PDA

View Full Version : Boss ds-1 volume probleem



tomdiedom
30 december 2010, 19:22
Beste mensen,

Vandaag een ds-1 van boss binnengekregen (japanse van 1985(?)), maar na uitvoerig testen kwam ik er achter dat met volume maximaal nog geen unity gain wordt behaald. Het effect werkt verder prima, potmeters doen het en kraken niet. Is dit een ontwerpfout, is er ergens een weerstand/condensatortje stuk? Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand is en kan dit verholpen worden?

Alvast bedankt voor de hulp.

ps: Ik ben geen techneut en kan niks doormeten op het printboard...

Maleco
30 december 2010, 22:34
Sorry for asking....maar wat is unity gain?

Dirk_Hendrik
30 december 2010, 22:52
Dattie niet harder gaat dan het bypass volume.

Maar voor de TS,
Nee. Je beschrijving is prima maar om nou te zeggen dat ik daar meteen een sluitend antwoord op kan ophoesten... nee. Gewoonlijk ga ik bij dat soort ongein namelijk doen waarvan je al aangeeft er niet toe in de gelegenheid te zijn. Meten dus.

Midwolda
30 december 2010, 22:54
Misschien een :chicken: vraag hoor, maar zit je niet op een half lege batterij te spelen?

Dirk_Hendrik
30 december 2010, 23:01
Misschien een :chicken: vraag hoor, maar zit je niet op een half lege batterij te spelen?

Excellent in simpelheid van eventuele oplossing:lovelove:

tomdiedom
31 december 2010, 05:37
Nou, adapter op 9 en 12 volt al geprobeerd (wat soms uit maakt bij die ouwe krengen) en geen verschil in uitgangsvolume.
Gedetailleerde foto van de binnenkant, maakt dat wat uit in jullie adviezen?

Midwolda
31 december 2010, 06:31
Bij zo'n oude Boss heb je waarschijnlijk een ACA voeding nodig oftewel een niet-gestabiliseerde.
Bij de ingang voor de 9Volt zit een klein stickertje waar dat op staat.
Brandt het LEDje wel fel, of juist heel zwakjes als je 'm aantrapt?
Staan er nog meer pedalen in de keten? Voedt je alles apart of met een daisychain?
Al geprobeerd zonder andere pedalen en met een verse batterij, dus geen adapter?
Een pedaal erbij betekent ook een signaalkabel erbij, alles al gedoublechecked?
Wat zijn de settings van de knoppen? De Dist-knop heeft ook invloed op je overall volume.
Pffft, meer kan ik even niet verzinnen, zo op de vroege morgen...

Op mijn SD-1 zit ik al boven unity gain met Volume op 9 uur en Drive op 1 uur,
lijkt me dat de DS-1 dat niet veel anders zou moeten kunnen doen.
Een foto van de binnenkant laat hooguit zien of hij gemod of doorgebrand is.
Trouwens, mod's: zit er een extra schakelaartje op, of misschien een blauw LEDje?

tomdiedom
31 december 2010, 12:49
ACA voeding is inderdaad nodig. Met 9 volt en zonder andere pedalen eraan gedaisychained(?) is de led zwakker, dan met andere pedalen aan dezelfde voeding of gewoon op 12 volt (werkt ook voor mijn ce-2), maar voor het volume maakt het niks uit. Kabel is het niet, die geeft met andere dingen ervoor geen probleem.
De settings zijn: tone op 10 uur, volume max en gain op 10:30 a 11. Ook met gain op max is het volume lager dan bypass volume.
Voor zover ik weet is het pedaal stock, niks van schakelaartjes.
Het enige wat ik nu ga proberen is een verse batterij erin douwen, maar ik heb er een hard hoofd in.
In ieder geval bedankt voor de suggesties en ik laat zo wel even horen of een batterij verschil maakt.

tomdiedom
9 januari 2011, 17:09
Heb nu met een batterij geprobeerd, met verschillende gitaren, kabels en op een versterker van een vriend van me.... en het probleem blijft. Ik heb wel ergens op een forum een mod gevonden:


For more volume you can remove D4 and D5, but you lose the diode clipping. If you change them with 1N4001 you should get some volume boost.
Lower value on R13 increases gain. It's 4.7k stock.


Zou dat een oplossing zijn voor mijn probleem?

Dirk_Hendrik
9 januari 2011, 19:29
Nee.
Want je DS heeft blijkbaar toch echt een defect. Los dat eerst op.

tomdiedom
10 januari 2011, 00:35
Akkoord, dan breng ik het wel eerst naar een winkel/pedalenbouwer.

tomdiedom
6 februari 2011, 13:20
Ok, een paar weken verder en nog steeds geen verandering, dus een paar vragen.
Ten eerste: Heeft iemand voor mij een kloppend schema van de ds-1? Ik heb op het net verschillende gevonden waarvan de een beweert dat hij klopt en de ander spreekt dat weer tegen.
Ten tweede: bij mij op de afdeling op de uni zit iemand die redelijk wat kennis/ervaring met solderen/schema's/de hele mikmak heeft. Die kwam met een beredenering: Wanneer alle potmeters het goed doen, hij in bypass een goed signaal doorgeeft en wanneer ingeschakeld wel distortion toegevoegd wordt, zit het probleem waarschijnlijk in de eindtrap waar het signaal versterkt wordt.
Is dit een goede redenering? Kan het dan uitmaken om de onderdelen die het meest kwetsbaar zijn te vervangen?

vragen vragen. Ik beschik nu zelf over de mogelijkheden om onderdelen te vervangen en op de afdeling kan ik dingen doormeten. Ik heb alleen een duw in de goede richting nodig. Alvast bedankt voor de antwoorden.

Liquid_Metal
6 februari 2011, 14:17
Mijn compressor (MXR Supercomp) heeft hetzelfde probleem en blijkbaar is er een buffer nodig. Als er een gebufferd pedaal achter zit (bijvoorbeeld EHX Micro POG) doet 'ie het prima, maar zonder zo'n pedaal heb ik idd geen unity gain. Ik weet niet of zoiets ook mogelijk is met een distortion pedaal.

tomdiedom
6 februari 2011, 14:37
dank voor de reactie. Er staan alleen meerdere buffers achter (vox wah, 2 andere boss pedalen en een korg dt-10). Aan de plaatsing ligt het (denk ik) niet helaas...

tomdiedom
7 februari 2011, 13:29
Niemand met een schema? Help!!! pretty please....

Dirk_Hendrik
7 februari 2011, 14:21
anderhalve minuut Google. Origineel Boss factory schema:
http://www.guitarristas.info/foro/attachments/f13/4731d1231545601-pedal-boss-ds-1-schematic-duda-ds1pg2.jpg

tomdiedom
7 februari 2011, 14:50
Merci, was deze ook tegen gekomen, maar zag nergens dat het een factory schema betrof... Volgende keer beter opletten dan maar.