PDA

View Full Version : Advies akoestisiche gitaar beginner



Kiimx
30 december 2010, 13:07
Hallo iedereen,

Ik zou graag een akoestische gitaar kopen. Ik heb al wat akkoorden geleerd op de gitaar van mijn moeder, en kan nu enkele liedjes spelen, maar zou ook graag op kot een gitaar hebben om wat meer te kunnen oefenen. Ik weet echter niet of ik dit nog jaren ga spelen, dus ik ben op zoek naar een goedkope gitaar.

Ik wil geen klassieke gitaar. Ik zou vooral folk, pop, punk en rock-liedjes spelen. Het budget ligt rond de 100 euro. Het liefst zou ik een zwarte gitaar kopen.

Kan iemand me soms een goede gitaar aanraden?
Ik heb al enkele gitaren gevonden en vroeg me af of iemand er iets meer over weet:
- Fender CD 60 BK
- Yamaha F310
- Yamaha F 370 BK
- Stagg (weet niet meer juist hoe ze heet, ze kostte ongeveer 90€)

Nog een ander vraagje:
Ik heb notenleer gevolgd. Verder heb ik een goed boek over technieken en akkoorden. Ik ben nu nog op zoek naar een goed boek waar echt oefeningen instaan. Met beginnersliedjes of vingeroefeningen. Weet iemand zo een goed boek?

Alvast bedankt
Kim

LaurentB
30 december 2010, 13:43
De Yamaha is waarschijnlijk de beste uit dit rijtje, afgaande op wat ik hier zoal gelezen heb (ik heb de gitaren zelf nooit zelf getest).
Maar Yamaha heeft in het algemeen van deze merken akoestisch ook de beste naam.

Fingerpick
30 december 2010, 16:50
De Yamaha is waarschijnlijk de beste uit dit rijtje, afgaande op wat ik hier zoal gelezen heb (ik heb de gitaren zelf nooit zelf getest).
Maar Yamaha heeft in het algemeen van deze merken akoestisch ook de beste naam.

Ik heb die Yamaha F310 zelf even gehad : fijn gitaartje, prima klank; je doet er geen miskoop aan.
Voor echte gitaaroefeningen ga je best even les volgen, door het feit dat je notenleer kent ben je al een reuzenstap voor op andere beginners.
.
edit : als je me jou mail adres laat weten, stuur ik je een opname van bovenstaande...

KwintEastwood
1 januari 2011, 19:12
Helemaal eens met bovenstaande. Sowieso de gitaren even gaan uittesten in de winkel. Beginnen met gitaar is lastig als het geluid van je instrument je tegen staat. Maar Yamaha gitaren zijn volgens mij kwalitatief wel goed.

Muzieknono
3 januari 2011, 07:48
Ik zou gaan voor de yamaha, prima gitaren.
Mvgr. Dirk Jan :B

Laser
3 januari 2011, 17:27
Wat leerboeken betreft heb ik veel aan Eric Roche's guitar bible:

http://www.sheehans.com/artist/ericroche/acoustic-guitar-bible

en vooral aan workshops met goede leraren/ gitaristen.

Het boek is een constante die je ter hand neemt wanneer je wil, een workshop geeft je dan weer voer voor studie voor maanden / jaren erna.

En van de types gitaren die je opnoemt is mijn inziens de / een Yamaha een zeer goede keuze om mee te beginnen. Laat ze wel goed afstellen, dan blijft het plezier langer duren.

Beginnersgeluk
4 januari 2011, 15:08
ey dit is ongeveer wat ik wil weten.

Wat is het verschil dan tussen een klassieke gitaar en deze yamaha?

LaurentB
4 januari 2011, 15:14
ey dit is ongeveer wat ik wil weten.

Wat is het verschil dan tussen een klassieke gitaar en deze yamaha?

Een klassieke gitaar heeft nylon snaren en is vooral geschikt voor klassieke, spaanse of ook wel latin muziek.

Deze Yamaha F-serie is een staalsnarige akoestische gitaar (ook wel westerngitaren genoemd), die in het algemeen beter klinken in het pop, rock- country en bluesgenre.

Zowel het geluid als het gevoel bij bespelen is erg verschillend.