PDA

View Full Version : Distortion pedaal met Roland Cube 60



Ronaldo
29 december 2010, 10:32
Hallo,

Heeft iemand ervaring met de combinatie distortion pedaal – modelling amp?

Omdat ik nogal eens een liedje speel met harde en zachte stukken dacht ik een pedaal (Boss DS-1 of zo) tussen mijn gitaar en mijn Cube 60 te zetten om te kunnnen switchen tussen clean en distortion.

Maar ik hoor wel eens dat zulke pedalen niet goed werken met een modelling versterker. Zou behoorlijk "dunnetjes" klinken?

Kan iemand me daar aub iets meer over vertellen?

R.

Shaggy
29 december 2010, 14:35
Een disto pedaal kan krassig en futloos klinken op een transistor amp. Heeft dus niks met moddeling te maken.

Bij mij werkt de proco rat heel erg lekker smooth op een trannie. Met de filter kun je het hoog wegdraaien en zo op smaak instellen. Ik vermoed dat de ds serie wel krassig en zonder balls gaat klinken.

Je kan nog digitech hardwire distortion proberen eventueel.

LesPaul1612
29 december 2010, 14:45
Ik heb zelf een Boss OS-2 voor mijn Cube hangen. wil prima, klinkt stukken fijner dan de ampmodels die in je cube zitten:ok:

jim__
29 december 2010, 15:05
Heb eens een keer mijn Proco Rat aan een Marshall AVT50 gehangen, welke in een oefenruimte stond. Ik was al niet weg van die versterker, maar het pedaaltje werd bij deze versterker ook krasserig, ongeacht de settings. Bij het kleine transistorcombo'tje wat ik thuis heb staan gebeurde precies hetzelfde.

Bij m'n buizencombo heb ik hier nooit last van gehad, daar doet de rat keurig wat ie moet doen. Heb ook eens m'n pedalboard aan m'n Boss Micro BR gehangen, die de COSM modeling deelt met de Roland Cubereeks. Hier deden m'n drivepedaaltjes het ook aardig op, in ieder geval beter dan op de transistorversterkers. Zodra je echter boostpedaaltjes gebruikt gaan de meeste transistoramps en preamps (ook de Micro BR) over hun nek.

Ik zou dan ook altijd in de winkel het pedaaltje gaan uitproberen wat je zoekt, een cube hebben ze ook vrijwel altijd wel klaarstaan om te testen.

Ronaldo
29 december 2010, 20:48
@ Shaggy : ja het gaat inderdaad om transistors vs buizen en niet zozeer om modelling. Ik onthou in ieder geval de Rat.

@Lespaul1612 : die kan ik ook eens proberen misschien. Ben blij dat te horen trouwens want ik vind de effecten op de amp zelf al vrij behoorlijk. Beter is altijd euh... beter ;)

@jim : tja, da's dan weer minder. Lijkt me best dat ik eens ga proberen.
Misschien hangt het ook af van de combinatie met de gebruikte gitaar. Inderdaad een geluk dat je die Cubes in elke muziekwinkel vindt :ok:

RoelSmoel
29 december 2010, 22:07
Een footswitch voor je Cube halen, een goede kabel tussen gitaar en versterker en het klinkt meteen veel beter:)

Ronaldo
2 januari 2011, 13:19
Een footswitch voor je Cube halen, een goede kabel tussen gitaar en versterker en het klinkt meteen veel beter:)

Ja, dat kabeltje dat bij de versterker geleverd wordt is niet veel soeps.

Maar ik heb al een betere kabel aangeschaft. Yellow cable iirc. Geen top maar goede verhouding prijs kwaliteit. Goed genoeg voor mij iig.

Zou jij een pedaal echt afraden? Ik hoopte ergens behalve de mogelijkheid om te switchen tussen clean en distortion ook een beetje meer variatie in klank te hebben.

En eigenlijk ook gewoon een nieuw speeltje erbij hebben of course ;)