PDA

View Full Version : Boss RE-20 Space Echo



KwintEastwood
31 december 2010, 13:55
Hallo,

Ik ben sinds gister eigenaar van een BOSS RE-20 Space Echo pedaal. De digitale verisie van de oude tape streamer echo/reverb effecten. (youtube op RE-201)

Ik heb zelf al uitgevonden dat je er best extreme wazige pink floyd achtige effecten mee kunt bereiken.

Als je hem iets matiger instelt kun je er mooie "normaal" klinkende echo en/of reverb uit halen.

Zijn er mensen met ervaring met dit pedaal? Zo ja, als je iets leuks hebt ontdenkt, of tips hebt welke liedjes leuk klinken om met het pedaal te doen hoor ik het graag.

Ik ben nu al blij :cheerup:met het pedaal, maar wil graag alle mogenlijkheden weten/gebruiken.

Groet!

muziekschuur
31 december 2010, 14:08
Er zijn zoveel mogelijkheden met dat pedaal. En het is gebruikt op zoveel producties, het is niet normaal. Er is simpel niets anders op de markt dat lijkt op een SPACE ECHO.

Ik heb een Roland VSR880 met een DSP kaartje erin. En daar zit die space echo ook. Maar jouw doos wil ik ook nog es toevoegen aan mijn arsenaal.

De gitarist van De Stray Cats gebruikte icm zijn oranje Gretch heel lang een originele Space Echo. Maar sinds het uitkomen van de digitale stompbox gebruikt hij die. Maar er zijn velerlei muziekjes met deze machines gemaakt.

DemolitionColorScheme
31 december 2010, 15:11
Er zijn zoveel mogelijkheden met dat pedaal. En het is gebruikt op zoveel producties, het is niet normaal. Er is simpel niets anders op de markt dat lijkt op een SPACE ECHO.
Ik heb de RE-201 gehad, de RE-20 en heb nu nog de RE-501 en een Strymon El Capistan. Ik vind de El Capistan wèl dichterbij de Roland sound komen dan de RE-20. Voor mij klonk de RE-20 een beetje als een digitale delay met een 2-band EQ - er zat geen lichte saturatie in de sound en geen analoge feel. Hij was een beetje te steriel. De reverb op de RE-20 is, naar mijn mening, ook verschrikkelijk. De RE-20 klinkt met veel repeats al wel beter, maar met een kortere decay een stuk minder.

muziekschuur
31 december 2010, 15:18
Hij is niet bruikbaar op alles. Maar in Reggae, Blues, R&B en diverse specifieke producties istie heel mooi. Grit kun je ook uit een fuzz ofzo halen alstie op je pedalenbak staat. Hij doet iets heel specifieks...

DemolitionColorScheme
1 januari 2011, 11:13
Hij is niet bruikbaar op alles. Maar in Reggae, Blues, R&B en diverse specifieke producties istie heel mooi. Grit kun je ook uit een fuzz ofzo halen alstie op je pedalenbak staat. Hij doet iets heel specifieks...
Ik heb het over de saturatie en de 'grime' die tape delays geven - een bepaalde imperfectie, ook betreffende de natuurlijk modulatie. Ik heb het niet over echte distortion of fuzz ...
Op een productie gebruik je natuurlijk overigens de RE-201, als je die hebt of ergens in de recording studio staat. Voor live is zo'n RE-20 hardstikke prima, maar geen vervanging voor the real deal.

Mitch
1 januari 2011, 16:59
Ik heb 'm getest, redelijk uitgebreid ook destijds (was toen net uit). Helaas was het qua klank gewoon hetzelfde dat je ook uit een DD20 kon halen, alleen zit de RE20 natuurlijk qua mogelijkheden volledig in de RE201 hoek. Single head, double head, reverb, etc. Qua sound echter totaal niet.
Dit niet om de topic starter te ontmoedigen in zijn blijdschap, maar meer aan muziekschuur gericht. :harmony:

KwintEastwood
1 januari 2011, 18:56
Nou... ik ben niet zo maar ontmoedigd hoor.

Ik snap dat "the real deal" de RE 201 moeilijk valt te evenaren met een digitaal apparaat. En aan jullie posts te zien zitten jullie al een stuk dieper in de materie als ik :)

Ik heb gewoon een leuk pedaal gekocht om thuis met effecten te experimeteren, en misschien ooit mee op te treden. En ik denk dat de RE20 hier prima voor werkt.

Ik ga snel experimenteren met de genoemde muziekstylen. Ben heel benieuwd hoe de RE20 in reggae klinkt!