PDA

View Full Version : Welke passieve brug-humbucker voor metalriffs?



Gerth
29 december 2010, 11:19
Simpel vraagje, hopelijk "gericht" genoeg om niet onmiddellijk verwezen te worden naar de archieven van dit forum... :D

Het "waarom" mag er natuurlijk ook altijd bij!

Martijn-w
29 december 2010, 11:21
WAAROM zo SCHREEUWERIG?

Gerth
29 december 2010, 11:26
Om duidelijk het onderscheid te maken met de vraag "Welke humbucker voor metal", die hier waarschijnlijk al gesteld is en die mijns inziens nét iets te algemeen is...

Hoofdletters waren dus zeker niet schreeuwerig bedoeld...

(communicatie op het net blijft nog steeds een delicate zaak...)

:harmony:

almarvk
29 december 2010, 11:43
Op internet komt dat als schreeuwen over. Ik heb de titel aangepast.

Kijk eens naar een Seymour Duncan JB bijvoorbeeld. En wat is je setup van gitaar & versterker?

HaroldA
29 december 2010, 11:50
Seymour Duncan Invader. Lomp, passief en duidelijk zonder te schreeuwen.

Gerth
29 december 2010, 11:57
Geen probleem, zal er in de toekomst zeker rekening mee houden (want in het verleden zal het niet meer gaan...:crazyhappy:).

De gitaar is een Yamaha Pacifica met H-S-S-pupgaten waarvan ik de H zou willen reserveren voor metal-en-andere zwaardere toestanden (in het midden komt waarschijnlijk een SD Hot Vintage voor de kalmere dingen en in de hals een SD Little '59 voor het "smoothere" solo-werk - alle alternatieven voor dit idee zijn welkom!).

De versterker is op dit moment een Bugeraatje BC15 met een buis in de voorversterking (zwaar onderschat combootje!) en er staat thuis ook nog een Spider III-30 (al iets geschikter voor metal door het prachtige Rectifier-model).

Gerth
29 december 2010, 11:59
Seymour Duncan Invader. Lomp, passief en duidelijk zonder te schreeuwen.

Ja, die stond al op mijn verlanglijstje - bestaat ook in prachtig wit met die zwarte imbus-vijsjes erop... zou prachtig staan op mijn gitaar :supercool:. Misschien niet het element met de meeste definitie maar gezien het doel lijkt dit mij geen probleem.

macwilliams
29 december 2010, 17:26
Dimarzio X2N.

TimoSomers
29 december 2010, 18:02
Dimarzio Superdistortion of (Paf pro mits je een erg scheurende versterker hebt.)

Orpheo
29 december 2010, 19:25
Een superdistortion op paf pro strak?? Welnee!

De dunnen distortion is superstrak, maar in de pacifica is de alternative8 beter.net zo straj, maar minder bite.

Ook tof is de breed of de evo.

Tankman
29 december 2010, 22:08
De Dimarzio Crunchlab is super strak. Die ik gebruik ik nu in een van m'n gitaartjes. Echt een heerlijke pickup.

Als je lompe sounds wilt zou ik inderdaad kijken naar de Seymour Duncan Invaders of de Dimebuckers.

Broodjekaas
29 december 2010, 23:30
Wat versta je onder metal? Iron maiden is metal, Despised icon ook...


Noem eens wat bandjes die je goed vindt klinken, dan hebben wij een idee van wat je wilt.

Gerth
30 december 2010, 08:34
Wat versta je onder metal? Iron maiden is metal, Despised icon ook...


Noem eens wat bandjes die je goed vindt klinken, dan hebben wij een idee van wat je wilt.

Touché... goeie opmerking.

Het vermelden van de Evo heeft wel iets losgemaakt... hou wel van de gedefiniëerde en "in your face-"klank van die pups (en van Vai's klank). En als het écht zwaar moet volstaat wat modeling in die richting; daarmee maak je bij wijze van spreken van elke gitaar een metalbeest, dus moet dat met een Evo zéker lukken.

Maar welke single-coils gebruikt Vai eigenlijk in zijn Jems?

Rens van Herpt
30 december 2010, 19:43
Wat versta je onder metal? Iron maiden is metal, Despised icon ook...


Noem eens wat bandjes die je goed vindt klinken, dan hebben wij een idee van wat je wilt.

Ik heb een aantal gitaren met Invaders gehad, daar is niks subtiels of gevoeligs aan. Ik vind ze echt meer voor het brute ik-probeer-al-je-organen-eruit-te-rukken geluid.

Als je toch meer gaat voor de allround-metal sound kun je wellicht beter kijken naar de Seymour Duncan JB of de Dimarzio Superdistortion? Zijn beide nog redelijk veelzijdig.

Orpheo
30 december 2010, 19:51
Vai gebruikt n custom wound singlecoil, zie de site van dimarzio.

De jb en superdistortion verschillen als water en olie van elkaar! Jb: 44 awg, sweetspot, symmetric wound, alnico5. SD.: 43 awg, overwound, asymmetrical. ceramisch.enorm anders dus. De combi tussen beiden is overigens de dean schenker pickup.

caliban
30 december 2010, 23:23
SD Distortion vind ik heel goed voor heavy-ness, maar JB is waarschijnlijk iets neutraler.