PDA

View Full Version : tokkelen en plectrum



SloeGin
30 december 2010, 11:54
Ik vroeg me af hoe je het beste leert wisselen tussen tokkelen met de vingers en de plectrum gebruiken. Hoe kun je best je plectrum vast houden als je overschakelt op tokkelen en omgekeerd? Iemand tips of een goed instructiefilmpje ergens online?
Alvast bedankt!

lollol
30 december 2010, 12:09
Ik vroeg me af hoe je het beste leert wisselen tussen tokkelen met de vingers en de plectrum gebruiken. Hoe kun je best je plectrum vast houden als je overschakelt op tokkelen en omgekeerd? Iemand tips of een goed instructiefilmpje ergens online?
Alvast bedankt!

Je bedoelt wisselen tussen vingers en plectrum?
Ik stop dan gewoon ff mijn plectrum in mijn mond, anders kun je hem ook ergens op je gitaar plakken (Je hebt ook van die vasthouddingen) of, als je de rest van het nummer niet meer hoeft te plectrummen gewoon je plectrum op de grond gooien:cooler:

Harald
30 december 2010, 12:21
Opties, en het is ws. persoonlijk wat het beste werkt. Bij mij steekt het plectrum meestal uit de mond als ik echt met de vrije hand wil tokkelen. Ander alternatief is een stukje hybrid spelen, of ipv flatpick een duimplectrum gebruiken. Dan kun je vrij tokkelen, en af en toe flatpickachtige dingen spelen. Hangt helemaal van het nummer af.

Wat je vaak ziet is dat mensen met de wijsvinger het plectrum aan de binnenkant van de hand klemmen, en met de ring, middelvinger en duim tokkelen. Best wat goede gitaristen die dat doen, het kan dus iig wel, maar het beperkt bij mij dusdanig de souplesse op de ring en middelvinger, dat ik dan liever hybrid speel. Plectrum als duim gebruiken (plectrum zit dan dus gewoon tussen duim en wijsvinger) en tokkelen met middel- en ringvinger en de pink. Veel partijen die ik normaal zonder plectrum, of met duimplectrum speel, kan ik op deze manier ook vrij makkelijk spelen. Op die manier ben ik ook begonnen om de pink te gebruiken bij het tokkelen. Kan soms best handig zijn.

Funkicker
2 januari 2011, 17:03
t komt aan op eigen voorkeur,
ik heb mezelf vroeger aangeleerd te spelen met het plectrum in mn middelvinger, sommige mensen stoppen m liever in hun wijsvinger, raad ik in elk geval meer aan dan in je mond, je kan veel sneller wisselen en met wat oefening gaat het prima.
hybrid kan natuurlijk ook maar dan heb je een vinger minder

Harald
2 januari 2011, 17:09
Hoezo heb je een vinger minder dan als je het plectrum met een vinger vastklemt? :???: In dat geval ben je toch ook een vinger kwijt? Gewoon je pink gebruiken en je kunt vrijwel hetzelfde spelen als met zonder plectrum. Behalve natuurlijk die dingen waarbij je zonder plectrum je ook al je pink gebruikt.

Funkicker
2 januari 2011, 17:21
^
als ik mn plectrum vast heb kan ik die vinger nog steeds gebruiken, dan heb ik 4 vingers en mn duim, bij hybrid picking heb je 3 vingers en een plectrum

Harald
2 januari 2011, 18:01
Dan snap ik niet hoe je hem vasthoudt?

Funkicker
2 januari 2011, 18:08
haha daar zeg je me wat zeg even kijken,
hij ligt op mn middelste vingerkootje, puntje naar de top als en dan tussen de andere kootjes
ik zie dat ie n beetje meer aan de kant van mn wijsvinger zit, waarschijnlijk hou ik m tussen die 2 vingers in als ik echt moet strekken geen idee eigenlijk ik denk er nooit over na

terrasbeest
2 januari 2011, 19:51
http://www.youtube.com/watch?v=Mt_5ewIE2vw

Harald
3 januari 2011, 07:12
Ik zie wat hij doet, maar als ik zo het plectrum moet vasthouden zijn mijn wijsvinger en middelvinger toch al aardig beperkt. Werkt voor mij niet echt. Dan liever iets minder snel wisselen, hybrid picking gebruiken, of gewoon helemaal zonder plectrum. Het enige wat me dan echt veel minder goed lukt zijn pinch harmonics. Maar zelfs dat kan zonder plectrum.

Wat Bruno hier doet lijkt me een prima techniek voor mensen die primair flatpick spelen en af en toe iets willen tokkelen, maar ik heb zo'n vermoeden dat als je een goede fingerstyle gitarist zo laat spelen het allemaal toch net wat minder soepel gaat en wat minder goed klinkt dan als hij zonder plectrum in zijn hand speelt. Je moet toch extra spanning in twee vingers introduceren. Dat kan niet zonder een weerslag te hebben op je spel.

terrasbeest
3 januari 2011, 09:24
Fingerstyle is iets dat ik niet onder de knie krijg.
Het enige wat mij min of meer lukt is ' aan de snaren trekken ' om de noten van akkoorden gelijktijdig te laten klinken, een beetje zoals een piano. Strummen doe ik dus ' nooit'.