PDA

View Full Version : fanned frets, voor en nadelen.



adrinalino
30 december 2010, 20:01
Fanned frets, ze zien er gaaf uit maar wat is het voordeel ervan?

Iemand ervaring ermee?

http://www.sherman-customs.com/images/inprog_1.jpg


Um abraço,

Adriano.

jplm
30 december 2010, 20:31
Fanned frets, ze zien er gaaf uit maar wat is het voordeel ervan?

Is een heel goede oplossing voor een probleem dat er niet is.

Groet, Jan.

Di Stefano
30 december 2010, 21:46
Zo krijg je meer spanning op je laagste snaren. Is vooral handig bij bassen waar de laagste snaar op B op Bb gestemd wordt. Voor gitaren weet ik niet of jet handig is.

newbreed
30 december 2010, 22:27
Is een heel goede oplossing voor een probleem dat er niet is.

Groet, Jan.


Zeker nog nooit op een downtuned 7 string of
op een 8 string gespeeld?
Met fanned frets wordt je mensuur anders waardoor
laaggestemde snaren strakker klinken en de hoge snaren (kortere mensuur)
makkelijker te benden zijn.

erg mooie gitaar op de foto! Van welke bouwer?

Nielsje
30 december 2010, 22:45
Is het dan niet veel makkelijker om dikkere snaren te nemen? Krijg je wel de strakheid van.
Bovendien is een dergelijke gitaar stukken goedkoper, en kan je nog wel fatsoenlijk een barré akkoordje leggen.

Ziet er wel gaaf uit hoor, daar niet van, maar ik vraag me af of de voordelen opwegen tegen de nadelen.

Thiez
30 december 2010, 22:54
klinken je bends nog zuiver hierop?

Nielsje
30 december 2010, 23:00
klinken je bends nog zuiver hierop?

Volgens mij niet, als je op dezelfde manier bend als op een normale gitaar.
Je moet gewoon iets verder, of minder ver, benden (afhankelijk van je positie op je gitaar).

Thiez
30 december 2010, 23:01
Ok, buiten het feit of hij zuiver blijft of niet vraag ik me af of het handig is de hoge frets te benden. Aangezien je hem recht omhoog drukt en de fret scheef loopt druk je hem op een gegeven moment in de vorige fret lijkt me ;)

newbreed
31 december 2010, 11:35
Kijk eens hier

http://www.youtube.com/watch?v=4rOTOtVNQWU&feature=youtube_gdata_player

Thiez
31 december 2010, 13:10
Oke, klink gewoon zuiver inderdaad. Maar de rest vind ik het helemaal nergens over gaan wat hij doet. Dit vind ik een goed voorbeeldje notenpoepen. Alleen snelheid en weinig tot geen melody. Af en toe zit er eens een stukje in waarvan ik denk, joah vet gedaan.

Overigens vind ik het fanned frets principe wel heel gaaf! Ik denk dat het heel erg wennen is met spelen maar het staat wel gaaf.

Jedeel
31 december 2010, 14:43
Kijk eens hier

http://www.youtube.com/watch?v=4rOTOtVNQWU&feature=youtube_gdata_player

Pfffff....... een zééér slecht voorbeeld om de gitaar te beoordelen op zuiverheid. :sssh:
De gitaar zou net zo goed ongestemd kunnen zijn.....:???:

brosa77
1 januari 2011, 11:55
erg mooie gitaar op de foto! Van welke bouwer?

Michael Sherman. Een gitaarbouwer uit USA die intussen meer dan 30 jaar ervaring heeft oa bij Hohner, Hamer, Dean, Ovation, and Washburn Guitars.

Dit is mijn custom build van Mike en kwalitatief zo'n beetje het beste wat je kunt krijgen. Vergelijkbaar met high end zoals Zion, Suhr, Tom Anderson, etc.

http://i67.photobucket.com/albums/h295/sammie1977/8%20string/RG8.jpg

Terminus
1 januari 2011, 13:56
Een fanned fret gitaar is een oplossing voor een probleem dat pas erg wordt als je lager (B of lager meestal) gaat stemmen. Dikkere snaren lossen alleen het probleem van snaarspanning op, maar een fanned fret gitaar zorgt ervoor dat lagere noten ook helderder en dus strakker zijn terwijl ze normaal wel eens modderig willen worden. Het verschil met een baritongitaar is dat de hogere snaren losser zitten en je dus niet of als een soort SRV moet hakken of hele dunne snaren gebruiken.
Het jammere is dat het nogal gek staat en er geen productiegitaren zijn met fanned frets.

newbreed
1 januari 2011, 16:05
Michael Sherman. Een gitaarbouwer uit USA die intussen meer dan 30 jaar ervaring heeft oa bij Hohner, Hamer, Dean, Ovation, and Washburn Guitars.

Dit is mijn custom build van Mike en kwalitatief zo'n beetje het beste wat je kunt krijgen. Vergelijkbaar met high end zoals Zion, Suhr, Tom Anderson, etc.

http://i67.photobucket.com/albums/h295/sammie1977/8%20string/RG8.jpg


Ik had zijn website al gevonden.
Die custom build van jou ziet er heel mooi uit. Op zijn
site staan zeker een aantal vette 8 strings. Toch maar eens hard gaan sparen....
Welke stemming gebruik je??

brosa77
1 januari 2011, 16:35
Welke stemming gebruik je??

Thanks en ik gebruik BEADGBEA als stemming. De "standaard" zes snaren en een lage B en hoge A snaar erbij.

newbreed
3 januari 2011, 09:19
[QUOTE=brosa77;2544678]Thanks en ik gebruik BEADGBEA als stemming. De "standaard" zes snaren en een lage B en hoge A snaar erbij.[/QUOTE

Die stemming gebruik ik ook op mijn Iba 2228.
Soms een G ipv een hoge A.
Ff oftopic maar breek jij ook zoveel A snaren?

brosa77
4 januari 2011, 00:03
Ff oftopic maar breek jij ook zoveel A snaren?

Nee, eigenlijk niet. Ik heb hoge A snaren ( 006 )van Garry Goodman uit de VS. Je kunt ze zelfs goed opdrukken. De truc is ze goed op spanning laten komen.

newbreed
4 januari 2011, 16:31
Nee, eigenlijk niet. Ik heb


hoge A snaren ( 006 )van Garry Goodman uit de VS. Je kunt ze zelfs goed opdrukken. De truc is ze goed op spanning laten komen.

Die heb ik ook maar dan 008 en 009. Is 006 niet heel erg dun?
Misschien inderdaad wat meer geduld hebben
Met op spanning laten komen.

brosa77
5 januari 2011, 14:52
Is 006 niet heel erg dun?

Nee hoor. De 006 A snaar voelt gek genoeg zelfs flexibeler aan dan de 009 E snaar. Ik kan ze van harte aanbevelen!