PDA

View Full Version : Hoe bevalt de memoryboy deluxe?



onrust nv
29 december 2010, 02:08
Nou allereerst test'm want ik had er een via internet bestelt en die deed HELEMAAL nix. Dus weer trug naar de winkel(na test) weer trug met een nieuwe. In de studio hem aan gesloten op een basgitaar moog MF-102 ringmodulator, CP-251 cv controler en de memoryboy deluxe (met exp.peNdaal in de CV unit tip,ring,sleeve jack). Heb hier een wilde soundscape meegespeeld. Echt voor dit soort doeleindes te gek apparaat. Werkt ook leuk met een exp.peNdaal. Met de vermona retroverb is het feest helemaal af. :crazyhappy:

Ben ook in bezit van EHX memoryman DLX(grote kast), Guyatone PS-109, Tokai TDL-1, Boss DM-3, Danelectro Reelecho, Biyang AD-8, Boss RDD-20(1/2 19"), alesis nanoverb, EHX Holier grail, vermona retroverb, onrust verp(DIY), dynacord mini echo(defect). Dus je kan wel zeggen dat ik iets met echo's heb.

Maleco
29 december 2010, 09:42
Je bent inderdaad behoorlijk onverstaanbaar :makeup:

Je vond hem dus goed? En wat vond je er goed aan?

onrust nv
29 december 2010, 10:44
Je vond hem dus goed? En wat vond je er goed aan?

Mooie ouderwetse BBD delay met een leuke LFO functie die je uit kan zetten.
De exp.ingang is echt tof, zeker waneer je over een CV generator beschikt.
Of in jullie geval een exp. peNdaal.
Het enige wat jammer is: de snelheid van de LFO is maar +-20hz, 250hz zou leuker geweest zijn want dan kan je frequentie modulatie(FM) toepassen.
Maar het gluid is op en top analoog, hij klinkt ook zeker anders dan de memoryman deluxe. Maar samen klinken ze ook tegek(MMdlx direct out de input van de memoryboy dlx in) voor een soort galoperende panning delay.:blast:

Maleco
29 december 2010, 12:06
Aha...daar snap ik dus geen snars van.
Iets meer uitleg over waarom het tof klinkt (helder hoog,beukend laag e.d.) lijkt me wat handiger,
ik kan nu niet echt een beeld vormen van het pedaal.
Ik denk dat ik trouwens niet de enige ben die niet zo veel kan met je technische verhaal :)

Little Jay
29 december 2010, 12:19
...LFO functie .... exp.ingang..... CV generator ....exp. peNdaal.
....frequentie modulatie(FM) toepassen.....MMdlx direct out.....

.... mijn god, gozer, van welke planeet kom jij?!??!

Thyrif
29 december 2010, 12:34
.... mijn god, gozer, van welke planeet kom jij?!??!

*like*

Oh crap, we zitten niet op facebook zeker..

lollol
29 december 2010, 13:55
De tering...
Ikkesnappeniksvan:???::makeup:

ThomasL
29 december 2010, 14:17
Delay peNdalen... Ik ben dr dol op! Ook op andere peNdalen trouwens...
... NNnnnnn

lollol
29 december 2010, 14:37
Delay peNdalen... Ik ben dr dol op! Ook op andere peNdalen trouwens...
... NNnnnnn

http://img92.imageshack.us/img92/5850/pendaalcl8.jpg

Cheetoria
29 december 2010, 14:38
Ik snap 't prima hoor. Expressie pedaal, memory man delux, en LFO moet eenieder nu toch wel weten?

onrust nv
29 december 2010, 15:58
LFO(low frequency oscillator) wat gitaristen tremelo(grote depth waarde) of vibrato(lage depth waarde) noemen(heftig(trem) of subtiel(vibr).
Exp.peNdaal daar kan je een van de potmeters mee bedienen(soort wahwah of volume).

En de LFO gaat meestal tussen de 0,1 hz tot 20/25 hz (bv een tremelo peNdaal) en als je de frequency opschroeft naar 250hz (1hz is 1 trilling per seconde) dan krijg je frequency modulatie. Waar je hele zieke geluiden mee kan maken als je die op de delay zet(een soort zingende vibrato of tremelo)

De delays vind ik voor een BBD delay vrij helder(niet zo dark als Ibanez AD-9 of de EHX MMdlx) mooi analoog geluid, er komt na elke delay iets meer vervorming. Dat is ook de reden dat ik analoge delays mooier vind. Als je de feedback open draait krijg weirde en wilde ufo space delays(vinden dubmuzikanten super). Bij de feedback open krijg je dus van die beukende delays die steeds lager worden tot het een soort industriële drum sound word.

lollol
29 december 2010, 16:16
LFO(low frequency oscillator) wat gitaristen tremelo(grote depth waarde) of vibrato(lage depth waarde) noemen(heftig(trem) of subtiel(vibr).
Exp.peNdaal daar kan je een van de potmeters mee bedienen(soort wahwah of volume).

En de LFO gaat meestal tussen de 0,1 hz tot 20/25 hz (bv een tremelo peNdaal) en als je de frequency opschroeft naar 250hz (1hz is 1 trilling per seconde) dan krijg je frequency modulatie. Waar je hele zieke geluiden mee kan maken als je die op de delay zet(een soort zingende vibrato of tremelo)

De delays vind ik voor een BBD delay vrij helder(niet zo dark als Ibanez AD-9 of de EHX MMdlx) mooi analoog geluid, er komt na elke delay iets meer vervorming. Dat is ook de reden dat ik analoge delays mooier vind. Als je de feedback open draait krijg weirde en wilde ufo space delays(vinden dubmuzikanten super). Bij de feedback open krijg je dus van die beukende delays die steeds lager worden tot het een soort industriële drum sound word.

Dat is veel duidelijker, maar waarom zeg je nog steeds peNdaal i.p.v. pedaal?:???:

onrust nv
29 december 2010, 16:21
peNdaal=de weg, de waarheid en t leven :punk:

ThomasL
29 december 2010, 17:27
peNdaal=de weg, de waarheid en t leven :punk:

En zo is dat! met jullie puhdalen...

j3r03n
29 december 2010, 19:02
Hihi:

Je hebt gezocht op het woord: pendaal

Het is verkeerd gespeld of het staat niet in dit gratis woordenboek Nederlands.

http://www.vandale.nl/vandale/zoekService.do?selectedDictionary=nn&selectedDictionaryName=Nederlands&searchQuery=pendaal

http://www.encyclo.nl/begrip/pendaal

:sssh:

ThomasL
29 december 2010, 22:22
Hihi:

Je hebt gezocht op het woord: pendaal

Het is verkeerd gespeld of het staat niet in dit gratis woordenboek Nederlands.

http://www.vandale.nl/vandale/zoekService.do?selectedDictionary=nn&selectedDictionaryName=Nederlands&searchQuery=pendaal

http://www.encyclo.nl/begrip/pendaal

:sssh:

Je hebt het ook verkeert gespelt... het is peNdaal...:sssh:

FruscianteFan
29 december 2010, 22:59
Dat CV gedoe is inderdaad best gaaf. Ik zou willen dat ik er meer mee kon. Ik kan de envelope out op mijn Moog Freqbox aansluiten als 'expressiepedaal' op mijn Boss DD-7 en daar kun je heel freaky dingen mee doen, zoals bijvoorbeeld de delaytijd laten afhangen van hoe hard het signaal de moog binnenkomt.

onrust nv
30 december 2010, 02:27
Dat CV gedoe is inderdaad best gaaf. Ik zou willen dat ik er meer mee kon. Ik kan de envelope out op mijn Moog Freqbox aansluiten als 'expressiepedaal' op mijn Boss DD-7 en daar kun je heel freaky dingen mee doen, zoals bijvoorbeeld de delaytijd laten afhangen van hoe hard het signaal de moog binnenkomt.

Ik kan alleen maar heel hard roepen KOOP DE CP-251!!! En er gaat een vreemde wereld voor je open. Bij de memoryboy dlx kan je kiezen welke parameter word bestuurd. Tussen de Rate(snelheid LFO), depth(blokgolf/zaagtand modulatie van de LFO), Feedback(delay intensieteit)of de delay(lengte van delay 5ms/700ms) De taptempo heeft 5 verschillende modes(klank kleur, maat) en een eigen Tap stomp knop. Maar als je deze ook op de CP-251 cv controler zet kan je dub achtige grappen en spacy grollen uithalen.

Dirk_Hendrik
30 december 2010, 07:59
.... mijn god, gozer, van welke planeet kom jij?!??!


Een hele gewone eigenlijk.
Onrust komt meer uit de synth hoek waar dit hele gewone termen zijn voor functies op synthesizers. Jammergenoeg zijn gitaristen zo conservatief dat ze zich niet verdiepen in de achtergrond van de knoppen op hun pedalen en er dus geen reet van snappen als iemand ze met de juiste termen beschrijft. Wat dat betreft zijn de synth jongens dus technisch beter onderlegd.

Het werkt ook de andere kant op. Op het moment dat iemand op synthforum.nl besluit z'n synthgeluid door een boss distortion te frommelen komt er een lange discussie of die distortion wel polyfoon is (en of dat dus wel kan). De gitarist prikt gewoon z'n gitaar in, slaat een akkoord aan, en heeft daarmee bewezen dat het kreng meer dan 1 noot tegelijk aan kan.

toneblo
30 december 2010, 08:01
Een hele gewone eigenlijk.
Onrust komt meer uit de synth hoek waar dit hele gewone termen zijn voor functies op synthesizers. Jammergenoeg zijn gitaristen zo conservatief dat ze zich niet verdiepen in de achtergrond van de knoppen op hun pedalen en er dus geen reet van snappen als iemand ze met de juiste termen beschrijft. Wat dat betreft zijn de synth jongens dus technisch beter onderlegd.

Het werkt ook de andere kant op. Op het moment dat iemand op synthforum.nl besluit z'n synthgeluid door een boss distortion te frommelen komt er een lange discussie of die distortion wel polyfoon is (en of dat dus wel kan). De gitarist prikt gewoon z'n gitaar in, slaat een akkoord aan, en heeft daarmee bewezen dat het kreng meer dan 1 noot tegelijk aan kan.


Het zijn toch de oren die weergeven wat je wilt horen?

onrust nv
30 december 2010, 10:54
Een hele gewone eigenlijk.
Onrust komt meer uit de synth hoek waar dit hele gewone termen zijn voor functies op synthesizers. Jammergenoeg zijn gitaristen zo conservatief dat ze zich niet verdiepen in de achtergrond van de knoppen op hun pedalen en er dus geen reet van snappen als iemand ze met de juiste termen beschrijft. Wat dat betreft zijn de synth jongens dus technisch beter onderlegd.

Het werkt ook de andere kant op. Op het moment dat iemand op synthforum.nl besluit z'n synthgeluid door een boss distortion te frommelen komt er een lange discussie of die distortion wel polyfoon is (en of dat dus wel kan). De gitarist prikt gewoon z'n gitaar in, slaat een akkoord aan, en heeft daarmee bewezen dat het kreng meer dan 1 noot tegelijk aan kan.

Oi Barend dat met die discussies over polyfoon is geloof'k wel afgelopen. Tenminste heb niet meer dat soort discussies gezien(gelukkig). De discussie ligt bij mij meer in de analoog/digitaal hoek. Maar ben idd wel meer van de FX en hoe krijg(en houdt) je een bepaald geluid. Trouwens mijn polyphone russiese string synth klinkt prima door een hot tubes of Tokai metaldriver(TS-808 clone). Dus volgens mijn is een fuzz of distortion gewoon polyfoon.
Wat ook altijd erg leuk is om te doen is een electriese piano(analoog) door de ringmodulator en russiese Big muff gooien. Met wat gepiel krijg je hele zieke metaalachtige geluiden. Electries gitaar wordt door deze instelling ook zeer weird. Een bevriende gitarist heeft met zijn gitaar een soort beiaardier spel opgenomen met de MF-102 en Big Muff.

Maar dit was weer FF offtopic.

FruscianteFan
30 december 2010, 12:01
Ik kan alleen maar heel hard roepen KOOP DE CP-251!!! En er gaat een vreemde wereld voor je open. Bij de memoryboy dlx kan je kiezen welke parameter word bestuurd. Tussen de Rate(snelheid LFO), depth(blokgolf/zaagtand modulatie van de LFO), Feedback(delay intensieteit)of de delay(lengte van delay 5ms/700ms) De taptempo heeft 5 verschillende modes(klank kleur, maat) en een eigen Tap stomp knop. Maar als je deze ook op de CP-251 cv controler zet kan je dub achtige grappen en spacy grollen uithalen.
Probleempje is dat de cp-251 nog duurder is dan de Freqbox en dat was al een rib uit m'n lijf (zelfde geldt voor de POG en de MuRF die ik maar wat graag zou hebben).

onrust nv
30 december 2010, 15:26
Probleempje is dat de cp-251 nog duurder is dan de Freqbox en dat was al een rib uit m'n lijf (zelfde geldt voor de POG en de MuRF die ik maar wat graag zou hebben).

De murf was voor ons synth bezitters wel teleurstellend.
Maar de cp-251 is nog wel eens 2e hands tekoop. Je haald echt heel veel maffe FX uit je moogerfoogers met dat ding. Samen met de MF's en de cp-251 heb je modulaire synthese tricks op je FX, da's echt weirde shit die je dan te horen krijgt. Zeker het sparen FF waard.

FruscianteFan
30 december 2010, 15:43
De murf was voor ons synth bezitters wel teleurstellend.
Maar de cp-251 is nog wel eens 2e hands tekoop. Je haald echt heel veel maffe FX uit je moogerfoogers met dat ding. Samen met de MF's en de cp-251 heb je modulaire synthese tricks op je FX, da's echt weirde shit die je dan te horen krijgt. Zeker het sparen FF waard.
Yep, de reden dat ik een FreqBox heb is dat ik van die weirde synth-shit met m'n gitaar wil kunnen doen, en dat kan. Zeker icm een expressiepedaal, distortion (ervoor) en wat delay, tremolo en/of vibrato erachter. Maar dat neemt niet weg dat het gewoon vervelend duur is voor iets wat ik toch niet heel vaak gebruik. Al zou ik het wellicht vaker gebruiken als ik de CP-251 had.

Wat is er mis met de murf? Is volgens mij een effect dat op nog best veel muziek als extra geluidje wordt gebruikt. Dat Frusciante dat deed op Stadium Arcadium verbaasde mij niet, maar als je dan ziet dat bijvoorbeeld Tegan & Sara er gebruik van maken (in de studio tenminste), dan zou ik denken dat het wel nuttig iets is. Ik vermoed ook dat er in Sia - Breathe Me op de drums een MuRF zit.

onrust nv
30 december 2010, 16:03
De murf is een beetje(erg)beperkt voor mensen die met modulaire synths werken. Het is een filter sequencer, maar je kan niet zelf de sequences maken. Dus je kan beter een analoge sequencer van doepfer kopen om de moogerfoogers aan te sturen. Want je bent zo door de verschillende guiden heen. Als je de MF-101 filter door een sequencer laat aansturen krijg je ook erg freaky dingen, zeker als je ook de MF-102 en MF-103 hebt. Op de cp-251 zit ook nog een S/H uitgang, die geeft random LFO triggers af wat ook een soort sequence is. S/H staat voor sample and hold dan sample je de stuur voltages en geeft ze random af(erg freaky). Op de CP-251 zit ook een mixer waar je de stuursignalen mee kan mixen(ofset mixer) en daar kan je helemaal mee uit je dak gaan kwa geluid maken. Echt die CP unit is echt zo'n gestoorde proffessor apparaat. Ik ga er over een tijdje een 2e kopen(als ik de moog phaser, freqbox en 2e lowpassfilter heb).

Fireburst
30 december 2010, 16:04
Een hele gewone eigenlijk.
Onrust komt meer uit de synth hoek waar dit hele gewone termen zijn voor functies op synthesizers. Jammergenoeg zijn gitaristen zo conservatief dat ze zich niet verdiepen in de achtergrond van de knoppen op hun pedalen en er dus geen reet van snappen als iemand ze met de juiste termen beschrijft. Wat dat betreft zijn de synth jongens dus technisch beter onderlegd.

Het werkt ook de andere kant op. Op het moment dat iemand op synthforum.nl besluit z'n synthgeluid door een boss distortion te frommelen komt er een lange discussie of die distortion wel polyfoon is (en of dat dus wel kan). De gitarist prikt gewoon z'n gitaar in, slaat een akkoord aan, en heeft daarmee bewezen dat het kreng meer dan 1 noot tegelijk aan kan.

Ik heb ooit nog een Korg MS10 gehad, monofoon en met patchkabeltjes en zo, en dat soort functies kwamen daar ook op voor herinner ik me vaag.
Dat kreng was cool as f*ck en kon onwaarschijnlijke geluiden produceren...

onrust nv
30 december 2010, 16:12
Korg MS-10/20 :blast:

Fireburst
30 december 2010, 16:32
Haha, zijn jullie (= synthboys) wel gek van hé ?:seriousf:

Even vollédig off-topic :
Ik had die MS-10 gekocht voor 6000bfr van een klasgenootje van me, ene Serge Ramaeckers. Zo'n 150 euro dus. Voor degenen die hem niet kennen : hij is het die (2 jaar later) met de Confetti's een wereldhit scoorde (This is the sound of C). Ook nog een hitje met een remix van Marina, enz...
Enfin, na een jaar of 10 in de kast besluit ik de MS-10 te verkopen, via 'the bay of E :' verkocht en vervolgens naar Italië verzonden voor 650 euro. Ni slecht, quoi ?
Hoor ik dan weer enkele maanden later van Jimmy Dewit (o.a. van Shameboy) dat dat nog véél te weinig was. Tja.

En nu weer on-topic !

FruscianteFan
30 december 2010, 17:11
De murf is een beetje(erg)beperkt voor mensen die met modulaire synths werken. Het is een filter sequencer, maar je kan niet zelf de sequences maken. Dus je kan beter een analoge sequencer van doepfer kopen om de moogerfoogers aan te sturen. Want je bent zo door de verschillende guiden heen. Als je de MF-101 filter door een sequencer laat aansturen krijg je ook erg freaky dingen, zeker als je ook de MF-102 en MF-103 hebt. Op de cp-251 zit ook nog een S/H uitgang, die geeft random LFO triggers af wat ook een soort sequence is. S/H staat voor sample and hold dan sample je de stuur voltages en geeft ze random af(erg freaky). Op de CP-251 zit ook een mixer waar je de stuursignalen mee kan mixen(ofset mixer) en daar kan je helemaal mee uit je dak gaan kwa geluid maken. Echt die CP unit is echt zo'n gestoorde proffessor apparaat. Ik ga er over een tijdje een 2e kopen(als ik de moog phaser, freqbox en 2e lowpassfilter heb).
Die sample and hold lijkt me inderdaad erg interessant, zeker als je hem eerst door een attenuator stuurt (immers, het bereik van de MF107 is eigenlijk veel te groot).

Lijkt me trouwens helemaal geen slecht idee om eens samen te komen en flink te freaken met die moogs.

En wat betreft die MuRF: tegenwoordig is er ook een midi-murf, en daar kun je zelf sequence-patronen voor ontwerpen. Als het goed is kun je zelfs verschillende patronen achter elkaar zetten...

Ik moet er dan wel weer bij zeggen dat ik heel graag ooit een keer aan de doepfer zou gaan, maar ik ben bang dat dat een kostbare en tijdrovende aangelegenheid is. Het heeft me al zoveel tijd gekost voor ik min of meer wist wat ik met mijn Moog deed.

sjaak1990
30 december 2010, 20:29
Nou allereerst test'm want ik had er een via internet bestelt en die deed HELEMAAL nix. Dus weer trug naar de winkel(na test) weer trug met een nieuwe.

Grappig om te lezen dat jij ook al een kapotte hebt gekregen bevestigd de extreem slechte bouwkwaliteit en kwaliteitscontrole voor mij.

Nielsje
30 december 2010, 22:41
Grappig om te lezen dat jij ook al een kapotte hebt gekregen bevestigd de extreem slechte bouwkwaliteit en kwaliteitscontrole voor mij.

Ja, helaas is de bouwkwaliteit van EHX niet al te best...
Maar, ondanks die 'kleinigheid', doe ik m'n EHX pedalen niet weg.
Mijn mm dlx heeft af en toe nog steeds storingen. paar keer aan/uit en met de kabels frummelen wil nog wel eens werken..

Dirk_Hendrik
30 december 2010, 22:55
. paar keer aan/uit en met de kabels frummelen wil nog wel eens werken..

Check even of de jacks niet geroteerd zijn waardoor ze net contact maken met de case.

onrust nv
30 december 2010, 23:27
Grappig om te lezen dat jij ook al een kapotte hebt gekregen bevestigd de extreem slechte bouwkwaliteit en kwaliteitscontrole voor mij.

Tja ik heb altijd zoiets van: een gewaarschuwd mensch telt voor 2.

Wel jammer dat ze zo rommelig zijn, want ik vind die rare EHX peNdalen echt wel leuke freak bakkies.

Nielsje
30 december 2010, 23:30
Wel jammer dat ze zo rommelig zijn, want ik vind die rare EHX peNdalen echt wel leuke freak bakkies.

Welnee, niets van aantrekken. Een slecht gesoldeerde pot, jack of switch vervang je prima zelf. De rest gaat indien nodig gewoon naar D_H :ok:

onrust nv
30 december 2010, 23:36
Welnee, niets van aantrekken. Een slecht gesoldeerde pot, jack of switch vervang je prima zelf. De rest gaat indien nodig gewoon naar D_H :ok:

Ik blijf mn merk wel trouw hoor, keb net de memoryboy dlx aangeschaft(vanwege heb freak gehalte). Polychorus, flanger hoax, frequency analizer(oude model), holystain en cathedral
staan ook nog op mn verlanglijstje.

Nielsje
31 december 2010, 00:02
De freq. analyzer is gaaf, maar ik vond hem destijds wat minder bruikbaar binnen de band. Wel erg onhandig met de 48V die hij nodig heeft.
Flanger Hoax is erg veelzijdig, leuk spelen! Wel een behoorlijke bak ruis.

onrust nv
3 januari 2011, 12:15
Is die flanger hoax met een compander inbouw minder ruizig te maken?
Voor studio opnames.