PDA

View Full Version : Boss ME 25 vs. Line 6 POD 2.0



mtk1984
28 december 2010, 13:26
Hallo allemaal,


Ik ben een beginnend gitarist en ik wil graag een aantal effecten kunnen gebruiken tijdens het spelen. Nu twijfel ik tussen de Boss ME 25 en de Line 6 POD 2.0. De tweede is mij aangeraden door mijn gitaarleraar, de eerste door een collega.

Het voordeel van de Boss ME 25 vind ik op het eerste gezicht het gemak bij het instellen, omdat ik van de opties die ik zie meer hout kan maken dan bij de POD 2.0. Ook het ontbreken van een pedaal bij de POD voelt voor mij nadelig. Verder vind ik het leuk dat de ME 25 bijvoorbeeld kan opnemen en loopen.

Online heb ik echter de nodige moeite met het vinden van instellingen voor de ME 25 als ik bijvoorbeeld instellingen nodig heb voor een nummer van Muse, Guns N Roses of noem een band. Voor de POD heb ik dan weer een heel uitgebreide online bibliotheek gevonden met settings.

Mijn vraag is dus als volgt: welke van de twee apparaten zou ik nu moeten kiezen. Als er een groot kwaliteitsverschil is waar ik niets van weet dan zou dat een doorslaggevende factor kunnen zijn. De Boss ME 25 spreekt me nu meer aan door de extra functionaliteiten, maar de POD is me natuurlijk niet voor niets door mijn leraar aanbevolen en daarvoor heb ik al veel instellingen gevonden.

Ik kijk enorm uit naar jullie antwoorden. Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite in ieder geval!


Groeten,


Mike

Rutger Molenberghs
28 december 2010, 13:57
Je noemt hier twee totaal verschillende dingen op. De ME25 is een multi effect. Die gebruik je meestal in combinatie met een gitaarversterker om effecten toe te voegen. De POD 2.0 daarentegen, is een amp moddeler. Die 'simuleert' verschillende versterkermodellen en heeft ook wat effecten aan boord. De POD gebruik je in combinatie met een eindversterker/hoofdtelefoon/computer/... om een bepaald versterkergeluid te krijgen.

De vraag is dus of je al een versterker hebt en wat je uiteindelijk wil bereiken. Als je effecten wil gebruiken (wat ik opmaak uit je post), dan ben je beter af met een multi effect. Losse effecten zullen meestal wat beter klinken, maar om vertrouwd te raken met effecten is zo'n multi effect ideaal.

Trouwens, die POD 2.0 is ondertussen behoorlijk verouderd. Ondertussen zijn al de XT, X3 en de HD (de recentste lijn) verschenen.

Riky
28 december 2010, 14:03
volledig met Rutger eens.

De pod is leuk voor thuis, maar de ME25 is qua sound en bediening in mijn ogen de betere.

Als je dus puur wil gaan voor effecten > De ME25

Heb je alleen een elektrische gitaar en wil je thuis geluid hebben > de POD

mtk1984
28 december 2010, 14:08
Ik besef me dat het twee verschillende soorten apparaten zijn, waarbij mijn apparatuur natuurlijk ook van belang is. Bij deze plaats ik dat dan ook even, want wellicht helpt dat bij het nemen van een beslissing:

Gitaar:

Epiphone Les Paul Custom Ebony
Fender Squier Affinity Stratocaster

Versterker:

Marshall MG15 Combo

Het idee van de aanstaande aanschaf is dat ik graag nummers wil naspelen van bands en dat het geluid dan ook klinkt zoals die bands het spelen. Daarbij is het een pre als ik gemakkelijk aan instellingen kan komen waarmee ik dat voor elkaar krijg, omdat ik zelf nog niet veel ervaring heb met het zelf "namaken" van deze instellingen.

Is er eigenlijk nog een groot kwaliteitsverschil in geluid tussen de beide genoemde apparaten?

jim__
28 december 2010, 15:25
Dan zou ik toch kijken naar de ME-70. Die kun je gebruiken als effectenbak, en mocht je dat soms willen zit er ook nog een versterkersimulatie in zodat je thuis met koptelefoon kunt spelen. Ook is het inregelen gemakkelijker dan bij de ME-25. Kost iets meer, maar is de meerprijs denk ik wel waard.

De pod 2.0 zou ik inderdaad niet doen. De Pod kun je wel met je voeten bedienen, maar alleen mits het motorisch vermogen van je voeten dermate verfijnd is dat je ook met je voeten een welgespelde liefdesbrief kunt schrijven.

mtk1984
28 december 2010, 15:35
Bedankt voor de tips! De POD heb ik bij deze dan laten varen, en ik ga in eerste instantie voor de ME 25. De ME 70 is me nu nog iets te duur maar wie weet in de toekomst. Eerst ga ik mijn versterker ergens nog eens vervangen voor een Fender buizenversterker, waar ik tegen die tijd ongetwijfeld ook weer hulp bij nodig heb. In ieder geval nogmaals bedankt voor de reacties!

Rutger Molenberghs
29 december 2010, 16:27
Ik heb jaren geleden ook een POD gekocht om zo dicht mogelijk bij het geluid van 'mijn gitaarhelden' te komen. Maar ik had ik die tijd nog niet de basistechniek die bij hun geluid hoorde. Tegen de tijd dat ik die wel had, was ik al over op m'n eigen geluid. Al kan ik mij voorstellen dat anderen die POD geweldig vinden en er goed mee om kunnen gaan.

Ik denk dat je een mooie stap voorwaarts maakt door je versterker te vervangen door een mooi lampenbak die jou ligt. In combinatie met die Epiphone moet daar wel een mooi geluid uit te halen zijn.