PDA

View Full Version : [Guitar Pro] Paar vraagjes



roy6644
28 december 2010, 15:08
Ik zit erover na te denken om guitar pro 6 aan te schaffen. Maar ik had even een paar vraagjes.

1. Kan ik guitar pro documenten downloaden van bijvoorbeeld Guus Meeuwis en die openen in het programma?

2. Is het de moeite waard als je een paar maanden gitaar speelt om de software dan aan te schaffen?

3. Ondersteunt de software je bij het leren spelen van nieuwe liedjes?

Alvast bedankt.

D-string
28 december 2010, 15:21
Probeer eerst eens het programma tuxguitar, dit is een gratis variant van guitar pro 6. Het is niet helemaal "the real deal" maar toch een leuk alternatief. Je kan dezelfde bestanden hiermee openen en afspelen, waardoor je een idee zal krijgen van de kwaliteit van de tabs die online te vinden zijn en de mogelijkheden van het afspelen van de tabs.

De tabs die je hiervoor kan gebruiken kom je vaak tegen via google. dit is een voorbeeld (http://www.911tabs.com/tabs/a/anouk/nobodys_wife_tab.htm), als je een link gebruikt waar "guitar pro tab" achter staat zul je op een pagina komen waar je een guitar pro bestand kan downloaden (die dus ook werkt in tuxguitar).

Het kan je zeker helpen met het leren van liedjes, maar het zal je het liedje nooit beter leren dan de aangeboden tab! Je kan de tab afspelen om goed te horen hoe het moet klinken en ook is het mogelijk om het tempo te verlagen waardoor het mogelijk is om mee te spelen als je het nog niet zo snel kan spelen.

MAAR, het beste is natuurlijk om alles op het oor uit te zoeken. Na een paar maanden zal dit lastig zijn, maar wat eerder je ermee begint wat sneller je dit kan.

roy6644
29 december 2010, 18:41
Probeer eerst eens het programma tuxguitar, dit is een gratis variant van guitar pro 6. Het is niet helemaal "the real deal" maar toch een leuk alternatief. Je kan dezelfde bestanden hiermee openen en afspelen, waardoor je een idee zal krijgen van de kwaliteit van de tabs die online te vinden zijn en de mogelijkheden van het afspelen van de tabs.

De tabs die je hiervoor kan gebruiken kom je vaak tegen via google. dit is een voorbeeld (http://www.911tabs.com/tabs/a/anouk/nobodys_wife_tab.htm), als je een link gebruikt waar "guitar pro tab" achter staat zul je op een pagina komen waar je een guitar pro bestand kan downloaden (die dus ook werkt in tuxguitar).

Het kan je zeker helpen met het leren van liedjes, maar het zal je het liedje nooit beter leren dan de aangeboden tab! Je kan de tab afspelen om goed te horen hoe het moet klinken en ook is het mogelijk om het tempo te verlagen waardoor het mogelijk is om mee te spelen als je het nog niet zo snel kan spelen.

MAAR, het beste is natuurlijk om alles op het oor uit te zoeken. Na een paar maanden zal dit lastig zijn, maar wat eerder je ermee begint wat sneller je dit kan.

Oke bedankt voor je uitleg hier heb ik zeker wat aan. Maar met Guitar pro 6 kan ik dan ook als ik mijn semi akoestische gitaar op mijn mac aansluit dat guitar pro hem dan ondersteunt?

whammy67
29 december 2010, 19:01
Ik weet niet wat versie 6 allemaal kan, maar het is een 'midi-gerelateerd' programma. Dit programma is geen software dat gitaren ondersteunt, zodat je muziek kan opnemen ofzo (want dat bedoel je denk ik). Advies is toch om even de tux versie te downloaden om te kijken of dit is wat je wilt.

walberg
30 december 2010, 19:32
Welk programma heb ik dan nodig voor de mac? ik heb een demo opgehaald van gitaarpro 6 maar die opent dus niet. Zag nog ergens een oude 5.3 maar die geeft een foutmelding (iets met firewire maar ik heb een line 6 x3 pro dus dat is geen firewire).

cyntex
31 december 2010, 11:33
Wat je eventueel kan doen is de tab in Guitar Pro/tux guitar exporteren naar midi. En die dan importeren/slepen naar Garageband, daar kun je namelijk wel mee opnemen.

Sultanofswing
31 december 2010, 14:42
Ik zit erover na te denken om guitar pro 6 aan te schaffen. Maar ik had even een paar vraagjes.

1. Kan ik guitar pro documenten downloaden van bijvoorbeeld Guus Meeuwis en die openen in het programma?

2. Is het de moeite waard als je een paar maanden gitaar speelt om de software dan aan te schaffen?

3. Ondersteunt de software je bij het leren spelen van nieuwe liedjes?

Alvast bedankt.

1: http://www.ultimate-guitar.com/search.php?title=guus+meeuwis&page=1&order=myweight&type=500

niet echt..

2: Ik vind het zelfs zo goed dat ik het liefst ook alleen maar guitar pro tabs wil hebben, ik speel nu ook paar maanden en ik kan er niet zonder (niet om echt te overdrijven ofzo, maar sommige bestanden klinken echt zeer goed!)

3; Het ondersteunt mij zeer, je kan snelheid bepalen van bijvoorbeeld een solo en die snelheid kan je dan steeds herhalen en het elke keer versnellen met bijv 5%, je kan geluiden weghalen zoals de solo gitaarist etc om een soort backingtrack geluid te krijgen, maarja natuurlijk verschilt dit per persoon.

mijn conclusie; echt een awesome programma, ik kan er niet zonder.

* je moet wel weten dat guitar pro meer tabs heeft voor de beroemdere liedjes, zoals die van Guns n Roses, Led Zeppelin, Metallica, Pearl Jam etc, maar ze hebben niet echt tabs voor wat beginnende artiesten die niet zo beroemd zijn.. *

roy6644
4 januari 2011, 14:56
1: http://www.ultimate-guitar.com/search.php?title=guus+meeuwis&page=1&order=myweight&type=500

niet echt..

2: Ik vind het zelfs zo goed dat ik het liefst ook alleen maar guitar pro tabs wil hebben, ik speel nu ook paar maanden en ik kan er niet zonder (niet om echt te overdrijven ofzo, maar sommige bestanden klinken echt zeer goed!)

3; Het ondersteunt mij zeer, je kan snelheid bepalen van bijvoorbeeld een solo en die snelheid kan je dan steeds herhalen en het elke keer versnellen met bijv 5%, je kan geluiden weghalen zoals de solo gitaarist etc om een soort backingtrack geluid te krijgen, maarja natuurlijk verschilt dit per persoon.



* je moet wel weten dat guitar pro meer tabs heeft voor de beroemdere liedjes, zoals die van Guns n Roses, Led Zeppelin, Metallica, Pearl Jam etc, maar ze hebben niet echt tabs voor wat beginnende artiesten die niet zo beroemd zijn..mijn conclusie; echt een awesome programma, ik kan er niet zonder. *


Ja ik heb de software gekocht en ik kan ook echt niet zonder. Het helpt je echt bij het spelen. Maar op welke sites download jij al je guitar pro tabs?

Solist
5 januari 2011, 14:54
Ja ik heb de software gekocht en ik kan ook echt niet zonder. Het helpt je echt bij het spelen. Maar op welke sites download jij al je guitar pro tabs?

Moet ik de jeugd nog leren hoe internet werkt?
Zoek eens in de newsgroepen https://www.yabsearch.nl/search/guitar+pro+tab
Diverse verzamelingen tabs voor Guitarpro tot wel 2 Gig aan toe met songs van A-Z

Willem