PDA

View Full Version : Live + digitaal gaan (Pod HD) voordeel/nadeel



Dribbel_
29 december 2010, 02:47
Ik zit momenteel te twijfelen om digitaal te gaan voor m'n live setup.

Op het moment maak ik gebruik van m'n versterker (Peavey Valveking head + marshall kast) en m'n pedalenkoffer (noise suppressor, wah, chorus, overdrive, flanger)

Het probleem is dat ik geen eigen vervoer heb en het nogal een gesleep is en geregel met vervoer regelen en het met het OV natuurlijk niet te doen is om zo'n set mee te slepen.

Nu klinkt het allemaal wel heel aantrekkelijk, alles wat je nodig hebt in 1 flightcase die je direct op de PA kan aansluiten. Maar ik ben altijd nogal sceptisch geweest over het geluid. Nu maak ik thuis sowieso gebruik van moddeling software en ik vind het dat het momenteel gewoon wel goed genoeg te programmeren is maar ik mis toch wel die warmte van een buizen versterker.

Nu is Line6 met de nieuwe Pod HD op de markt gekomen, welke (naar hun zeggen) veel meer reageert als een versterker. Enige om daar echt achter te komen is het natuurlijk testen en dat ga ik ook binnenkort doen maar het is handig om de voor/nadelen op een rij te hebben en eventueel tips waar ik nog naar zou kunnen kijken.

Voordelen:
-Geen gesleep
-Bij een gedeelde backline over een andere versterker moetens pelen maar wel je eigen geluid houden.
-Meerdere pre-sets hebben met verschillende distortions

Nadelen:
-Het geluid (of toch niet ?)
-Goeie monitoring nodig

Alle tips zijn welkom, op het moment is mijn oog gevallen op een line6 pod HD300 (de 500 heeft extra opties die ik toch niet zal gebruiken)
http://www.maxguitarstore.com/store/products_pictures/hd300df.jpg

pimmetje
29 december 2010, 12:55
Nadelen:
-Het geluid (of toch niet ?)
-Goeie monitoring nodigJe hebt het gevaar idd netjes ingeschat...

Het geluid hoeft niet per se probleem te zijn. Dat ligt helemaal aan wat je ermee wilt doen. Je krijgt bijvoorbeeld geen buizengeluid dat net op 't randje is ingesteld, zodat je los van hard/zacht ook mooi via je aanslag al kan spelen met bijna clean tot aardige grom.
Als je dát zoekt, is dit soort spullen gewoon niet de manier.

Maar ik heb in een pop-achtig rockbandje met een pod direct over de PA gespeeld zonder dat probleem tegen te komen. Geluidsmensen wisten over het algemeen prima met dat geluid om te gaan. Vooraf netjes de monitoring regelen en knallen...

Wel was 't met effecten even oppassen. Die leken toch op een PA soms anders te reageren dan thuis. Misschien lag 't aan de presets, misschien aan de PA of aan de geluidsman. Weet ik niet... daarvoor heb ik dat ding niet vaak genoeg gebruikt. De buizenbak met gewoon 1 bruikbaar geluid lonkt toch altijd :D.

Dribbel_
29 december 2010, 13:12
Je hebt het gevaar idd netjes ingeschat...

Het geluid hoeft niet per se probleem te zijn. Dat ligt helemaal aan wat je ermee wilt doen. Je krijgt bijvoorbeeld geen buizengeluid dat net op 't randje is ingesteld, zodat je los van hard/zacht ook mooi via je aanslag al kan spelen met bijna clean tot aardige grom.
Als je dát zoekt, is dit soort spullen gewoon niet de manier.

Maar ik heb in een pop-achtig rockbandje met een pod direct over de PA gespeeld zonder dat probleem tegen te komen. Geluidsmensen wisten over het algemeen prima met dat geluid om te gaan. Vooraf netjes de monitoring regelen en knallen...

Wel was 't met effecten even oppassen. Die leken toch op een PA soms anders te reageren dan thuis. Misschien lag 't aan de presets, misschien aan de PA of aan de geluidsman. Weet ik niet... daarvoor heb ik dat ding niet vaak genoeg gebruikt. De buizenbak met gewoon 1 bruikbaar geluid lonkt toch altijd :D.


Bedankt voor je reactie :) Qua veel effecten doe ik eigenlijk niet zo heel veel in feite heb ik 3 presets die ik eigenlijk altijd gebruik en daarnaast 1 voor sommige situaties.

-Clean met wat delay, reverb en chorus
-Overdrive voor slaggitaar.
-Lead voor de solo's
En dn nog een lichte drive er tussenin. Speel nu Grunge/Rock dus dat is meestal lekker rechttoe rechtaan zonder rare effecten erin. Zo'n randje tussen clean en drive gebruik ik dan weer nooit eigenlijk dus die buizenoversturing zal ik niet gaan missen.

En dat was inderdaad mijn twijfelgeval hoe zo'n PA dan toch erop reageert. Ik heb zelf ook nog een actieve monitor, dus die zou ik in feite mee kunnen nemen voor extra nog m'n eigen monitoring op het podium right ?

pimmetje
29 december 2010, 13:44
Ik heb zelf ook nog een actieve monitor, dus die zou ik in feite mee kunnen nemen voor extra nog m'n eigen monitoring op het podium right ?Dan is het voordeel van "geen gesleep" wel direct weg.

deefke666
29 december 2010, 13:54
hey dribbel,
Ik had een hd400 aangeschaft voor de kleine optredens waar het allemaal wat stiller moet zijn en ik moet wel zeggen dat ik aangenaam verrast was over de geluiden en de mogelijkheden ervan, ik heb die hd400 trouwens twee dagen laten geruild voor de 500 :sssh: om toch nog wat meer mogelijkheden te kunnen gebruiken....
Alleen lijken de presets in mijn oren echt nergens naar, er zitten misschien twee geluiden in die je eventueel kan gebruiken, de rest moet je echt zelf programeren (wat eigenlijk best eenvoudig is hoor)

Ik heb die hd500 nu op drie optredens gebruikt en ik vind het echt wel goed klinken en zoals je zegt inderdaad erg makkelijk ook...
Ik moet er nu wel bijzeggen dat ik helemaal alleen optreed (met zelfgemaakte backing tracks) en over mijn eigen installatie speel, dus heb ik die hd500 volledig kunnen programeren op dezelfde installatie als waar ik mijn gigs mee doe, wat ook wel een verschil maakt neem ik aan...

Ik heb hem nog niet zo lang maar ik zal even de (voor mij) voor en nadelen opsommen... (dit is wel bij gebruik over een pa installatie)

voordelen : - erg makkelijk in gebruik en vervoer
- voor mij persoonlijk is het geluid erg goed (beter dan de xtlive
of de gt10 die ik ook had)
- de effecten zijn duidelijk beter dan de voorgangers van de ht
reeks (er zit veel meer in dan je ooit zal gebruiken denk ik
- het is met deze reeks mogelijk om een goed clean met een
randje geluid te krijgen, alleen moeilijk om dat randje zoals
gezegd via je aanslag weg te krijgen
- de aansluitingsmogelijkheden zijn echt goed

nadelen : - hij klinkt best goed maar je moet echt de nodige tijd erin steken
om je klanken te programeren (zoals alle multi pedalen)
- voor mij persoonlijk klinkt hij nogal bassig (maar is op te lossen
met tweaken dus)
- zie pimmetje
- je mist het blazen van de amp achter je wel (maar dat is een
kwestie van gewoon worden vind ik

Nu ben ik ook wel van mening dat veel mensen de "moddeling pedalen" kopen in de verwachting dat de versterker modellen hetzelfde zullen klinken als hun voorbeelden... Dat is niet echt mijn idee, ik zoek gewoon een goed geluid voor de klank die ik nodig heb en het maakt mij niet uit of dat echt op een fender twin of een oude marschall lijkt...
Wil je echt klinken zoals de originele amps dan moet je die kopen, maar zoek je gewoon een verscheidenheid van goede geluiden dan ben je echt vooruit met die nieuwe pod reeks vind ik...

forumlid axl rose heeft een paar songs gepost die dacht ik ook met de ht500 zijn gespeeld, hier kan je luisteren
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=140990

grtz d

Dribbel_
29 december 2010, 14:34
Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie erg handig om het zo te lezen van iemand die er ervaring mee heeft :)

Ik ben inderdaad niet opzoek naar een simulatie van die verschillende versterker modellen maar inderdaad gewoon naar een goed geluid dat is alles.

Zou je voor mij een beetje kunnen uitleggen wat nou precies het verschil is tussen de 400 en de 500 serie. De loop functies en mogelijkheden kan je weg laten dat gebruik ik toch niet (langere looptijd heeft ie geloof ik). En er zitten wat meer effecten op, maar zoals ik al zei gebruik ik alleen de basic effecten.

Het belangrijkste verschil is volgens mij dat je ook combinaties kan maken tussen verschillende amps en zo'n dual setting kan creeeren. Maar dat kan jij het beste vertellen wat nou daadwerkelijk echt het verschil is, dan kan ik wat makkelijker inzien of het het prijsverschil voor mij waard zou zijn.

Alvast bedankt! Ik ga die nummers nu eens luisteren.

deefke666
29 december 2010, 14:56
Graag gedaan hoor, zo te horen zou het best wel eens wat voor jou kunnen zijn denk ik....

de grote verschillen zijn :

- de mogelijkheid om twee versterker modellen naast elkaar te gebruiken bij
de hd500
- bij de hd500 kan je 8 effecten tegelijk zetten bij de hd300 en 400 maar 4
effecten
- en de hd500 heeft veel meer aansluitingen

voor de rest zijn de amp en cab simulaties net hetzelfde bij de hele reeks en de effecten quasi ook

moest je nog vragen hebben laat je maar iets weten ;)

grtz d

Dribbel_
29 december 2010, 15:07
Okee dan heb ik alles wel op een rijtje denk ik. Die meerdere aansluitingen heb ik niet nodig dus dat ga ik niet missen.

Zoveel effecten naast elkaar zal ik niet gebruiken omdat ik juist van redelijk basic geluid hou. Het enige punt is dat je bij de 3/400 als het goed is niet een extra gain effect kan combineren met een eq. omdat die op het zelfde effectkanaal zitten. Maar je hebt bij je amp instellingen ook al natuurlijk hoog/mid/laag dus daar kom je dan al een eind mee en dat zou alleen van toepassing zijn om de lead sound.

Het enige zit ik idd met die amps combineren. Scheelt dat heel veel qua geluid?

deefke666
29 december 2010, 15:32
ik heb me wegens tijdsgebrek tot nu toe alleen maar met single amp modellen bezig gehouden, nog niet met duals....
maar van de podx3 heb ik toch best mooie dingen gehoord met dual amps, dus vind ik het wel leuk dat het eventueel kan moest ik het willen....
het is niet omdat alle mogelijkheden er zijn dat je ze ook moet gebruiken ook vind ik...

het zijn eigenlijk kleine verschillen tussen de verschillende modellen maar met het oog op de toekomst heb ik uiteindelijk toch gekozen voor de hd500

grtz d

Dribbel_
29 december 2010, 15:35
Okee echt heel erg bedankt voor al je reacties!

Ik ga toch kijken voor de 300 dan omdat de 200 euro in verschil voor (voor mij dan) alleen het verschil met dual amps me wel wat veel is

Baker
29 december 2010, 16:21
Voor een mooi overzichtje van de verschillen:
http://bx.line6.com/store/hardware.html?familyID=64

Leuk bakkie lijkt me het.
ik treed regelmatig op met de stok-oude POD 2.0, en krijg daar zelfs al heel aardige geluiden uit. Dit apparaatje zal waarschijnlijk een factor 10 beter klinken.

(oh nee... ik voel GAS opkomen.....:dontgeti: )

Dribbel_
29 december 2010, 17:27
die van die verschillen had ik ook ondertussen al gevonden ja

Ik heb hem nu voor me staan, net opgehaald hij komt een weekje op proef, als die bevalt dan blijft hij als hij niet bevalt gaat ie weer terug.

Het is de 300 geworden, 500 was een stukje te duur voor het weinige verschil en de 400 had voor mij geen voordelen tegenover de 300 :)

deefke666
29 december 2010, 18:05
hehehe, veel succes ermee he,
een beetje tweaken en je komt er zeker wel

grtz d

Dribbel_
29 december 2010, 18:34
Komt goed, ik krijg er al leuke geluiden uit, het zijn idd de presets die niet zo interessant zijn maar zodra je zelf begint te kloten gaat het de goeie kant op.

Het makkelijkste is zeker om hem op de comptuer aan te sluiten en zo in de software te editten ?

deefke666
29 december 2010, 18:38
Heb ik nog niet gedaan eigenlijk, zoals gezegd wegens tijdsgebrek vooral, en ook nog pas een pc die stuk was...
Maar dat gaat er nog zeker van komen ;)

grtz d

Dribbel_
29 december 2010, 18:44
Okee dat ga ik dan vanavond even uitzoeken, zag dat er geen cd bij zat met software dus dat zal dan gedownload moeten worden via de line 6 site neem ik aan.

deefke666
29 december 2010, 18:50
ja klopt, ik dacht dat je dan via de line6 site die editor kon downloaden....
ben benieuwd :)

grtz d

Dribbel_
29 december 2010, 19:01
Stomme vraag maar, hoe selecteer ik de Wah :')

Het ledje blijft nu bij Volume staan. MAar in de handleiding staat teenschakelaar om dat te wisselen, maar ehhh hoe ? :P

deefke666
29 december 2010, 19:05
ook al nog niet gebruikt, ik ben eerst bezig aan de basis geluiden...
maar ik dacht dat je dan gewoon de expressiepedaal helemaal naar voor moest drukken...
als je wil mag je me best op de hoogte houden van je ervaringen met editen op de pc en de hd in het algemeen hoor ;)

grtz d

lcvanderhelm
29 december 2010, 21:24
Die schakelaar om van volume-pedaal naar wah te schakelen gaat heel zwaar.
Voordeel is wel dat je deze niet gauw per ongeluk inschakeld.

Dribbel_
30 december 2010, 03:02
Ik merkte het al, had hem op m'n bureau staat omdat ik dan met de hand wat makkelijker kon inschakelen, maar voor die wah moet je wel ff je voet erop planten ja :P

Dribbel_
31 december 2010, 17:04
Het editten via de computer werkt een heel stuk handiger dan via het ding zelf en je komt een heel stuk verder dan alle presets :)

http://i55.tinypic.com/3c17m.jpg

deefke666
31 december 2010, 17:11
heeeeeey,
nice, dat ziet er goed uit....
En wat vind je er tot nu toe van....???

grtz d

Dribbel_
31 december 2010, 17:17
Ik heb er nog niet heel veel tijd in kunnen steken om er ecthv eel mee te doen (hier is het ook druk) maar so far komen er al toffe geluiden uit.

Het enige wat ik minder vind is dat je het wel duidelijk in een overgang hoort als je van de ene naar de andere sound schakelt. Maar ik heb de nieuwste firmware er ook nog niet opgezet dus misschien scheelt dat ook nog.

Het is niet heel storend maar nog wel net dat het opvalt

muziekschuur
31 december 2010, 17:24
De Boss GT10 heeft daarom twee processors aan boord als ik me niet vergis.

Dribbel_
1 januari 2011, 12:18
Dat zou ik ook niet precies weten hoe dat werkt dan

Baker
1 januari 2011, 22:03
Het editten via de computer werkt een heel stuk handiger dan via het ding zelf en je komt een heel stuk verder dan alle presets :)

http://i55.tinypic.com/3c17m.jpg

Hupsakee! Gewoon metal selecteren en drive op 100 :rockon:

Dribbel_
7 januari 2011, 15:49
ghehe =D


Nog ff een vraagje, de pot heeft 2 outputs
-XLR (rechts & links)
-1/4 jack (rechts & links)

Wat is nou het beste om aan te sluiten op de PA? XLR zijn natuurlijk gebalanceerd in tegenstelling tot de Jack.
Het voordeel van de jack is dat de linker ook gelijk je mono aansluiting is, maar de kabels richting de mengtafel lopen eignelijk allemaal via een XLR blok.

Het nadeel van de XLR is dat dat wel gewoon rechts en links is en geen mono, dus dan zou er dus een verloop kabel tussen moeten van 2 naar 1 kan dat gewoon ?

Alvast bedankt :)

Baker
7 januari 2011, 17:17
Maakt dat gebalanceerd zoveel uit dan?
Je kunt als je dat wil toch ook gewoon met twee xlr kabels naar de mengtafel?

Ik zou gewoon ongebalanceerd nemen, met een 6 meter gitaarkabel.
Als het langer moet ga je toch via een DI naar de multikabel en dan heb je alsnog gebalanceerd. (toch?)

deefke666
7 januari 2011, 17:52
ik gebruik ook gewoon de jack uitgangen, voorlopig alleen mono omdat ik nog een EQ na de pod heb staan.....

grtz d

Dribbel_
7 januari 2011, 18:06
Oh wacht, daar had ik nog niet aan gedacht, heb ergens nog een DI liggen, dan is het wel gelijk opgelost :D

Arvoitus
7 januari 2011, 19:48
ghehe =D


Nog ff een vraagje, de pot heeft 2 outputs
-XLR (rechts & links)
-1/4 jack (rechts & links)

Wat is nou het beste om aan te sluiten op de PA? XLR zijn natuurlijk gebalanceerd in tegenstelling tot de Jack.
Het voordeel van de jack is dat de linker ook gelijk je mono aansluiting is, maar de kabels richting de mengtafel lopen eignelijk allemaal via een XLR blok.

Het nadeel van de XLR is dat dat wel gewoon rechts en links is en geen mono, dus dan zou er dus een verloop kabel tussen moeten van 2 naar 1 kan dat gewoon ?

Alvast bedankt :)
Ehm, één enkele XLR output is gewoon mono hoor. Gewoon XLR kabels erin en naar de multi/P.A.
De jacks gebruik je bijvoorbeeld als je nog een poweramp wil aansluiten.

Heeft toch geen nut om 6 meter jack kabel + DI + XLR ertussen te stoppen als het ook gewoon met 1 XLR kan.

Dribbel_
7 januari 2011, 20:26
Ehm, één enkele XLR output is gewoon mono hoor. Gewoon XLR kabels erin en naar de multi/P.A.
De jacks gebruik je bijvoorbeeld als je nog een poweramp wil aansluiten.

Heeft toch geen nut om 6 meter jack kabel + DI + XLR ertussen te stoppen als het ook gewoon met 1 XLR kan.

Ja maar dan krijg je dus mono of de linkerkant, of de rectherkant van het signaal, heb je een stereo chorus die ertussen golft dan gaat dat weer niet op natuurlijk omdat dan de helft weg zou vallen?

Dribbel_
22 januari 2011, 16:38
Nou even een update dan maar.

Ik heb hem ondertussen met de band gebruikt, zowel in de oefenruimte en live en ik ben verkocht. Het was wel een hoop gekloot met sounds zoeken maar ik heb ze nu en ik moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben.

Thuis speel ik het direct over m'n speakers en dat klinkt tof. Met de band over m'n versterker en tijdens het optreden over iemand anders z'n versterker en je kan het geluid behoorlijk constant houden.

Dus m'n overige pedalen gaan eruit en dit is een blijvertje :)