PDA

View Full Version : Bach op harpgitaar



Harald
29 december 2010, 16:26
Niet perfect, en een kleine denkfout gemaakt wat een guitar hero perspectief oplevert. Je hoeft je monitor dus niet te kantelen ;)

http://www.youtube.com/watch?v=9jSe24HDKM0

Enjoy! en beste wensen voor 2011!

lollol
29 december 2010, 16:46
Vet, maar ik vond die harp niet echt veel toevoegen, zoveel speelde je er niet op

Harald
29 december 2010, 20:29
Thanks! Wat de harp hier toevoegt (naast 'built in acoustic reverb' trouwens) is dat je het stuk in de originele toonsoort kunt spelen. Je zou het trouwens op een 7 snarige gitaar moeten kunnen spelen. Dan moet je de D, Cis en C wel fretten. Ik speel ook nog een lage G tegen het eind, maar die heb ik zelf toegevoegd. Normaal wordt het voor gitaar in D gespeeld, maar dat vind ik bij dit stuk niet zo mooi.

Snelle dingen op de harpnek zijn trouwens bijna niet te doen. Alles loopt dan in elkaar door, tenzij je de andere hand gebruikt om te dempen. Wat je soms bij Michael Hedges hoort is dat de aanslaghand even helemaal op de harpnek zit, met een soort klassieke aanslag met vingers ipv duim. Dan lukt het wel, maar dan ben je op de gitaarnek beperkt tot hammer on en pull of werk.

beruk
29 december 2010, 20:49
Schitterend, meesterlijk! Deze (http://www.youtube.com/watch?v=wmbIgVSyLQA) uitvoering qua tempo en interpretatie zal je dan wel aanspreken.. Ook een grootmeester!

Gert-Jan
29 december 2010, 20:53
Mooi stuk, knap gespeeld. Ik heb er te weinig verstand van om er iets inhoudelijks van te zeggen....maar dat hoeft ook niet persé. Het raakt me en daar gaat het om. Jij ook een mooi 2011.

Harald
30 december 2010, 08:55
Bedankt! Zal de cello versie later nog eens beluisteren. Moet op een of andere manier altijd even wennen aan de timing van echte klassieke muzikanten.

beruk
30 december 2010, 17:13
Anner Bijlsma heeft vrijwel het zelfde tempo als wat jij doet, in tegen stelling tot Rostropovitch en Yo Yo Ma, die vind ik het akelig snel spelen.

Axl Rose
30 december 2010, 18:44
Mooi stuk, knap gespeeld. Ik heb er te weinig verstand van om er iets inhoudelijks van te zeggen....maar dat hoeft ook niet persé. Het raakt me en daar gaat het om. Jij ook een mooi 2011.

Ik sluit mij hierop helemaal aan! Ik heb er niet veel verstand van, maar klinkt erg fraai!! mooi hoor Herald!

Harald
30 december 2010, 19:04
Anner Bijlsma heeft vrijwel het zelfde tempo als wat jij doet, in tegen stelling tot Rostropovitch en Yo Yo Ma, die vind ik het akelig snel spelen.

Bijlsma is zelfs nog langzamer dan ik. Wel mooi trouwens idd. Te snel is voor dit stuk echt niet mooi. Dat haalt de essentie eruit. Dan maak je er een soort etude van.

Mijn opmerking over timing gaat echter niet zozeer om het tempo, maar de manier waarop klassieke mensen soms net iets te rubato spelen voor iemand zoals ik die meer uit de pop/rock/progrock hoek komt. Een klassiek muzikant zal het natuurlijk niet over groove hebben, maar daar heeft het mee te maken. Ik moet of mentaal met een stuk kunnen meezweven, of met mijn voet gaan meetikken. Maar ik heb er alle begrip voor dat het een zootje gaat worden als bij een symphonieorkest alle muzikanten uitbundig de maat meestampen :) (of hardop meetellen in de moeilijke passages :D )

Duhsjaak
30 december 2010, 19:48
Hi
Ik heb altijd gezegd dat mijn kinderen klassiek zijn gaan spelen om mij op de kast te krijgen en dat is ze aardig gelukt.

Wil je wennen aan de timing van die klassieke knakkers? Mag ik je nederig vragen dat niet te doen. Die gasten leven in een soort middeleeuws circus met allemaal stomme idioten als publiek. Let maar eens op. Als het spannend wordt vertragen ze. Riccardo Chailly had daar ook zo'n handje van. Het kwam uiteindelijk zover dat ik mensen bij concerten liet timen hoeveel tijd hij uitliep alleen omdat hij het beoordelingsvermogen van zijn publiek onderschatte.
Dat heeft veel humor, maar weinig concreets opgeleverd. Net als de slogan dat een vleugel niet AAN, maar IN het Concertgebouw hoort. Affijn je snapt, het is niet helemaal mijn scene.

Ik had dit verhaal willen openen met de opmerking dat van de 75 luisterbeurten er zeker 7 voor mij (resp. mijn passant huisgenoten, kinderen en alles wat daar tegenwoordig bij meekomt) komen en dat ik de typhus ervan krijg van hoe mooi en puur en 'eigen' je dit stuk speelt.

Ook helden als Pearse en Hedges (zeker voor P. echt oude helden ook) komen langs als snaar en voorbeeld.

Man man man, ik weet niet wanneer ik voor het laatst zo'n plezier ik heb gehad met een stukkie klassiek.

En niks je oren laten hangen naar die drama klojo's, want ik ben lid van een sportschool.
Mag ik je tot slot een heel heel heel heel (jochum meyer) gelukkig 2001 toewensen?

Groet, Gus

apekop
31 december 2010, 01:07
Hi
Wil je wennen aan de timing van die klassieke knakkers? Mag ik je nederig vragen dat niet te doen. Die gasten leven in een soort middeleeuws circus met allemaal stomme idioten als publiek.

wat een onzin!

Harald
31 december 2010, 06:51
@Gus Bedankt! Blij dat je het mooi vindt!

@Apekop, please, hier even geen 'discussie' over klassiek vs. rock/jazz/pop whatever hier. Allemaal waardevolle muziekstromingen die simpelweg hun verschillen in aanpak hebben. Je kunt er altijd een aparte topic over openen...

Kijk naar de comments bij dat stuk van Bijlsma (en daar blijft het nog heel beschaafd vergeleken bij veel klassieke (overigens niet beperkt tot klassieke muziek, maar het is in de ene stroming wel degelijk erger dan in de andere, net als dat er verschillen in de manier waarop zijn.) videootjes die geplaatst worden ''tisniks, ze spelen het veel te snel' tegenover 'nee man, het moet juist langzamer' 'te klinisch' tegenover 'te romantisch' en van het gros van de mensen die de comments posten weet je zowat zeker dat ze absoluut niet in staat zijn de stukken waar het over gaat halfweg fatsoenlijk EN met gevoel te spelen. Meestal ook zinloze discussies. We hebben het Bach, of één van zijn tijdgenoten simpelweg nooit horen spelen, en opnemen konden ze toen nog niet. Denk je nu echt dat de mensen die videootjes posten van muziek die ze mooi vinden zitten te wachten op al de bitch fights die in de comment secties ontstaan... (don't answer, is retorisch bedoeld) Aan de ene kant zou ik een stuk als Sunburst van Andrew York best eens een keer willen opnemen met steelstring (waar hijzelf het oorspronkelijk ook mee heeft opgenomen) maar dat hele discussierende ego gedoe zorgt er al voor dat ik dat stuk eigenlijk alleen thuis speel. Eigenlijk doodzonde...

apekop
31 december 2010, 09:52
Ik was ook niet van plan om een discussie te starten. Maar van zulke onzinnige opmerkingen, die niet getuigen van kennis van zaken, gaan me de haren overeind staan.

Jedeel
31 december 2010, 10:02
Ook ik kende het stuk nog niet.
Desondanks vind ik het knap en mooi gespeeld!!

Overigens ook een aparte camera-opstelling bij deze harp.;)

Ik wens jou en iedereen hier ook een goede jaarwisseling en een heel gezond en muzikaal 2011!!!!!!!!

hendrix2
31 december 2010, 10:28
Prachtig weer, Harald. Een van mijn favoriete stukken. Bach is sowieso mijn favoriete componist. Zal wel komen doordat hij zoveel muziek toegankelijk voor gitaar geschreven heeft.

Ik denk dat jij hier ook gaat kunnen van genieten. Mike Marshall brengt dit stuk op een mandocello. Op zijn eigen manier en het klinkt fantastisch. Ergens op 1:50 begint hij, kijk het filmpje vooral uit als je tijd hebt, want de man kan best een stukje spelen.
http://www.youtube.com/watch?v=KAMe9pZwogY

Duhsjaak
31 december 2010, 10:43
wat een onzin!

Goedemorgen!
Een van de functies van zo'n forum is het naast elkaar leggen van meningen. Ik heb mijn mening gegeven en dat een ander (jij in dit geval) het daarmee niet eens bent is je goed recht.
Als je haren overeind gaan staan moet je naar de kapper.
Is het je bedoeling me weg te zetten, dan is je opmerking voldoende. Is het je bedoeling jouw mening naast de mijne te zetten, dan is het toch wel aardig als je een beetje duidelijk maakt waarom je iets vindt. Ik kan er dan wat van leren.

@harald
Ik blijf erbij dat ik hem op deze pure manier heel mooi vind. Ik hou de mogelijkheid open dat forummers met argumenten aankomen, waardoor ik mijn mening ga herzien!

Allemaal een gelukkig 2011!!!

Harald
31 december 2010, 11:41
@Hendrix2 thanks, leuk filmpje, denk dat ik met deze muzikant best een avondje zou kunnen doorbrengen. Maakt een prettig gestoorde indruk :) Moet alleen niet al te vaak tegen dit soort instrumenten aanlopen. Het huis is al zo vol ;)

@Gus gewoon mooi blijven vinden :)

@Jedeel Thanks! Tja, dat camerastandpunt... bedacht op een gegeven moment dat het eigenlijk best wel eigentijds is. Er zijn nu vast al guitarhereo verslaafden die denken dat je zo gitaar speelt :D Maar het was absoluut niet opzettelijk... Heb alweer een nieuw idee voor een volgende video. Benieuwd hoe dat uitpakt :D

apekop
31 december 2010, 12:02
Goedemorgen!
Een van de functies van zo'n forum is het naast elkaar leggen van meningen. Ik heb mijn mening gegeven en dat een ander (jij in dit geval) het daarmee niet eens bent is je goed recht.
Als je haren overeind gaan staan moet je naar de kapper.
Is het je bedoeling me weg te zetten, dan is je opmerking voldoende. Is het je bedoeling jouw mening naast de mijne te zetten, dan is het toch wel aardig als je een beetje duidelijk maakt waarom je iets vindt. Ik kan er dan wat van leren.


Als iemand andere mensen stomme idioten noemt houdt de discussie wat mij betreft op. Dat is geen mening maar een botte uitspraak die nergens op gegrond is. Verder heb ik geen zin om er op in te gaan.

Gert-Jan
31 december 2010, 12:57
Als iemand andere mensen stomme idioten noemt houdt de discussie wat mij betreft op. Dat is geen mening maar een botte uitspraak die nergens op gegrond is. Verder heb ik geen zin om er op in te gaan.


pffff......gelukkig maar

beruk
31 december 2010, 14:37
Wil je wennen aan de timing van die klassieke knakkers? Mag ik je nederig vragen dat niet te doen. Die gasten leven in een soort middeleeuws circus met allemaal stomme idioten als publiek. Let maar eens op. Als het spannend wordt vertragen ze. Riccardo Chailly had daar ook zo'n handje van.

Ik neem aan dat je hier een weinig subtiele verwijzing geeft aan het (eeuwig durende) debat over authentiek uitvoering of niet en even alle klassieke muziek liefhebbers over een kam scheert. Ik voel me aangesproken. Ik ben geen idioot. (En wat dan nog, idioten kunnen heel erg van muziek genieten.) Pas in het vervolg even op met het kwalificeren van de cognitieve ontwikkeling van muziek liefhebbers.
Het nemen van een bepaald tempo in een stuk heeft met interpretatie te maken. Daarom is het aardig om de verschillende uitvoeringen van een bepaald stuk naast elkaar te leggen.
Voorzover ik kan zien zijn dit de eerste maten van het stuk. Er staat helemaal geen tempo aanduiding op. Dus is het aan de uitvoerder te bepalen wat hij/zij het juiste tempo vind.
http://www.di-arezzo.es/multimedia/images/ricordimilan/part/er2957.jpg

TimoSomers
31 december 2010, 14:43
Erg mooi harald!
Zijn die bassnaren nou trouwens zo zacht of komt dat door de opname?
Mooimooimooi

Harald
31 december 2010, 15:34
@Beruk: ik heb het bij timing niet specifiek over tempo, maar veel meer over wat in rock en popmuziek met groove wordt aangeduid, en in jazz soms met groove, soms met swing. Maar goed, ik had dat al eerder gezegd. Klassieke muzikanten neigen er vaak naar om of zowat metronomisch strak te spelen, of extreem rubato te spelen of te zingen. Ooit een koor begeleid. Om gek van te worden. Letterlijk elke aanzet werd lang uitgetrokken... Ik heb hier een live cd van Andres Segovia liggen die ik om die reden niet kan aanhoren. En dat is jammer, want afgezien van zijn timing speelt hij bloedmooi. Maar nogmaals, het gaat me niet om de tempi. Net zo funest als een musicalversie van Do you love (oud soulding dat de Blues Brother ook hebben opgenomen) waarin de zanger werkelijk in elke zin wel een paar van die Whitney Houston stemcapriolen had gestopt. Dat nummer was gewoon helemaal aan gort. Geweldige zanger, maar niet voor dat soort nummers.

Specifiek bij Bach zou je natuurlijk kunnen vinden dat dat met een metronoom moet meelopen (wat bijv. bij een aantal stukken uit de suite in E- waar de bekende bourree uit komt prima werkt). Tenslotte is dat het idee over barokmuziek. Anderzijds wordt het heel vaak ook met extreme tempowisselingen gespeeld. Dat is een aanpak die eerder bij het eind 19e eeuw begin 20e eeuw hoort. (Vandaar ws. dat Segovia dat zo doet. Trouwens pas nog een opname van Villa Lobos gehoord die zelf Choro #1 speelt, en dat schiet alle kanten op. Lang leve youtube, daardoor is al dat spul gewoon te vinden tegenwoordig) Luister maar eens naar die versie van Bijlsma die gepost is. Wat Bach zou hebben bedoeld is maar de vraag. Hij zit op het randje van de barok, maar was duidelijk vooruit aan het kijken. Maar het romantische gezweef is toch wel weer een stuk verder. Uiteindelijk weten we gewoon niet wat iemand als Bach in zijn hoofd hoorde toen hij het schreef. De Allemande uit de E- suite is prachtig als je het op een metronoom speelt, maar het leent zich ook voor rubato spel. Werkt allebei, al kun je er in het laatste geval natuurlijk niet op dansen. Maar het idee van een serie dansen was er bij Bach wel al van af lijkt me.

Maar goed, ik heb het dus over groove/swing/opvatting niet over de snelheid.

@Timo, de bassnaren worden eigenlijk maar weinig aangeslagen in dit stuk. Had zelf niet het idee dat ze heel zacht waren hier. Maar goed, ik ben inmiddels een beetje aan het instrument gewend en ze zijn hoe dan ook niet snoeihard. Het is sowieso een redelijk zachte gitaar. De bassnaren zijn bovendien nylon, geen staal. Dat scheelt ook. Ik heb ooit even op de harpgitaar van Andy mcKee gespeeld en dat is totaal anders. Zo'n model wil ik er ook nog wel bij. Maar dat moet maar even wachten. Wat het extra lastig maakt is dat ik normaal op .012 snaren speel op een flattop. Die John Pearse snaren hebben een extreem lage snaarspanning, waardoor ik heel zacht moet aanslaan.

Duhsjaak
1 januari 2011, 06:21
Hi
@Beruk/Apekop
Bij het houden van een bevlogen betoog heb ik mij bediend van een hyperbool.

Dat is op een forum altijd een beetje tricky.
Het ging mij niet om de jazz vs klassieke tegenstellingen maar om een opvatting binnen de klassieke muziek, waarbij bepaalde dirigenten omgaan met hun publiek alsof het stomme idioten zijn. Alsof zij niet zelf in staat moeten worden geacht om te snappen wanneer het spannend wordt.

Meer Riccardo C. vs Leonard Bernstein dus, die overduidelijk heeft laten zien dat klassieke muziek wel leuk kan zijn. Zie ook Pieter Wispelwey, met zijn pracht cello solo's in de Noorderkerk in Amsterdam. Gelukkig voorbeelden genoeg van personen, die hun publiek wel serieus nemen.

Dat jullie je gestoord hebben aan een (achteraf inderdaad) botte omschrijving spijt mij zeer.
Met vriednelijke groet,
Gus

VHsologitarist
1 januari 2011, 19:55
Hey Harald,

Ik als Bach fan kan dit erg waarderen.
Knap gedaan Harald! Ik wens je een gelukkig 2011 toe.
groeten Ferry

Harald
2 januari 2011, 00:35
Ferry, bedankt! Zit trouwens op het moment te stoeien met de suite in E-, en dan ook op de harpgitaar. Het boek wat ik met Bach's luitstukken heb is geen gitaarbewerking, maar een soort luitbewerking. Dat gaat in deze suite omlaag tot de B (onder de E snaar) Maar met name het presto van de prelude en de gigue is meer fingerbreaking dan fingerpicking. Die stukken zitten wel fenomenaal mooi in elkaar. De extra bassnaren maken het daar trouwens eerder moeilijker dan makkelijk :D

VHsologitarist
2 januari 2011, 12:23
Ferry, bedankt! Zit trouwens op het moment te stoeien met de suite in E-, en dan ook op de harpgitaar. Het boek wat ik met Bach's luitstukken heb is geen gitaarbewerking, maar een soort luitbewerking. Dat gaat in deze suite omlaag tot de B (onder de E snaar) Maar met name het presto van de prelude en de gigue is meer fingerbreaking dan fingerpicking. Die stukken zitten wel fenomenaal mooi in elkaar. De extra bassnaren maken het daar trouwens eerder moeilijker dan makkelijk :D

Ja dat geloof ik. Ben zelf een tijd bezig geweest met de chaconne in D mol. Dat was ook fingerbreaking. Ben erg benieuwd naar de suite in E uitvoering van je.
Groeten Ferry

Conrad Hultermans
2 januari 2011, 13:00
Mooi stuk, knap gespeeld. Ik heb er te weinig verstand van om er iets inhoudelijks van te zeggen....maar dat hoeft ook niet persé. Het raakt me en daar gaat het om. Jij ook een mooi 2011.


Idem, goed gedaan Harald!!

Harald
2 januari 2011, 18:02
Bedankt! :)

Stratman70
3 januari 2011, 12:59
Ik vind dit soort dingen altijd erg knap als je dit kunt. En jij kan dat.
Erg mooi. Ik hou sowieso ook wel van Bach.