PDA

View Full Version : 4 CM Kabelmethode...blijft een raadsel :S



Acdc
31 december 2010, 16:23
Hallo snarenplukkers en overige muzikanten,

Ik ben in het bezit van een Boss GT8, prima ding en omdat ik iedereen hoorde over de 4 cm kabel methode was ik wel een beetje nieuwsgierig hoe dit in zijn werking zou gaan.
Nu heb ik het eindelijk zover dat de 4 cm kabel methode werkt maar nu snap ik het nut er niet van.......Ik weet het is veel besproken en ik heb veel gelezen maar helaas ik snap het nog niet.
het volgende heb ik gedaan

Gitaar -> input boss
Send boss - return amp
Send amp - return boss
input amp -> output amp.

Ik heb geluid en het werkt prima maar in mijn ogen zioe ik het verschil niet.
Kan het wezen omdat ik nu via de FX Loop werk dat ik dan een beter geluid krijg ?

Mijn vrfaag is waarom gebruikt met de 4 cm kabel methode?
En wat zijn de functies en voordelen van deze Methode?

Graag zo simpel mogelijk ;)

dankjewel

Basileia
31 december 2010, 16:28
Hmm, ik ken het gewoon als de 4 kabel methode, maar ik gebruik dan ook kabels van 600cm. Het voordeel is, als je drive uit je amp haalt, dat je modulatie en delay achter je pre-amp kan zetten, wat over het algemeen bekend staat als beter klinkend. Als je drive uit de boss haalt is er praktisch geen verschil.

Ik zie trouwens dat je de boss wat vreemd hebt aangesloten. De correcte methode is:
Gitaar=>Boss in.
Boss send=>Amp in
Amp send=>Boss return
Boss Out=>Amp return
Misschien staat dit in je post, maar ik kon het er niet helemaal uit opmaken.

RoelSmoel
1 januari 2011, 00:38
Je zou ook bepaalde effecten in de FX loop moeten zetten en bepaalde ervoor (als ik mij niet vergis, kan dat, kan dat niet kun je dit beschouwen als nutteloos).

Henri H
2 januari 2011, 00:02
Het voordeel v.d. 4CM in een notendop:

- De meeste modulatie effecten via de FX loop; klinkt (over het algemeen) beter, de effecten komen beter tot hun recht.
- De amp-models kun je rechtstreeks via de eindtrap gebruiken, je bypassed dan dus de preamp van je amp.
- Sommige modulatie-, en vooral ook overdrives klinken beter voor de preamp.

De 4CM geeft je dus de mogelijkheid om de beste keus te maken.

Het grote nadeel is gelijk wel weer dat je 1001 mogelijkheden hebt waaruit je een keuze moet maken, en je blijft maar tweaken en instellen.

Ik ben sinds een klein jaartje overgestapt op losse pedalen; betere sounds, leukere kleurtjes, en je hebt de knopjes altijd voor je liggen, dus een andere instelling is zo gemaakt.
Een GT-8 is echter wel degelijk een heel dynamisch en bruikbaar apparaat, vooral met de 4CM.

Acdc
2 januari 2011, 02:17
Het voordeel v.d. 4CM in een notendop:

- De meeste modulatie effecten via de FX loop; klinkt (over het algemeen) beter, de effecten komen beter tot hun recht.
- De amp-models kun je rechtstreeks via de eindtrap gebruiken, je bypassed dan dus de preamp van je amp.
- Sommige modulatie-, en vooral ook overdrives klinken beter voor de preamp.

De 4CM geeft je dus de mogelijkheid om de beste keus te maken.

Het grote nadeel is gelijk wel weer dat je 1001 mogelijkheden hebt waaruit je een keuze moet maken, en je blijft maar tweaken en instellen.

Ik ben sinds een klein jaartje overgestapt op losse pedalen; betere sounds, leukere kleurtjes, en je hebt de knopjes altijd voor je liggen, dus een andere instelling is zo gemaakt.
Een GT-8 is echter wel degelijk een heel dynamisch en bruikbaar apparaat, vooral met de 4CM.

dankjewel voor de info,

moet ik hem eerst anders in gaan stellen voordat ik pas gebruik maak van betere kwaliteit effecten zoals de fx loop button op de boss anders te zetten? of krijg ik al automatisch beter geluid als ik de 4cm methode gebruik?

alvast bedankt

crapton
2 januari 2011, 08:37
Gitaar -> input boss
Send boss - return amp
Send amp - return boss
input amp -> output amp.

dankjewel

Als je hier zoekt of googled zal je heel veel uitleg vinden over de 4CM.

Heb je de zaak wel goed aangesloten? Volgens mij moet ie zo:
Gitaar -> input boss
(loop) Send boss - Input amp (voorkant)
(loop) Send amp - Return boss
output boss -> Return amp (achterkant)

Op de Boss uiteraard ook zorgen dat je 'loop' aanstaat en volumes goed afstellen.

Ik heb ook een GT-8 met 4CM en dat werkt prima en heeft zeker toegevoegde waarde!

Henri H
2 januari 2011, 11:04
dankjewel voor de info,

moet ik hem eerst anders in gaan stellen voordat ik pas gebruik maak van betere kwaliteit effecten zoals de fx loop button op de boss anders te zetten? of krijg ik al automatisch beter geluid als ik de 4cm methode gebruik?

alvast bedanktAls je de effecten via de FX-loop van je versterker wilt gebruiken moet je zowel de FX-loop op de GT-8 alsook de FX loop van je amp aan hebben staan, mocht deze schakelbaar zijn.
Je kunt dan alsnog effecten voor je preamp zetten door de FX-chain (GT-8 ) aan te passen.
In de FX chain kun je bepalen welke effecten in de loop moeten en welke niet.

Acdc
3 januari 2011, 21:00
Als je de effecten via de FX-loop van je versterker wilt gebruiken moet je zowel de FX-loop op de GT-8 alsook de FX loop van je amp aan hebben staan, mocht deze schakelbaar zijn.
Je kunt dan alsnog effecten voor je preamp zetten door de FX-chain (GT-8 ) aan te passen.
In de FX chain kun je bepalen welke effecten in de loop moeten en welke niet.

Ik heb het nu voor elkaar ik had het verkeerd aangesloten.
ik heb de send boss nu in de inpunt van mijn amp en de return amp naar de boss output......

Als ik nu op FX Loop druk dan heb ik 3 mogelijkheden

Normal
Direct Mix
Bance out ( of zoiets )

neem bijv de effect: Clean Modulation en ik ga vervolgens naar de FX Loop en ik zet hem om naar Direct Mix dan hoor je duidelijk dat het geluid beter en helder is.

Maar pak ik bijv het effect: FAT en LEAD ( distortion ) en ga ik naar de FX Loop en zet ik die aan dan krijg ik een onzettende feedback :S

Vrijwel bij elke distortion effect die ik op FX loop on zet begint onzettend te vluiten.

hoe kan dit ????

Martijn-w
3 januari 2011, 21:17
Probeer het eens door de gain en het volume van je distortion pedaal en versterker flink terug te schroeven. Draai het dan langzaam omhoog op je pedaal. Als je veel reverb er op hebt staan, dan gaat ie ook eerder fluiten.

crapton
4 januari 2011, 07:12
De GT8 op 'Normal' zetten, dwz serieel. Loop input & output volumes gewoon op 100 laten staan.

In de effects chain 'loop' aanzetten (knopje).

Je moet in principe NIET de distortions (amp models) van je GT8 pakken samen met de crunch of lead van je buizenamp (je hebt niet gezegd welke amp je hebt). Zet dus je amp modeling UIT.

Je kan evt wel een overdrive in de effects chain zetten, en wel voor de 'loop'. Ook hier beginnen met niet te veel distortion en te hoge levels.

Verder geldt: 1) RTFM en 2) zelf experimenteren.

SRV2000
4 januari 2011, 08:49
De GT8 op 'Normal' zetten, dwz serieel. Loop input & output volumes gewoon op 100 laten staan.

In de effects chain 'loop' aanzetten (knopje).

Je moet in principe NIET de distortions (amp models) van je GT8 pakken samen met de crunch of lead van je buizenamp (je hebt niet gezegd welke amp je hebt). Zet dus je amp modeling UIT.

Je kan evt wel een overdrive in de effects chain zetten, en wel voor de 'loop'. Ook hier beginnen met niet te veel distortion en te hoge levels.

Verder geldt: 1) RTFM en 2) zelf experimenteren.

ik gebruik de vox ac30 die heeft van zichzelf al niet veel gain. Maar de fx chain zijn allemaal afkortingen waar ik niets van begrijp.

JohnLord
4 januari 2011, 08:52
Het zijn de afkortingen van effecten die in de GT8 zitten en zoals ze op de behuizing staan.

Henri H
4 januari 2011, 08:54
en 3) Opletten wat je schrijft, je gaat me toch niet vertellen dat dit een typefout is: vluiten? ;)

De 4CM houdt in dat je nogal wat opties hebt, en hoe meer opties hoe meer problemen ook.
Overdrives/distortion zou ik in niet via de FX-loop gooien, tenzij je er een amp model bij gebruikt.
Maar als je een amp model gebruikt, zou ik de FX loop niet meer gebruiken, gewoon zorgen dat het signaal direct naar de eindtrap (return van je amp) gaat.

Probeer elke keer te snappen hoe de signaal keten loopt, logisch nadenken...

the sure thing
4 januari 2011, 09:27
... ik haak even in op dit topic: hoeveel hoorbaar verschil is het als je bepaalde effecten via de effectsloop gooit? Ik bedoel: hoor je LIVE (in het bandgeweld) ook nog het verschil? Ik heb een HOOK R40 met een effectsloop maar ik heb bijv. gehoord dat Leendert Haaksma de effrectsloop ook niet gebruikt, en al zijn effecten gewoon direct inplugt in de amp (gitaaringang).

edje kadetje
4 januari 2011, 09:40
http://www.bossgtcentral.com/showthread.php?11121-Rough-copy-of-a-tutorial-on-4CM-here!

dit is één thread van het reuzeinteressante gt forum (met een aparte sectie voor GT-8 gebruikers). Héél veel nuttige informatie.

Bedenk dat je de 4cm wil gebruiken om te kunnen doen wat je met losse effecten zou willen doen:
je eigen volgorde bepalen. (Dat kan niet als je de gt-8 voor je amp hangt = 2cm; en ook niet als je hem in de loop hangt van je amp = 3cm.)

Dat betekent dat je waarschijnlijk een aantal effecten voor je pre-amp wilt hebben en een aantal erna. De volgorde in je gt-8 is dan ook (zoals Huisjes ook al aangaf) cruciaal.

Waarschijnlijk wil je zoiets als:

gtr- compressor - wah - overdrive - preamp (deze zit in de loop van de gt8) - equalizer - chorus - delay - reverb - power amp - speakers

Maar allerlei andere volgordes en effecten kunnen ook. De sky is the limit. Het leuke van op deze manier werken met de gt 8 is volgens mij dat je flexibel ben. Als je losse effecten gebruikt moet je kabels gaan verwisselen om volgordes te veranderen; met de gt-8 kun je verschillende patches maken die behalve verschillende effecten en effectparameters, ook verschillende volgordes kunnen bevatten.
Je kunt zelfs voor sommige patches (geluiden) de pre amp omzeilen en gebruikmaken van een preamp model uit de gt-8, en op die manier je palet aan mogelijkheden uitbreiden.

Wat ten slotte leuk is, is om te kijken hoe goed het pre-amp model is uit de gt-8. Kun je met de gt-8 het geluid van je eigen preamp goed benaderen? Je kunt het perfect proberen door de loop waarin je preamp zit in en uit te schakelen en te proberen of je het voor elkaar krijgt het geluid perfect gelijk te krijgen.

(zelf werk ik trouwens niet zo met mijn gt-8. Ik benader de gt-8 als een all in one pakket. Wat uit mijn output komt zou vergelijkbaar moeten zijn met wat er uit de pa komt als je een gitaarversterker uitversterkt via een microfoon naar de pa.)

Henri H
4 januari 2011, 10:22
... ik haak even in op dit topic: hoeveel hoorbaar verschil is het als je bepaalde effecten via de effectsloop gooit? Ik bedoel: hoor je LIVE (in het bandgeweld) ook nog het verschil? Ik heb een HOOK R40 met een effectsloop maar ik heb bijv. gehoord dat Leendert Haaksma de effrectsloop ook niet gebruikt, en al zijn effecten gewoon direct inplugt in de amp (gitaaringang).Ik heb ook gehoord dat hij alleen maar het cleane kanaal gebruikt i.c.m. drive pedalen.
In dat geval kun je dus je delays en modulatie e.d. na de drive-pedalen zetten, wat vergelijkbaar is met een FX-loop.
Sommige pedalen werken echter prima voor een overstuurde amp, want daar gaat het toch vaak om, effecten klinken vaak minder goed, of in ieder geval anders, vóór een overstuurde preamp.
Ik gebruik mijn FX-loops ook niet meer, met de juiste pedalen werkt dat prima naar mijn idee.


http://www.bossgtcentral.com/showthread.php?11121-Rough-copy-of-a-tutorial-on-4CM-here!

dit is één thread van het reuzeinteressante gt forum (met een aparte sectie voor GT-8 gebruikers). Héél veel nuttige informatie.
....Goeie tip!
Ik heb destijds ook die tutorial bestudeerd, en "heb het licht gezien" daarna.

SRV2000
4 januari 2011, 12:56
Ik heb ook gehoord dat hij alleen maar het cleane kanaal gebruikt i.c.m. drive pedalen.
In dat geval kun je dus je delays en modulatie e.d. na de drive-pedalen zetten, wat vergelijkbaar is met een FX-loop.
Sommige pedalen werken echter prima voor een overstuurde amp, want daar gaat het toch vaak om, effecten klinken vaak minder goed, of in ieder geval anders, vóór een overstuurde preamp.
Ik gebruik mijn FX-loops ook niet meer, met de juiste pedalen werkt dat prima naar mijn idee.

Goeie tip!
Ik heb destijds ook die tutorial bestudeerd, en "heb het licht gezien" daarna.

ik heb de standaard instellingen van de boss site genomen en deze bij mijn fx chain
nu beginnen alle lichtjes te knipperen o.a eq, fx1, wah. Kan ik dan gewoon op exit drukken of moet ik een knop gebruiken om de fx chain te activeren? De lichtjes houden niet eerder op dan dat ik op exit druk...

JohnLord
4 januari 2011, 13:01
Ik zie dat je vlak bij me woont. Als je wil kun je rustig eens langskomen met je GT8.

Henri H
4 januari 2011, 13:35
ik heb de standaard instellingen van de boss site genomen en deze bij mijn fx chain
nu beginnen alle lichtjes te knipperen o.a eq, fx1, wah. Kan ik dan gewoon op exit drukken of moet ik een knop gebruiken om de fx chain te activeren? De lichtjes houden niet eerder op dan dat ik op exit druk...

Geen idee welke instellingen dat zijn, en als ze knipperen weet ik ook niet (meer).
de FX chain is in principe altijd actief, voor zover ik me nog kan herinneren, maar de FX-loops (zowel op je amp alsook op de GT-8 ) moet je wel aanzetten om effecten ook daadwerkelijk via de FX loop te sturen.

Nogmaals, die link uit edje kadetje's post even aanklikken, en die tutorial goed doornemen verheldert als het goed is een boel.

edje kadetje
4 januari 2011, 13:41
... Nogmaals, die link uit edje kadetje's post even aanklikken, en die tutorial goed doornemen verheldert als het goed is een boel.

... en als je dan nog vragen hebt, stel ze daar op dat forum; daar zitten de goeroe's. Maar wel eerst zelf inlezen en proberen.

SRV2000
4 januari 2011, 14:33
Ik zie dat je vlak bij me woont. Als je wil kun je rustig eens langskomen met je GT8.

dat aanbod klinkt goed ik zie dat je in katlijk woont, dat is prima te doen. Als je mij een beetje op weg wilt helpen met de 4cm kabel methode en de instellingen daarvan. ......Heel graag! !!!!

The rifles
7 januari 2011, 16:41
dat aanbod klinkt goed ik zie dat je in katlijk woont, dat is prima te doen. Als je mij een beetje op weg wilt helpen met de 4cm kabel methode en de instellingen daarvan. ......Heel graag! !!!!

In de praktijk is het meestal makkelijker dan in theorie,
Laat maar even weten hoe het gegaan is

succes;)