PDA

View Full Version : stratocaster kam trekt omhoog??



walberg
28 december 2010, 17:55
Ik heb een squier stratocaster classics, ik ben nog niet zo ver met gitaarspelen, ik heb de gitaar nu ca 1,5 jaar, heb nog niet zo veel ge oefent. Ik zou vandaag de snaren vervangen, de originele zaten er nog op. Ik zet de nieuwe snaren erop (overigens is het tuner systeem ook niet zo handig, in plaats van een gaatje door de buis zit hier een open gleuf bovenin. Afijn nadat ik alle snaren erin heb gezet (dit zijn 9-42) blijkt dat de Kam? het ding waar de snaren doorheen gaat op de klankkast omhoog te komen? hoe kan dat en wat doe ik verkeerd? ik kan natuurlijk een stuk hout van binnen erin zetten om te voorkomen dat deze gaat kieperen, maar dat lijkt mij niet echt elegant (en kan ik ook nooit meer de vibrato gebruiken) al zal dat laatste nog niet zo erg boeiend zijn.

Mesjoggah
28 december 2010, 18:03
deze set snaren 'trekt' harder aan je tremolo als de vorige, je kunt deze afstellen door het kapje aan de achterkant los te schroeven en de schroeven die je veren aan de body vastzetten in te draaien, je kunt eventueel ook een extra veer plaatsen.

walberg
28 december 2010, 18:38
Oei, kan het zijn dat ik een octaaf te hoog zit? Ik heb net die schroeven nog eens een flink stuk aangetrokken, ik heb een line6 x3 pro en ik draaide van de lage E nog eens een flink end terug en kwam weer op de E

wietse
28 december 2010, 18:44
Oei, kan het zijn dat ik een octaaf te hoog zit? Ik heb net die schroeven nog eens een flink stuk aangetrokken, ik heb een line6 x3 pro en ik draaide van de lage E nog eens een flink end terug en kwam weer op de E
kan maar met de hoge E lukt je dat echt niet, die springt je dan wel om de oren.

rocker_71
28 december 2010, 18:44
Dan staan ze wel heel strak. Check het eens met een online tuner oid. Anders is het niet goed voor je gitaar!

Dat de brug wat omhoog kan komen, is wel normaal.

walberg
28 december 2010, 18:54
Ik ben bang dat ze inderdaad te hoog afgesteld stonden, ik was ook nog niet verder dan de eerste drie zware snaren gekomen, nu klinkt de gitaar al veel beter. Ik ga even de batterijen van mijn Korg stemapparaat opladen, die korg heeft wel octaafaanduiding, ik zie dat op de x3 pro geen octaafaanduiding zitten. Zou zo een standaard losse racktuner nauwkeuriger/uitgebreider zijn?

lollol
28 december 2010, 19:16
Ja, maar minder handig en veel duurder, je kan beter gewoon een tuner-pedaaltje kopen, hoewel die ene die je nu hebt ook goed is denk ik.

vulvasonic
28 december 2010, 19:26
Even over die 'onhandige' gleuven op je tuners, dat is juist enorm handig. Als je goed kijkt zie je dat er in het centrum van die gleuf een gat zit. Dit is wat je moet doen: je knipt de snaar af op ongeveer 10 centimeter ná de tuner en je steekt het uiteinde van de afgeknipte snaar in het gat. Knik de snaar vervolgens door de sleuf (in lengterichting dus) en begin als een idioot te draaien. Eenmaal op stemming trek je nog een aantal keren flink hard aan d nieuwe snaar om de rek er uit te halen en klaar is Kees.

Ik vind ze juist erg fijn, dit type tuner.

mikeyaxeman
28 december 2010, 21:49
Even over die 'onhandige' gleuven op je tuners, dat is juist enorm handig. Als je goed kijkt zie je dat er in het centrum van die gleuf een gat zit. Dit is wat je moet doen: je knipt de snaar af op ongeveer 10 centimeter ná de tuner en je steekt het uiteinde van de afgeknipte snaar in het gat. Knik de snaar vervolgens door de sleuf (in lengterichting dus) en begin als een idioot te draaien. Eenmaal op stemming trek je nog een aantal keren flink hard aan d nieuwe snaar om de rek er uit te halen en klaar is Kees.

Ik vind ze juist erg fijn, dit type tuner.

Idd, ik vind die "vintage" kluson style tuners ook erg fijn.
Een ander voordeel is dat als je zoals Vulvasonic zegt het uiteinde van de snaar in het gaatje steekt dat je dan geen last hebt van scherpe snaar uiteinden.