PDA

View Full Version : Fender twin reverb kraakt soms..



Splendid
31 december 2010, 08:27
Hallo,

Mijn fender twin reverb doet soms raar, begint hij ineens te kraken en ruisen, maar als ik hem dan een heel klein tikje geef met mn grote teen is het weer goed. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt:)

nico verduin
31 december 2010, 11:39
Rotte buis, slechte contacten buisvoet, slechte soldeercontacten op de print, oxidatie.....

cluseau
31 december 2010, 13:35
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Uit hoeveel componenten bestaat je amp.....?

Is dus niet te zeggen zonder onderzoek, je kan proberen buisjes te wisselen. Voor alle ander optie's zou ik een ampkliniek opzoeken.

Frans.

fredv
1 januari 2011, 15:59
Ik ben geen vakman die zelf soldeert etc., maar wat ik nog wel eens zelf doe, is het volgende:

Buizen goed aandrukken, wie weet is dat het.
Zo niet: koppel de reverb eens los (2 jackpluggen aan de achterkant).
Ik heb zelf eens zoiets gehad met een Twin en dat was puur de reverb.
Als het de reverb is, kun je die laten nakijken, of een nieuwe er inzetten.

Als dat nog niet helpt: kun je de pre-amp buisjes (de kleintjes) vervangen door een nieuwe. Of om te beginnen: door ze onderling uit te wisselen (liefst wel de goeie types op de juiste positie zetten: zie het schema in de kast van je versterker). Soms is het zo dat de 1e pre-amp buis (V1) niet meer goed is: probleem is dan eenvoudig op te lossen door een van de andere buizen (van hetzelfde type) op die positie te zetten, en de buis uit V1 op een andere positie.
En als dit nog niet helpt: vakman inschakelen.
Pre-amp buizen kun je eenvoudig zelf verwisselen; eindbuizen (de grote) moet je niet aan beginnen als je nooit soldeert: heb je een vakman nodig die ze goed instelt. Vandaar dat ik het helemaal niet over over de eindbuizen heb (maar aandrukken kun je ze natuurlijk wel zelf ;-).

Succes.

Dreverhaven
19 januari 2011, 09:47
Even dit topic kapen. Ik heb een brom als ik de galm van m'n Twin aanzet, het is zo'n reissue. Vreemde is dat het veranderd, of zelfs bijna weg gaat wanneer ik de footswitch op til :???: Iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?
Oh ja, en ik wil weten wat de functie is van elke voorversterkerbuis, kan ik nergens vinden.
Alvast bedankt, weet dat ie niet vintage is, maar om nou een nieuw topic aan te maken...

cluseau
19 januari 2011, 10:11
Even dit topic kapen. Ik heb een brom als ik de galm van m'n Twin aanzet,........

Het wil nog wel eens gebeuren dat na een reparatie de reverbtank 180 graden gedraaid wordt terug gezet. De pickup spoel komt dan te dicht bij de voedingstrafo waardoor hij brom oppikt. Natuurlijk kan je ook een massa probleem hebben gezien het feit dat het beetpakken invloed heeft. Kan het zo op afstand niet goed beoordelen.

Frans.

guitarnijboer
19 januari 2011, 11:39
Even dit topic kapen. Ik heb een brom als ik de galm van m'n Twin aanzet, het is zo'n reissue. Vreemde is dat het veranderd, of zelfs bijna weg gaat wanneer ik de footswitch op til :???: Iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?


Is dat niet zo'n footswitch die werkt met een afgeschermde kabel (intern aangesloten op de ingang van de reverbrecovery.) De ingang van de reverbrecovery wordt dan kortgesloten door de schakelaar om de reverb uit te schakelen. Met de reverb aan is het een kabel die open ligt.

De onderkant van de schakelaar is meen ik van plastic en de recovery input hoogohmig. Het kan dus goed zijn dat de footswitch zelf brom oppikt.

1. Controleer of het huis van de footswitch nog goed geaard is.
2. Misschien staat de switch net op electrische bedrading die door de vloer loopt (vaak in flats) of electrische vloerverwarming. In dat geval: verplaats de switch of maak een metalen afscherming aan de onderkant of pas het ontwerp zo aan dat de reverb schakelt met een optocoupler in de versterker.

ThomasR
19 januari 2011, 22:02
controleer ook zorgvuldig de aansluitingen van de reverb aan pedaal en aan de amp. heb eens gehad dat deze (de draden aan de aansluiting) bijna doorgesleten waren waardoor ik ook rare geluiden kreeg.

Splendid
20 januari 2011, 09:19
Ik ben er ondertussen ook achter, het waren idd de kabels van de reverb, dus die losgehaalt, nu is het over:)

Heb die dingen verder toch niet nodig, aangezien er ook wel reverb op mn effectenbakje zit:)

ThomasR
20 januari 2011, 22:25
jammer dat je kiest voor een digitale reverb als je een heel goeie spring reverb hebt...;)
is nochtans niet zo moeilijk te herstellen als je een soldeerbout hebt of er ééntje kan lenen