PDA

View Full Version : Buizen... Hoe vaak??? En Welke???



groovieguitarguus
30 december 2010, 23:12
Wellicht al vaak gesteld, maar de zoekfunctie van het Forum is nogal... Tja... ;-)

Ik heb een 19" set en een Combo... Alles is Mesa Boogie.

De Eindtrap 20/20 (EL34) heb ik circa 3 jaar... 2e hands... dus kan zijn dat de buizen daar al een jaar of 6 inzitten.
Mijn Preamp... Triaxis... heeft al een jaar of 5 nieuwe buizen (Ax83 geloof ik... 5x)
Daarnaast een Mesa MkIII... ruim een jaar... volgens verkoper vrij recent nieuwe buizen...

- Tja... Wat is een Reeële vervangingstermijn van buizen?
(Ik gebruik alles zeer regelmatig... ook optredens en repetitie)
- Als ik vervangende buizen kocht, waren dit JJ's... (bij Tonefactory)... Goeie keuze?
- Ooit Koch buizen gehad (volgens mij oorspronkelijk Sovtek... maar die zaten erg los in de chasis delen).

Ik lees het graag...

gr. Guus

RazorBlade
30 december 2010, 23:27
mijn stelregel.. zolang het niet overmatig begint te ruissen, niet microfonisch piept of rondzingt kun je best een tijdje uitzingen ;).. welke buizen je gebruikt hangt af van je amp, muziekstijl en budget..

caliban
30 december 2010, 23:29
Ik zou enkel vervangen indien je niet meer tevreden bent qua sound.

jerome
31 december 2010, 01:29
Ik gebruik mijn optreden-/oefenruimteversterker gemiddeld 3 tot 4 uur per week.
Mijn ervaring is dat na een jaar of 3 de versterker best nog wel prima klinkt
totdat je toch maar eens besluit de preampbuizen te vervangen...
Dan blijkt de versterker daarna ineens een heel stuk dynamischer, vetter en frisser te klinken...

Eindversterkerbuizen vervang ik meestal om de 3 á 4 jaar.

Imho geven de preampbuizen de meeste kleur aan het geluid.
De keuze van de preampbuizen heeft vooral met smaak te maken en bij de ene amp pakt het anders uit als bij de andere amp.
Ik heb geen ervaring met Mesa maar wat bij Marshall heel goed werkt is een aantal verschillende merken preampbuisjes kopen en die mixen en van positie wisselen net zo lang todat je de combi gevonden hebt die jij het beste vind klinken

TimoSomers
31 december 2010, 01:47
Ik lees jaloers deze verhalen.
Bij mijn rectifier klapten de buizen er toch wel iedere 2-3 maanden uit, wat een duur grapje is.:D

Michael AE
31 december 2010, 01:48
Oei, Timo! Dan zou ik er serieus eens aan denken die amp te laten nakijken. Mijn Rectifier deed dat ook en na een servicebeurt had ik er geen last meer van.

TimoSomers
31 december 2010, 01:56
Ja ik moet hem sowieso een keer laten nachecken en biasen enzo.
Ik speelde er destijds ook wel ergggg veel op trouwens, en vervoeren ging ook niet altijd even zachthandig.
Het laatste jaar zijn ze er niet meer uitgeknald, zo gauw hij raar doet laat ik hem nachecken.
Er zitten nu volgesmij ongematchte, verschillende merken buizen in en hij klinkt te gek :D. (Was een spoed operatie 1 minuut voor een gig)

Rick trodat
31 december 2010, 10:18
Ik heb nu, na 4 jaar, de preampbuizen vervangen, lichte kraak had ik in de oude buizen.

Eindbuizen vervang ik om de twee jaar. Of ik het nu hoor of niet.

Baker
31 december 2010, 10:56
Bestaat er eigenlijk een soort "Standaard aantal branduren" voor eind en pre-amp buizen? Ik heb mijn JVM nu 3 jaar. Alle standaard buizen zitten er nog in. Aan de andere kant is hij relatief weinig gebruikt. Ik schat zo'n 300 brand uren. (thuis gebruik ik een POD 2.0)

Op zich ben ik het er wel mee eens dat je ze niet hoeft te vervangen voordat ze gaan ruisen of kraken. Aan de andere kant, ik kan me herinneren dat ik in mijn vorige amp (koch multitone) ook eens de buizen vervangen heb, en dat de amp inderdaad ineens een heel stuk frisser en dynamischer klonk...

Is het de moeite waard eens buizen te vervangen? na 300 "brand uren"?

Rick trodat
31 december 2010, 11:15
Na 300 branduren niet. Echter heb je verschillende buizen, maar ook verschillende omstandigheden.

Als je de versterker vaak vervoert, hard zet veel optreedt, slijten ze veel harder dan als je dezelfde uren maakt, maar dan thuis op laag volume.

Daarbij als de bias kouder staat, gaan de buizen ook gewoon langer mee.

Er zijn wel vuistregels; Ik dacht

Weinig gebruik:

Preamp buizen ; eens in de 5 jaar
Eindbuizen ; eens in 4 jaar

Veel gebruik:

preamp buizen ; eens in de 3 jaar
Eindbuizen ; eens in de 2 jaar

Thiez
31 december 2010, 11:23
Gewoon wat uitproberen met verschillende buisjes. Heb ik ook gedaan, wat verschillende merken gekocht en eerst in V1 positie gaan proberen. Dan krijg je er een beetje een beeld van wat de buisjes doen. Zo klinken EH bijvoorbeeld wat feller en JJ wat voller en donkerder.
Ook kun je expirimenteren met een 12AT7 in de fasedraaier. De zou de amp wat meer headroom geven en hem wat minder oversturing geven waardoor je een gladdere sound krijgt omdat de oversturing alleen uit je preamp komt.

Bron: http://www.guitaramplifierblueprinting.com/files/Phaseinverter.pdf

TimoSomers
5 januari 2011, 00:01
Ja hoor, ze klapten weer vandaag:D.

jerome
5 januari 2011, 00:07
Sj*s*s! Misschien toch maar eens naar de versterkerdokter met die amp... ;)

sjaak1990
5 januari 2011, 08:18
Time, je doet er telkens nieuwe eindbuizen in zonder te biassen?! Zou dan graag je buizenleverancier zijn...

JTB
5 januari 2011, 08:51
Volgens mij hebben de meeste mesa's een fixed bias...

Little Jay
5 januari 2011, 09:27
Met een fixed bias is het toch ook verstandig gematchte buizen te nemen? Maar buizen verschillen volgens mij nooit onderling dermate veel dat het schadelijk is voor de amp (ik word hier niet gehinderd door heel veel kennis van zaken, dus aan deze uitspraak kunnen geen rechten en claims worden ontleend.... :D)

Mijn Blues Deluxe combo neemt toch wel ieder jaar nieuwe eindbuizen. Ze zitten zo dicht bij de speaker dat er al snel rammeltjes in de buizen ontstaan. Preamp buizen gaan eindeloos mee, er is er ooit eens één mee gekapt en ik heb eens wat geëxperimenteerd met verschillende merken om te kijken hoe dat klonk, maar vervangen doe ik ze nooit bewust.

De BD heeft ook een fixed bias. Ik koop tegenwoordig altijd een gematched setje TAD 6L6GC-STR, klinkt het lekkerst vind ik. Svetlana's vond ik ook mooi, iets donkerder dan de TADs maar wel minder robuust, ze rammelden al vrij snel. Sovtek vind ik wat steriel, wel veel headroom maar niet echt een muzikale buis. De TAD 'short bottle' 6L6 wil ik nog uitproberen, die schijnen het goed te doen in tweed-achtige amps.

rudolf
5 januari 2011, 09:48
Wat is nou de correcte manier om om te gaan met een buizenbak eigenlijk. Ik begin aan mezelf te twijfelen aangezien mijn laatste setje na 5 maanden al helemaal naar de klote is.

[aanzetten]
Aan op standby, effe op laten warmen +/- 2/3 mins
Daarna spelen. Niet meteen vol gas.

[Uitzetten]
Eerst op standby, daarna uit. Anders krijg ik altijd een harde plop.
Daarna wacht ik zeker een minuut of 10 voordat ik 'm ga vervoeren. Meestal wel wat langer. Effe pilsje drinken :D

Baker
5 januari 2011, 10:11
Daar zijn boekdelen over geschreven hier. Zoek maar eens op standby, alleen in de titel, in versterkers. http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php?searchid=473627

rudolf
5 januari 2011, 11:44
Jah die standby discussie ga ik me ook niet meer aan wagen hehe. Heb er inderdaad al hele naslagwerken over gelezen hier. Maar verder doe ik het toch netjes? Rustig op laten warmen en goed af laten koelen.

caliban
5 januari 2011, 11:54
Wat is nou de correcte manier om om te gaan met een buizenbak eigenlijk. Ik begin aan mezelf te twijfelen aangezien mijn laatste setje na 5 maanden al helemaal naar de klote is.

[aanzetten]
Aan op standby, effe op laten warmen +/- 2/3 mins
Daarna spelen. Niet meteen vol gas.

[Uitzetten]
Eerst op standby, daarna uit. Anders krijg ik altijd een harde plop.
Daarna wacht ik zeker een minuut of 10 voordat ik 'm ga vervoeren. Meestal wel wat langer. Effe pilsje drinken :D

Het zou denk ik niet te veel uit mogen maken. Als je buizen zo rap stukgaan, zou ik durven denken dat je amp niet helemaal oké meer is.

sjaak1990
5 januari 2011, 12:09
Bij fixed bias moet je wel een setje buizen met dezelfde waarde nemen anders gaat het mis.

Little Jay
5 januari 2011, 12:29
Wat is nou de correcte manier om om te gaan met een buizenbak eigenlijk. Ik begin aan mezelf te twijfelen aangezien mijn laatste setje na 5 maanden al helemaal naar de klote is.

[aanzetten]
Aan op standby, effe op laten warmen +/- 2/3 mins
Daarna spelen. Niet meteen vol gas.

[Uitzetten]
Eerst op standby, daarna uit. Anders krijg ik altijd een harde plop.
Daarna wacht ik zeker een minuut of 10 voordat ik 'm ga vervoeren. Meestal wel wat langer. Effe pilsje drinken :D

Misschien eens (laten) checken hoe de bias van je amp is afgesteld. Als deze erg hoog is afgesteld slijten je buizen veel sneller heb ik inmiddels geleerd van dit forum en internet. Buizen worden ook veel heter dan, dus ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Little Jay
5 januari 2011, 12:41
Bij fixed bias moet je wel een setje buizen met dezelfde waarde nemen anders gaat het mis.

Je bedoelt dat de nieuwe set dezelfde waarde heeft als de oude set? Nou, ik koop altijd een matched duo en je kunt die - bij TAD en Thomann i.i.g. - niet bestellen op waarden. In theorie zou ik dan natuurlijk opnieuw moeten biassen, maar m'n amp's bias is fixed dus dat wordt weerstanden solderen dan en daar ben ik te lui voor en ook te zuinig om 'm daarvoor weg te brengen......

In de praktijk heb ik nog niet meegemaakt dat de nieuwe set buizen dermate afweek (qua klank, heet worden) van de oude dat 't problemen oplevert. Het ene setje is wat hotter dan de andere, dat merk je wel, maar minimaal. Als ik 't goed wil doen zou ik een gematched sextet of octet moeten kopen en daar de bias op af laten stellen dan kan ik er een tijdje tegenaan. Maar in de praktijk heb ik dat dus nog niet nodig gevonden.

speedmusic
5 januari 2011, 13:04
Dankzij dit topic, heb ik gelijk maar nieuwe buisjes besteld voor mijn Blackheart little Giant(groove tubes), zaten nog steeds de originele 1x 12ax7r en 1x EL84 in. Wilde dit ook gaan doen voor mijn Vox Nighttrain, dat vond ik dan weer iets te prijzig worden 2 stuks van ieder, over een half jaar maar weer.

Is dit gewoon plug & play of moet ik er nog wat mee doen? Als dat zo is overweeg ik gelijk een aantal van deze modificaties aan mijn Blackheart (http://www.guitarnuts.com/amps/bh5h/index.php) te laten uitvoeren.

TimoSomers
5 januari 2011, 21:45
Inderdaad fixed bias, maar ik laat hem binnekort ff profi servicebeurtje geven.
De buizen die er nu inzaten waren ongematched dus niet zo gek dat ze eruit klapten.
Ik heb mn Recto wel altijd op high power staan en hard en switch redelijk veel met kanalen, maar ze ploppen er toch teveel uit.
Gebruik trouwens ook TAD 6l6, klinken lekker!

Thiez
5 januari 2011, 22:08
Heb je TAD's welleens vergeleken met JJ's 6L6GC?
Ik zit een beetje te twijfelen tussen deze 2 merken in mijn engl blackmore. Op het engl forum werden heel veel JJ's aangeraden. Maar veel buizentechnici raden TAD aan vanwege betrouwbaarheid en goede klank.

TimoSomers
5 januari 2011, 22:14
Zit vrij weinig verschil in qua klank vond ik zelf. Zijn allebei goede buizen. Keertje proberen, en anders voor de cheapste gaan :D

Little Jay
6 januari 2011, 08:55
JJ's vind ik ook goed klinken, maar in mijn ervaring minder robuust dan TAD. Qua klank zou ik zeggen dat JJs iets minder 'gecompliceerd' klinken, een tikkeltje minder diepgang dan de TADs. Mijn subjectieve ervaring natuurlijk.

PeeVee
7 januari 2011, 12:23
Bij fixed bias moet je wel een setje buizen met dezelfde waarde nemen anders gaat het mis.
Wanneer je de bias niet opnieuw afregelt dan wel maar van de meeste fixed bias amps kun je de bias gewoon afstellen. Het woordje "fixed" zegt niets over de mogelijkheid om bias in te stellen of niet, het zegt iets over de manier van biassen, in dit geval door een vaste negatieve voorspanning op de stuurroosters (die, zoals gezegd, meestal instelbaar is).

HaroldA
7 januari 2011, 12:59
Ach, in de JMP 2203 die ik een aantal jaar geleden gekocht had zaten de originele buizen nog in (30 jaar oud dus!) en dat klonk nog prima! :ok: