PDA

View Full Version : Aluminium nek



Anoniels
29 december 2010, 23:49
Heeft er iemand enig verstand van aluminium bas nekken?

Ik zou graag de voordelen/nadelen willen weten vergeleken met een houten nek. Vooral wat de klank betreft. Iemand?...

Rinze
30 december 2010, 00:23
Bassen met alu nek heb ik geen ervaring mee maar met gitaren wel.

Een vriend van me had vroeger een Kramer met alu hals, was een leuke gitaar maar had in ieder geval twee grote nadelen: hij ontstemde ont-zet-tend onder invloed van temperatuurswisselingen en de hals voelde erg koud aan, dat bleef ook zo als je er langer op speelde. Er zaten wel strookjes fineer op de hals naar dat hielp niet voor het speelgevoel.

pueblo
30 december 2010, 09:47
Bassen met alu nek heb ik geen ervaring mee maar met gitaren wel.

Een vriend van me had vroeger een Kramer met alu hals, was een leuke gitaar maar had in ieder geval twee grote nadelen: hij ontstemde ont-zet-tend onder invloed van temperatuurswisselingen en de hals voelde erg koud aan, dat bleef ook zo als je er langer op speelde. Er zaten wel strookjes fineer op de hals naar dat hielp niet voor het speelgevoel.

dat ontstemmen heb ik al meermaals van anderen gehoord als probleem

showband
30 december 2010, 09:58
inderdaad ontstemmen. En koude vingers. Dat is erg hinderlijk als je steeds koude handen hebt.

Ook zeker geen goed idee voor op een buitenpodium in de wind.

En in de winter niet aan je gitaar likken... ;)

tostiapparaat
30 december 2010, 11:58
maar wat zijn, naast stevigheid, dan de voordelen?

Rinze
30 december 2010, 12:10
maar wat zijn, naast stevigheid, dan de voordelen?
Geen imo. Je hebt geen trussrod maar dat wil nog niet zeggen dat de boel stabiel is. Qua klank is aluminium ook nogal kil.

tostiapparaat
30 december 2010, 12:25
Geen imo. Je hebt geen trussrod maar dat wil nog niet zeggen dat de boel stabiel is. Qua klank is aluminium ook nogal kil.

nee, het hoeft niet meteen stabiel te zijn, maar je hoeft niet bang te zijn voor neckcrack ofzo.. alleen het buigen van de nek?

Basvarken
30 december 2010, 14:30
Dat fineer bij die Kramer is geen fineer maar meer een inleg. Dus wat dikker.
En die alu-bassen zijn notoire neckdivers.
En inderdaad het ontstemmen oiv temperatuurswisselingen heb ik ook over gelezen.

Maar of aluminium "koud" klinkt dat weet ik niet.

http://www.vintagekramer.com/Alum/diagram.jpg

Rinze
30 december 2010, 15:11
Dat fineer bij die Kramer is geen fineer maar meer een inleg. Dus wat dikker.
En die alu-bassen zijn notoire neckdivers.
En inderdaad het ontstemmen oiv temperatuurswisselingen heb ik ook over gelezen.

Maar of aluminium "koud" klinkt dat weet ik niet.

http://www.vintagekramer.com/Alum/diagram.jpg
Ah, dat was van buiten af niet te zien. Maar het voelde echt erg koud aan. En het ding was idd ook zwaar en topzwaar, herinner ik me nu. Gek eigenlijk, ik associeer aluminium met lichtgewicht maar het is natuurlijk wel massief op die tekening.

Ik vond het koud klinken, heb die ervaring trouwens zelfs bij slagplaten van aluminium al, dat er een metalige boventoon wordt toegevoegd. Kan best ok zijn maar dan moet je de rest van het ontwerp er qua materiaal wel op aanpassen.

Als je met die Kramer van een relatief donkere plek van het podium naar onder de spots verhuisde was ie binnen een paar minuten zo vals als een kraai. Dat heb ik met een houten gitaar nog nooit zo meegemaakt.

Als je naar die doorsnede kijkt is die hals natuurlijk ook uit drie verschillende materialen opgebouwd: kunststof, metaal en hout. Die zullen alle drie vrij verschillend op temperatuurschommelingen reageren vermoed ik, dus misschien ligt het niet alleen aan het aluminium.

Javaca
6 januari 2011, 06:11
Dat ebonol (papier en fenol in een high pressure laminate) reageert sterk op temperatuurschommelingen. Je vind dit spul ook op de vroegere Catalyst gitaren.
Dit zal meer invloed hebben op het ontstemmen dan het aluminium.

arcane
6 januari 2011, 10:49
Misschien is een carbonhals een betere optie. Ik heb zelf een Status energy met een carbonhals. Dat ding onstemt nooit, ook niet in de winter, als het ding een half uur lang in een gigbag heeft gezeten in de vrieskou.

Ik meen dat Status ook halzen voor Fenderbassen en Musicman modellen verkoopt.

- edit-
link: http://www.status-graphite.com/status/frames/index_home.html

muziekschuur
13 januari 2011, 13:26
Ik heb een Applause country gitaar gehad. Het had een gegoten epoxy hals met een plaat van gefreesd alumium als toets. Het ding ontstemde nooit. Maar toen de frets begonnen te slijten heb ik hem verkocht.