PDA

View Full Version : Scofield sound?



Vadim
28 december 2010, 16:47
Beste gitaarnetters,

Omdat ik binnenkort een optredentje heb met Scofield repetoire, zoek ik een chorus waarmee ik zijn sound kan creëren. Op internet had ik gelezen dat Scofield zelf een Ibanes CS9 gebruikt, maar omdat ik die 2e hands niet tegenkom en hem nieuw eigenlijk te duur vind, zoek ik naar een alternatief. Hebben jullie misschien suggesties, Boss CE2, CE3, CE5? Ik heb geen idee.

Veel knuffels (alvast), Vadim.

lollol
28 december 2010, 18:14
CS7?

10tekens

Vadim
28 december 2010, 18:28
CS7?

Van Ibanez?

lollol
28 december 2010, 19:26
Eh... ja, met tubescreamers schijnen die ibanezen allemaal ongeveer gelijk te klinken, dus misschien met de chorussen ook:ok:

Tristan
28 december 2010, 22:03
Voor dat valse Scofield vibrato achtige soundje kan je volgens mij wel zo'n Danelectro Chorus uit de nieuwere Cool Cat serie gebruiken.
Of anders misschien de Chorus uit de BYOC range.
De Liquid Chorus of H2O van Visual Sound kan zoiets ook wel.

tomdiedom
28 december 2010, 22:51
ik denk eigenlijk wel elke chorus eerlijk gezegd. In ieder geval met de rate en speed op max op een ce-2 kom je acceptabel in de buurt.

Tristan
28 december 2010, 23:15
Ik ben het niet helemaal met je eens moet ik zeggen, behalve de CE-1 vind ik de meeste Boss chorus pedalen vaak toch wat vlak klinken en sommige pedalen (niet alleen Boss) klinken een beetje zeeziek als je de rate te ver opendraait.

tomdiedom
28 december 2010, 23:35
Ja, eigenlijk heb je wel gelijk, maar voor één optreden met een scofield sound zal eigenlijk elke chorus wel voldoen. Het is niet nodig om 100 + uit te gaan geven toch?

Dirk_Hendrik
29 december 2010, 09:50
Een 2ehands CS9 is binnen een paar weken op te vinden. Beetje geduld en vasthoudendheid. Anders een CSL. Daarna gaan de Ibanez Chorusses steeds verder weg van de CS9.

onrust nv
29 december 2010, 16:06
2e hands Ibanez CS-505 stereo chorus die is echt mooi.

Vadim
29 december 2010, 19:10
Bedankt voor de goede tips.

Ik ga gewoon de 2ehands sites tot het laatste moment afspeuren naar een CS9 en als dat niet lukt ga ik voor een alternatief.

Groeten, Vadim.

tomdiedom
29 december 2010, 19:59
sc-10 is ook niet verkeerd, voor een paar tientjes te scoren.

apekop
30 december 2010, 00:16
Voor dat valse Scofield vibrato achtige soundje kan je volgens mij wel zo'n Danelectro Chorus uit de nieuwere Cool Cat serie gebruiken.

Ik heb zowel de oude CS9 als de Cool Cat gehad.
De CS9 klinkt erg lekker maar snoept wel veel van je toon af helaas.
De Cool Cat vond ik er niet op lijken en vond ik veel te blikkerig klinken.

Misschien een oude EHX Small Clone?

Tristan
30 december 2010, 00:38
Bedoel je die nieuwe donkerblauwe of de oudere lichtblauwe?
Ik weet het niet, er zijn toffere maar de Danelectro vond ik behoorlijk goed klinken en ook veelzijdig omdat 'ie naar mijn idee niet te vlak of te zeeziek klinkt zoals veel andere choruspedalen.
Een oudere Small Clone zou ook wel kunnen, of een oudere reissue, helaas vond ik de nieuwe reissue veel te vlak klinken toen ik 'm laatst testte.

apekop
30 december 2010, 00:45
Ik had een licht groene Cool Cat in zo'n ouderwetse vorm,
zoiets dus:
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.dukeofuke.co.uk/images/cool-cat-s.jpg&imgrefurl=http://www.dukeofuke.co.uk/danelectro-m-117.html&usg=__i_2R78H3VGbA_85gYzlmybxveeg=&h=480&w=400&sz=15&hl=nl&start=0&sig2=ZUyK0hbgD4Pvs-aHJbzAAA&zoom=1&tbnid=cXaLDzNDVP2cxM:&tbnh=160&tbnw=133&ei=8McbTeajIsei8QOR0OGGBw&prev=/images%3Fq%3Dcool%2Bcat%2Bdanelectro%26hl%3Dnl%26c lient%3Dfirefox-a%26hs%3DApl%26sa%3DX%26rls%3Dorg.mozilla:en-US:official%26biw%3D1680%26bih%3D831%26tbs%3Disch: 1%26prmd%3Divns&itbs=1&iact=hc&vpx=582&vpy=64&dur=1463&hovh=246&hovw=205&tx=99&ty=151&oei=8McbTeajIsei8QOR0OGGBw&esq=1&page=1&ndsp=32&ved=1t:429,r:2,s:0

Tristan
30 december 2010, 01:02
Oh, okee, dat is die oude, vond ik toen een leuke chorus maar die snoept inderdaad veel signaal weg, kon er wel leuke vibrato achtige sounds uithalen.
Die nieuwe donkerblauwe is denk ik beter en wat veelzijdiger.

apekop
30 december 2010, 01:20
Ik had het over de Ibanez CS9 die veel van je toon af snoept.

Tristan
30 december 2010, 03:06
Dat begrijp ik, maar dat deed die oudere Danelectro ook, verschrikkelijk zelfs, mijn geluid werd onherkenbaar getransformeerd als ik hem in mijn signaalketen zette (bypass bedoel ik dan).

Wicked Willy
30 december 2010, 09:57
Een bepaalde chorus maakt natuurlijk nog niet dat je een Scofield sound hebt.......

Vadim
30 december 2010, 23:19
Een bepaalde chorus maakt natuurlijk nog niet dat je een Scofield sound hebt.......

Nee, dat snap ik. Maar het is zo'n distinctief iets, dat ik vind dat het bij een Scofield nummer hoort als je hem gaat spelen.

Nielsje
30 december 2010, 23:21
Een oudere Small Clone zou ook wel kunnen, of een oudere reissue, helaas vond ik de nieuwe reissue veel te vlak klinken toen ik 'm laatst testte.

Hm... de 'oude' Small Clone is inderdaad erg lekker. De nieuwere nano nooit gehoord (de smallstone nano wel), maar dat was geen succes.
Ik heb overigens een oude bc9, maar dat is niet zo'n tonesnoepert in de bypass. Heb er wel een buffertje voorstaan ergens.

EuroCinema
31 december 2010, 19:24
Nee, dat snap ik. Maar het is zo'n distinctief iets, dat ik vind dat het bij een Scofield nummer hoort als je hem gaat spelen.
Zelf gebruikt-ie de laatste jaren niet of nauwelijks meer chorus, maar sommige nummers kunnen inderdaad moeilijk zonder!

Dirk_Hendrik
31 december 2010, 19:38
Ik heb overigens een oude bc9, maar dat is niet zo'n tonesnoepert in de bypass. Heb er wel een buffertje voorstaan ergens.

De CS9 en de BC9 snoepen beide evenveel. En wel of geen buffer plaatsen verandert daar niets aan.

Zo relatief is de ervaring van snoepen dus.;)

tnijland
31 december 2010, 23:44
Mooi verhaal, maar de scofield sound draait volgens mij meer om de AS-200/JS-100 ES-335 copy achtige gitaar in samenspel met een VOC AC30 versterker dan om het chorus pedaaltje. Niks pedaaltjes dus. of ben ik nou blond...???

EuroCinema
1 januari 2011, 14:23
Mooi verhaal, maar de scofield sound draait volgens mij meer om de AS-200/JS-100 ES-335 copy achtige gitaar in samenspel met een VOC AC30 versterker dan om het chorus pedaaltje. Niks pedaaltjes dus. of ben ik nou blond...???
Nou, als je platen als a go go en hand jive een beetje kent, weet je dat Scofield destijds de chorus gebruikte zoals een organist een leslie, dat was het kenmerk van z'n sound heel lang. Dat en een Rat. Ik vind zn huidige sound mooier maar goed.

Vadim
1 januari 2011, 20:43
Mooi verhaal, maar de scofield sound draait volgens mij meer om de AS-200/JS-100 ES-335 copy achtige gitaar in samenspel met een VOC AC30 versterker dan om het chorus pedaaltje. Niks pedaaltjes dus. of ben ik nou blond...???

Het is ook niet zo dat ik zijn sound wil kopiëren, maar 1 aspect (die chorus-sound) dus wel. En ik wil dus graag een pedaaltje waar dat een beetje goed mee kan. Alleen kan ik hier in de buurt lang niet alles proberen, dus laat ik me op deze manier informeren, wat trouwens erg goed heeft uitgepakt. Of je blond bent weet ik trouwens niet, vind het overigens wel erg aantrekkelijk :mmmm:

Nielsje
2 januari 2011, 12:10
De CS9 en de BC9 snoepen beide evenveel. En wel of geen buffer plaatsen verandert daar niets aan.

Zo relatief is de ervaring van snoepen dus.;)

Zeker! Ik ben altijd wel enigszins kritisch daaromtrent (een tijd geleden daar een paar dagen mee bezig geweest, alles testen, om vervolgens een aantal echte tone suckers van een dpdt schakeling te voorzien).
En ach, m'n strats zijn toch vel genoeg in het hoog :)

tnijland
2 januari 2011, 12:47
Het is ook niet zo dat ik zijn sound wil kopiëren, maar 1 aspect (die chorus-sound) dus wel. En ik wil dus graag een pedaaltje waar dat een beetje goed mee kan.

Misschien heb ik dan ook nog wel wat settings voor je omdat in mijn G-Major een Scofield preset "Sco-ho" zit dit presies dit effect nabootst. Ik kan de effect settings wel even voor je uitzoeken...

Vadim
2 januari 2011, 18:23
Misschien heb ik dan ook nog wel wat settings voor je omdat in mijn G-Major een Scofield preset "Sco-ho" zit dit presies dit effect nabootst. Ik kan de effect settings wel even voor je uitzoeken...

Bedankt, maar dat is niet nodig hoor. Ik zoek gewoon naar een CS9 en als ik die eenmaal heb, kom ik er zelf wel uit.

Groeten, Vadim.

Vadim
8 januari 2011, 16:48
Nou jongens ik heb de knoop maar doorgehakt. Ik kon de verleiding niet weerstaan en heb een Boss CE5 gekocht. Hij klonk goed icm m'n versterker en gitaar en hij is lekker veelzijdig, onder andere door de equalizer die erop zit. Kan ik leuke dingen mee. Maar allemaal bedankt voor het goede advies.