PDA

View Full Version : Charvel model 4



wanna1
31 december 2010, 14:11
Heu,

Heb een oude Charvel bespeeld en gekocht.
Wat opvalt is de bespeelbaarheid en sound.
Om eerlijk te zijn is dit een veel betere koop dan mijn usa strat.

Hij speelt beter (lichter en achteroverstaande hals)
Klinkt beter
Heeft een lagere actie
Is mooier

Toch zijn er een paar dingen die ik niet snap of kan vinden.

horen deze dingen origineel een push/pull knop te hebben?
Ik meende dat deze dingen passief zijn, toch zit er een 9V in, waarvoor is dat dan?

Gezien een paar beschadigingen op de fretten en daardoor buzz op 2 plekken, ga ik hem proberen te vlakken.
De Kahler trem zet ik nog een blokje onder, dat zwevende blijf ik lastig vinden.
Als dat niet lukt breng ik hem weg om te re-fretten.

Wie heeft antwoord op de vragen?

Groeten

The Bertman
31 december 2010, 14:17
Hey, gefeliciteerd met je Model 4! Ik heb er al 25 jaar eentje, en het is nog steeds de beste gitaar die ik heb.
De originele elementen staat Jackson op, ze zijn passief, maar er zit een voorversterker in de gitaar met een mid-boost (de meest rechtse draaiknop.)
Een push-pull hoort er niet origineel op, maar ik denk dat hij geplaatst is om het brugelement te splitten naar enkelspoels, dat is een leuke extra.
Veel plezier ermee, nooit meer wegdoen, en foto!

Braindead
31 december 2010, 14:50
Waar blijven die foto's . Charvels zie je hier veel te weinig op het forum :)
Zelf jarenlang een Model 6 gehad. Reden dat ie wegging was dat ik eens wat
anders wilde maar was top gitaartje.

wietse
31 december 2010, 15:05
Gezien een paar beschadigingen op de fretten en daardoor buzz op 2 plekken, ga ik hem proberen te vlakken.
De Kahler trem zet ik nog een blokje onder, dat zwevende blijf ik lastig vinden.
Als dat niet lukt breng ik hem weg om te re-fretten.

Wie heeft antwoord op de vragen?

Groeten

probeer spotvlakken.
http://www.stewmac.com/shop/Fretting_supplies/Measuring/Fret_Rocker.html?tab=Video#details
hier zie je hoe je dit moet doen, stewmac gebruikt hier een speciaal stuk gereedschap, heb je niet nodig, diverse lengtes afbreekmesjes werkt ook perfect.
zo doe ik het altijd, als de beschadigingen te groot zijn dan heb je er niks aan maar voor die moeilijk te vinden fretbuzz problemen werkt het perfect.

maar je hebt een prima aanwinst aan een charvel, zwaar onderschatte gitaren zijn dat.

wanna1
1 januari 2011, 20:41
hey thx voor de reacties.

Ik heb er geen push/pull op zitten maar je leest er veel over.
De midboost snap ik nog niet, de laatste potmeter lijkt een gewone te zijn.
De eerste lijkt meer op een voorversterker iets. klopt dat?

Foto's heb ik nog niet, ik heb hem gisteren gevlakt en ben nu aan het polijsten van de frets.
Dit lijkt goed te gaan en netjes te lukken.
Maar vanwege de beschadigingen moest er toch wel een stukje af.
Ik hoop dat het resultaat goed voelt, anders ga ik alsnog voor een refret.
Als ie helemaal op en top is zal ik show foto's maken.

He Wietse, long time no hear.
Je collectie is ook nogal wat uitgebreider geworden en een mooie site.
Als je nog eens iets van een bmw oldtimer tegenkomt hoor ik het graag ik ben weer zoekende, wel iets met een grote motor.

Hoe zit het met de midboost? En hoe werkt die, alleen draaien?

ieme
1 januari 2011, 21:16
Moai spul Pyt...

wietse
1 januari 2011, 21:24
Ik hoop dat het resultaat goed voelt, anders ga ik alsnog voor een refret.
Als ie helemaal op en top is zal ik show foto's maken.

He Wietse, long time no hear.


als jezelf al kan vlakken dan is een refret ook niet zo moeilijk, ik vind het goed vlakken altijd een lastig klusje.
herfretten is niet moeilijk, zeker met een geschroefde hals en zonder binding, effe zelf wat speciaal gereedschap maken en wat superlijm en je komt een heel eind.

en ik ben hier altijd wel geweest, behoor tot de inventaris ondertussen.

The Bertman
2 januari 2011, 13:50
Hoe zit het met de midboost? En hoe werkt die, alleen draaien?

Het werkt simpel: je hebt drie draaiknoppen, van links naar rechts volume (spreekt voor zichzelf), toon, gewoon net als op iedere gitaar kapt ie het hoog af, en helemaal rechts de midboost. Als je die dicht draait, tegen de klok in, staat alles normaal recht, draai je hem open dan wordt er een middengebied extra versterkt, dan komthet geluid wat meer naar voren. Ik heb hem zelf meestal dicht staan, het klinkt gauw wat opdringerig, maar af en toe is het een hele fijne knop. Naar smaak toevoegen. :)