PDA

View Full Version : Welke Ibanez moet ik kopen?



Gu1tar
31 december 2010, 10:32
Ik speel 6 jaar gitaar waarvan 4 jaar elektrisch. Ik heb een Ibanez SA 260 FM die wel fijn speelt, MAAR aan die tremelo erger ik mij!!!

Telkens wanneer ik een snaar bend en tegelijk nog één speel, gaat die toon van de gebende snaar omhoog (natuurlijk), maar de toon van die andere snaar gaat naar beneden!!

Nu is m'n vraag of dit ook het geval gaat zijn bij een floyd rose tremolo (op een gitaar van ongeveer 600 euro).

Daarom wil ik een nieuwe Ibanez kopen van ongeveer 600 euro, maar welke? :???:

Midwolda
31 december 2010, 10:38
Zou je niet eerst een extra veertje van 1 euro erbij proberen?

Bram+
31 december 2010, 10:55
In principe is het een bekend 'euvel' bij zwevende tremolo's zoals de standaard Floyd Rose: doordat alles in evenwicht moet worden gehouden, zul je bij bends de pitch van de andere snaren ook beïnvloeden.

Dat gezegd hebbende: Ibanez heeft daar wel iets aan gedaan met hun Edge Zero en ZR tremolo's. Die twee double locking tremolo systemen (oftewel "Floyd Roses") verschillen van elkaar, maar hebben allebei wel een zogenaamd "zero point system" (in Japan hebben ze voor alles een naam), een mechaniek met een extra stel veren die de boel extra in balans houdt. Dat zorgt ervoor dat de invloed op de andere snaren minimaal is bij bijvoorbeeld bends, maar het gaat zelfs zover dat je ook met je fine-tuners op je tremolo bijvoorbeeld vanuit standaard tuning naar drop D kan gaan zonder dat je gitaar belachelijk vals gaat klinken, iets ondenkbaars met standaard tremolo's.

Op welke gitaren zijn die tremolo's te vinden? De Edge Zero ten eerste wordt gebruikt op Prestige RG's. Die zitten boven je prijsklasse. De ZR tremolo daarentegen wordt gebruikt op alle S series modellen, inclusief een aantal modellen onder de 600 euro. Dat zijn onder meer de S320, S470 en S470B en de S420, S570 en S570B. De eerste drie zijn modellen van voor 2010, maar vaak nog wel in de winkels te koop. De andere drie zijn 2010-modellen, zijn vrijwel identiek aan de eerste drie (zie de vergelijkbare namen), alleen hebben ze 24 frets i.p.v. 22 frets.

De Edge III die je ook op veel Ibanezzen in jouw prijsklasse vindt, heeft geen Zero Point System. Volgend jaar (over twee weken) worden er nieuwe modellen geïntroduceerd en daar zitten ook modellen tussen met de nieuwe Edge Zero II tremolo die de Edge III zo'n beetje gaat vervangen. Dit is een goedkope variant op de originele Edge Zero. Deze heeft wel een Zero Point System, maar omdat er verder officieel nog weinig over bekend is, kan ik er niet veel over zeggen.


Het is een lang verhaal, maar wat ik je aanraad is naar een winkel gaan waar ze zo'n S gitaar hebben en die eens uit te proberen: stukje spelen, lekker jengelen aan die tremolo, bends maken, etc. Tweedehands iets kopen is ook altijd een optie, maar kijk dan wel uit naar de twee tremolo-systemen die ik noemde.

Gu1tar
31 december 2010, 10:58
Zou je niet eerst een extra veertje van 1 euro erbij proberen?

Aah ja dat kan ik wel proberen, ik heb er nog een liggen die ik bij de gitaar heb gekregen. Nog iemand een idee?

Gu1tar
31 december 2010, 12:16
In principe is het een bekend 'euvel' bij zwevende tremolo's zoals de standaard Floyd Rose: doordat alles in evenwicht moet worden gehouden, zul je bij bends de pitch van de andere snaren ook beïnvloeden.

Dat gezegd hebbende: Ibanez heeft daar wel iets aan gedaan met hun Edge Zero en ZR tremolo's. Die twee double locking tremolo systemen (oftewel "Floyd Roses") verschillen van elkaar, maar hebben allebei wel een zogenaamd "zero point system" (in Japan hebben ze voor alles een naam), een mechaniek met een extra stel veren die de boel extra in balans houdt. Dat zorgt ervoor dat de invloed op de andere snaren minimaal is bij bijvoorbeeld bends, maar het gaat zelfs zover dat je ook met je fine-tuners op je tremolo bijvoorbeeld vanuit standaard tuning naar drop D kan gaan zonder dat je gitaar belachelijk vals gaat klinken, iets ondenkbaars met standaard tremolo's.

Op welke gitaren zijn die tremolo's te vinden? De Edge Zero ten eerste wordt gebruikt op Prestige RG's. Die zitten boven je prijsklasse. De ZR tremolo daarentegen wordt gebruikt op alle S series modellen, inclusief een aantal modellen onder de 600 euro. Dat zijn onder meer de S320, S470 en S470B en de S420, S570 en S570B. De eerste drie zijn modellen van voor 2010, maar vaak nog wel in de winkels te koop. De andere drie zijn 2010-modellen, zijn vrijwel identiek aan de eerste drie (zie de vergelijkbare namen), alleen hebben ze 24 frets i.p.v. 22 frets.

De Edge III die je ook op veel Ibanezzen in jouw prijsklasse vindt, heeft geen Zero Point System. Volgend jaar (over twee weken) worden er nieuwe modellen geïntroduceerd en daar zitten ook modellen tussen met de nieuwe Edge Zero II tremolo die de Edge III zo'n beetje gaat vervangen. Dit is een goedkope variant op de originele Edge Zero. Deze heeft wel een Zero Point System, maar omdat er verder officieel nog weinig over bekend is, kan ik er niet veel over zeggen.


Het is een lang verhaal, maar wat ik je aanraad is naar een winkel gaan waar ze zo'n S gitaar hebben en die eens uit te proberen: stukje spelen, lekker jengelen aan die tremolo, bends maken, etc. Tweedehands iets kopen is ook altijd een optie, maar kijk dan wel uit naar de twee tremolo-systemen die ik noemde.

Wow merci voor de goeie informatie!

Mr Orange
31 december 2010, 14:30
In principe is het een bekend 'euvel' bij zwevende tremolo's zoals de standaard Floyd Rose: doordat alles in evenwicht moet worden gehouden, zul je bij bends de pitch van de andere snaren ook beïnvloeden.

Dat gezegd hebbende: Ibanez heeft daar wel iets aan gedaan met hun Edge Zero en ZR tremolo's. Die twee double locking tremolo systemen (oftewel "Floyd Roses") verschillen van elkaar, maar hebben allebei wel een zogenaamd "zero point system" (in Japan hebben ze voor alles een naam), een mechaniek met een extra stel veren die de boel extra in balans houdt. Dat zorgt ervoor dat de invloed op de andere snaren minimaal is bij bijvoorbeeld bends, maar het gaat zelfs zover dat je ook met je fine-tuners op je tremolo bijvoorbeeld vanuit standaard tuning naar drop D kan gaan zonder dat je gitaar belachelijk vals gaat klinken, iets ondenkbaars met standaard tremolo's.

Op welke gitaren zijn die tremolo's te vinden? De Edge Zero ten eerste wordt gebruikt op Prestige RG's. Die zitten boven je prijsklasse. De ZR tremolo daarentegen wordt gebruikt op alle S series modellen, inclusief een aantal modellen onder de 600 euro. Dat zijn onder meer de S320, S470 en S470B en de S420, S570 en S570B. De eerste drie zijn modellen van voor 2010, maar vaak nog wel in de winkels te koop. De andere drie zijn 2010-modellen, zijn vrijwel identiek aan de eerste drie (zie de vergelijkbare namen), alleen hebben ze 24 frets i.p.v. 22 frets.

De Edge III die je ook op veel Ibanezzen in jouw prijsklasse vindt, heeft geen Zero Point System. Volgend jaar (over twee weken) worden er nieuwe modellen geïntroduceerd en daar zitten ook modellen tussen met de nieuwe Edge Zero II tremolo die de Edge III zo'n beetje gaat vervangen. Dit is een goedkope variant op de originele Edge Zero. Deze heeft wel een Zero Point System, maar omdat er verder officieel nog weinig over bekend is, kan ik er niet veel over zeggen.


Het is een lang verhaal, maar wat ik je aanraad is naar een winkel gaan waar ze zo'n S gitaar hebben en die eens uit te proberen: stukje spelen, lekker jengelen aan die tremolo, bends maken, etc. Tweedehands iets kopen is ook altijd een optie, maar kijk dan wel uit naar de twee tremolo-systemen die ik noemde.kijk dat is info waar we wat aan hebben :blast:

Fireburst
31 december 2010, 15:32
Ik denk dat je welke vraag over welke Ibanez dan ook beter rechtstreeks aan Bram+ kan richten. Je staat elke keer weer verstomd over z'n kennis van die dingen (oud en nieuw).

allochthomas
31 december 2010, 15:43
2dehands zijn er genoeg oude jappen te koop met de oude edge pro of lo pro edge er op. Zeer goeie gitaren voor de prijs. Ik was zelf wat huiverige met het aanschaffen van mijn ibanez JPM omdat slechte ervaringen had met zwevende bruggen, maar dat viel achter af voor 100% mee. Bij mij zit er een lo pro edge op en ik heb er nog nooit problemen mee gehad

Bram+
31 december 2010, 16:57
Ik denk dat je welke vraag over welke Ibanez dan ook beter rechtstreeks aan Bram+ kan richten. Je staat elke keer weer verstomd over z'n kennis van die dingen (oud en nieuw).
Haha dank je! Ik weet dan weer helemaal niks over Fender, Gibson, etc. dus het is evengoed een handicap. Het voordeel van gewoon een thread starten is dat je niet alleen mijn 'mening' krijgt:soinnocent:

Ik vind dat Midwolda wel gelijk heeft trouwens: je zou ook kunnen proberen door een strakkere afstelling/extra veer de tremolo strak op de body te krijgen waardoor je geen last hebt van ontstemming bij bends en zo. Dat gezegd hebbende: een nieuwe gitaar kopen is veel leuker en de SA260FM is (met alle respect:D) wel een beetje een wijvending, je wil natuurlijk een Ibanez met een echte jengelstengel, racenek en op z'n minst een HH of HSH config :soinnocent: Ik neem dus aan dat de tremolo van je oude gitaar niet de enige reden is om een nieuwe gitaar te willen kopen.

Allochthomas heeft ook gelijk: als je naar wat oudere RG's met bijvoorbeeld een (Lo Pro) Edge gaat kijken (RG570, RG550, etc.), krijg je tweedehands erg veel 'bang for the buck'. Houd er wel rekening mee dat deze minder 'gebruiksvriendelijk' zijn (stemmen, snaren wisselen, etc. is lastiger dan met een ZR). Ik kan het trouwens ook snappen als je sowieso liever 'nieuw' koopt, maar dan wil ik wel voorkomen dat je straks de winkel uitloopt met de RG350/RG370-winkeldochter, die S series modellen vind ik zelf in ieder geval de meest prettige betaalbare gitaren die Ibanez aanbiedt.

Johannes
31 december 2010, 17:24
Oude RG's zijn errug nice en idd niet duur :)
|
|
|
V