PDA

View Full Version : multi-effecten



Freakocaster
31 december 2010, 15:10
Voor repetities met de band neem ik een aantal losse effecten mee, zoals een Dunlop Wah-pedaal, digitech whammy-pedal, Visual sound H20-effect en tubescreamer mee. Alleen dat gerotzooi met allerlei snoeren raak ik een beetje beu... Nu heeft de andere gitarist een Boss ME-60... en zoiets lijkt me erg makkelijk. Ik wil eigenlijk ook zo'n multi-effect kopen. Hebben jullie tips en advies welk merk/type.... Die hoor ik graag...

Nielsje
31 december 2010, 15:14
Line6 M9 schijnt op dit moment wel echt te zijn wat wil je hebben.
Klein, niet duur, goed.
Geen expressie pedaal, maar die kan je wel aansluiten.
Damn, misschien moet ik er ook maar een kopen :)

lollol
31 december 2010, 15:25
Je kan ook alles op een pedalboard zetten;)

muziekschuur
31 december 2010, 15:54
De DAP Showmaster 48 is dan wat voor je.

http://www.new-line.nl/nl/fabrieks-flightcase/dap-flightcase_13136.htm

En een pedalenvoeding;
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Guitars/Effects-pedal-boards/Fame-DCT-200-Multi-Power-Supply-/art-GIT0019066-000

De FAME DCT-200 is een gebalanceerde en gescheiden voeding voor al je pedalen.
Ik heb zelf de Powerplant van Harley Benton. Ben ik tevreden over, maar daar zijn niet alle lijnen gescheiden. Laatst een Danelectro Coolcat gekocht. Maar die vind het niet leuk samen met mijn andere pedalen. Deze fame zou dat oplossen.
Hij kost 49 euro.

Dan nog een plaatje om je pedalen op te monteren en wat connectors.

Crazy_Redd
1 januari 2011, 13:07
De DAP Showmaster 48 is dan wat voor je.

http://www.new-line.nl/nl/fabrieks-flightcase/dap-flightcase_13136.htm

Heb je ervaring met deze koffer muziekschuur?
ik zou graag zo'n soort koffer willen hebben maar 14 cm hoog is dat wel genoeg als je er 2 verdiepingen op maakt?

muziekschuur
1 januari 2011, 14:13
Ik heb de Showmaster 24.

Ben ik blij mee. Maar de Showmaster 48 komt er ook nog.

Die verdieping is met die grote Showmaster waarschijnlijk niet nodig.
Maar bij mij werkt het wel. Gaat allemaal net, maar daardoor is de buitenkant van de Showmaster ook niet te groot.

Ik zeg doen, want er zijn nog zoveel effecten die niet goed genoeg zijn geemuleerd.

Ik heb de Coolcat Vibe wat een analoog pedaal is, en die is gewoon digitaal (werd mij gedemonsteerd door Chieli van de Special Efx) niet.... analoog genoeg.
En jij hebt van die geweldige analoge pedalen, die wil je echt niet kwijt... Dat geeft je grit die anders verdwijnt uit je signaal ketting. En da's zonde.
Er komt bij mij nu een Danelectro French Toast aan. Een Octave Fuzz. En die is gewoon goedkoop, en zo'n effect wat niet digitaal is geemuleerd. Ik heb net gespeeld met Waves GTR4 en daarin zit zo'n octave up fuzz niet. En de Vibe, is er ook niet. En zo zijn er een berg pedalen en analoge dingen die er niet zijn in het digitale domein.

Frans

guus-25
1 januari 2011, 21:29
Showmaster 48 komt ontzettend vaak voor hier:

http://i676.photobucket.com/albums/vv123/LeonWestenberg1986/ee37421a.jpg

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/09/04/1283611594-730.jpg

Freakocaster
2 januari 2011, 21:08
zo'n pedalboard ziet er idd overzichtelijk uit. Wat vinden jullie beter klinken, de losse effecten of een multi-effect? Ik heb het idee dat onze andere gitarist z. ijn geluid kan 'boosten' met zijn expressie pedaal. Zo'n multi-effect lijkt me ook veel handiger. Wat vinden jullie?

kenx
2 januari 2011, 22:02
zo'n pedalboard ziet er idd overzichtelijk uit. Wat vinden jullie beter klinken, de losse effecten of een multi-effect? Ik heb het idee dat onze andere gitarist z. ijn geluid kan 'boosten' met zijn expressie pedaal. Zo'n multi-effect lijkt me ook veel handiger. Wat vinden jullie?

Lees dit topic dan alsjeblieft even door, bijna alle antwoorden op de vragen die je nu stelt, zijn hier reeds gegeven... :stop:

muziekschuur
2 januari 2011, 23:48
Multi effecters zijn mooie dingen....

Maar er zijn enkele nadelen;

scheiding aux effecten en input effecten is niet altijd mogelijk/goed gedaan. Alleen bij de dure modellen is er de "vier gitaarkabel methode". D.w.z. reverb via de effectsloop en overdrive, distortion via de voorversterker input.

Dan is er de AMP MODELLING. Die kun je niet altijd uitzetten. Dus gebruik je de preamp van de versterker dan kan er sprake zijn van twee preamp signalen achter elkaar (de modeller voor je versterker preamp) waardoor je geluid ineens "klein" klinkt. Ineens is je samplerate 32khz en heb je een slecht geluid.

Dan is er ook de volgorde van de effecten. Een fuzz voor een wah of de fuzz na de wah.. Kun je dat kiezen en heb je dan de grit die je zocht? Bij digitaal kun je niet altijd kiezen en dat kan heel beperkend zijn.

Een Marshall JTM45 is een ouwe buizenbak en als we daar een microfoon in stoppen dan is het geluid niet echt "hifi". Dus zo'n bak kleurt. Niet alleen de "overdrive" of "distortion" maar ook het "clean" geluid is geen schoon geluid. Er zit van huis uit al een zekere "dirt" in. Met veel multi effecters is dat er niet. Of, zoals de Me50 van Boss Roland, de diverse buizenbakken reageren er allemaal anders op. Hij klinkt heel anders voor een Fender Twin dan voor een Marshall JCM800. Dat komt omdat de verschillende waardes van de inputs anders zijn bij beiden en dus krijg je een heel andere interactie.

M.a.w. analoge pedaaltjes werken anders bij de verschillende buizenversterkertypes. Een Treblebooster (Brian May van Queen) werkt voor een oude Marshall en voor een Vox. Maar voor een Fender Twin is het niet aan te raden. Een treblebooster in een Roland Cube steken is zo'n beetje zelfmoord op je oren...

Er zijn pedaalkettingen die gewoon niet werken digitaal. Neem een Octave up fuzz, in een Univibe naar een Wah naar een overdrive pedaal. Als we een Boss overdrive nemen of een Ibanez overdrive of misschien een Mesa Boogie overdrive pedaal/rack unit. Alleen al door het varieren van die laatste unit ga ik van Rock naar Blues naar Metal. Alleen door het varieren van de laatste unit. In de multi effecter heb je alleen het naampje OVERDRIVE... (JA EUHHHH WELLEKE DANNN>>>>)

De meeste modelling units als de Roland Boss GT8 of andere klinken top als je een Roland Cube hebt. Maar heb je een Mesa Boogie fulltube of iets anders dan kan ik ook een Maxon 808 nemen en een reverb pedaaltje en de meeste gitaristen overhalen alleen daarmee op te treden i.p.v. de beschikbare GT8.

Wat de GT8 en andere pedalen errug goed doen is je kennis te laten maken met veel effecten en wat ze voor je kunnen betekenen... En dan is de line6 m9 of de Roland GT8 errug aantrekkelijk... En ook het thuis oefenen met de koptelefoon terwijl de baby slaapt is natuurlijk ook een prima verdienste van de multi effecters...

geert1976
2 januari 2011, 23:59
Voor repetities met de band neem ik een aantal losse effecten mee, zoals een Dunlop Wah-pedaal, digitech whammy-pedal, Visual sound H20-effect en tubescreamer mee. Alleen dat gerotzooi met allerlei snoeren raak ik een beetje beu... Nu heeft de andere gitarist een Boss ME-60... en zoiets lijkt me erg makkelijk. Ik wil eigenlijk ook zo'n multi-effect kopen. Hebben jullie tips en advies welk merk/type.... Die hoor ik graag...

Doe maar niet, koop een pedalboard en doe daar netjes je pedalen op.

Analoge pedalen klinken echt veel beter, geloof mij maar.

Bij mij ligt al tijden een Boss ME 50 te verstoffen in de kast, omdat analoge pedalen veel lekkerder klinken:ok:

Willem76
12 januari 2011, 20:21
Qua gebruiksgemak gaat er wat mij betreft niks boven een multi-effect. Ik heb eerder met losse pedalen gewerkt maar dat is niet mijn ding. Grootste nadeel vond ik dat ik elke keer weer bezig was om elk pedaaltje apart weer bij te regelen, je kunt niks ´vastleggen´. Daarnaast was ik het zat om tig pedalen in te trappen als ik van sound wisselde. En hoe meer patchkabeltjes etc, hoe meer storingsgevoelig.

Ik gebruik nu al een aantal jaren een GT-6. 320 presets maar werkelijk geen 1 bruikbare, klinkt allemaal veel te digitaal. Aanpassen van de presets maakte het alleen nog maar erger...

Je zult dus echt zelf je sounds moeten maken: zet alles uit en begin met een basisgeluid bv crunch. Probeer echt alle distortions en preamps tot je een geluid hebt wat je bevalt en begin dan pas met het toevoegen van de effecten. Doordat je zoveel mogelijkheden hebt ben je daar wel even mee bezig, maar je kunt er echt uithalen wat je wil en het klinkt super. Vastleggen en klaar... Uiteindelijk switch je met 1 druk op de knop van clean naar lead naar acoustisch naar ??.

Tweedehands heb je voor minder dan 200 euri zo´n beetje alle effecten binnen handbereik.

spijkie
13 januari 2011, 08:25
Ik sluit me bij Willem aan, het gebruikersgemak heeft bij mij ook de doorslag gegeven om met een multieffect apparaat te werken.
Ik gebruik zelf een Boss GT10 en het koste mij ook wat tijd maar dan krijg je er echt wel mooie en goede geluiden uit, je moet met zo'n apparaat niet denken van ik gebruik de standaard geluiden wel die er in zitten en klaar is kees want dat kan wel eens tegenvallen maar net als Willem ook aangeeft, je moet hier rustig voor gaan zitten en stap voor stap je geluid maken en dan lukt dat ook wel. ik sluit mijn laptop aan op de GT10 en met de geschikte software kan ik het hele apparaat bedienen, dit werkt nog makkelijker en sneller.

dml
13 januari 2011, 09:32
Ik sluit me bij Willem aan, het gebruikersgemak heeft bij mij ook de doorslag gegeven om met een multieffect apparaat te werken.
Ik gebruik zelf een Boss GT10 en het koste mij ook wat tijd maar dan krijg je er echt wel mooie en goede geluiden uit, je moet met zo'n apparaat niet denken van ik gebruik de standaard geluiden wel die er in zitten en klaar is kees want dat kan wel eens tegenvallen maar net als Willem ook aangeeft, je moet hier rustig voor gaan zitten en stap voor stap je geluid maken en dan lukt dat ook wel. ik sluit mijn laptop aan op de GT10 en met de geschikte software kan ik het hele apparaat bedienen, dit werkt nog makkelijker en sneller.

+1. Gebruik al een tijdje met veel plezier een GT-8 die rechtstreeks naar de PA gaat. Heb ook wel een full tube setje maar die gebruik ik NIET i.c.m. de GT-8 want dat klinkt voor geen meter.

JohnLord
13 januari 2011, 10:38
Heb ook wel een full tube setje maar die gebruik ik NIET i.c.m. de GT-8 want dat klinkt voor geen meter.

In dat geval moet je natuurlijk andere settings gebruiken. Een GT-8 is zeker zodanig in te stellen dat hij met een full tube amp goed klinkt, zelfs als je de drives van de Boss gebruikt.

rudolf
13 januari 2011, 11:49
effe kleine hijack. Weet iemand of het mogelijk is om met een gt-5 de geluiden op de pc te editen? Of is ie daar te oud voor?

Heb er namelijk ooit een gekregen van een vriend van m'n vader. Maar verder geen software of kabeltjes bij gekregen.

edit.. beter googlen:

GT Manager v4.5.0

zal eens een midi -> usb kabel halen.

hmm dat progje kost geld... dat gaan we effe niet doen hehe

dml
13 januari 2011, 14:28
In dat geval moet je natuurlijk andere settings gebruiken. Een GT-8 is zeker zodanig in te stellen dat hij met een full tube amp goed klinkt, zelfs als je de drives van de Boss gebruikt.

Was het maar waar. Ik heb een Mesa Triple Recto. Als er één merk is wat nogal picky is met zijn FX-loop, dan is het Mesa wel. Daarbij komt dat ik de FX-loop van de Mesa parallel gebruik. Een aantal effecten van de GT-8 kun je niet kill-dry instellen, daar is sowieso het hele apparaat niet op ontworpen, dus heeft de parallelle loop ook niet veel zin. Stel ik 'm in als serieel, dan zuigt de GT-8 dermate veel toon dat het niet leuk meer is, ook i.c.m. de 4CM.

Voorheen heb ik altijd prima resultaten bereikt met de GT-8 i.c.m. bijv. Koch versterkers, ook weer met de 4CM, maar met Mesa werkt het gewoon niet.

Willem76
13 januari 2011, 21:22
Ik gebruik de GT-6 op een JVM210H en ben dik tevreden over de sound. Heb eerder wel wat geexperimenteerd met de effect-loop maar ik vond het er niet beter op worden. Daarnaast kan de loop weer apart ingesteld worden en zit ik weer met 4 kabels te kijken.... wat een gedoe.

Ik hou het dus simpel: gitaar -> GT-6 -> input amp -> gas erop!

Natuurlijk is elke amp/gitaar anders dus er zullen best combinaties zijn waar het niet voor werkt.

Overigens heeft een maat van me ook een GT-6 en die gaat rechtstreeks in een Mesa dual rect, no problemo.

dml
15 januari 2011, 09:38
Overigens heeft een maat van me ook een GT-6 en die gaat rechtstreeks in een Mesa dual rect, no problemo.

Wat bedoel je met rechtstreeks? Gitaar -> GT6 -> input Mesa?

even
15 januari 2011, 10:10
Ik heb een Nova System van TC electronic en daarvoor een RMC3 wah. De Nova is een perfecte fx bak maar kan alleen voor de input. Heeft geen insert voor een 4 kabelmethode. Ingebouwde voeding dus weinig snoeren mee te slepen. Inmiddels al te koop voor 399 euro als je een beetje zoekt.

Willem76
15 januari 2011, 14:03
Wat bedoel je met rechtstreeks? Gitaar -> GT6 -> input Mesa?

In de input van de amp, dus niet via de loop. Hij haalt de distortions uit de GT6. Als je de crunch van de amp gebruikt wordt het een ander verhaal.