PDA

View Full Version : Weinig vermogen - geweldig geluid



Liam Gallagher
13 mei 2003, 00:08
Ik ben van plan een Epiphone Les Paul te kopen, een gitaar die bij mijn smaak past. Ook moet ik dan een versterker hebben, anders heb ik natuurlijk geen geluid, maar ik speel altijd zacht, hoef echt geen 150 watt te hebben ofzo. Zijn er versterkers met weinig vermogen die toch gepaard gaan met heel goed geluid (dat gelijk is aan hele dure versterkers). Dus misschien zelfs buizenversterkers, die klein zijn en iets van 30 watt ofzo. Ik hou van het geluid van Vox en ook Fender spreekt me wel aan.

pimmetje
13 mei 2003, 00:31
30 watt buizen zal je nog flink verbazen. Dat gaat echt hard genoeg voor vele optredens.

Als je altijd zacht speelt, moet je gewoon rond de 10W (of misschien zelfs minder) buizen gaan zoeken. Die kunnen nog best wel pompen, maar omdat ze ook meestal een klein speakertje (8 inch) hebben valt 't nog wel mee. Een klein buizenbakkie gaat natuurlijk wel eerder vervormen, maar als je van buizen houdt, gok ik dat je dat juist mooi vindt.

Als je wat cleaner geluid wilt houden tot op een beetje aardig volume zal je iets meer vermogen moeten nemen. 30 watt lijkt me echt voor "zacht spelen" flink overdreven.

Een fender champ (blackface dan) lijkt me geen rotte als je van fender geluid houdt. Die zijn nog wel eens 2eHands te vinden. Een silverface champ zou je ook kunnen proberen. Die staan vaker te koop, maar neem dan niet de (hybride) 25W versie.

Je zou ook op ebay.com kunnen kijken naar kleine ouwe bakkies. Dat doe ik ook regelmatig en er zitten soms hele leuke vintage Valco's, Magnatone's, Epiphones, Gibsons, etc tussen voor soms leuke prijzen. Je moet dan natuurlijk nog wel vervoer, verpakking en een trafo'tje naar 230v erbij rekenen.

Liam Gallagher
13 mei 2003, 00:42
Klinkt erg goed. Het bestaat dus echt: buizenversterkers van 10-20 watt!? En hoe duur zijn die dingetjes dan, lijkt me op zich erg gaaf. Heb je misschien msn dan kunnen we ff verder praten (kleinegj@hotmail.com).

Is er ook zoiets van Vox of Marshall?

hoofd
13 mei 2003, 01:12
Er zijn buizenamps van minder dan 10 watt.

Vox had volgens mij ook van die kleine amps, in ieder geval de AC15 (15 watt), en vroeger hebben ze de ac4 gehad (4 watt), maar de kans dat je de AC4 tegenkomt is erg klein. Die dingen van Vox zijn overigens aardig prijzig.
Dan is er nog de Zvex nano head, die is dacht ik 2,5 watt, volledig buizen, maar moet je aansluiten op een cabinet.

Verder moet je, wat pimmetje al zei, beetje zoeken op ebay.com, maar dat kan ook vrij prijzig uitvallen.

TuuP
13 mei 2003, 08:12
Orange heeft een 5-watt buizenamp. Wat ie kost durf ik niet te zeggen.

wietse
13 mei 2003, 09:57
die zvex nano head is wel erg duur iets van 400$.
las ik net in een ander topic.
zoek om iets 2dehands en je kan altijd de revieuws op harmony central effe nalezen als je je oog ergens op hebt laten vallen.
heb je een beetje een idee hoe ie voldoet.

pimmetje
13 mei 2003, 13:54
Zo'n THD Univalve is ook een leuke optie, maar alleen wat duur. Da's dus een top met twee buizen in de pre-amp en 1 eindbuis. Je kan er zonder opnieuw biassen allerlei types buizen in proppen... daar is hij voor gebouwd.

Je kan dus kijken welke buizen-combinatie's jij 't lekkerste vindt klinken.

De prijs is alleen niet echt fijn: op ebay vaak rond de $500,- ex verzendkosten...en dan heb je er nog geen speaker(s) bij. Daarbij moet je ook nog al die buizen kopen om te gaan proberen.

Negative K3 fan
13 mei 2003, 15:16
What about de peavey classic 30? Hoor je heel goede dingen over, of een laney 30 watt ofzo.

treblemaster
13 mei 2003, 17:45
TuuP, weet je dat zeker??? Ik kan 'm namelijk niet vinden op de Orange site. Het laagste vermogen is een 10 watt solid state mini versterkertje.

Dude
13 mei 2003, 18:08
staat nu op marktplaats of gitaarmarkt een epiphone 10 watt buizenbak, iets van 150 eurootjes maar

wel een oude ad zag ik maar wie weet,.

pimmetje
13 mei 2003, 20:03
Niet naar lennart luisteren... beter nog: NOOIT naar lennart luisteren :grin:. 30W buizen is echt te veel als je zacht wilt spelen.

Die epi kan wat zijn... maar koop niet te snel. Er zijn meer kleine amps te krijgen dan je denkt. Vele (nu) vage merken hebben hele leuke bakkies gemaakt, die nu voor niet al te veel 2eHands te krijgen zijn.

Ga gewoon eerst 'ns lekker een tijdje alle marktplaatsen, ebays, 2eHand.nl's, etc af om te kijken wat er te krijgen is. En lees uiteraard zo veel mogelijk over de verschillende versterkertjes die je te koop ziet staan... ook over de speakers en buizen afzonderlijk.

Negative K3 fan
13 mei 2003, 20:17
Op 2003-05-13 20:03, schreef pimmetje:
Niet naar lennart luisteren... beter nog: NOOIT naar lennart luisteren :grin:. 30W buizen is echt te veel als je zacht wilt spelen.


Hij vraagt naar een 30 watt amp die goed klinkt, kan het nog specifieker? Ik geef hem daarop antwoord.

nicoverduin
13 mei 2003, 20:28
Ik heb een Champ (met 2 type voorversterkers) geheel gebouwd met een 10" speaker en vooral een stevige uitgangstrafo en ik garandeer je dat is hard zat voor een grote zolder (en de rest van mijn huisgenoten). Kijk maar op:
home.wanadoo.nl/nico.verduin en ga dan naar de Champ foto links.

pimmetje
13 mei 2003, 23:06
Op 2003-05-13 20:17, schreef Negative K3 fan:

Hij vraagt naar een 30 watt amp die goed klinkt, kan het nog specifieker? Ik geef hem daarop antwoord.


Als je ff de stinkmoeite had genomen om verder in de reacties te lezen, had je kunnen zien dat hij nog niet wist dat er kleinere amps zijn en dat dat 'm nogal aansprak.

Ook had je de woorden "zacht spelen" kunnen koppelen met 30W buizen en kunnen schrikken, maar dat is natuurlijk moeilijk voor jou. Jij vond het geluid op de meeting zelfs nog wel lekker :grin:.

FNaRK
13 mei 2003, 23:16
ghegheghe :grin:
wordt het niet weer eens tijd voor een meeting ?

Liam Gallagher
14 mei 2003, 12:39
Op 2003-05-13 00:31, schreef pimmetje:
30 watt buizen zal je nog flink verbazen. Dat gaat echt hard genoeg voor vele optredens.

Als je altijd zacht speelt, moet je gewoon rond de 10W (of misschien zelfs minder) buizen gaan zoeken. Die kunnen nog best wel pompen, maar omdat ze ook meestal een klein speakertje (8 inch) hebben valt 't nog wel mee. Een klein buizenbakkie gaat natuurlijk wel eerder vervormen, maar als je van buizen houdt, gok ik dat je dat juist mooi vindt.

Als je wat cleaner geluid wilt houden tot op een beetje aardig volume zal je iets meer vermogen moeten nemen. 30 watt lijkt me echt voor "zacht spelen" flink overdreven.

Een fender champ (blackface dan) lijkt me geen rotte als je van fender geluid houdt. Die zijn nog wel eens 2eHands te vinden. Een silverface champ zou je ook kunnen proberen. Die staan vaker te koop, maar neem dan niet de (hybride) 25W versie.

Je zou ook op ebay.com kunnen kijken naar kleine ouwe bakkies. Dat doe ik ook regelmatig en er zitten soms hele leuke vintage Valco's, Magnatone's, Epiphones, Gibsons, etc tussen voor soms leuke prijzen. Je moet dan natuurlijk nog wel vervoer, verpakking en een trafo'tje naar 230v erbij rekenen.


Is dit de amp war je t over hebt: fender champ

http://www.musiciansfriend.com/srs7/sid=030514033322212178007052449294/g=home/search/detail/base_id/82177

pimmetje
14 mei 2003, 14:29
Dat is een solid state amp van 30 watt. Dat betekent niet dat 't slecht is, maar duidelijk anders. Bij mij zou hij 't huis niet inkomen.

Bij 't kiezen tussen die kleine ampjes geldt 'tzelfde als voor grote amps. Wil je buizengeluid en -dynamiek, dan zal je buizen moeten nemen. Over 't algemeen heb je dan gewoon een simpel versterkertje met evt reverb... mijn idee van een goede amp :grin:.

Deze Champion 30 zal je niet 't buizengeluid geven, maar heeft 'om het goed te maken' een bak aan effecten in zich: reverb, chorus, flanger en nog meer zooi. Als je dat soort zaken graag gebruikt, is 't een leuke amp. Dan hoef je tenminste die effectjes er niet los bij te kopen. Die losse zullen waarschijnlijk wel beter klinken, maar daar betaal je dan natuurlijk ook voor.

Qua Champs bedoelde ik:
- Blackface (moeilijker te krijgen, duurder)
http://www.ampwares.com/ffg/champ_bf.html
- Silverface (makkelijker te krijgen, vroege modellen evt te 'blackfacen')
http://www.ampwares.com/ffg/champ_sf.html

Zelf laat ik nu ook juist weer een klein ampje uit de VS over komen... een Erwood uit eind jaren 30 of uiterlijk 1942:
http://home.kabelfoon.nl/~pimmetje

Ik heb er inclusief verzendkosten een kleine 200 euro voor neergelegd. Er moet dan nog wel een trafo'tje aan om 'm op 230V te laten werken, maar de kosten kunnen dus zeer meevallen.

Liam Gallagher
14 mei 2003, 16:10
Op 2003-05-14 14:29, schreef pimmetje:
Dat is een solid state amp van 30 watt. Dat betekent niet dat 't slecht is, maar duidelijk anders. Bij mij zou hij 't huis niet inkomen.

Bij 't kiezen tussen die kleine ampjes geldt 'tzelfde als voor grote amps. Wil je buizengeluid en -dynamiek, dan zal je buizen moeten nemen. Over 't algemeen heb je dan gewoon een simpel versterkertje met evt reverb... mijn idee van een goede amp :grin:.

Deze Champion 30 zal je niet 't buizengeluid geven, maar heeft 'om het goed te maken' een bak aan effecten in zich: reverb, chorus, flanger en nog meer zooi. Als je dat soort zaken graag gebruikt, is 't een leuke amp. Dan hoef je tenminste die effectjes er niet los bij te kopen. Die losse zullen waarschijnlijk wel beter klinken, maar daar betaal je dan natuurlijk ook voor.

Qua Champs bedoelde ik:
- Blackface (moeilijker te krijgen, duurder)
http://www.ampwares.com/ffg/champ_bf.html
- Silverface (makkelijker te krijgen, vroege modellen evt te 'blackfacen')
http://www.ampwares.com/ffg/champ_sf.html



Waar kan ik die kopen? En voor hoeveel geld krijg ik em mee :smile:. Worden ze nog wel nieuw gemaakt en anders maakt fender nog wel buizenamps van 20/25 watt?

hoofd
14 mei 2003, 16:16
Tegenwoordig maakt Fender de Blues Junior, das 15 watt buizen dacht ik. Die Champ heb ik een paar keer gezien voor zo 200/300 euro (beetje overpriced volgens mij) op de 2dehands sites.

pimmetje
14 mei 2003, 16:36
Zo'n Blues Jr is idd een leuk bakkie (15W, 12" speaker). Ik las net in een ander onderwerp ook dat je er aan dacht om evt ook ermee te gaan oefenen met een aankomende band. Dan is minder dan 6W met een 8" speakertje niet voldoende... da's echt perfect voor thuis (en recording-doeleinden).

Voor oefenen zou zo'n 15W + 12" wel kunnen... met 10" zou ook nog wel kunnen (Fender Pro Junior). Het wordt dan wel thuis een beetje harder, maar kan nog wel in de hand gehouden worden.

Liam Gallagher
14 mei 2003, 16:41
Ik zat een beetje te scrollen op musiciansfriend en toen vond ik dit. Is dit degene waar jullie over praten?

http://www.musiciansfriend.com/srs7/sid=030514070446145053216114480702/g=guitar/search/detail/base_id/34514

Deze lijkt me wel gaaf, alleen is dit een amp die vooral om t cleane gaat. Want ik ben niet echt van plan om clean te spelen (dan speel ik liever op mn acoustische (met element)), ik wil alleen een fijne overdrive waar je ook open akkoorden mee kan spelen a la Beatles, Oasis, ook beetje Radiohead

pimmetje
14 mei 2003, 17:08
Eigenlijk zou je zelf 'ns een paar dagen in wat winkels moeten gaan zitten proberen en kijken wat voor geluid je lekker vindt.

Als jij vooral overdrive zoekt, moet je juist weer geen een-kanaals 15W buizenbakkie met 1x12" hebben. Dan moet je 'm zeg maar tot 7 of zo open draaien voordat jij de overdrive hebt die je zoekt... dan gaat-ie al HARD.

Je zal dan toch naar een versterker met 2 kanalen gaan denk ik. Dan kan je bij een buizenbak de voorbuizen vooral laten oversturen en dan op redelijk volume-niveau zetten. Let wel: dit is een heel ander oversturingsgeluid dan eindbuis-oversturing.

Je kan ook een aantal solid state versterkertjes proberen. Daarbij is 't geluid minder volume-afhankelijk. Je stelt dan zeg maar 't geluid in en je draait 't op 't gewenste volume. Handig dus, maar duidelijk ander geluid. Solid state moet je wel denken aan minimaal 40 Watt om ook nog met een band mee te kunnen oefenen.

hoofd
14 mei 2003, 21:06
Op 2003-05-13 23:16, schreef roadkill:
wordt het niet weer eens tijd voor een meeting ?


alsjeblieft niet, ik zit nog in therapie van de vorige meeting :wink:

pimmetje
15 mei 2003, 00:24
Ja ja. Gooi 't maar weer op de meeting. Met die criminele Marokkaanse genen van je... samen met je afwijkende seksuele gedrag...

Ik gok dat die therapie te maken heeft met TBS.

Bouke
15 mei 2003, 09:21
Zelf laat ik nu ook juist weer een klein ampje uit de VS over komen... een Erwood uit eind jaren 30 of uiterlijk 1942:
http://home.kabelfoon.nl/~pimmetje

Hey Pwimmetje,

Da's een leuk bakkie! Ga je 'm live ook gebruiken? (mits 'ie klinkt natuurlijk). Tof man!

Bouke

De Teng
15 mei 2003, 09:46
30W is echt zat voor een optreden. Gitarist heeft een Marshall DSL 401 (40W) en die hoeft ie echt niet voluit te gooien. Ik sta er zelf met een bassamp die meer dan 200 W RMS heeft, maar die 40Watter kan er tegen.

Ikzelf heb mijn 50W (AB) bak omgeruild voor een klasse A 20W en die gaat ook al snoeihard. Zeker voor in je kamer of i.d.

Zoek gewoon een mooie kleine bak op en qua prijs valt er toch niks van te zeggen, want je kunt het zo duur en goedkoop maken als je zelf wilt. TWeedehands is vaak zeker wat leuks te krijgen!