PDA

View Full Version : eindversterker?



-robbert-
12 mei 2003, 22:12
hey ik heb een vraagje,
als ik een pre-amp wil versterken, MOET ik dan persé een gitaar eindtrap hebben, of kan ik een willekeurige poweramp gebruiken?

robbert

U96
12 mei 2003, 23:55
Mmm,

Ik heb een ADA MP-1 pre-amp met een Peavey Classic 50/50 eindtrap (helemaal vol met buizen.....veel glas :S), maar het klinkt ulta-g**l!!

Als je een gitaareindtrap neemt die mosfet is, wordt het in mijn oren al minder.

Als je een gitaareindtrap neemt die transistor is, wordt het in mijn oren nog minder.

Als je een eindtrap neemt bestemd voor andere doeleinden (met andere frequentiegebieden) durf ik niet te zeggen wat ik daar van vind, maar wel wat ik denk dat ik er van zal vinden :wink:

Dit is pure persoonlijke smaak, maar als je de knaken hebt en het er voor over hebt de buizen regelmatig te vervangen....koop een buizen eindtrap.

Jur @ http://www.adadepot.com

-robbert-
14 mei 2003, 22:15
oke bedankt!
nog mensen?

Robbert
14 mei 2003, 22:25
Hey, hallo, naamgenoot!

-robbert-
14 mei 2003, 22:40
hey ja ik wou eerst de naam "robbert"gebruiken, maar nu zie ik dat jij hem al hebt :smile:
coole spullen op je site man

later robbert

-robbert-
14 mei 2003, 22:53
zou het "doffe"geluid misschien kunnen komen omdat mijn buisje versleten is? ik heb hem zelf nog maar 4 maanden, maar hij is al een jaar of 8 oud...En volgens mij is de buis nog nooit vervangen... Hoe kan ik dit het beste doen, en wat voor buisje moet erin? En op hoeveel kosten kom ik uit voor zo'n valvestate buisje??

greetz robbert

-robbert-
14 mei 2003, 22:53
en waarom zie ik mijn aantal berichten niet :'( hahaha :smile:

Bates15
14 mei 2003, 23:30
buizen altijd laten vervangen door een ervaren monteur, tenzij je zelf kennis ervan hebt. Het is mogelijk dat er wat aan gesleuteld moet worden en dat kan problemen opleveren. Zeker na 8 jaar kan er wat versleten zijn. Kijk even bij jouw in de buurt naar een reperateur die je kan helpen. regio Utrecht ken ik wel iemand voor je, anders weet iemand hier wel wie je kan helpen !

Phyrexian
15 mei 2003, 10:18
De poweramp keuze hangt héél erg af van je preamp eigenlijk.

Buizen preamps klinken meestal best met buizenpoweramps.

Transistor of digitale preamps klinken daarentegen echt beter met transistor/moset of pa-poweramps. Transistor preamps doen zelf de kleuring van de poweramp na, dus ze eisen cleane power en die krijg je alleen uit transistor poweramps.
POD Pro's, SansAmp's, V-Amp's klinken best met een PA-poweramp vind ik. Een buizenpoweramp doet er geen goed aan.

Bass-rigs zijn voor quasi 80% altijd gemaakt uit transistor poweramps omdat die veel cleaner geluid geven en bij bass is dat noodzakelijker dan bij gitaar.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Phyrexian op 2003-05-15 10:19 ]</font>

-robbert-
15 mei 2003, 11:43
aja oke, ik heb dus een v-amp2... volgens jou is dus een normale PA eindversterker het beste?

Phyrexian
15 mei 2003, 12:52
yup,
of een transistor ala Marshall Valvestate 8008 (ik heb er zo nog één te koop trouwens die ik met m'n POD Pro gebruikte).

Je V-Amp neemt het gehele geluidscreatie deel in beslag (van preamp, tot speaksimulatie en poweramp invloed!). dus de poweramp moet in feite enkel versterken wat uit je v-amp maakt. en zeker niks toevoegen, en een pa-poweramp doet dat.

goeie pa/mosfet poweramps voor gitaar

- Tubeworks Mosvalve

- Rocktron Velocity

- Eventueel een nieuwe Behringer PA-versterker omdat die cheap is.

- probeer ook die Marshall Valvestate 8008, als je de switch er van op linear zet, heb je niks of quasi geen kleuring. ik vond het vet klinken met een POD Pro...

- verder zijn er veel goeie en bekende pa-versterkers van merken als QSC, Mackie, Soundtech, Yamaha (goedkoop!), ... zoek best ééntje met geen enorme ouput, want je gitaarspeakerkast mag niet ontploffen! (wetende dat sommige pa-amps tot werkelijk 3000watt kunnen voeden)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Phyrexian op 2003-05-15 12:55 ]</font>

U96
15 mei 2003, 14:20
Op 2003-05-14 23:30, schreef Bates15:
buizen altijd laten vervangen door een ervaren monteur, tenzij je zelf kennis ervan hebt. Het is mogelijk dat er wat aan gesleuteld moet worden en dat kan problemen opleveren. Zeker na 8 jaar kan er wat versleten zijn. Kijk even bij jouw in de buurt naar een reperateur die je kan helpen. regio Utrecht ken ik wel iemand voor je, anders weet iemand hier wel wie je kan helpen !

Mmm ja,

Maar pas op; laat je niet naaien door zogenaamde ervaren mensen bij winkels, veel weten nergens wat van... . Het inpluggen van een paar pre-amp buizen vragen ze vaak een vermogen voor, er zou ge-biasd moeten worden ,terwijl dat helemaal niet van toepassing is op pre-amps.

Power amps daarentegen verdienen daarentegen wel wat meer aandacht, maar ook daar wordt vreselijk in gebeunt en gerotzooit op kosten van jou.....beware!!!

Jur

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: U96 op 2003-05-15 14:24 ]</font>

-robbert-
15 mei 2003, 14:45
thanks mannen
maarruhhh (misschien klinkt dit dom) is de eindversterker van mijn marshall valvestate in principe niet gewoon hetzelfde ding als wat er in de marshall valvestate 8008 zit???

robbert

-robbert-
15 mei 2003, 14:46
thanks mannen
maarruhhh (misschien klinkt dit dom) is de eindversterker van mijn marshall valvestate in principe niet gewoon hetzelfde ding als wat er in de marshall valvestate 8008 zit???

robbert

Phyrexian
15 mei 2003, 16:47
dat weet ik niet goed hoor.

welke valvestate heb je.
volgens verschilt het nog wel met de poweramp van je valvestate.

just test it.

de poweramp geeft 2x 80 watt. clean.

-robbert-
15 mei 2003, 17:14
ik heb een valvestate 8100 (top) de oude versie dus. De buis word geloof ik alleen gebruikt bij het overdrive-kanaal...

Phyrexian
15 mei 2003, 17:43
Op 2003-05-15 17:14, schreef -robbert-:
ik heb een valvestate 8100 (top) de oude versie dus. De buis word geloof ik alleen gebruikt bij het overdrive-kanaal...


yeah,
die buis is enkel voor de overdrive, misschien zelfs voor de clean.

thuis heb ik zelf de VS65R, da's van de tweede reeks valvestates en daar zit ook één buisje in de preamp.

of die eindtrap nou net hetzelfde is als een 8008 poweramp, dat durf ik niet zeggen, dat moet je eens op harmony central posten of rechstreeks bij marshall vragen. leuke vraag trouwens.

-robbert-
15 mei 2003, 18:01
thanks mate, zal ik doen!