PDA

View Full Version : Hardcase vs Softcase vs Gig bag



Captain Planet
29 december 2010, 18:16
Eerst een korte inleiding:

Ik speel een paar maanden gitaar nu en wou me toch een sterkere bescherming kopen als wat ik nu heb. Ik vind het ook belangrijk dat ik hem later makkelijk kan meenemen naar een vriend ofzo, als ik wat beter kan spelen.

Het is een LAG-gitaar van 200 EUR. Dus het zou stom zijn om een case van ongeveer evenveel geld te kopen vind ik. Bovendien zal ik ooit wel eens een duurdere gitaar kopen waar ik een hardcase zal bijkrijgen.

Nu mijn echte vraag:

Wat zouden jullie in mijn plaats kopen? Een gig bag, softcase of hardcase?

lollol
29 december 2010, 18:18
Om alleen ergens mee te nemen een gigbag, cases zijn moeilijk mee te nemen op een fiets.

Plant
29 december 2010, 18:37
Tja, het ligt eraan hoe je de gitaar moet vervoeren. Op de fiets op je rug (zeker onder huidige weersomstandigheden) is goede bescherming wel belangrijk.
Zelf heb ik een vrij lichte koffer (softcase?) die ook draagbanden voor de rug heeft. Het ding is dus harder dan een hoes of gigbag, is lichter dan een normale koffer en daar fiets ik al jaren met gitaar erin mee rond. Kostte nieuw geloof ik ook 'maar' 50 Euro. Aanrader!

Wabbie
29 december 2010, 19:41
Om alleen ergens mee te nemen een gigbag, cases zijn moeilijk mee te nemen op een fiets.

Grote fietstassen en vastsnoeren met een"spin" en het gaat prima. Ik vervoer mijn gitaren altijd in een koffer. Zelfs mijn Jazzbas gaat gewoon met Hiscox flightcase en al in de fietstas mee.

Captain Planet
4 januari 2011, 12:07
Zo'n softcase is massief vanbinnen en zacht aan de buitenkant, maar als ik eens een nieuwe gitaar koop wil ik wel dat deze hierin kan passen.

Dus zijn er veel verschillende maten in gitaren? Ik vermoed namelijk van wel dus zal ik maar gaan voor de gig bag denk ik. :-)

Little Jay
4 januari 2011, 12:47
Sommigen zweren bij koffer, anderen bij gigbag....

Het is maar wat je wilt. Voor makkelijk vervoer zou ik kiezen voor een goede gigbag, om 'm in de band-bus te smijten een koffer (hoewel een koffer meer uitnodigt tot gooi- en smijtwerk en een slecht passende koffer richt dan ook veel schade aan!).

Zelf ben ik van de gigbags: met dikke polstering (20-30mm) beschermt die uitstekend en transporteert lekker makkelijk. Een val in een gigbag richt vaak minder (geen!) schade aan dan een val in een koffer is mijn ervaring.

Kijk hier eens: http://www.thomann.de/nl/cat.html?gf=zak_voor_e-gitaren&oa=pra. Voor 2 tientjes heb je prima gigbags, voor een tientje meer wat meer luxe. Ga voor minimaal 20mm polsterings en erg fijn is een nek-holder, apart stukje klitteband waarmee je de nek vastzet. Als de ritsluiting het dan ooit eens mocht begeven dan klettert je gitaar tenminste niet op straat.

Koffers vind ik lastiger. De bekleding van de goedkopere koffers beschadigt al als je er naar kijkt, je hebt binnen de korste keren een afgeragde look, maar misschien vind je dat wel mooi. Een goed passende vinden is ook lastig. Kunststof 'molded' koffers (vormkoffers) vind ik het fijnst, die beschadigen niet zo snel en passen vaak beter.

Softcases zitten er een beetje tussenin. Door de stoffen (kunststof) bekleding stoot je ze niet zo snel kapot. Ik vind ze vaak wel weer wat groter.

Beetje behoorlijke koffers en softcases vind je vanaf zo'n 60 euro.

Captain Planet
4 januari 2011, 13:05
En wat zijn dan goede merken/modellen voor gig bags? De prijs maakt me eigenlijk niet echt uit, zo'n investeringen gaan toch jaren (of levenslang?) mee.

Little Jay
5 januari 2011, 10:21
Ik heb een lederen ProBag: http://www.probag-net.com/Leather.htm Dat is wel een gigbag voor de rest van je leven, maar kan me voorstellen dat je dat niet voor je cheapo gitaar koopt ;-). Ik heb er een mazzeltje mee gehad, Max Guitar had ooit een levering met hun logo erop en ik heb de laatste voor 99 euro meegenomen.

Maar goede en gangbare merken voor gigbags zijn volgens mij Rockbag, Ritter en Gator (die laatste iets duurder), maar zoals gezegd neem de polstering (de beschermende vulling) zo dik mogelijk. 20mm vind ik echt het minimum! De gigbags van Fender en Ibanez vind ik ook prima, maar dan heb je wel een merk op je gigbag staan. Verder zie je vaak Stagg, Tobago en Turtle Bag. Kwaliteit daarvan is lang niet slecht, maar de polstering is te dun.

Mono-gigbags zijn erg goed, maar ook erg duur (vanaf 189,- bij Max Guitar). Ik vind eigenlijk het huismerk van Thomann.de erg goed en heel goedkoop. Hun premium-gigbag is een echte looker ook nog eens: http://www.thomann.de/nl/thomann_premium_gigbag_western_br.htm, maar ik zie 'm niet meer voor elektrisch gitaar, komt misschien wel weer.

(tsja, ik ben een beetje een gitaarhoezen-freak geloof ik, nu ga ik weer toonladders oefenen ;-)

Spades
9 januari 2011, 11:11
Voor mijn gitaar heb ik recent ook een behoorlijke gig-bag gekocht. Ik wilde persé een goede waarmee de gitaar beschermd is tegen een stootje en ik moest ermee op de fiets kunnen. Daarom een Fusion bag gekocht: http://www.fusion-bags.com/

Op de website staat een Nederlandse importeur, even mailen met hem en alles wordt geregeld :-) De tassen zijn prijzig (Ik heb 149 betaald) maar je kunt er wel jaren mee vooruit.

RoelSmoel
9 januari 2011, 11:32
Ik heb zelf een Protection Racket voor mijn elektrische gitaar, zijn ook voor akoestisch te krijgen. Is makkelijk om op je rug mee te nemen, erg stevig en niet eens zo zwaar.

tomdiedom
22 januari 2011, 11:40
Ik was een tijdje opzoek naar een goede gigbag voor mn es en via dit topic en naar aanleiding van de tip van Little Jay heb ik voor minder dan 2 tientjes de thomann unit gekocht. Eerste indruk: Behoorlijk stevige tas en een stuk meer bescherming dan mn vorige. Ik ben tevreden. Bedankt!

barno
22 januari 2011, 11:46
hardcases zijn alleen handig als je gaat vliegen. ik heb -tig gitaren en koffers maar gebruik bijna altijd gigbags. alleen de dure hollows gaan in koffer.