PDA

View Full Version : Warmoth Fat Neck



Mienmachine
31 december 2010, 17:31
Heeft er iemand wel eens een Warmoth Fat Neck op een Strat body gezet, en wat is je ervaring?

TX

macwilliams
31 december 2010, 17:34
Heb ik gedaan en is te gek. Heb hem nog steeds en gaat niet meer weg.

Hendriks
31 december 2010, 18:47
Ik heb nu een Allparts Fatneck op mijn Cabronita en heb eerder een Musikraft Fatneck op een tele gehad , het is wel even wennen maar daarna wil je niet anders , ook maakt het volgens mij wel degelijk uit in geluid , de cabronita klinkt onversterkt al geweldig , erg resonant door het vele hout.

Orpheo
1 januari 2011, 01:51
pff kan me geen fijner profiel voorstellen, of het nu met een 24.75'' of 25.5'' scale is, of met een 1 11/16'' of 1 3/4'' nut is. allemaal te gek.

telecastermaster
1 januari 2011, 12:22
Wat is er zo bijzonder aan zo'n fat neck?

fred dons
1 januari 2011, 13:02
in tegenstelling tot wat je zou verwachten voelt een dikke nek makkelijker/fijner dan een dunne neck (ik krijg tegenwoordig kramp in mijn handen van jaren 80 ibanez nekken) ik kan ook sneller spelen op een dikke nek en ook de klank van een dikke nek is zoveel beter dan die van een dunne neck ( meer van dan 60 % van de klank van een gitaar komt uit de neck, zeker bij een strat model)
let wel op de nutbreedte, zelf hou ik niet van brede dikke nekken dan verkrampt mijn hand ook weer, maar een relatief smalle nut in combi met een fatback of een boatneck is perfect voor mij

Hendriks
1 januari 2011, 13:27
Het is ook persoonlijk , ik heb een chronische blesure aan mijn linker pols (soort RSI) en als ik op een dunne hals speel krijg ik na een half uurtje pijn.
Ik speel nu eigenlijk aalleen nog op mijn Cabronita met fat-neck , mijn AVRI 57(met dunne hals) staat werkloos , die ga ik binnenkort maar eens ruilen voor een gitaar met een dikkere neck.

fred dons
1 januari 2011, 14:42
waarom geen dikke nek kopen voor je AVRI 57, zo ben ik zelf ooit aan mijn eerste warmoth gekomen, door de nek van mijn american standard (waar de trussrod overigens van gebroken was) te vervangen voor een mooie birdseye versie van warmoth met een boatprofiel, het verschil in klank was echt dag en nacht

Hendriks
1 januari 2011, 15:39
waarom geen dikke nek kopen voor je AVRI 57, zo ben ik zelf ooit aan mijn eerste warmoth gekomen, door de nek van mijn american standard (waar de trussrod overigens van gebroken was) te vervangen voor een mooie birdseye versie van warmoth met een boatprofiel, het verschil in klank was echt dag en nacht

Heb ik inderdaad overwogen , maar laat hem lekker origineel , het is een super gitaar . Ik ga dit jaar wel weer wat samenstellen met een mooie Musikraft fat-neck in de olie finish.
Het is inderrdaad een groot verschil in geluid zo'n dikke neck , heerlijk.

Midwolda
1 januari 2011, 15:50
En wat noemen jullie dik? Waar meet je dat eigenlijk?
Iets van "zoveel millimeter back-to-front ter hoogte van de eerste fret" ofzo?
En dat is dan toch ook in verhouding tot de breedte van de neck?

Hendriks
1 januari 2011, 15:54
En wat noemen jullie dik? Waar meet je dat eigenlijk?
Iets van "zoveel millimeter back-to-front ter hoogte van de eerste fret" ofzo?
En dat is dan toch ook in verhouding tot de breedte van de neck?

Dat is 1 inch , dus iets meer dan 2,5 cm , breedte is bij de topkam rond de 42 mm.

barno
1 januari 2011, 15:58
En wat noemen jullie dik? Waar meet je dat eigenlijk?
Iets van "zoveel millimeter back-to-front ter hoogte van de eerste fret" ofzo?
En dat is dan toch ook in verhouding tot de breedte van de neck?

ik weet niet wat de maten van warmoths zijn. als ik halzen maak voor mezelf:
medium fat : dikte ter hoogte van fret 1: 24 mm/ voor de hiel: 26mm. fat fat: verloop van 26 naar 28 mm. al maak ik ook soms een nek zonder verloop.

veel hangt echter af van het profiel voor de feel. bij fat necks heb ik het liefst een V achtig profiel (heb geen grote handen). een groothander zal waarschijnlijk liever een echt boatneck hebben .

Orgasmocaster
1 januari 2011, 20:54
ik heb een op een tele... erg fijn inderdaad.. indien in twijvel, de 59 roundback zit tussen the standard en fat in..

G.G.
1 januari 2011, 21:05
Mijn favoriet: breedte zoals standaard bij Fender. Dikte bij de eerste fret 26mm en bij de 12e fret 28mm. Een behoorlijke honkbalknuppel dus. Dikkere hals vind ik minder spierspanning vereisen waardoor ik geen kramp krijg. Kijk ook even goed naar het profiel, want daar zijn veel variaties in en deze voelen allemaal anders aan. Zelf wil ik altijd asymetrisch V/D *rond bij de duim en vlak bij de handpalm.

Mienmachine
2 januari 2011, 18:24
Er is een filmpje van Mike Eldred, de Fender Custom Shop baas, die zegt dat 80% van de toon in de hals zit.

Dus wil je een ander geluid dan kun je ook een hals proberen i.p.v. pickups.

Ee ander geluid wil niet zeggen dat het beter is, tis gewoon anders.

Dick Wolkendeck
2 januari 2011, 21:47
Voor een dikke nek hoef je in Eindhoven alleen maar Yngwie Malmsteen na te doen.

fred dons
3 januari 2011, 08:12
ja maar of je dan ook gelijk een betere klank krijgt :D

Mienmachine
3 januari 2011, 08:41
De Warmoth Fat Neck is besteld!

met een 10" radius,
24.75 mensuur,
mahonie hout back met rosewood fretboard en Gibson 6150 frets,
die zijn iets hoger en breder dan 6105 heb ik wat ruimte om te laten vlakken.

Eigenlijk heb ik mijn '56 Goltop Les Paul hals als voorbeeld genomen, de radius is daarvan geen 12" wat iedereen altijd van Gibson zegt, maar 10".

Mahonie hout was een twijfelgevalletje dus even wat gitaren wezen checken met zo'n nek en er was vrijwel geen verschil in resonantie.

Dus alles is uitgezocht, maar je moet moet geluk hebben, ben benieuwd...

Michael AE
3 januari 2011, 08:58
Net een interessant video'tje gevonden waar iemand twee bodies en twee halzen neemt en ze met elkaar vergelijkt. Helaas zijn de halzen wel beiden van hetzelfde profiel, maar het is een leuke indicatie om te horen wat halzen en bodies doen. Met verschillende gitaren zal dit heel anders uitpakken natuurlijk.


http://www.petelacis.com/2010/07/08/alder-vs-swamp-ash-maple-vs-rosewood-and-a-neck-swap-the-definitive-comparison-with-audio-clips/

barno
3 januari 2011, 12:24
Net een interessant video'tje gevonden waar iemand twee bodies en twee halzen neemt en ze met elkaar vergelijkt. Helaas zijn de halzen wel beiden van hetzelfde profiel, maar het is een leuke indicatie om te horen wat halzen en bodies doen. Met verschillende gitaren zal dit heel anders uitpakken natuurlijk.


http://www.petelacis.com/2010/07/08/alder-vs-swamp-ash-maple-vs-rosewood-and-a-neck-swap-the-definitive-comparison-with-audio-clips/

leuk experiment! verschillen zijn subtiel maar hoorbaar. anderzijds, ik denk dat je verschillen van dezelfde grootte of mss nog groter kan krijgen bij bv twee stukken ash van verschillende oorsprong.

ghk123
3 januari 2011, 12:27
Ik vind een dikke hals fijn op gitaren waar ik traditioneler op speel. Voor mij strat en tele, zo voorkom ik dat ik teveel ga GaryMooren ;)
Ik heb voor zelfbouw o.a. de volgende dikke nekken uitgeprobeerd:

Warmoth:
Fatneck
Boatneck
SRV

USACG:
the 54, soft V naar C. 24.7 mm bij de 12e fret
Texas Bluesbrother, scherpe V naar C. 25.4 bij de 12e fret

Verder heb ik een Fender strat CIJ 54 gehad met een dikke V neck (24.5 bij 12e fret) en een Gibson LP Gary Moore (C met 25.0 mm bij de 12e fret)

Ik vind een smalle dikke hals (dus 41,5-42 mm bij de kam) zonder 'taper' (dus overal even dik) echt vreselijk. Krijg er kramp van. Ik heb geen kleine handen. Wat ik wel fijn vind is een Soft V naar een assymetrische C (dus minder 'vleesch' aan de onderkant van de hals). Zo speel je makkelijk kampvuuraccoorden en duim over de hals hoger op voor een fijne vibrato.

Overigens wordt ik niet (meer) blij van Warmoth: het ziet er mooi uit maar teveel 'dood' hout (bodies en halzen), double trussrod zorgt voor onevenwichtig G-snaar (minder volume) en de customservice heb ik niet kunnen ontdekken.

Je hebt al besteld maar wellicht ga je nog schuren :seriousf: en voor een volgende poging eens USACG proberen.
Overigens zul je met het mahony als hout én de kortere mensuur wel wat Fender 'spank' gaan missen, en met de 6150 voel je de fretboard, i.t.t de 6105. Ben benieuwd hoe het uitpakt voor je!

Michael AE
3 januari 2011, 12:30
leuk experiment! verschillen zijn subtiel maar hoorbaar. anderzijds, ik denk dat je verschillen van dezelfde grootte of mss nog groter kan krijgen bij bv twee stukken ash van verschillende oorsprong.


Ja, mee eens. Dit is een leuk vergelijk, maar met een ander halsprofiel en andere bodies krijg je alweer hele andere resultaten. Lijkt me wel een keer leuk om ook zo'n vergelijk met verschillende Fenders o.i.d. te doen.

barno
3 januari 2011, 12:43
Ja, mee eens. Dit is een leuk vergelijk, maar met een ander halsprofiel en andere bodies krijg je alweer hele andere resultaten. Lijkt me wel een keer leuk om ook zo'n vergelijk met verschillende Fenders o.i.d. te doen.

ik heb onlangs eens twee identieke gitaren gebouwd (swamp ash body, ultra fat maple neck) waarbij eentje zonder en eentje met trussrod. dat is geweldig hoorbaar. gek genoeg klinkt die mèt trussrod een stuk beter. dus mijn huidige overtuiging is dat een trussrod channel ook als een soort klankkamer werkt.

Mienmachine
3 januari 2011, 13:30
Dat is een leuke set zeg!

- Nekbreedte wordt 1 11/16 breder hadden ze niet voor de 24.75.

- Mijn NOS '56 Strat V boatneck nek is mijn tweede favoriete profiel maar komt echt niet overeen met de Warmoth of USACG boatneck.


Betreft die Fender 'spank' ik vind veel Fenders te dun en scherp klinken voor de Blues die ik speel. Daarbij heb ik een EJ en NOS '56 Strat die goed klinken.

Nou lijkt het of ik precies weet wat ik wil, maar ik ben het met je eens want ik twijfel veel over de Mahonie neck, nog een beetje bell geluid zou leuk zijn, maar goed we zien wel.




Ik vind een dikke hals fijn op gitaren waar ik traditioneler op speel. Voor mij strat en tele, zo voorkom ik dat ik teveel ga GaryMooren ;)
Ik heb voor zelfbouw o.a. de volgende dikke nekken uitgeprobeerd:

Warmoth:
Fatneck
Boatneck
SRV

USACG:
the 54, soft V naar C. 24.7 mm bij de 12e fret
Texas Bluesbrother, scherpe V naar C. 25.4 bij de 12e fret

Verder heb ik een Fender strat CIJ 54 gehad met een dikke V neck (24.5 bij 12e fret) en een Gibson LP Gary Moore (C met 25.0 mm bij de 12e fret)

Ik vind een smalle dikke hals (dus 41,5-42 mm bij de kam) zonder 'taper' (dus overal even dik) echt vreselijk. Krijg er kramp van. Ik heb geen kleine handen. Wat ik wel fijn vind is een Soft V naar een assymetrische C (dus minder 'vleesch' aan de onderkant van de hals). Zo speel je makkelijk kampvuuraccoorden en duim over de hals hoger op voor een fijne vibrato.

Overigens wordt ik niet (meer) blij van Warmoth: het ziet er mooi uit maar teveel 'dood' hout (bodies en halzen), double trussrod zorgt voor onevenwichtig G-snaar (minder volume) en de customservice heb ik niet kunnen ontdekken.

Je hebt al besteld maar wellicht ga je nog schuren :seriousf: en voor een volgende poging eens USACG proberen.
Overigens zul je met het mahony als hout én de kortere mensuur wel wat Fender 'spank' gaan missen, en met de 6150 voel je de fretboard, i.t.t de 6105. Ben benieuwd hoe het uitpakt voor je!

Orpheo
3 januari 2011, 13:37
Ik vind een dikke hals fijn op gitaren waar ik traditioneler op speel. Voor mij strat en tele, zo voorkom ik dat ik teveel ga GaryMooren ;)
Ik heb voor zelfbouw o.a. de volgende dikke nekken uitgeprobeerd:

Warmoth:
Fatneck
Boatneck
SRV

USACG:
the 54, soft V naar C. 24.7 mm bij de 12e fret
Texas Bluesbrother, scherpe V naar C. 25.4 bij de 12e fret

Verder heb ik een Fender strat CIJ 54 gehad met een dikke V neck (24.5 bij 12e fret) en een Gibson LP Gary Moore (C met 25.0 mm bij de 12e fret)

Ik vind een smalle dikke hals (dus 41,5-42 mm bij de kam) zonder 'taper' (dus overal even dik) echt vreselijk. Krijg er kramp van. Ik heb geen kleine handen. Wat ik wel fijn vind is een Soft V naar een assymetrische C (dus minder 'vleesch' aan de onderkant van de hals). Zo speel je makkelijk kampvuuraccoorden en duim over de hals hoger op voor een fijne vibrato.

Overigens wordt ik niet (meer) blij van Warmoth: het ziet er mooi uit maar teveel 'dood' hout (bodies en halzen), double trussrod zorgt voor onevenwichtig G-snaar (minder volume) en de customservice heb ik niet kunnen ontdekken.

Je hebt al besteld maar wellicht ga je nog schuren :seriousf: en voor een volgende poging eens USACG proberen.
Overigens zul je met het mahony als hout én de kortere mensuur wel wat Fender 'spank' gaan missen, en met de 6150 voel je de fretboard, i.t.t de 6105. Ben benieuwd hoe het uitpakt voor je!

geen customerservice? hm, das een nieuwe. Ik vraag om een 1delige padouk top, en ja hoor, die krijg ik, zonder bij te betalen! als cadeautje krijg ik ook nog een 1 delige wenge back. Ik vraag om een purpleheart top, en wow, ja, ik krijg een 1 delige top!

Ik vraag om een precies tijdschema voor verzenden, en ze houden zich eraan, op de dag.

Ik vraag om speciale specs, en ik krijg het, zonder bij te betalen.

Ik heb problemen met EEN verkeerde hals (inleg was verkeerd), en ik krijg een deel van m'n geld retour, EN nog de inleg erbij om in te laten leggen.

nee, warmoth is top. Dode halzen, dode bodies? nog nooit gehoord of meegemaakt. en ik heb 'maar' 13 warmoth les pauls :)

oh, ps: het is een ENKELE trussrod, die 2 kanten op kan werken. Get your story straight.

pps: het g-snaar probleem ken en herken ik niet op mijn les pauls, en die zijn toch notoir verrot met g-snaren...?

Orgasmocaster
3 januari 2011, 19:06
nee, warmoth is top. Dode halzen, dode bodies? nog nooit gehoord of meegemaakt. en ik heb 'maar' 13 warmoth les pauls


+13 (om en nabij / plusminus) (en dan geen lp's)

Mienmachine
3 januari 2011, 22:51
+13 (om en nabij / plusminus) (en dan geen lp's)

Jij heb er ook 13?

Gearjunkie
3 januari 2011, 23:00
Jij heb er ook 13?

Ik vrees dat hij 26 bedoelt... het zal toch niet waar zijn??

Michael AE
3 januari 2011, 23:54
ik heb onlangs eens twee identieke gitaren gebouwd (swamp ash body, ultra fat maple neck) waarbij eentje zonder en eentje met trussrod. dat is geweldig hoorbaar. gek genoeg klinkt die mèt trussrod een stuk beter. dus mijn huidige overtuiging is dat een trussrod channel ook als een soort klankkamer werkt.

Ja, trussrod is heel essentieel voor de klank. Ik vind bijvoorbeeld die dual-action dingen verschrikkelijk klinken. Maakt de sound van je gitaar meteen levenloos.

Gil Yaron heeft nog een esquire prototype nagemaakt zonder trussrod en hij was er erg over te spreken. Ik kan me echter voorstellen dat de sound van een trussrod in je hoofd gaat zitten en een soort archetype in je hoofd vormt. Je bent dus in feite die klank gewend en dan vind je het automatisch beter klinken.

Gaaf experiment hoor! Ik ben wel een beetje jaloers, want gitaren bouwen durf ik me nog niet aan te wagen. Lijkt me wel super om op een instrument te spelen dat je zelf hebt gebouwd, zeker als het een eigen ontwerp is en je het helemaal zelf gemaakt hebt.:ok:

Orgasmocaster
3 januari 2011, 23:58
Jij heb er ook 13?

om en nabij, 13 of 14 Warmoths, waarvan een paar verkocht, weggeven, of voor iemand anders in elkaar gezet...
geen een daarvan was een LP..

ghk123
4 januari 2011, 00:35
geen customerservice? hm, das een nieuwe.

Mooi dat jij er blij van wordt. Ik niet, geen details want ik ga hier geen Warmoth-bashing van maken. Kern is: verkopen en keuze prima, is er wat mee... 'I hear you knocking but you can't come in' :cheerup:


oh, ps: het is een ENKELE trussrod, die 2 kanten op kan werken. Get your story straight.

Fijne opmerking.... get your understanding straight....Kijk ik kan het ook!:soinnocent:

Excuses dat je Warmoth trots zo geraakt is. Kijk naar het verschil bij een trussrod in een een Warmoth Pro neck en een vintage style gevalletje. Er zit inderdaad een enkele trussrod in, de wijze waarop de ruimte wordt opgevuld is anders en in mijn beleving heeft dit invloed op balans tussen de snaren. Lees ander wat John Suhr hierover te melden heeft...http://www.suhrguitars.com/guitarsCustom.aspx#necks

The double action is een manier om een eventueel minder goede constructie en materialen te corrigeren en vraagt een minder precieze wijze van werken = kostenbesparing

Verder: Beauty is in the ear of the beholder. Veel plezier met je gitaren!

Mienmachine
8 februari 2011, 09:29
De Warmoth Pro Fat 24.75 neck is binnen!

Werkelijk prachtig afgewerkt, kan er nog niets negatiefs aan ontdekken.
Ik heb hem in de Danish oil gezet en laat hem rustig wat weken rusten.

De neck-pocket en hals passen werkelijk perfect, even snel geprobeerd, dat is echt geluk hebben.

De verhalen over vormloze boomstamdikte vallen mee, een Nocaster hals voelt echt nog dikker aan, (nog meer een vollere U vorm), dit alles zonder te meten.

De 6150 frets zijn niet zo breed als beschreven op de Warmoth site, scheelt 2/10 maar voelen fijner aan dan de dunnere 6105 frets.

In het geheel genomen komt de hals voor 95% in de buurt van een '56 Fat Gibson nek wat de bedoeling was.

Ik ga denk ik dit block bestellen om de mijne te vervangen:
http://cgi.ebay.co.uk/Steel-tremolo-sustain-block-Fender-Stratocaster-/150546085645?pt=UK_Musical_Instruments_Guitars_CV&hash=item230d3ef70d#ht_2744wt_1141