PDA

View Full Version : Weet iemand dit op waarde te schatten?



Rutger
30 december 2010, 09:24
Hoi,

Ik heb normaal gesproken een hekel aan de "Wat is het waard?" topics maar ik heb toch even jullie hulp nodig....

Een kennis van me heeft een Carvin Belair 2x12 staan waar hij vanaf wil. Het beestje is al zeker 15 jaar oud, zo niet ouder, en heeft zo'n 10 jaar ongebruikt in de hoek gestaan (daarom wil ie er ook vanaf). Zo ziet ie eruit:

http://jazztimes.com/images/content/articles/0002/7780/200108_094_span9.jpg?1230021991

Punt is alleen dat er in al die jaren niet is onderhouden, ik vermoed dat de fabrieksbuizen er zelfs nog inzitten. Ik ken de versterker nog wel van dik 10 jaar terug, toen ie nog werkte (had toen al dringend nieuwe buizen nodig), maar ik heb hem recent niet meer onder handen gehad, de beste man woont in Den Helder en daar kom ik niet zo even. Voor zover ik weet is hij nog in originele staat en zal hij er nog netjes uitzien. Wat ik echter begrepen heb is dat hij na een kwartier inkakt en er dan mee ophoudt, dat is wel zorgelijk. Hij heeft dus serieuze aandacht nodig.

Die wil ik hem wel geven, maar dan moet ik m dus eerst overnemen. Zelf heeft hij geen idee van de waarde, dus ik mag de prijs bepalen. Maar het is lastig om vanaf deze afstand iets van de staat van de versterker te zeggen, laat staan er een fatsoenlijke prijs voor te geven. Kunnen jullie mij een handje helpen? Valt er zo al iets in te schatten over wat er aan onderhoud zou moeten gebeuren? Wat kun je geven voor een versterker die een flinke onderhoudsbeurt nodig heeft? Ik wil die man niet van z'n centen beroven maar ik heb zelf ook maar een beperkt budget, het geld wat ik aan onderhoud kwijt zal zijn meegerekend.

muziekschuur
30 december 2010, 09:46
Een nieuw combo is zo'n 700 euro. Dus deze zal nu zo'n 200 euro waard zijn. Incl. nieuwe buizen en componenten zal het zo'n 300 euro aan onderhoud zijn. M.a.w. dan kom je op zo'n 500 euro. (Ik bedoel, als ik kan kiezen uit een nieuwe Belair (1300 euro of een Blackstar Stage HT60 voor 700 dan wordt het de Blackstar)

Nieuwprijs is zo'n 1300 dollar. Ik heb nog geen nederlandse prijs gevonden, maar ik vermoed dat dat zo'n 1000 of 1200 euro zal zijn.
Tweede hands prijzen in de States is zo'n 600 dollar. Maar dan moeten er redelijke buizen in zitten.

Hij kan hem ook na laten kijken en dan geef je er 500 voor. Zoiets.

Rutger
30 december 2010, 10:39
Ik meen dat ze nieuw zo'n E900 zijn, 2dehands gaan ze voor ong. E400 in goede staat.
Setje buizen is zo'n 70 euro en dan inderdaad nog laten nakijken+fixen. t Zou leuk zijn als ik het zelf kon doen maar trouble shooten met weinig kennis van zaken is niet eenvoudig. Tenzij we daar een leuke online gitaarnet reparatie van maken natuurlijk! :D

Ik zou hem zelf ook niet uitkiezen maar als ik hem voor een leuk prijsje kan overnemen en fixen is het wel de moeite waard natuurlijk. Kwaliteit schijnt best ok te zijn, in dezelfde lijn als Peavey Classic, Fender Hot Rod, etc.

Ja, t zou handig zijn als hij hem zelf zou laten fixen, maar hij is zo iemand die zelf alleen wat akoestisch speelt en de versterker in een opwelling van een vriend heeft overgenomen zonder er vervolgens echt wat mee te doen. Verstand heeft hij er dus niet van, en ik weet zo ook geen ampguru bij hem in de buurt waar ik hem heen kan sturen.

iWishmaster
30 december 2010, 11:45
Ik heb even gegoogled: de Belair is 4xel84 fixed bias. Dat wil zeggen dat je gewoon een matched setje eindbuizen kunt kopen en die erin zetten, zonder dat er iets aan hoeft te gebeuren. Echter is het natuurlijk de vraag of het probleem van het volume aan de buizen ligt, of dat er iets anders in de versterker kapot is. De elco's zouden ook wel eens stuk kunnen 'op' kunnen zijn (hoewel, mits goede kwaliteit, zouden die toch wel 15 jaar mee moeten gaan).

Reken op zeker 100 euro als je hem laat nakijken (incl buizen). Als er echter echt dingen stuk zijn (zoals elco's etc.), komen er nog wel een paar tientjes bij.
Als de nieuwprijs 900 euro is (zoals hierboven gezegd), zou een tweedehands waarde van 400 euro wel realistisch zijn (het is een onbekend model/type). Ga uit van 150 euro aan reparatie, dan zou de max 250 euro zijn. Aangezien het nogal onzeker is, zou ik er persoonlijk niet meer dan 200 euro voor geven ...

Robdop
30 december 2010, 11:52
ik kan weinig zeggen over of het wel te maken is of hoeveel je moet geven.
maar ik weet wel dat als je hem koopt je wel een erg lekker gitaarversterkertje hebt.
ik heb hem al een paar keer bespeelt horen worden, maar het is een verdomd leuk dingetje!

Rutger
30 december 2010, 14:25
Ja, dat hoor ik wel meer. Ik heb helaas alleen deze in (toen al) niet zo beste staat gehoord. Ik ga dus maar af op het lofgeroep en anders kan ik m nog altijd doorverkopen aan iemand die er wel enthousiast over is. :)

Bedankt tot zover, ik kom dan dus uit op zo'n E150 voor de amp en vergelijkbare kosten voor nieuwe buizen + reparatie.

Is het misschien raadzaam/veilig om bijvoorbeeld gewoon eerst zelf de buizen te vervangen en te checken of dan het probleem is opgelost? Spanningen meten e.d. kan ik best zelf dus ik kan wel checken of dingen wel/niet goedgaan (ik heb een schema). Of is het gevaar te groot dat ik er dan alsnog elco's/trafo's uitblaas?

cluseau
30 december 2010, 22:07
Is het misschien raadzaam/veilig om bijvoorbeeld gewoon eerst zelf de buizen te vervangen en te checken of dan het probleem is opgelost?

Als je hem voor een leuke prijs kan kopen zet je er vier nieuwe EL's in. Is hij dan goed heb je geluk, zo niet heb je pech maar dan help ik je wel verder als stadsgenoot. Let dan wel goed op je nieuwe buizen dat ze niet rood gaan staan anders blijf je vervangen.

Frans.

even
31 december 2010, 16:22
Ik denk tussen 350 en 400 euro. Mocht je 'm niet willen dan hou ik me aanbevolen.

Rutger
2 januari 2011, 10:14
Dank je cluseau, dat stel ik erg op prijs!

Nu eerst maar even een mooi prijsje met die man gaan maken.

PeeVee
3 januari 2011, 20:38
de Belair is 4xel84 fixed bias. Dat wil zeggen dat je gewoon een matched setje eindbuizen kunt kopen en die erin zetten, zonder dat er iets aan hoeft te gebeuren.
Fixed bias wil niet zeggen dat je de bias niet in hoeft te stellen, het wil zeggen dat de ruststroom wordt ingesteld middels een vaste negatieve spanning op de stuurroosters. Die vaste negatieve spanning moet je wel degelijk instellen!

Je bent mogelijk in de war met cathode biassed (gebruikelijk bij EL84's). Daar wordt de ruststroom ingesteld door de waarde van de kathodeweerstand; de wet van Ohm "dwingt" een bepaalde stroom af. Daar kun je dus straffeloos een andere set EL84's inprakken. Bij een fixed bias amp moet je wel degelijk na het plaatsen van nieuwe buizen de vaste voorspanning opnieuw correct instellen. Daarna blijft die hetzelfde (fixed). Het woordje "fixed" heeft dus geen relatie met het al dan niet in kunnen stellen van de ruststroom.

Rutger
4 februari 2011, 09:47
Hey... goed nieuws! Ik heb t van de week nog weer even over die amp gehad, en weet je wat? Ik mag 'm hebben, voor nop!! :cheerup:

Ha ha, echt superblij!! :crazyhappy:

Ik heb m nog niet in huis maar als een vriend van me in de buurt is, neemt ie 'm voor me mee!

cluseau
4 februari 2011, 09:50
en weet je wat? Ik mag 'm hebben, voor nop!! :cheerup:



Tja, wat kan ik zeggen......GOOD DEAL :rockon:

den titten
4 februari 2011, 15:04
Volgens mij is ie dat zeker waard !!!

Congratulations

macwilliams
4 februari 2011, 15:44
Dat zijn leuke cadeaux :ok:

Rutger
5 februari 2011, 16:57
Jazeker, leuk wanneer het jezelf eens overkomt!

t is alleen even afwachten wanneer ik hem in huis heb, maar dan zullen jullie wel weer van me horen. :)

pietvanbuiten
5 februari 2011, 17:41
Mazzelaar!!!!!

tillens
5 februari 2011, 18:07
Een nieuw combo is zo'n 700 euro. Dus deze zal nu zo'n 200 euro waard zijn. Incl. nieuwe buizen en componenten zal het zo'n 300 euro aan onderhoud zijn. M.a.w. dan kom je op zo'n 500 euro. (Ik bedoel, als ik kan kiezen uit een nieuwe Belair (1300 euro of een Blackstar Stage HT60 voor 700 dan wordt het de Blackstar)

Nieuwprijs is zo'n 1300 dollar. Ik heb nog geen nederlandse prijs gevonden, maar ik vermoed dat dat zo'n 1000 of 1200 euro zal zijn.
Tweede hands prijzen in de States is zo'n 600 dollar. Maar dan moeten er redelijke buizen in zitten.

Hij kan hem ook na laten kijken en dan geef je er 500 voor. Zoiets.

Breng jij je amps bij een juwelier ?

Mitch
5 februari 2011, 19:44
Da´s een goeie deal! Ik ken ´m goed, De Gier hheeft ´m lang gehad dus alles wat getest werd ging over die 2x10. Het clean is mooi, maar wel wat puntig met een licht gebrek aan laag. Drive is niet verkeerd, zeker voor lead.
Is het sowieso waard om na te laten kijken op caps etc (10 jaar stilstaan is niet bevorderlijk natuurlijk)

caliban
5 februari 2011, 23:09
Coole "deal"

Rutger
6 februari 2011, 12:14
Da´s een goeie deal! Ik ken ´m goed, De Gier hheeft ´m lang gehad dus alles wat getest werd ging over die 2x10. Het clean is mooi, maar wel wat puntig met een licht gebrek aan laag. Drive is niet verkeerd, zeker voor lead.
Is het sowieso waard om na te laten kijken op caps etc (10 jaar stilstaan is niet bevorderlijk natuurlijk)
Ja, nu je t zegt. :) k Heb ook weleens over die van De Gier gespeeld en dat klonk best goed. Een heel verschil met de Belair die ik straks binnenkrijg, dat was destijds al vrij donker en dof. k Ben benieuwd wat er aan schort, mijn gevoel zegt wel meer dan alleen een paar oude buizen. Maar zeker de moeite om het te laten fixen.

Mitch
6 februari 2011, 12:36
Gewoon sowieso laten nakijken op elko's en eventuele warmte-gevoelige problemen (inkakken na 15min...) en uiteraard buizen. Als dat ding dof klinkt is er echt iets niet goed...

Rutger
31 maart 2011, 12:01
Nou, ik heb hem binnen hoor. :) Hij moest laatst in de buurt zijn, heeft de Belair in de achterbak gegooid en hem langsgebracht.

Hij ziet er echt nog heel netjes uit. Wat stoffig, twee scheurtjes in de bekleding en er miste een chickenhead op de midpot. Voor de looks heb ik die van de presence erop gezet, de presence zit namelijk op de achterkant (ruimtegebrek?). Even een doekje erover gehaald en hij ziet er weer top uit.
Er zitten Carvin V12 speakers in, geen V30's, kan er weinig over vinden maar het zouden Emi Legend V12's kunnen zijn.

Nieuwsgierig en onverantwoordelijk als ik ben, heb ik na een poosje staren en twijfelen toch maar m'n gitaar ingeplugd en die powerswitch omgegooid.

Eerste indruk? Ik vroeg me af wat er nu eigenlijk mis was. Oke, er zitten oude buizen in en dat hoor je, maar ik heb zeker een kwartier zitten spelen en er gebeurde niets bijzonders. De buizen gloeien netjes, wat rood natuurlijk maar niets geks. De (bewuste) midpot kraakte wel wat, die zal wel een oplawaai hebben gehad dacht ik, maar verder?

Toch maar niet te lang op gespeeld vanwege het gesuggereerde brandgevaar. Maar een paar dagen later kon ik me weer niet bedwingen en heb hem weer even aangezet. En toen kwam ik erachter wat hij waarschijnlijk bedoelde met dat ie na 15 minuten inkakt. Dat storen toen ik aan de midknop draaide, gebeurde opeens ook toen ik de channelswitch van clean naar lead omzette: er gebeurde niets. Ik een paar keer switchen tot ie hem wel pakte, maar na korte tijd viel het leadkanaal weer uit en speelde ik zomaar weer op het cleankanaal. Het gebeurt niet alleen als je ergens aanzit maar ook willekeurig en soms helemaal niet. Dus ik vermoed dat er iets mis is met de schakelaar.
Ik kan me voorstellen dat als je op het leadkanaal bezig bent en dit gebeurt, je het omschrijft als dat hij inkakt en wegvalt. Als het volume van je cleankanaal laag/uit staat, dan lijkt het gewoon alsof ie ermee ophoudt.

Dus wellicht ben ik het wisselen van de buizen en het fixen van die schakelaar wel klaar. Misschien het leadkanaal wat modden als ik gek genoeg ben, maar ik heb in elk geval het vermoeden dat het toch eigenlijk allemaal wel meevalt met deze versterker.

Ik wist trouwens gelijk weer waarom ik me herrinnerde dat die amp dof klonk: het leadkanaal is gewoon niet mijn ding, de oversturing gebeurt m.b.v. diodes en dat is gewoon niet mooi gedaan. Het klinkt voor mij pas redelijk als je er veel hoog en presence uitdraait en zolang de gain niet boven 11 uur komt. De oude buizen dragen hier natuurlijk ook aan bij en wellicht wordt het beter als je het volume flink omhoog gooit, zodat het wat minder op de diodes en meer op de buizen leunt, maar dat moet ik nog even bezien. En anders blijken er op internet nog een serie mods te circuleren om dit kanaal te verbeteren (ik ben blijkbaar niet de enige die er niet van gecharmeerd is).

Maar, van het cleankanaal word ik wel warm van binnen: errug mooi, boven verwachting! Een heel eigen geluid eigenlijk, lastig te omschrijven, zeg maar blackface fender clean met wat rauwere mids, lekker dynamisch. En dat al met oude buizen, dat kan alleen maar beter worden :)

cluseau
31 maart 2011, 12:13
Dus wellicht ben ik het wisselen van de buizen en het fixen van die schakelaar wel klaar.

Vergeet de bias niet in te stellen he! Vaak is EL84 kathode bias maar deze niet.

Frans.