PDA

View Full Version : Pete Murray - so beautiful (acoustic)



savale
31 december 2010, 16:40
eigenlijk meer om me weer eens bezig te kunnen houden met opname techniek.

http://www.youtube.com/watch?v=qq_gqMuULDk

Ik ben benieuwd hoe het bij jullie klinkt ;)

ps. weet iemand wat tegen die irritante ruis?

Jedeel
31 december 2010, 17:01
Pete, ik ken het origineel niet, maar ik vind het geweldig klinken!!!
En wat de ruis betreft.... is alleen maar opvallend bij het intro.
Bij de rest van het nummer valt het niet op.

Overigens, stond bij de opname de gitaar-mike echt bij de gitaarhals/linkerhand?

Axl Rose
31 december 2010, 18:13
mooi hoor! Ik ben ook niet bekend met het origineel, maar zeer aangename sound en mooi videotje zo in zwart wit! )

Stratman70
3 januari 2011, 13:10
Klinkt goed, al gaat mijn voorkeur toch uit naar ietsje oudere snaren, waardoor het toch iets organischer gaat klinken.

savale
4 januari 2011, 16:38
Thanks, ik denk dat ik iets te ver doorgeschoten ben met de eq van het gitaarspel. De opname was juist iets te dof, daardoor is de ruis ook zo goed te horen. Nu mist het gitaargeluid wat warmte. Ik heb de gitaar trouwens opgenomen met een grootmembraam (zie video), zinvol om voor een kleine condensator te gaan (of erbij?)

Jan H
4 januari 2011, 16:52
Mooi nummer, en goed gebracht....goed klinkende gitaar ook! Prima gedaan.
Ik weet niet of je ook een losse audio track van deze video hebt....als je die hebt is de ruis toch zo weg als je hem ff door een recording programma gooit zoals b.v.b AA, Cubase of Protools, kwestie van even de ruis selecteren en op een knopje drukken en klaar is Kees.

Desalnietemin vindt ik het een prima opname.:ok:

Groetjes Jan

Jedeel
4 januari 2011, 17:50
Ik heb de gitaar trouwens opgenomen met een grootmembraam (zie video), zinvol om voor een kleine condensator te gaan (of erbij?)

Ik kan je daar niet in adviseren, savale.
Ik vroeg mij alleen af of het klopt dat de mike helemaal bij je linkerhand staat.
Zo lijkt het op de video tenminste..... of het moet vertekend beeld geven?

savale
5 januari 2011, 13:42
Ik kan je daar niet in adviseren, savale.
Ik vroeg mij alleen af of het klopt dat de mike helemaal bij je linkerhand staat.
Zo lijkt het op de video tenminste..... of het moet vertekend beeld geven?

Nou het is iets vertekend, maar je zit er niet ver naast. ik had m ongeveer rond de 9e fret volgens mij.

Harald
5 januari 2011, 14:18
Als je de gitaar met 1 microfoon opneemt zou je hem eens bij de 12e fret kunnen neerzetten. Zal al iets warmer gaan klinken. Op zich kan een microfoon bij de hals neerzetten goed werken, maar dan als toevoeging. Daar zitten best wat hoge boventonen (maar ook al het 'fingergrease' de bijgeluiden dus, dat is wel oppassen), maar het laag gebeurt bij de kast, vooral bij de brug en het klankgat. Zet een hoofdtelefoon mmaar eens op en verplaats de microfoon, bij close miking kun je zo een behoorlijk extreme eq bewerkstelligen.

Live zul je als er een condensator microfoon gebruikt wordt meestal een kleinmembraan zien. Dat heeft o.a. met feedback te maken. Grootmembraan pikt veel meer van de omgeving op dan een kleinmembraan. Omdat je de zang en de gitaar tegelijk opneemt kan een kleinmembraan handig zijn om de overspraak van de zang te verminderen. Maar die overspraak hoeft geen probleem te zijn. Kan de ruis bij het intro bij de Shure (die WEL scherp in beeld is maar toch wat saaier is dan jouw hoofd ;) ) vandaan komen?

Instelling van de preamp voor je microfoons kan trouwens qua ruis schelen. Ook het boosten van de hoge frequenties levert vaak extra ruis op. Het klinkt hier op de pc sowieso een tikkeltje schel, had wat warmer gemogen. Maar goed, een youtube filmpje is niet de beste manier om dat te beoordelen.

The Lo Lands
5 januari 2011, 20:18
Goeie stem vent!

Qua opname moest ik de volumeknop aardig dichtdraaien! Heb je op de eindmix flink wat compressie, gate en misschien een brickwall limiter gezet? Dat verklaard namelijk ook de hoeveel ruis tussen de rustige stukken namelijk. Ik vind het een mooi nummer maar door de 'lack of dynamics' drukt het teveel op mijn oren waardoor ik er niet optimaal van kan genieten. Ik beluister je nummer op studiomonitoren dus die liegen niet :-) Probeer wat meer dynamiek in je eindmix te behouden en je zult merken dat het beter is :)

savale
6 januari 2011, 00:59
Goeie stem vent!

Qua opname moest ik de volumeknop aardig dichtdraaien! Heb je op de eindmix flink wat compressie, gate en misschien een brickwall limiter gezet? Dat verklaard namelijk ook de hoeveel ruis tussen de rustige stukken namelijk. Ik vind het een mooi nummer maar door de 'lack of dynamics' drukt het teveel op mijn oren waardoor ik er niet optimaal van kan genieten. Ik beluister je nummer op studiomonitoren dus die liegen niet :-) Probeer wat meer dynamiek in je eindmix te behouden en je zult merken dat het beter is :)

hehe thanks voor die tip, ik dacht hard is goed, maar het is allemaal wat over de top nu denk :P