PDA

View Full Version : 2x12 eruit, 4x12 erin!



iWishmaster
30 december 2010, 09:22
Op het randje voor het nieuwe jaar toch nog even wat spul de deur uit en weer de deur in. Ik was al een tijdje aan het rondkijken naar een vervangend cabinet voor mijn Bogner OS 2x12": deze was in mijn metal-band icm mijn Peavey 5150 toch niet strak genoeg in het laag en het geluid mocht wel iets 'groter'. Na even rondkijken een goeie deal gescoord voor een Bogner Ubercab! Ofwel Bogner 4x12", 2x V30 en 2x G12-75 (in een kruis). Echt een geweldige kast: groot, lomp en zwaar (en dan heb ik het niet alleen over het geluid ...). De kast is tweedehands en de speakers zijn goed ingespeeld, maar ik vind er op hoog volume toch nog een 'schel' randje in het hoog aan zitten. Iets wat volgens mij vooral door de G12-75's komt: niet echt storend, maar misschien dat ik daar nog een setje beamblockers voor schroef.

Mijn 2x12" heeft ookal meteen een nieuw tehuis gevonden bij forumlid Mj'den. Gisteren even wat mogen jammen op zijn Bogner XTC icm mijn oude 2x12 en dat klonk toch ook wel heel erg lekker!

Ik kan even geen foto's maken aangezien de hele set al in de opslag van de oefenruimte staat, maar gelukkig vond ik precies hetzelfde setje via google (uitgezonderd de rack unit bovenop dan, ik gebruik gewoon pedaaltjes):
http://img.photobucket.com/albums/v697/Megadeth7684/Bogner%20Uberkab/8b7e0be2.jpg

JohnLord
30 december 2010, 09:54
Is dat die van Allochtomas?

iWishmaster
30 december 2010, 10:00
Is dat die van Allochtomas?

Nee, zover ik weet niet van een forumlid.

muziekschuur
30 december 2010, 10:02
Lekkere strakke kast. Ik ben benieuwd naar constructie details.

iWishmaster
30 december 2010, 10:29
Lekkere strakke kast. Ik ben benieuwd naar constructie details.

Ik heb me laten vertellen dat er nog best wat contructie-verschil tussen tussen de ubercab en de gewone 4x12 van Bogner zit. Geen idee wat dat zou kunnen zijn: misschien net andere afmetingen (inhoud), front/rear-loaded? Ik weet alleen dat deze strakker klinkt dan de gewone 4x12" (straight) en daarom iets minder 'vintage'. Ze zien er wel exact hetzelfde uit ...

vinni
30 december 2010, 11:25
Al geprobeerd met de Rake?
Ben benieuwd.

Vinni

iWishmaster
30 december 2010, 11:29
Al geprobeerd met de Rake?
Ben benieuwd.

Vinni

Nee, dat kan ik ook wel eens doen. Zal volgende repetitie de Rivera weer eens meenemen naar de oefenruimte, ziet die ook weer eens wat actie. Thuis is de Rake gewoon niet te temmen, dus hij is al 2-3 maanden niet meer aan geweest ...

vinni
30 december 2010, 11:31
Zonde.....
Blijft een mooie versterker......
Ben echt benieuwd wat die met de bogner doet.

Vinni

iWishmaster
30 december 2010, 11:52
Zonde.....
Blijft een mooie versterker......
Ben echt benieuwd wat die met de bogner doet.

Vinni

Het is zeker een mooie versterker, maar ik gebruik eigenlijk alleen het overdrive kanaal met boost aan (en de gain vrij laag). De sound die ik dan heb, icm met wat pedaaltjes en de volumeknop van mn gitaar is ruim voldoende. De overige kanalen en opties heb ik gewoon niet nodig en als het puntje bij het paaltje komt, heb ik dan toch liever een 1-kanaals versterker (à la marshal jcm800) die dat ene geluidje net even beter doet (ookal is dat persoonlijk natuurlijk).

Daarbij speel ik momenteel in een band waar de Rake niet geschikt voor is (moderne metal) en zoals gezegd, thuis gaat het echt te hard: zelfs mijn zelfbouw versterkertje (soort van 18W jcm800) is al op de grens.

vinni
30 december 2010, 12:02
Nee inderdaad....
Voor moderne metal is de Rake niet geschikt.
Maar blijft wel een mooie versterker voor erbij.

Vinni

Mi-J'Den
1 januari 2011, 10:59
Strakke set. Nogmaals bedankt voor de cab iWish, klinkt erg lekker met m'n XTC.

allochthomas
1 januari 2011, 16:23
Is dat die van Allochtomas?
Nope, mijne is paars en heeft 4XV30's er in zitten.

Is dat die uber cab die een hele tijd op mp stond? Hoe bevallen de g12t-75 icm V30's?

iWishmaster
1 januari 2011, 21:51
Nope, mijne is paars en heeft 4XV30's er in zitten.

Is dat die uber cab die een hele tijd op mp stond? Hoe bevallen de g12t-75 icm V30's?

Ik heb er nog niet uitgebreid over kunnen spelen, komende zondag weer repetitie en dan voor het eerst voluit in de band met het cab. Ben heel benieuwd!

ieme
1 januari 2011, 22:04
Mooie cab ouwe

iWishmaster
3 januari 2011, 09:07
Gisteravond even herrie kunnen maken. Klinkt echt top met mijn 5150: meer punch, strakker laag, beter in de mix, gewoon van alles net even 'meer' ten opzichte van mijn 2x12". Ook met mijn Rivera even getest en eigenlijk hetzelfde resultaat. Echter voor de meer 'vintage' tones (clean, rock crunch en 'dat randje' ertussen) is het cabinet iets aan de moderne kant qua geluid: daar was de 2x12" toch beter voor geschikt. Het laag wordt iets te boomy en iets te strak en het midhoog is wat scherp. Stevige (hard-)rock gaat echter wel prima.

Om een voorbeeld te geven: het crunch kanaal van de 5150 klonk met gain op standje 3-4 niet fantastisch, van 5-7(8 ) een te gekke hardrock sound, daarboven wordt de gain wat teveel. Op het lead kanaal was het meteen feest!
Zelfde voor de Rivera: het crunch kanaal zonder boost met gain op 5 klonk boomy en scherp, boost aan was een vette rock-drive en gain richting de 7 kon ik er prima wat oude 80's metal uit te blazen. Dat terwijl bij de 2x12" de 'sweetspot' duidelijk in de lagere gain-regionen zat, met name omdat het anders te rommelig werd.

Waar het aan ligt kan ik niet precies een vinger op leggen, maar dit cab is duidelijk gemaakt voor het zwaardere werk!

caliban
3 januari 2011, 14:20
Vet :), veel plezier!

signsofzodiac
3 januari 2011, 15:05
Top man, machtige cab voor het zware werk. Meest lompe, strakke metal die ik ooit gehoord heb was een Uberschall over UberCab op oorlogssterkte. Geniaal.