PDA

View Full Version : Fretless project bijna klaar



Pöl
12 mei 2003, 22:04
Ziezo, de convertie van een fretted ibanez soundgear SR800 naar een fretloze is gebeurd!

Je verwacht waarschijnlijk dat ik nu ga zeggen da't makkelijk was en mooi gelukt is...

Not a chance

==> ik heb het uitzicht lichtelijk verneukt, het was moeilijk en lastig,
MAAR de klank is wel super, en dat telt voor mij (het uitzicht ook, maar nu even niet :razz:)

Nu de toets nog laten behandelen met een product en wachten op de bestelde flatwounds.

Klinkt lekker jazzy, maar mag er niet teveel op jammen met de roundwounds, slecht voor de toets..

Laterz

bassopotmus
13 mei 2003, 08:55
cool, wat pics? En mischien een verhaaltje waar het fout ging? Leren we er nog iets van?

Bastijn
14 mei 2003, 19:29
ik kon niet wachten, en heb al lopen slappen met me roundwounds terwijl de lak nog niet eens droog was.....:sad::(
nu heb ik een paar lelijke krassen, maar na nog een keer of twee schuren en lakken heb ik nog maar op 1 punt een mankement wat betrefd geluid. Mn hals ziet er van dichtbij niet uit, maar NIKS gaat boven het bespelen van een fretloze bas, met lekkere lage actie, flatwounds, en een dik en warm geluid....:smile::):)

bassopotmus
14 mei 2003, 20:15
Dude..slappen met roundwounds op een onafgelakte fretless?? What were you thinking?
Het is zozo aan te raden flatwounds te kopen op en fretloosje

Pöl
14 mei 2003, 20:24
Op 2003-05-14 19:29, schreef Bastijn:
ik kon niet wachten, en heb al lopen slappen met me roundwounds terwijl de lak nog niet eens droog was.....:sad::(
nu heb ik een paar lelijke krassen, maar na nog een keer of twee schuren en lakken heb ik nog maar op 1 punt een mankement wat betrefd geluid. Mn hals ziet er van dichtbij niet uit, maar NIKS gaat boven het bespelen van een fretloze bas, met lekkere lage actie, flatwounds, en een dik en warm geluid....:smile::):)


Ik zal er wel weer volledig naast zitten, maar wordt het hele slap- en popgeluid niet bepaald door je snaren die tegen je frets aankletteren??
Just my two cents...

Pöl
14 mei 2003, 20:26
Op 2003-05-13 08:55, schreef bassopotmus:
cool, wat pics? En mischien een verhaaltje waar het fout ging? Leren we er nog iets van?


Er ging eigenlijk niets fout hoor, ik ben er gewoon niet al te goed in.. 't geluid is wel ook voor een eerste fretless, dus ik leg er mij bij neer...
Tips voor onhandige mensen die het willen proberen: laat het doen :razz:

Bastijn
14 mei 2003, 21:44
nee dat klopt helemaal (geluid slappen bepaalt door fret-snaar botsing)
hoewel sommige mensen beweren dat fretloos slappen goed klinkt, heb ik er nog geen goed geluid uit weten te krijgen.
bovendien ben ik erg zuinig op mn flatwounds, dus ik hou het bij fingerstyle op mn fretloze Yamaha.

Joghy
16 mei 2003, 13:26
En toch: Pino Palladino slapte in de jaren 80 (bij Paul Young) enorm lekker op zijn fretloze MusicMan Sabre ... maar hij kan zich dan ook dagelijks een vers setje flatwounds permitteren :smile:

Dandelion
16 mei 2003, 16:11
Tja ik zal het wel weer helemaal verkeerd doen maarrrr:

teneerste zijn mijn flatwounds goedkoper dan mijn gewone snaren... (28 euro 4-snaar flawound (fender) , t.o. 53 euro 5 snaar roundwound (DR))

Ten tweede krijg ik inderdaad wel een slapsound uit mijn fretless.

sickpunk
16 mei 2003, 16:29
Op 2003-05-16 16:11, schreef Dandelion:
Tja ik zal het wel weer helemaal verkeerd doen maarrrr:

teneerste zijn mijn flatwounds goedkoper dan mijn gewone snaren... (28 euro 4-snaar flawound (fender) , t.o. 53 euro 5 snaar roundwound (DR))

maybe omdat de 1 5 snaar is en de ander nie?? en het merk??

Clunk
16 mei 2003, 17:51
je kan echt wel slappen op een fretless!
cker wel... eigenlijk net zo goed als op een gefrette, maar men zegt dat het slecht is voor je fretbord..
en tja, mn leraar.. gerard biersteker, die speelt in de les meestal op zn custom piet vissertje, een fretless, en dat slappen gaat er harstikke goed op! :smile: ghehe, je kan er eigenlijk veel meer leuke geluiden uitkrijgen dan met een gefrette, o.a. het opschuiven van harmonics, want dat kan je weer wel op een frettless :smile: fretless is koel :smile:

De Teng
16 mei 2003, 18:56
Opschuiven van harmonics kan je trouwens met een gefrette een beetje. De harmonic opduwen is apart, klinkt best profi.

Bastijn
16 mei 2003, 19:14
misschien zijn mn flatwounds dan wel oud ofzo, ik krijg er echt geen geluid uit. terwijl ik wel heerlijk kan slappen op een gefrette, het ligt dus niet aan mij....

bedankt voor de tip trouwens, "goedkope" flatwounds van fender voor 53 euro, scheelt wel weer 30 euro

Dandelion
16 mei 2003, 20:11
Op 2003-05-16 19:14, schreef Bastijn:
bedankt voor de tip trouwens, "goedkope" flatwounds van fender voor 53 euro, scheelt wel weer 30 euro

28 euro...
Betaal jij 50 euro voor 4 snaren?

Dandelion
16 mei 2003, 20:12
Op 2003-05-16 16:29, schreef sickpunk:
maybe omdat de 1 5 snaar is en de ander nie?? en het merk??

Tja maar om 1 snaar nou 25 euro te laten kosten... :wink:
Ik weet eigenlijk niet of DR nou zoveel beter bekend staat als Fender?

bassopotmus
16 mei 2003, 20:22
Fender staat niet bekend om zijn snaren..daar houd ik het maar op.

BB
16 mei 2003, 20:51
Fender snaren sucken ... 'k heb er ooit gehad en ik heb ze na een week terug er af gehaald.
DR Lo-Riders .105 is the way to go :smile:

bassopotmus
16 mei 2003, 20:56
jah die low riders komen ook op mijn Jazz..mischien extra dik. Maar dat is toch .105?

Dandelion
16 mei 2003, 21:02
ik ben tot nog toe zeer tevreden over de flats van Fender... :smile:

BB
16 mei 2003, 21:32
Op 2003-05-16 20:56, schreef bassopotmus:
jah die low riders komen ook op mijn Jazz..mischien extra dik. Maar dat is toch .105?



http://www.drstrings.com/LoRider1.htm

Pöl
17 mei 2003, 12:04
Op 2003-05-16 20:22, schreef bassopotmus:
Fender staat niet bekend om zijn snaren..daar houd ik het maar op.



Volgens betrekkelijk betrouwbare bron maakt worden Fender snaren gemaakt door d'Addario

Pöl
17 mei 2003, 13:01
Trouwens, aangezien we hier toch allemaal snaarmerken deponeren:
Ik speel op Elixir Nanoweb .100-.045

bassopotmus
17 mei 2003, 13:58
jah als je vet gesponsord erdoor word he POL?
Kan je weinig op andere snaren spelen.....