PDA

View Full Version : Een paar vragen over de EHX MMDlx



hugo123
30 december 2010, 00:43
Hallo iedereen, na het horen van dit clipje:
http://www.youtube.com/watch?v=AsVKo7tLCwE&feature=related

moet ik zeggen dat ik wel érg veel gas op een mmdlx, maar ik heb een paar vragen over dit ding.

Kan je er namelijk ook wat the edge dingetjes mee, where the streets have no name ofzo, of is de 550 ms daar te weinig voor? En, is het de prijs nou écht waard? En waar kan ik nu zo'n ding krijgen, want ze moeten in het stopcontact toch, dan kan ik er dus geen op ebay kopen, of wel? En welke versie is het beste, de echte oude, of de reissue?

Edit:
en wat is dit voor (goedklinkende) versie:
http://www.youtube.com/watch?v=zLTfw4y_5Hc&feature=related

Nog een edit;):
om mezelf te helpen
http://www.youtube.com/watch?v=vSFYihe_vok&feature=related
ja U2 sounds;)

DemolitionColorScheme
30 december 2010, 09:02
Is het de prijs waard? Zo duur vind ik hem echt niet. En ja, hij is het waard (ik heb er twee en heb er nu in totaal 4 gehad). Het is een klassieker en niet voor niets. En moet niet alles in het stopcontact ... ? Oudere versie hebben een AC cord, maar nieuwere versies hebben een losse adapter: beiden moeten in het stopcontact, haha.

De Memory Man die je hebt gelinked is niet zo nice als de Deluxe Memory Man. Je kunt bij deze alleen kiezen tussen delay OF chorus, ipv, gemoduleerde delay (waar de DMM bekend om staat).

onrust nv
30 december 2010, 10:41
Is er ook geen verschil tussen de 'grote' memoryman dlx en de XO versie?

DemolitionColorScheme
30 december 2010, 11:07
Is er ook geen verschil tussen de 'grote' memoryman dlx en de XO versie?
Alleen qua delay chips. De oude DMM's gebruiken 2 BBD's chip van hogere qualiteit en de XO's gebruiken 4 BBD's van lagere qualiteit. Voor de rest zijn ze hetzelfde, buiten dat de XO al standaard true bypass is, al is dat heel erg makkelijk te modden op een originele.

Dirk_Hendrik
30 december 2010, 12:23
Alleen qua delay chips. De oude DMM's gebruiken 2 BBD's chip van hogere qualiteit en de XO's gebruiken 4 BBD's van lagere qualiteit. Voor de rest zijn ze hetzelfde, buiten dat de XO al standaard true bypass is, al is dat heel erg makkelijk te modden op een originele.

Klets. Melk horen klotsen maar niet weten waar de tepel hangt.

De 2 chip versie heeft na de eerste BBD een make up gainstage. In het geval van de 4 chip versie is de eerste chip passief doorverbonden met de 2e, komt dan die make up gain, waarna er nog 2 passief gekoppelde chips volgen. Door die passieve koppeling en dus signaalverlies door komt er meer ruis en vervorming in het spel. Kwalitatief is er geen verschil tussen MN3005 (4096 delay stages) en MN3008 (2048 delay stages) chips.

apekop
30 december 2010, 12:32
Dirk (of anderen): even voor de niet electronica nerds onder ons:
Klinkt de nieuwe Memory Man Deluxe net zo goed als de grote oude?
Aangezien je die oude niet zo snel meer vindt en hij ook wel lomp groot is ben ik hier ook wel benieuwd naar.

@hugo: ja je kan er The Edge dingen mee doen, hij speelde er zelf mee vroeger. Die typische ritmische delays zijn zo rond de 350 ms.

hugo123
30 december 2010, 14:02
@DemolitionColorScheme rond 250 euro vind ik persoonlijk wel veel;) dus mocht ik zoiets willen kopen wil hem wel echt geweldig vinden! Wat is een goede prijs voor zo'n ding, inderdaad rond de 250 euro?
Kan ik er een uit amerika halen, of kan dat niet met de standaard stekker?

Nielsje
30 december 2010, 14:04
@DemolitionColorScheme rond 250 euro vind ik persoonlijk wel veel;) dus mocht ik zoiets willen kopen wil hem wel echt geweldig vinden! Wat is een goede prijs voor zo'n ding, inderdaad rond de 250 euro?
Kan ik er een uit amerika halen, of kan dat niet met de standaard stekker?

Nee, dan zit je met een geval wat op 110V draait, we werken hier met 230V :)
Ik heb zelf voor de mijne 150 euri betaald. Was ik dan ook wel blij mee!

Bernardduur
30 december 2010, 14:05
Klets. Melk horen klotsen maar niet weten waar de tepel hangt.

De 2 chip versie heeft na de eerste BBD een make up gainstage. In het geval van de 4 chip versie is de eerste chip passief doorverbonden met de 2e, komt dan die make up gain, waarna er nog 2 passief gekoppelde chips volgen. Door die passieve koppeling en dus signaalverlies door komt er meer ruis en vervorming in het spel. Kwalitatief is er geen verschil tussen MN3005 (4096 delay stages) en MN3008 (2048 delay stages) chips.

En de SAD1024's? Had daar een versie van een tijdje geleden en die vond ik toch minder klinken dan de anderen

hugo123
30 december 2010, 15:05
Nee, dan zit je met een geval wat op 110V draait, we werken hier met 230V :)
Ik heb zelf voor de mijne 150 euri betaald. Was ik dan ook wel blij mee!

daar was ik al bang voor;) dan moet ik dus lang wachten en hopen dat er eentje eens op marktplaats verschijnt!

Nielsje
30 december 2010, 15:20
Jup, gewoon elke dag even checken.
Maar, ergens vind ik het ook een onding. Belachelijk groot, 24V.. Wel is het design gaaf, en vooral het geluid.. maar praktisch is anders!

onrust nv
30 december 2010, 15:21
Klets. Melk horen klotsen maar niet weten waar de tepel hangt.

De 2 chip versie heeft na de eerste BBD een make up gainstage. In het geval van de 4 chip versie is de eerste chip passief doorverbonden met de 2e, komt dan die make up gain, waarna er nog 2 passief gekoppelde chips volgen. Door die passieve koppeling en dus signaalverlies door komt er meer ruis en vervorming in het spel. Kwalitatief is er geen verschil tussen MN3005 (4096 delay stages) en MN3008 (2048 delay stages) chips.

maar ze klinken wel anders

Dirk_Hendrik
30 december 2010, 15:56
Klopt. En dat is door de verliezen in die passieve koppeling. Meer ruis en meer vervorming.

Dirk_Hendrik
30 december 2010, 16:05
En de SAD1024's? Had daar een versie van een tijdje geleden en die vond ik toch minder klinken dan de anderen

Ander verhaal. In essentie ben ik het me je eens.
In de SAD1024 versie zitten 3 SAD's.
Zoals je weet zitten in een SAD1024 2 delaylijnen van 512 stappen. 6*512 is 3072 stappen en da's veel minder dan 2*4096 (2* MN3005 versie) of 4*2048 (MN3008). Dat betekent dat je voor gelijke delaytijd met die SAD1024 versie dus veel minder samples neemt en je resolutie dus slechter is. Gevolg is dat je delay's lo-fi er zijn.

Daarnaast is men er bij EHX vanuit gegaan dat de specificaties "on-chip" wel zo gelijk zouden zijn dat je de twee 512 stage delaylijnen met 1 trimmer kan biassen. Da's dus ook niet het geval. Optimaal voor de ene delaylijn kan betekenen dat de andere net staat te vervormen. Op het moment dat je dus de per chip de helft van de delaylijn losgooit van z'n biastrimmer en die helft een eigen biastrimmer geeft (dus je moet 3 trimmers toevoegen) kun je elke delaysectie afzonderlijk optimaal biasen en kun je, binnen de beperkingen van te weinig samples, het resultaat nog wat optimaliseren. Bij meerdere delaychips in cascade wordt een oscilloscoop wel echt een must en is "by ear" niet meer serieus te doen.

onrust nv
30 december 2010, 16:09
Bij mij is trouwens de bypass kapot. Als ik op de bypass trap komt er geen geluid meer door. Zou het trouwens ook mogelijk zijn om de MMdlx van een(of 2) exp. ingangen t voorzien? Om bv de delay tijd en de chorus/vibr aan te sturen met TRS jacks?

Bernardduur
30 december 2010, 17:00
Ander verhaal. In essentie ben ik het me je eens.
In de SAD1024 versie zitten 3 SAD's.
Zoals je weet zitten in een SAD1024 2 delaylijnen van 512 stappen. 6*512 is 3072 stappen en da's veel minder dan 2*4096 (2* MN3005 versie) of 4*2048 (MN3008). Dat betekent dat je voor gelijke delaytijd met die SAD1024 versie dus veel minder samples neemt en je resolutie dus slechter is. Gevolg is dat je delay's lo-fi er zijn.

Daarnaast is men er bij EHX vanuit gegaan dat de specificaties "on-chip" wel zo gelijk zouden zijn dat je de twee 512 stage delaylijnen met 1 trimmer kan biassen. Da's dus ook niet het geval. Optimaal voor de ene delaylijn kan betekenen dat de andere net staat te vervormen. Op het moment dat je dus de per chip de helft van de delaylijn losgooit van z'n biastrimmer en die helft een eigen biastrimmer geeft (dus je moet 3 trimmers toevoegen) kun je elke delaysectie afzonderlijk optimaal biasen en kun je, binnen de beperkingen van te weinig samples, het resultaat nog wat optimaliseren. Bij meerdere delaychips in cascade wordt een oscilloscoop wel echt een must en is "by ear" niet meer serieus te doen.

Duidelijk!

DemolitionColorScheme
30 december 2010, 18:07
Klets. Melk horen klotsen maar niet weten waar de tepel hangt.

De 2 chip versie heeft na de eerste BBD een make up gainstage. In het geval van de 4 chip versie is de eerste chip passief doorverbonden met de 2e, komt dan die make up gain, waarna er nog 2 passief gekoppelde chips volgen. Door die passieve koppeling en dus signaalverlies door komt er meer ruis en vervorming in het spel. Kwalitatief is er geen verschil tussen MN3005 (4096 delay stages) en MN3008 (2048 delay stages) chips.
Duidelijk. Betere uitleg.


Klopt. En dat is door de verliezen in die passieve koppeling. Meer ruis en meer vervorming.
Dan is dat toch negatief en is de 2 chip versie alsnog beter door de mindere hoeveelheid aan ruis en vervorming?

DemolitionColorScheme
30 december 2010, 18:11
@DemolitionColorScheme rond 250 euro vind ik persoonlijk wel veel;) dus mocht ik zoiets willen kopen wil hem wel echt geweldig vinden! Wat is een goede prijs voor zo'n ding, inderdaad rond de 250 euro?
Kan ik er een uit amerika halen, of kan dat niet met de standaard stekker?
Goed op Marktplaats zoeken. De laatste die ik had gekocht had ik voor €125,- overgekocht.

apekop
30 december 2010, 18:34
Maar hoe is nu het klankverschil tussen de oude en nieuwe versie? dat heb ik nog niemand horen zeggen. Daar gaat het tenslotte om.

voor onder de 200 euro heb je trouwens geen oude DMM meer op MP tegenwoordig.

Dirk_Hendrik
30 december 2010, 20:18
.....
paar weken terug nog 1 gekocht op ebay.nl voor een euro of 60

hugo123
30 december 2010, 21:34
De nederlandse ebay? Of de amerikaanse ofzo?
Waarom heb ik dat soort geluk nooit..!?:makeup:

apekop
30 december 2010, 22:40
vast eentje met een defekt?

Dirk_Hendrik
30 december 2010, 22:50
Uiteraard. Plak er dus een paar tientjes "dirk" kosten bij en het was voor een ander nog steeds een prima deal geweest. Heerlijk intermittent foutje, dat wel. Zat dus een uitdaging aan. Lekker.

apekop
30 december 2010, 22:56
Het probleem met zoiets is dat jij meteen kan inschatten of het nog te maken valt en hoe veel dat gaat kosten. Ik als elektronica noob kan dat niet, dus dan is het een groter risico om een defect pedaal te kopen.

Dirk_Hendrik
30 december 2010, 23:22
Het probleem met zoiets is dat jij meteen kan inschatten of het nog te maken valt en hoe veel dat gaat kosten. Ik als elektronica noob kan dat niet, dus dan is het een groter risico om een defect pedaal te kopen.

In dit specifieke geval was dat het voor mij ook ;). Als de 2 MN3005's stuk of "geleend" waren was ik verder van huis geweest. MN3005's zijn, vanuit effectenmuzikantenperspectief (scrabble iemand?) de meest gecounterfeite chips die je uit Sina kunt halen.

Maar wat betreft reparatie;
Het werkte en het was stuk. Het is dus te maken. basta. Als het niet te maken is is dat de schuld van niet verkrijgbare componenten (vnl. custom made chips). In elk ander geval is het te doen.
Daarna, en dit geval valt daar onder, maak ik binnen reparaties qua kosten normaliter 2 uitzonderingen. Effecten met kapotte BBD chips of Wah's met kapotte potmeters of spoelen. Dat zijn prijzige onderdelen. Alles wat je in effecten verder kunt fantaseren aan defecten is met een vast basistarief mee te nemen omdat het onder grijpvoorraad valt.

hugo123
30 december 2010, 23:57
Das ook nog een idee, als ik een defecte tegenkom hem naar jou sturen ofzo, als hij iig niet hopeloos verloren is!;) Ik zal mp in de gaten houden!

DemolitionColorScheme
31 december 2010, 11:00
Maar hoe is nu het klankverschil tussen de oude en nieuwe versie? dat heb ik nog niemand horen zeggen. Daar gaat het tenslotte om.

voor onder de 200 euro heb je trouwens geen oude DMM meer op MP tegenwoordig.
De laatste die ik had gekocht was een maand of 3 geleden.