PDA

View Full Version : speaker aansluiten op polytone mini brute II



Stuwy
28 december 2010, 20:41
Hey,

Vandaag wilde ik een speaker aansluiten op m'n mini-brute versterker maar er kwam geen geluid uit.
De mini-brute heeft een output met 'ext. spkr' dus dat leek me de goede ;)
De speaker is een Celestion G12H-100 en er staat 8 Ohm op.

Ik heb erg weinig verstand van electronica en weet niet wat er mis is, de output van de mini-brute heb ik getest en die werkt wel.
Misschien geeft de versterker te weinig Ohm, er staat daar verder niets over op en ik kan niks vinden op internet.

Plant
28 december 2010, 22:50
... Misschien geeft de versterker te weinig Ohm...

:seriousf: Op de valreep nog de quote van het jaar :seriousf: een versterker die te weinig Ohm geeft! :seriousf: Sorry hoor.

Een versterker 'geeft' geen Ohm natuurlijk.
Enfin, Internet geeft wel deze (http://www.murchmusic.com/Polytone%20Info/Polytone%20Mini%20Brutes%20Sonic%20Circ..PDF) informatie.
De exterior speaker moet minimaal 4 Ohm zijn. Lijkt me dus geen probleem.
Waarom er geen geluid uit komt :???: Schakelt de interne speaker trouwens uit als je een speaker aansluit? Hoe heb je trouwens het volgende vastgesteld: "de output van de mini-brute heb ik getest en die werkt wel".

Stuwy
28 december 2010, 23:25
Jah, niet iedereen heeft verstand van electronica.. ieder z'n ding toch?
Maar je mag wel lachen hoor, gelukkig wil je ook nog helpen :)

De interne speaker is die van de versterker zelf?? Die blijft aan.
Ik heb van de 'ext. spkr' een kabel getrokken naar m'n pc en toen hoorde ik de gitaar door m'n pc dus daarom dacht ik dat die gewoon goed was.

Het probleem zal dan in de speaker zitten denk ik?
Ik kreeg ook net te horen dat die speaker vroeger ook op deze versterker zat aangesloten en dat dat prima werkte.
De bedrading van de speaker zit nog allemaal gewoon vast.
De kabel is ook gewoon goed, best vreemd!

cluseau
28 december 2010, 23:40
Jah, niet iedereen heeft verstand van electronica.. ieder z'n ding toch?

Helemaal waar hoor, hoef je je ook niet voor te schamen.

Je speaker kun je testen met een 9V batterij. Houd die even (kort) tegen de tip en de shield van de jackplug. Je moet de speaker dan horen kreunen van plezier. Doet ie dat niet is er iets met de kabel want speakers gaan niet zomaar stuk.

Frans.

G.G.
28 december 2010, 23:41
Begrijp ik het goed? Je prakt een kabel in je speaker out op je versterker en dat signaal gaat je pc in?

cluseau
28 december 2010, 23:45
Begrijp ik het goed? Je prakt een kabel in je speaker out op je versterker en dat signaal gaat je pc in?

Dat kan, of het verantwoord is wordt een ander verhaal maar het werkt wel. Je kan ook een mp3 playertje op de input van je amp aansluiten. Mooi is anders, dat dan weer wel.......

Frans.

Stuwy
29 december 2010, 00:25
Begrijp ik het goed? Je prakt een kabel in je speaker out op je versterker en dat signaal gaat je pc in?

Ik heb een kabel waar aan de ene kant een jack zit en aan de andere kant een mp3 input dingetje, dan kan je zo je versterker inpluggen in je pc-boxjes.
Had die liggen zodat ik een multi-effect op de pc aan kon sluiten en opnemen, gewoon voor de lol want het klinkt niet zo mooi idd.

het bleek dat de kabeltjes van de jack input van de speaker toch los zaten, ga ze nu proberen te maken en dan test ik weer :)

G.G.
29 december 2010, 07:00
Frans.... Ging mij ook met name om of hetr verantwoord was. Weet wel zeker van niet. Leuk, een 100 W marshall doorlussen naar de mic in van mijn laptop. Denk dart geen van beiden het erg fijn vind. Dag OT, dag lapop.

Stuwy
29 december 2010, 13:56
Pc trok het prima, maar ik zal er voortaan beter op letten.
Beide doen het nog gewoon goed zoals voorheen.

Bij de speaker bleken de + en 1 van de jack input los te zijn gekomen van de aansluiting op de speaker zelf.
Ik heb ze moeten verlengen met een kroonsteentje, gaat dat ten kosten van het signaal?
Als dat zo is zal ik nieuwe draden kopen zodat er geen kroonsteentje gebruikt hoeft te worden, hij doet het nu wel dus ik ben iig al blij :crazyhappy:.

cluseau
29 december 2010, 14:11
......gaat dat ten kosten van het signaal?

Dat nou niet direct maar ik zou toch wel voor een degelijke verbinding zorgen. Als deze creatie los zou gaan is je ampje wel onbelast, dat vind hij niet fijn.

Frans.

edit
hoewel....is een transistorbakkie he? Maak dan maar geen sluiting, is gelijk einde verhaal. Onderbreking is in dit geval minder erg.
/edit