PDA

View Full Version : Ik zoek iets, maar weet niet of het bestaat....



Van Dattum
30 december 2010, 15:42
Beste allen,

Ik heb de volgende vraag: Ik heb in het verleden een tijd over rackjes in diverse vormen gespeeld. Hoofdzakelijk Marshallspulletjes (JMP1, JFX1, 8008) over 2 2x12-kastjes. Later is dit vervangen door een H&K Switchblade combo vanwege het alles-in-één idee.
Toen ik met het bandje stopte heb ik alles verkocht en een FlextoneIII combootje aangeschaft, hoofdzakelijk voor thuis, maar om ook niet zonder te zitten als er een keertje gegigd moet worden.

Ik begin weer een beetje GAS te krijgen voor een rackje, maar wel op budget. Eerste insteek: ENGL 530, G Major 2, Rocktron Velocity eindtrap en een 2x12 kastje (of 2 1x12). Een MFC1010 heb ik nog liggen.

Mijn grote frustratie met mijn oude setups was altijd dat je heel moeilijk on-the-fly je onderlinge levels kon afregelen tijdens een optreden. Geen enkele gig is hetzelfde en de ene keer was het overdrive sologeluid te zacht, dan het slaggeluid weer te hard enz. Om maar niet te spreken over het spelen over een PA, waar je eigenlijk juist weining verschil mag hebben in je levels, omdat de geluidsman je soloboosts erin schuift. Als het goed is....
Ik was dan constant bezig om in de menu's van mijn gear te rommelen om de afstellingen aan te passen, terwijl er uiteraard ook nog gespeeld moest worden...

Bestaat er een apparaatje met bv. 3 volumeregelaars op het frontpaneel dat je tussen preamp en poweramp zet en waarmee je via midi een bepaalde volumeregelaar kunt selecteren als je van patch wisselt?

Mijn ideaal zou dan bestaan uit 3 basisgeluiden: Clean, crunch en high gain.
Die drie geluiden zouden dan via het apparaatje op 3 oplopende levels uit de speakers moeten komen: Slag, mediumvolume voor rifjes onder de zang door en solo. Je zou op die manier dus 3x3=9 basisgeluiden hebben, die nog aan te kleden zijn met effecten.

Dus voor de duidelijkheid: de volume-instellingen wil ik niet opslaan in een patch, maar alleen het gegeven volume 1, 2 of 3.

Bestaat zoiets of moet ik een andere truc verzinnen?

Erik70
30 december 2010, 18:57
Als je een Gmajor2 neemt (zoals je overweegt) kan je hiermee een soloboost instellen. Dit hoeft niet per preset, maar werkt over alle presets. Desze boost is met midi in- en uit te schakelen en simpel on the fly bij te stellen.
Je hebt dan 2 "levels" ipv 3.
Ik denk ook dat dat genoeg zou moeten zijn. Rifjes onder de zang zou ik niet boosten, maar op slag-volume spelen.


... ik heb 'm zelf ook ;-

ME.
30 december 2010, 19:23
Bij de ENGL E530 kun je natuurlijk heel snel volumes veranderen wanneer een geluid te hard of te zacht staat. Er zijn immer geen menu's.

Verder zou ik of de G-Major gebruiken voor een boost of een boost (of cut) pedaal tussen je E530 en G-Major zetten.

Van Dattum
30 december 2010, 19:36
Als je een Gmajor2 neemt (zoals je overweegt) kan je hiermee een soloboost instellen. Dit hoeft niet per preset, maar werkt over alle presets. Desze boost is met midi in- en uit te schakelen en simpel on the fly bij te stellen.
Je hebt dan 2 "levels" ipv 3.
Ik denk ook dat dat genoeg zou moeten zijn. Rifjes onder de zang zou ik niet boosten, maar op slag-volume spelen.


... ik heb 'm zelf ook ;-

Mmmm.... dat gaat 'm niet doen voor mij ben ik bang... Ik gebruik(te) dat riff-standje best wel veel om ervoor te zorgen dat een lijntje wat meer naar voren komt, maar niet zo hard als een "echte" solo...

Thnx anyway!

ME.
30 december 2010, 19:40
Eén of twee boostpedaaltjes? Als je alles midi wilt sturen, dan zul je een looper/switcher nodig hebben.

Van Dattum
30 december 2010, 19:44
Bij de ENGL E530 kun je natuurlijk heel snel volumes veranderen wanneer een geluid te hard of te zacht staat. Er zijn immer geen menu's.

Verder zou ik of de G-Major gebruiken voor een boost of een boost (of cut) pedaal tussen je E530 en G-Major zetten.

Klopt, maar als je aan de volumeknop van de 530 gaat draaien, beïnvloed je meteen alle geluiden binnen een, nou ja, zeg maar klankgroep (clean, crunch, gain). Dus dan zou bv. niet alleen je clean slag harder worden, maar de andere clean geluiden ook....

Die boostfunctie is natuurlijk wel een gedeeltelijke oplossing...;)

Maar ik zou echt een kastje moeten hebben met een mastervol 1, 2 en 3, ingebakken in een patch. Oeps, mijn solo's komen er niet goed uit, master 3 een tandje naar rechts.....

2 boostpedaaltjes met een looper... hmmm... dat zou natuurlijk kunnen. Wordt dat niet behoorlijk aan de prijs?

e!
30 december 2010, 19:45
Als je op een handige manier je sounds programmeert kun je dat wel grotendeels voorkomen hoor:

1. Gebruik 1 patch als referentie voor het mastervolume van je set. M.a.w. aan het begin van een repetitie stel je je mastervolume altijd daarmee in.

2a. Als je 1. hebt gedaan, kun je die repetitie een nieuwe sound opslaan, met het patchvolume dat je op dat moment nodig hebt. Die sound zou dan gelijk in de juiste volumeverhouding moeten staan met je referentiepatch.

2b. Als je thuis een nieuwe sound hebt geprogrammeerd en je gaat repeteren, doe dan eerst 1. Stel vervolgens even het patchvolume van die nieuwe sound in op het gewenste niveau. Zo staat ook die sound weer in de correcte verhouding met je referentiepatch.

3. Bij een optreden stel je het mastervolume weer in aan de hand van je referentiepatch.

Als je dat systeem consequent aanhoudt, zullen uiteidendelijk al je sounds het juiste volume hebben t.o.v. elkaar. Je hoeft dan bij repetities en optredens alleen nog maar het mastervolume in te stellen met je referentiepatch en klaar. Zo deed ik het altijd en dat werkte eigenlijk prima.

Als laatste zijn wel nog twee andere dingen belangrijk:

a) dat je je patchvolumes instelt onder repetitie-omstandigheden op representatief bandvolume en
b) dat je de neiging om tijdens repetities aan je mastervolume te zitten volledig onderdrukt.

Als een patch het verkeerde volume heeft, controleer dan eerst of je mastervolume goed staat ingesteld met je referentiepatch. Zo ja, dan moet je het patchvolume van de patch met het volumeprobleem bijstellen. Zo nee, stel dan het mastervolume opnieuw in en check het volume van de probleempatch opnieuw. Pas als het dan nodig is, alsnog dat patchvolume bijstellen.

Succes!

e!
30 december 2010, 19:57
O ja... en patchvolumes programmeren moet je sowieso. Je kunt echter op 2 manieren nog wat flexibiliteit inbouwen:

1. Als je bereid bent een rackapparaat te kopen dat je volledig buiten je MIDI switching laat. Daarop programmeer je dan 3 patches, een normale, die je voor al je geluiden gebruikt, een 3 of 4 dB zachter en een 3 of 4 dB harder. Als je dan te kort komt of te hard staat schakel je even een ander patchje in op dat apparaat om te boosten of te dippen.

2. Een andere manier is 2 boostpedalen in je effectloop (niet voor de pre-amp i.v.m. gain levels). 1 laat je altijd ingeschakeld, maar schakel je uit als je even te hard staat tijdens een gig. De ander laat je normaal altijd uit, maar schakel je in als je even wat extra's nodig hebt.

Mij lijken beide volstrekte overkill. Zonde van de apparatuur. Ik zou gewoon wat systematischer programmeren, als hierboven omschreven en goed sound checken voor een gig.

Van Dattum
30 december 2010, 20:26
Da's toevallig! Exact de methode die ik jaren heb gebruikt! En bij mij voor problemen zorgde..... Wij repeteerden op zowat fluistervolume, met een gig ging het uiteraard een stuk harder en hop! Daar gingen de levels het raam uit! Plus het feit dat de ene ruimte de andere niet is....

En... goed soundchecken.... Tsja, je sjouwt de spullen de kroeg in, stelt ze op en sluit het aan. Doet alles het? Ja? OKE!! 1-2-3-4!:punk:
Echt uitgebreid soundchecken lukt lang niet altijd, het reeds aanwezige volk stelt het meestal niet op prijs....

Ik zou het graag allemaal wat simpeler beheersbaar willen, geen parameters aanpassen binnen patches, maar gewoon "aan een knoppie draaien". Hier een plaatje met wat ik voor ogen heb:
http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/rack.jpg

e!
30 december 2010, 20:48
Repeteren op fluistervolume was en is dus het probleem.

Ik snap je beoogde setup, maar de beoogde uitkomst ga je niet bereiken zolang je op fluistervolume blijft repeteren. De problemen die je nu hebt met alle onderlinge volumes, ga je precies hetzelfde houden, alleen dan binnen je 3 klankgroepen.

Er komen meer factoren dan volume kijken bij het plaatsen van je geluid in het totale geluidsbeeld dan volume. Die andere factoren zijn van minstens even grote, zo niet nog grotere invloed op hoe je geluid uiteindelijk in de mix ligt. Ik noem twee factoren:

1. Equalizing. Je perceptie van frequentieverhoudingen verandert met het volume. Je patch zal dus per definitie anders klinken op gigvolume dan op fluistervolume. Dat heeft vervolgens weer implicaties voor hoe die sound door de mix snijdt, mede omdat dat bovendien ook nog afhankelijk is van de frequenties die de rest van de band produceert. Met name als je andere instrumenten in de frequentiegebieden van je gitaar hebt zitten die per nummer anders kunnen zijn, zoals synths of andere toetsen, wisselende zangers/koortjes, blazers etc. verandert dat hoezeer eenzelfde sound in de mix past. Vervolgens rekening houdend met het feit dat je hele band luider speelt en de perceptie van al die frequentiespectra anders is, zie ik je idee je probleem niet oplossen.

2. Dynamiek. Als je zacht speelt is er bijna geen dynamiek. Je speelt dus alles op hetzelfde lage volume. Live speel je echter met veel meer dynamiek. Ervan uitgaande dat je niet alleen zachtjes clean speelt en alleen luid met distortion, ga je het probleem dus niet oplossen door alleen op basis van het clean/crunch/distortion criterium een mastervolume-onderscheid te maken.

Zoeken naar een repetitieruimte waarin je kunt spelen zoals je dat live zou doen (of in elk geval daar in de buurt) is de enige oplossing.

Van Dattum
30 december 2010, 21:12
Allereerst mijn geweldige dank dat je zo met me meedenkt e!

Je hebt natuurlijk volkomen gelijk, het probleem lag er vooral in dat er echt zachtjes gerepeteerd werd. Dat deden we vooral om elkaar goed te kunnen horen en het geen brei te laten worden in een kleine ruimte. Bovendien waren mijn bandgenoten er niet zo van... Dat je dan dynamiek inlevert is duidelijk.....

EQ is ook een goed punt. Of je door de bandmix heenprikt hangt voor een groot gedeelte af in welk spectrum je zit met je geluid. Ik ben zelf nogal een fan van een licht-gescoped geluid a la Lukather, terwijl je over het algemeen het beste wegkomt met vette mids...

Oh ja, de bezetting was 2 x gitaar, bas, drums en zang. De andere gitarist speelde op een standaard Stratocaster, ikzelf op een superstrat met EMG's.

Mijn idee in deze is dat je de EQ van de 530 heel simpel kunt aanpassen tijdens het spelen, zonder gefrutsel met up en down toetsen, save, store enz.....

Het komt mij voor als een hele flexibele setup: EQ en volumes zijn net zo makkelijk aan te passen als bij een 2-kanaals combootje, maar wel met 1 druk op de footcontroller een compleet andere sound tevoorschijn kunnen halen.

Je input wordt weer op prijs gesteld!

forceps
30 december 2010, 21:48
Het blijkt dat jij gewoon bijna dezelfde setup wilt gaan maken als ik mee bezig ben!
De Rocktron velocity had ik al jaren. Daar is laatst een Engl E-530 aan toegevoegd. Ik wil gaan voor een Rocktron Replifex met bijv. een FC50 of zo... als boost heb ik een tubescreamer of een SD-1 ter beschikking. Ik ben enige gitarist in m'n band, maar ik merk dat de mids toch wat omhoog moeten om tijdens de repetitie hoorbaar te worden.

Ik hoop binnenkort een Replifex te scoren en dan is mijn rackje vol, samen met een power conditioner. Gemakkelijk, flexibel maar wel een goeie sound.

En wij repeteren op flink volume (met gehoorbescherming!) dus ik hoop niet tegen de problemen aan te lopen die jij wel had!

e!
30 december 2010, 21:49
Om te beginnen: graag gedaan hoor.

Voor het overige, kijk, ik gebruikte zelf een TriAmp MK1 met een Rocktron Replifex. Ik had daarbij een beetje dezelfde filosofie: je hebt 3 pre-amps (6 kanalen) met dus 3 pre-amp volumes en EQ's. Tijdens een optreden kun je dan snel aanpassingen doen aan de ruimte, zowel qua volume als qua EQ. Superhandig natuurlijk.

Feit blijft echter wel dat je zult moeten proberen om je sounds in de basis qua volume en EQ'ing zo goed mogelijk op 1 lijn te krijgen. Doe je dat niet dan zul je een hoop moeten bijdraaien tijdens een optreden. Knoppen maken het natuurlijk gemakkelijker, maar je wil je ook niet voortdurend aan knoppen aan het draaien zijn, ook al is dat nog zo gemakkelijk.

In het algemeen onderschrijf ik dus zeker het gemak van knoppen, maar ik benadruk ook in die situatie het belang van goed instellen vóór je optreden. Welk apparaat je uiteindelijk gaat gebruiken maakt dan niet zoveel uit, maar een MIDI-programmeerbare preamp met gewoon 3 kanalen lijkt mij een goed vertrekpunt.

Voor het overige heb ik 2 mogelijke opties genoemd, maar die zijn duur. Nog 2 opties:

- Een volumepedaal in je FX loop. Laat die altijd halverwege staan zodat je ruimte naar boven en naar beneden hebt.
- Een MIDI expressiepedaal toewijzen aan de volumeparameter in je G Major. Patchvolume op 70% programmeren (niet lager i.v.m. kwaliteitsverlies in je DA conversie). Dan heb je 30% headroom naar boven en 70% naar beneden.

Van Dattum
30 december 2010, 22:09
Genoeg voer om eens goed over na te denken dunkt mij zo..........

Ik hoop dat ik nog een beetje in slaap kom.....;)

Page
31 december 2010, 16:11
er zijn nog 2 methoden:

1 koop: de MVC Midi volumecontroller van musicom lab
dan kan je zoveel volume programmeren als je wil.

2. met een midicontroller van Mark L kan je virtuele expressie pedalen mee programmeren. deze sturen van een vaste value uit. Je kan twee volumes mee programmeren.

muziekschuur
31 december 2010, 16:28
Waarom geen analoog volumepedaal tussen effectdoos en eindversterker?

moscowits
31 december 2010, 18:50
Als ik het goed begrijp, dan zou ik je misschien een oplossing kunnen bieden.
Heb hier een 19" 2HE Looper/amp 1/amp 2/switcher, one off by Ernst fliek.
Hij biedt 3 pre-preamp loops, amp1, amp2 en een stereo par.loop die je aan je geluid kunt bij mixen. Alles heeft eigen vol.potmeters met een mastervol voor de totaal geluid. Bovendien heeft amp1 een regelbare en schakelbare vol. boost. En je hebt ook nog eens 5 midi switches waarmee je non midi gear toch met midi kunt bedienen. Foto's marktplaats. Is echt een high end app.

Jimi Hendrix
1 januari 2011, 21:14
ik heb ernst fliek wel eens een kastje laten bouwen met schakeljacks om te schakelen tussen 3 volumes (bypass, knop 1, knop 2), beide knoppen zou ook nog kunnen, dan zou je 4 volumes hebben. De knoppen zijn dan passief dus dempers (bypass is hetzelfde als volumeknop op 10).
Is dat iets voor je?

Van Dattum
1 januari 2011, 22:45
Dat komt heel aardig in de buurt denk ik! Als de jack-schakeling vervangen kan worden door MIDI is het perfect. Maar anders zou je het ook met een MIDI switcher kunnen regelen denk ik...

Heb je hier wat meer info over? Kosten, fotootje misschien....?

Thnx!

Jimi Hendrix
1 januari 2011, 23:09
Dat komt heel aardig in de buurt denk ik! Als de jack-schakeling vervangen kan worden door MIDI is het perfect. Maar anders zou je het ook met een MIDI switcher kunnen regelen denk ik...

Heb je hier wat meer info over? Kosten, fotootje misschien....?

Thnx!

't is een heel simpel kastje, ter grootte van een klein pedaaltje.
potmeters worden dmv relais geschakeld.
audio in en uit, 2 potmeters met led, poweringang en 2 switchjackingangen.
ik had nog wat switchuitgangen over, dus vandaar.
Ik gebruik 'm om de boosts van een riveraversterker qua volume te neutraliseren. Als eerste in de seriele loop. Werkt super! Heb dan ook nog in een 19"-ding een 'globale' potmeter voor slag/solo. Het kastje heb ik met velcro achterin m'n rekje geplakt.
Kosten volgens mij onder de 200 ex btw weet ik niet meer precies.
Ik zou Ernst even mailen als je interesse hebt.