PDA

View Full Version : Snaardikte bij Drop B



Bartcore
30 december 2010, 10:45
Beste mensen,

Binnenkort schaf ik een nieuwe gitaar aan (Ibanez GRG250DX) en die zou ik graag in drop B stemmen.
Eerder speelde ik veel in drop D (DADGBE), en tegenwoordig in een 'aangepaste' B stemming (BEADGBC). De hoogste snaar is C opdat de verhouding tussen die snaar en die daaronder hetzelfde is als alle andere snaren (liever lui dan moe ;)).
Toch beviel het me wel om de lage powerchords lekker met één vinger te kunnen pakken en toch wil ik dat m'n laagste snaar in B gestemd is, dus: Drop B.

Een eerste vraag is of de volgende stemming klopt als ik a. een drop B stemming wil, en b. die verhouding van alle snaren ten opzichte van elkaar (met uitzondering van de lage Bsnaar natuurlijk) hetzelfde wil houden: B F B E A D

Een tweede vraag is wat voor snaardiktes jullie me aanraden voor deze stemming. Zelf ben ik er nog niet uit of ik juist dikke of dunne snaren fijn vind spelen, maar afgezien daarvan lijkt het me wel verstandig om de verhouding dikte-stemming/spanning van alle snaren gelijk te hebben. Dus hoe zouden snaarsetjes voor deze stemming er uit kunnen zien?

Alvast erg bedankt voor de reacties!

Bartcore

ER!K
30 december 2010, 11:00
Hoi,

Volgens mij klopt de stemming die je aangaf als zijnde drop B niet, volgens mij is dit B F# B E G# C#. Ik heb zelf mijn ESP zo gestemd staan. Ik gebruik daar een 11-60 setje voor. Het was eigenlijk eerst een 12-60, maar ik vind een 11 fijner. Je kan dit gewoon als setje kopen (D'addario EXL148). Op mijn gitaar zijn het nu overigens spaghetti slierten, maar dat komt door de mensuur. Die Ibanez die jij op het oog hebt, heeft een langere mensuur, dus zal er meer spanning zijn :)

Veel succes!

Bartcore
30 december 2010, 15:38
Bedankt, ER!K! Ik was er al bang voor dat die stemming niet zou kloppen, zo.

Maar even voor de zekerheid: is het bij B F# B E G# C# zo dat de 5 hoge snaren steeds 5 frets van elkaar verschillen qua toon, op de B na, die 7 frets verschilt van de F#? Want dát is wat ik wil :).

En die D'addario EXL148, die heb ik eens bekeken op de D'addario site, en daar word die set aangeraden voor drop C tuning, waarbij die tuning weer anders is dan drop C zoals het op wikipedia staat :???:

Dus ik blijf me afvragen of het niet het beste is om een snarenset te hebben waarbij elke snaar het meest geschikt is voor de stemming van de betreffende snaar. Of maakt dat allemaal erg weinig uit?

Groeten!

ER!K
30 december 2010, 18:39
Als je wilt dat de 5 bovenste snaren allemaal 5 semitones uit elkaar ligt, zal je denk ik even een andere forummember moeten aanschieten, ik ben niet echt een held met dat soort alternatieve stemmingen ;) ik zal straks eens kijken of ik het voor je uit kan zoeken.
En de meeste snarenset zijn per snaar geoptimaliseerd voor de toon van de snaar, dat is dus wel in balans.

Overigens, de verpakking van die EXL148 is nogal gatenkaas, want op de voorkant staat voor Drop C tuning (=C/G/C/F/A/D) maar op de achterkant meten ze opeens de snaarspanning in C standard (=C/F/A#/D#/G/C).

Ik ga nu voor je uitzoeken welke variant van Drop B jij nodig hebt, ik edit mn post als ik het weet.

ER!K
30 december 2010, 18:47
Mn telefoon doet moeilijk met de edit knop, dus ff een dubbelpost ;) ik hoop dat dit is wat je bedoelde: B/F#/B/E/A/D.

ME.
30 december 2010, 19:32
Mn telefoon doet moeilijk met de edit knop, dus ff een dubbelpost ;) ik hoop dat dit is wat je bedoelde: B/F#/B/E/A/D.

Volgens mij is drop B toch B/F#/B/E/G#/C#

Geen idee wat betreft setjes snaren, maar op mijn 7snaar gebruik ik voor de lage B altijd een .060

ER!K
30 december 2010, 21:37
Volgens mij is drop B toch B/F#/B/E/G#/C#

Geen idee wat betreft setjes snaren, maar op mijn 7snaar gebruik ik voor de lage B altijd een .060

zie posts 2 & 3, daar gaf de TS aan dat hij zijn bassnaren als Drop B wilt stemmen maar de hogere snaren anders ;)

Bartcore
31 december 2010, 10:50
Bedankt voor het meedenken!

Ik bedacht me net dat ik natuurlijk ook gewoon m'n huidige gitaar even zo kan stemmen zoals ik het wil, en dan met m'n stemapparaat check in welke tonen de snaren staan.

Ik hoop 't morgen hier nog even te posten, mochten jullie nog benieuwd zijn ;)

Goede jaarwisseling! :blast:

caliban
31 december 2010, 12:27
Ik had mijn RG in drop B staan, en ik denk dat er een 56 in de bas op lag.

Bartcore
5 januari 2011, 12:04
OK, beetje late reactie, maar ik heb m'n SG gisteren eens gestemd zoals ik m'n nieuwe gitaar gestemd wil hebben en damn, dat speelt toch een stuk fijner! Vooral het feit dat de hoogste 5 snaren nu strakker staan dan voorheen bevalt me erg goed. (Nu maar hopen dat die snaren het volhouden :p)

Hoe dan ook, de stemming is: B/F#/B/E/A/D. Of dat nou echt de 'officieële' Drop B stemming is, maakt me niet zo veel uit. Ik vind 't zo fijn spelen.