie proberen te helpen. Ik probeer dus eerst een beeld te schetsen van wat ik er zelf aan kan doen, zoals bijvoorbeeld een defect onderdeel vervangen, maar als het me de pet te boven gaat en er komt meer bij kijken, ga ik dat natuurlijk niet zelf doen.

Een voorbeeld, zoals Nico schrijft:
"Ik zou voor de hammond 290CEX gaan en dan de gelijkrichter aanpassen naar 2 diodes en de CT naar GND"

Ik zou bijvoorbeeld al niet weten hoe ik de gelijkrichter aan moet passen naar 2 diodes, laat staan dat ik weet wat CT naar GND is, dus daar houdt het voor mij al op.

Goed, ik ga eerst maar een eens op zoek naar die thermal link.

cluseau
1 januari 2011, 12:26
Ik zou bijvoorbeeld al niet weten hoe ik de gelijkrichter aan moet passen naar 2 diodes, laat staan dat ik weet wat CT naar GND is, dus daar houdt het voor mij al op.

Ik vraag me af of het wel zo verstandig is hier in je eentje mee door te gaan. De spanningen zijn niet gering en zondermeer dodelijk. Zou niet zo'n leuk begin van 2011 kunnen worden.

De thermal fuse is vaak uitgevoerd als een plastic bakje van ongeveer 20x10x1mm, zo ff uit het hoofd. Deze zit dan tussen een wikkeling gestoken. Binnenin zitten twee stukjes draad aan elkaar gesoldeerd. Door de warmte kan het soldeer met zeer laag smeltpunt los gaan en zal door de mechanische spanning op de draadjes de verbinding verbroken worden. Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat de trafo is uitgefikt en ga voor 90% voor deze zekering. Wat ook vaar gebeurd is dat het dunne wikkeldraad afbreekt vlak achter de aansluitlip.

Maar nogmaals, gezien je kennis zou ik in samenwerking van een dichtbijzijnde techneut dit ff oplossen. Het is goed dat je iets wilt leren maar doe dat dan met batterij gevoede apparatuur of onder begeleiding. Voor je eigen veiligheid:makeup:

Frans.

G.G.
1 januari 2011, 13:30
Aa de andere kant, Frans:een jaar geleden wist ik verschil tussen spanning en stroom nieteens. Met hulp van hier heb ik nu een Champ II en een 5 watter gebouwd en ben nu met nummer 3 bezig. Alles wat je moet weten is te vinden en zolang je voorzichtig werkt........

cluseau
1 januari 2011, 13:39
Aa de andere kant, Frans:een jaar geleden wist ik verschil tussen spanning en stroom nieteens. Met hulp van hier heb ik nu een Champ II en een 5 watter gebouwd en ben nu met nummer 3 bezig. Alles wat je moet weten is te vinden en zolang je voorzichtig werkt........

Helemaal waar Joris. Zoals hij zelf aangeeft is het niveau niet al te hoog. Het blijft ieders eigen verantwoording maar ik zie het in zo'n geval als een verplichting dat iemand hier even op wijst. We weten tenslotte niets wat de vaardigheden van nozem1 zijn en een ongeluk zit in een klein hoekje. Al ben je nog zo'n oude rot in het vak, nog steeds gebeurt het dat je wel eens een ongelofelijke opneuker krijgt. Gebeurt ook hier :soinnocent:.


Ennehhhh Iedereen de beste wensen....

Frans.

guitarnijboer
1 januari 2011, 20:38
Een gelijkrichter met 2 diodes heet een fullwave rectifier als je hier op googeld kom je vast wel wat schema's en uitleg tegen. CT betekent CoilTap en is de middenaftakking van de hoogspanningswinding die bij een fullwave gelijkrichter aan de massa moet.

Op dit moment heb je een trafo met een hoogspanningwinding zonder coiltap. Om toch fullwave te kunnen gelijkrichten zit er een bruggelijkrichter in met 4 diodes. Hier kun je ook op googelen om het verschil tussen beide manieren van geijkrichten te bestuderen.

succes.

matto
2 januari 2011, 15:05
Ik dacht altijd dat CT stond voor central tap, middenaftakking dus.

don marco
2 januari 2011, 15:17
Ik dacht altijd dat CT stond voor central tap, middenaftakking dus.

Om echt wat mieren te neuken. Center tap .. :)

nozem1
5 januari 2011, 22:47
Bedankt voor jullie reacties.

Omdat ik zelf toch niet verder kom, heb ik besloten om de versterker door iemand anders na te laten kijken die er meer verstand van heeft.
Toch nog even wat kennis vergaren.

In elk geval bedankt.

G.G.
6 januari 2011, 15:13
Bedankt voor jullie reacties.

Omdat ik zelf toch niet verder kom, heb ik besloten om de versterker door iemand anders na te laten kijken die er meer verstand van heeft.
Toch nog even wat kennis vergaren.

In elk geval bedankt.

jammer, want als je even de moeite had genomen om wat schema's te bekijken had je kunnen zien dat een diodegelijkrichter 2 of 4 diodes nodig heeft en dat dat te maken heeft met de CT, of juist het ontbreken ervan, waarbij je dan een brug maakt van 4 diodes in de vorm van een ruit die met 1 hoek aan de massa verbonden is. (tip: wikipedia "Greatz brug") Er is zelfs aangegeven hoeveel ampere de 6.3 volt wikkelingen en de hoogspanningswikkelingen te verduren krijgen (aan de hand van de buizen die erin zitten).

Zo kan je een trafo zoeken die de juiste spanningen heeft en vervolgens om hij het trekt met de buizen die erachter komen (amperages die in dit topic genoemd zijn).

Daarna pas je eventueel de gelijkrichter aan met twee extra diodes als er geen CT op de trafo zit.

Hak het projectje eens in nog kleinere stukjes en je moet eruit kunnen komen. Dus eerst welke voltages (spanning) dan welke stroom (ampere) dan of de trafo fysiek past, dan of er een CT op die trafo en of de gelijkrichter (het diodesverhaal) erop aangepast moet worden.

Als je er flink induikt, merk je dat er hier ook meer begeleiding komt op het forum ( ik krijg op mijn goeie vragen ook altijd meer antwoorden dan wanneer ik naar de bekende weg vraag).

Mocht je er toch zelf in willen duiken: succes!