PDA

View Full Version : BTW verhoging? Wat dacht je van die schandalige service- en transactiekosten?!?



HaroldA
29 december 2010, 22:29
Net 6 kaartjes voor Devin Townsend in de 013 gekocht. Prijs: €25,- ex servicekosten. Waar zijn die servicekosten eigenlijk voor en waarom zitten die niet gewoon bij de prijs van het kaartje in?

Ach ja, ik moest de kaarten toch hebben, ff kijken wat het kost om ze thuis te laten sturen om geen gezeik te hebben met omwisselen bij de kassa en zo. Huh? 9 f*cking Euro voor een postzegel? :???:

Dan maar zelf een pdf'je uitprinten...

Wat? €5,67 iDeal kosten? WTF? :chicken:


Wanneer gaat hier iets aan gedaan worden? :mad:

HUESSEN
30 december 2010, 00:13
Wat doe je verbaast of heb je een papegaai thuis?? Heb je mijn bevindingen in het Slayer/Megadeth topic niet gelezen?? Ik denk van wel.........want het word herhaalt.:???:


HATSJIKIDEE!!!!!!!!!!! De 3 kaarten zijn bemachtigd......:blast:



Alleen vragen de aasgieren van Ticketservice ook nog extra vergoeding voor betalingsverkeer.Bij andere transacties nooit meegemaakt:( Volgende keer maar naar 1 van de verkooppunten.En dan de "servicekosten"? Welke kosten? Om 3 kaartjes uit de computer te trekken en in 1 envelop de doen?En dat voor €15,-?

Maarja,gauw vergeten die onzin en thrashen maar 14 april:rockon:




Ja via de link (http://www.ticketmaster.nl/SLAYER+%26+MEGADETH-tickets/event/SL140411) op de website van de zaal en daar ook een account aangemaakt en de bestelling ( 3 kaarten)is ook per mail bevestigd. De "service kosten zijn €12,50 ipv.€15 (foutje mijnerzijds....), aangetekend verzenden €10,- en betalingsverkeer (iDeal)kosten iets van €6,-.(grootste oplichterij die er is,betaal vaker op deze manier maar nooit voor hoeven te betalen).Maar dit is voor het laatst op deze manier .De volgende keer maar naar het winkelcentrum 5 km verderop.Scheelt weer €16,-.

Fuhgawz
30 december 2010, 00:31
Ja echt schandelijk. Ik erger me al jaren aan de servicekosten en ik ben echt niet de enige. Alsof het de ticketservice 4 euro kost om je kaartje te printen. Maar het is de laatste jaren echt absurd geworden.

Ze rekenen tegenwoordig de verzendkosten PER KAARTJE, ondanks dat je het gewoon in één envelop thuisgestuurd krijgt. En die iDeal kosten zijn al helemaal belachelijk. In elke willekeurige andere webwinkel hoef je die niet eens te betalen. Daarbij weiger ik te geloven dat het de ticketservice 5,67 kost wanneer jij geld naar ze overmaakt.

Wordt hier iets aan gedaan? Ja! De btw op concertkaartjes gaat omhoog van 6% naar 19%. Het zou me niet verbazen als de overige kosten ook ineens met hetzelfde percentage omhoog schieten.

Tenslotte, kun je hier zelf wat aan doen? Ook ja! Wanneer het niet te ver weg is, gewoon je concertkaartjes (in de voorverkoop) aan de kassa van de betreffende zaal kopen. Bij de Effenaar bijvoorbeeld zijn de servicekosten maar 1 euro bovenop de prijs van het kaartje en dan hoef je helemaal geen verzend- of transactiekosten te betalen.

HUESSEN
30 december 2010, 00:46
Nee,aan de kassa zijn de kaarten alsnog duurder dan in de voorcerkoop en het risico dat het is uitverkocht.Ik bedoel kaarten halen bij de voorverkoop adressen.In mijn geval een Free Recordshop in Arnhem.Scheelt verzend en betaalopdracht kosten.

Fuhgawz
30 december 2010, 01:09
Ik bedoelde ook in de voorverkoop. Bij elke zaal kun je de tickets al van tevoren kopen en dan betaal je minder dan via ticketservice elders. Ik zie dat het misschien niet duidelijk is. Ik zal het aanpassen.

JER00N
30 december 2010, 01:59
Pas een kaartje voor Rush besteld, € 8,40 servicekosten en dan mocht ik de ticket nog zelf uitprinten ook.

Volgend jaar zal het nog wel veel gekker worden, het zou me niks verbazen als die ticketboeren er nog een schepje bovenop doen omdat het toch al duurder wordt door die BTW-verhoging.

Maar ja, wat doe je ertegen? De meeste mensen zullen toch wel naar hun favoriete band komen kijken ook al kost het klauwen met geld. Op die manier kunnen mojo e.d. de prijzen zo hoog maken als ze willen, zolang de tent maar uitverkocht is.

HaroldA
30 december 2010, 10:59
Tenslotte, kun je hier zelf wat aan doen? Ook ja! Wanneer het niet te ver weg is, gewoon je concertkaartjes (in de voorverkoop) aan de kassa van de betreffende zaal kopen. Bij de Effenaar bijvoorbeeld zijn de servicekosten maar 1 euro bovenop de prijs van het kaartje en dan hoef je helemaal geen verzend- of transactiekosten te betalen.

Bij de 013 staat niet vermeld wat een kaartje in de voorverkoop aan de kassa doet, maar volgens mij is dat ook rond de €2,50 per kaart. Ik vind het vooral vreemd dat het nergens vermeld wordt, ik bedoel: als je er toch niet onderuit kan, waarom dan niet gewoon het kaartje duurder maken?

Ik heb bijna de neiging om Kassa een brief te schrijven! :???:

driftkop
30 december 2010, 14:06
Ik heb bijna de neiging om Kassa een brief te schrijven! :???:

Pak het dan meteen goed aan en bel Youp.

Marc Oblivian
4 januari 2011, 14:22
Ik loop daar ook vaak tegenaan. Paar kaartjes bij het postkantoor kopen; men print 5 kaartjes met 1 druk op de knop uit, maar rekent wel het servicekostenbedrag per kaart.
Net als hoge verzendkosten en zelfs kosten om te betalen natuurlijk een mooi staaltje van het oer-nederlandsche spelletje "poot uitdraaien".
En dan al die organisaties krokodillentranen huilen als de BTW verhoogd wordt. Alsof cultuur (en niet zakken vullen) het hoogste doel is.

Het beste dat je kan doen (niet meer naar concerten gaan lijkt me geen leuke optie) is misschien een petitie met zoveel mogelijk handtekeningen aan die organisaties aanbieden en/of naar Kassa of de Consumentenbond schrijven.

Bassbitch
5 januari 2011, 18:40
Even advocaat van de duivel spelen, maar die servicekosten zijn echt niet alleen voor de kosten van het papier en de inkt.. Er hangt vaak nog een heel ingewikkeld computerprogramma aan vast, er moet vanalles geregistreerd en verwerkt worden (ook grotendeels mensenwerk) en de mensen moeten ergens van betaald worden. Afschrijving van de printers en andere apparatuur, onderhoud van websites etcetera.
Normaal gesproken zit dit gewoon bij de prijs in en merk je er niets van, maar in sommige gevallen (als een concert via verschillende verkooppunten verkocht wordt bijvoorbeeld) moeten deze kosten apart vermeld worden.

HaroldA
5 januari 2011, 23:02
Normaal gesproken zit dit gewoon bij de prijs in en merk je er niets van, maar in sommige gevallen (als een concert via verschillende verkooppunten verkocht wordt bijvoorbeeld) moeten deze kosten apart vermeld worden.

En dat worden ze dus niet.

Je gooit je kaartjes in je mandje en bij het afrekenen zegt de kassière pas dat er per kaartje X euro bij komt. Het aantal kaarten in 1 koop maakt niet uit, per kaart worden onkosten in rekening gebracht.

Het klinkt een beetje als wat in de reisbranche tegenwoordig verboden is. In mijn geval: Devin Townsend kaartje voor maar €25,- !!! *


*) Enkele reis, prijs alleen geldig in laagseizoen, exclusief brandstof toeslagen, luchthavenbelasting en administratiekosten.

Chroxy
6 januari 2011, 16:30
heel groot op de 013.nl site, in het rood; 'tickets'

Boxoffice (dus verkoop in 013 zelf)
Voor tickets met een prijs tot en met € 10,- zijn de service- en transactiekosten € 1,- Voor tickets boven € 10,- zijn de servicekosten € 2,-.

En waar de servicekosten voor zijn, zelfde site:
'De servicekosten dekken de kosten voor de beveiligde entreetickets, het systeem, datacommunicatie, distributie, verkoop en banktransacties.De hoogte van dat bedrag is afhankelijk van de ticketprijs en van het verkoopkanaal. '

HaroldA
6 januari 2011, 16:55
heel groot op de 013.nl site, in het rood; 'tickets'

En waarom staat dat dan niet bij de prijs van het kaartje zelf? Nou moet ik zelf met een rekenmachine uit gaan rekenen wat dat allemaal betekent.

Als er "Vanaf €27,-" had gestaan zou ik al (semi)tevreden geweest zijn.

FruscianteFan
6 januari 2011, 17:18
En waarom staat dat dan niet bij de prijs van het kaartje zelf? Nou moet ik zelf met een rekenmachine uit gaan rekenen wat dat allemaal betekent.

Als er "Vanaf €27,-" had gestaan zou ik al (semi)tevreden geweest zijn.
Omdat die extra kosten dus afhangen van waar je je kaartje koopt.

Maar het is inderdaad best een beetje schandalig. Nu heb ik sinds Godspeed geen kaartjes meer gekocht en daar viel het nog enigszins mee. Hoewel, met servicekosten, transactiekosten, lidmaatschap etc. is het nog steeds een flink bedrag.

TimmU
6 januari 2011, 19:41
Het ticketservice systeem kost geld. Dat weet ik, omdat ik er vaak zat mee heb gwerkt.
\

Alleen is het wel waar dat er écht veel te veel in rekening wordt gebracht.Als ik kaartjes in de voorverkoop zet, zijn zelfs een euro goedkoper,en we berekenen nooit servicekosten door. het is een mooi middeltje om nog wat extra eutjes erbij te doen.

Als je fysiek kaartjes moet laten printen, kost dat inclusief het systeem ongeveer 1.00 per kaartje ,met afschrijving en personeel en die handel.

HaroldA
6 januari 2011, 19:54
Als je fysiek kaartjes moet laten printen, kost dat inclusief het systeem ongeveer 1.00 per kaartje ,met afschrijving en personeel en die handel.

In dit geval mag ik ze zelf printen, maar het is nog steeds duurder dan de "echte" kaarten. Personeel komt er ook niet bij kijken, alles is digitaal.

Chroxy
6 januari 2011, 23:47
in een tijd, waarin iedereen alles kan 'googlen' is het wel een beetje kortzichtig dat opeens een rekenmachine erbij moet worden gehaald dat bij een kaartje van boven de 10 euro, 2 euro servicekosten bij komt..

Zelfs als koop je digitaal een kaartje. De kaartjes moeten worden ingevoerd, systeem moet nog steeds worden betaald (stel je een internationaal systeem voor VVK, waarbij duizenden mensen soms tegelijkertijd aan kaarten proberen te komen) en op de dag zelf moet een dure scanner + systeem bemand worden door minimaal 1 persoon..

Anyway, ben het er ook niet mee eens, 10 euro op een LL kaartje is van de zotte, maar die paar euri, die snap ik wel..

HaroldA
6 januari 2011, 23:50
Anyway, je denkt teveel vanuit de consument zelf; dit systeem kost wel personeel. Voorverkoop start op dag a; je koopt een ticket al dan niet online. Tickets zijn online gezet. Op de dag zelf is een scanapparaat nodig bij het podium, ook weer bemand door personeel, kost allemaal geld, en laat staan het ingewikkelde systeem om alle VVK punten aan elkaar te koppelen.

Ik wou bijna een vergelijking met een kassière in de supermarkt trekken. Maar daar worden geen servicekosten in rekening gebracht...

Chroxy
7 januari 2011, 00:10
een supermarkt is dan ook minder een service. Je koopt een product en rekent af, de kassiere voegt geen 'waarde' toe aan het product.

Tickets kosten bedrag 'x', de service kosten zijn toegevoegde waarde aan een ticket door een tussenpersoon/bedrijf (ticketservice). De service de ze namelijk beiden is het leveren van een ticket voor een optreden. En met deze servicekosten betalen ze hun eigen onkosten en maken ze winst. Tickets zijn geen product van ticket-service maar van de podia. Haal ticketservice of een ander tussenbedrijf weg en je moet naar het podium zelf....

HaroldA
7 januari 2011, 00:18
een supermarkt is dan ook minder een service. Je koopt een product en rekent af, de kassiere voegt geen 'waarde' toe aan het product.

Wel hoor: inkoop, vervoer, stalling, verkoop, service, onderdak, verwarming, evt. koeling. Allemaal redenen waarom de prijs van een brood meer wordt dan dat de bakker er voor vraagt.

Toch staat het er niet los bij vermeld.

Chroxy
7 januari 2011, 00:29
op die fiets, dan heb je gelijk, ik las dat de kassiere een service was en neit de supermarkt.

Beiden (supermarkt en ticketservice) zijn tussenpersonen om producten aan de man te brengen, waarom in de supermarkt 1 prijs staat en bij ticketservice 2, is waarschijnlijk om dat in een supermarkt de prijs eindprijs altijd hetzelfde is en bij een ticket de eindprijzen (servicekosten) verschillen, afhankelijk van de plek waar je ze besteld.

Anyway, zoals ik al zei.. de servicekosten zijn logisch te verklaren, want je betaald uiteindelijk voor een service die geld kost. Wil je die service niet, ga naar het podium waar de kaartjes zelf goedkoeper zijn.

Ben persoonlijk alleen tegen de absurd hoge prijzen bij kaartjes van 100+ euro en het doorberekenen van de iDEAL kosten.

sjaak1990
7 januari 2011, 01:01
De geluidsman zit toch ook bij het kaartje in, straks zou je die persoonlijk moeten gaan betalen bij het concert...alle onkosten horen toch gewoon bij het kaartje in te zitten als ik bijvoorbeeld bij de melkweg bij de kassa een kaartje haal maar nee hoor het is altijd nog+best veel.
Altijd bij goedkope bands, eerst lekker goedkoop, maar dan nog+abonnement(service?)+servicekosten en het gaat bij zoveel venue's zo.
Ik ga naar veel kleine goedkope gigs, dan zijn de servicekosten toch een groot percentage over het kaartje, en veel geld per jaar zo...

EuroCinema
7 januari 2011, 11:33
Beiden (supermarkt en ticketservice) zijn tussenpersonen om producten aan de man te brengen

Niet helemaal. Een supermarkt koopt spullen in tegen een bepaalde inkoopprijs, en ze daarna doorverkoopt voor een hogere prijs. Een ticketservice etc. koopt bij mijn weten de kaartjes niet voor een lagere inkoopprijs en is dus meer "tussenpersoon". Dat doen ze uiteraard om geld te verdienen.

:???: zie eigenlijk het probleem niet zo behalve dat we allemaal graag minder betalen

Chroxy
7 januari 2011, 11:36
:???: zie eigenlijk het probleem niet zo behalve dat we allemaal graag minder betalen

dito... same here

Bassbitch
7 januari 2011, 18:31
Lieve schatten, bij meerdere (verschillende) verkooppunten voor hetzelfde concert zijn de verkooppunten VERPLICHT de servicekosten apart te noemen. Dit doen ze dus niet om jullie te naaien o.i.d. maar omdat het moet volgens de Nederlandse wetgeving. En dat dat dan pas in het allerlaatste scherm gebeurt is niet zo heel netjes, maar ach. Het zal vast ook ergens in de kleine lettertjes voorafgaand aan het laatste scherm vermeldt worden.