PDA

View Full Version : Probleem Elixer snaren



jazzie1
29 december 2010, 16:22
Vraag ; Ik heb op mijn gitaar Elixer Nanoweb light/medium bronze snaren gezet om de klank te ervaren.Voorheen had ik altijd D'addario medium bronze erop zitten. Nu is er iets wat mij stoort, het lijkt n.l wel alsof ik veel meer moeite heb om de snaren goed "vast" te zetten bij een accoord. Het lijkt elke keer weer alsof de snaren onder mijn vingers wegglijden. Klinkt misschien vreemd maar ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. Kan dat liggen aan de coating? Of is dit een kwestie van wennen, iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt

Zjef
29 december 2010, 16:54
Ik ben van Martin naar Elixir en terug naar Martin gegaan.
Elixir geeft een mooie klank en speelt erg vlot, maar eens ze beginnen verslijten vind ik ze afschuwelijk.
Die coating kan inderdaad voor wat meer 'glijding' zorgen, maar ik vind het al bij al heel goed meevallen. Probeer eens flatwound snaren... Die zijn nog gladder :p Halfround snaren vind ik helemaal geen aanrader. Die voelen als vuile normale snaren.
Snaren is zoiets wat je gewoon veel moet proberen om te kunnen vergelijken. En speelgevoel is daar een factor in die even belangrijk is als klank.
Als Elixir 'niet werkt' voor jou zou ik gewoon zeggen: tijd voor iets nieuws (of terug iets ouds).

Harald
29 december 2010, 17:02
Klinkt idd. alsof je moet wennen aan de coating, waardoor je wat makkelijker glijdt over de snaren (en minder piepgeluiden krijgt). Heb daar zelf nooit problemen mee gehad eigenlijk.

Plant
29 december 2010, 18:26
Ik vond het ook maar glibberige dingen en ben maar weer teruggegaan naar standaard snaren. Maar laatst lagen er bij Feedback Cleartone snaren afgeprijsd in zo'n mandje bij de kassa en daar heb ik een paar setjes van gekocht.

http://www.suncreekmusic.com/images/cle-cleartone-strings-7412_md.jpg

Mogelijk is de coating hierop wat dunner, want deze bevallen me toch wel tot nu toe.

jazzie1
29 december 2010, 18:46
Bedankt voor de reactie's, ik geef het in ieder geval de tijd om eraan te wennen maar ik begrijp dat het dus ook door anderen wordt ervaren dat ze wat "glibberig" aanvoelen.
De klank is in ieder geval wel wat helderder dat is me wel opgevallen, maar ik zal zeker wel wat meerdere merken snaren uitproberen maar ik las hier op het forum nogal wat postieve berichten over deze snaren dus vandaar.
De Cleartone snaren ken ik niet zal ik zeer zeker ook proberen maar zijn deze nanoweb of polyweb gecoated?

Plant
29 december 2010, 19:15
Nano- of Polyweb :???: Dat zie ik op de verpakking en hun site (http://www.cleartonestrings.com/products.asp) ook niet 1,2,3 staan. Ze noemen het EMP (Enhanced Molecular Protection).

Ze schrijven wel achterop de verpakking "... feel like an uncoated set..." . Dat zou weleens kunnen verklaren waarom deze me bevallen, dan is dat nu eens geen loze reclamepraat. Overigens heb ik nu niet de phosphor bronze die je bovenaan de link ziet.

freddy
29 december 2010, 19:34
Ik ben ook overgegaan van Elixer naar d'Addario phoshor bronze klinken beter op mijn Taylor 410,moet je dus zelf een beetje uitzoeken.Ik heb nu 3 setjes
gekocht nl. Dean Markley,Ernie Ball en d'Addario EXP11 de laatste zijn ook gecoated zo probeer ik uit te vogelen wat het beste bevalt.Martin heb ik ook al geprobeerd vond ik ook goed zeker voor de prijs.Elexir zijn zeker goede snaren ze zijn inderdaad wat glibberig hoewel ik dat geen groot probleem vind, ik vind ze wel duur en eigenlijk het geld niet waard. Voor hetzelfde geld heb je 2 andere setjes en daar doe ik dan langer mee.Verder ben ik van dezelfde mening als Zjef, Elexirs die slijtage beginnen te vertonen zijn vreselijk en worden dan erg snel vuil.

jazzie1
29 december 2010, 20:05
vind, ik vind ze wel duur en eigenlijk het geld niet waard.

Ik heb ze via Nekymusic.com besteld dan valt het wel mee hoor..2 setjes Elixer + setje D'addario was ik ong. 25 euro kwijt.

RB-1
29 december 2010, 20:49
Voorheen had ik altijd D'addario medium bronze erop zitten. Welke, EJ-12?
Want dan had je er net zo goed EXP-12 op kunnen zetten. Zelfde snaar, gaat alleen meer dan 2x zo lang mee...

jazzie1
29 december 2010, 21:33
Welke, EJ-12?
Want dan had je er net zo goed EXP-12 op kunnen zetten. Zelfde snaar, gaat alleen meer dan 2x zo lang mee...

Had ik ook nog even over getwijfeld maar ik wilde gewoon de Elixer uitproberen, de EXP 12 zal ik nog wel een keer proberen als ik weer nieuwe snaren bestel...tenzij mij de gecoate snaren gewoon niet bevallen.

RB-1
29 december 2010, 21:57
Had ik ook nog even over getwijfeld maar ik wilde gewoon de Elixer uitproberen, de EXP 12 zal ik nog wel een keer proberen als ik weer nieuwe snaren bestel...tenzij mij de gecoate snaren gewoon niet bevallen.Tja, tussen Elixer en de EXP D'Addarios zit een groot verschil.
Niet voor niets zijn er mensen die niets van de EXP moeten hebben, terwijl ik niets zie Elixers....
EXP is eerder stroever dan Elixer -of willekeurige niet-geccoate snaren-, indien nieuw en dat is ook wel even wennen. Maar na een kwartier spelen is dat weg.

Ik gebruik EXP-16 op gitaar, EXP-42 op de dobro en EXP-74 op de mandoline.
Op banjo GHS PF-135, maar dat is een heel ander verhaal......

Eko
30 december 2010, 09:25
Bij Elixirs is een het een kwestie van de snaren vinden die bij je gitaar passen. De normale versie of de Phosphor bronze. Die laatste zijn iets helderder door de toevoeging van het phosphor bronze. Het maakt de gitaar iets helderder. Als je al materiaal in je gitaar hebt zoals roswood ( masief zij- en achterkant) dan kan het een stap teveel zijn. De normale versie is dan mooi genoeg of beter in balans.
Ik heb een taylor 410 die op normale snaren goed klinkt en een ColeClark die beter klinkt bij Phosphor Bronze.
De Cleartones heb ik ook geprobeerd ( evenals de EXP`s ) . De cleartones waren beduidend scheller van geluid.
Het grappige is dat hier in de buurt de Elixirs als zoete broodjes over de toonband gaan terwijl de rest altijd op voorraad ligt ( loopt dus veel minder).

RB-1
30 december 2010, 22:12
De normale versie of de Phosphor bronze. Die laatste zijn iets helderder door de toevoeging van het phosphor bronze. Het maakt de gitaar iets helderder. Nee, precies andersom, kijk maar even hier (http://store.daddario.com/category/144846?language_id=1&currency_id=1).

Plant
31 december 2010, 01:08
Nee, precies andersom...

+1

Phosphor Bronze is idd juist iets minder helder, maar houd wel langer de klank.

Ik heb gitaren met een relatief helder karakter en ben met gewone Bronze snaren altijd blij als ze al een beetje heen zijn. De laatste tijd experimenteer ik weer wat, na lange tijd standaard Martin gekocht te hebben. D'addario en Rotosound Phosphor Bronze klinken erg goed. Nu heb ik dan gewone Bronze snaren van Cleartone, maar de volgende keer ga ik zeker de Phosphor Bronze snaren van dit merk eens proberen.