PDA

View Full Version : Probleem(en) met HT-Dual(s)



Ijselrobo 07
28 december 2010, 09:32
Hey allemaal,,

Gisteren was ik van plan mijn 2e HT-Dual -die nooit gebruikt is en maar stof staat te happen- op MP te zetten, zegt mijn vader dat hij 't apparaatje pas geleden wilden gebruiken toen er een gitarist in de studio was, die een goede OD wilde...
Maar uit die HT-Dual kwam geen geluid...
En ik heb het zelf nog even geprobeerd door hem naast mijn HT-Dual op mijn pedaalboard te zetten, zie ik dat de buis van de 'kapotte' HT-Dual veel beter brandt dan de HT-Dual op mijn pedaalboard...
dus even de problemen op een rij:

De HT-Dual die ik wilde verkopen:
- Er komt geen geluid uit, het maakt niet uit of de alle knopjes vol open staan...
- Er komt alleen geluid uit wanneer er geen kanaal aan staat.
- De buis die je kunt zien, een ECC83 brand erg goed.

De HT-Dual op mijn pedaal board:
- De ECC83 buis brand bijna niet, alleen een beetje aan het stukje waar de buis vast zit.
- Deze HT-Dual maakt wel geluid, op beide kanalen.

Er zit ook nog een 12AX7 buis in een HT-Dual (ja, er zitten dus 2 buizen in).
Maar die 12AX7 zou ik niet van weten waar die zou moeten zitten in de Dual...

Dus mijn vragen:
- Wat is er mis met de HT-Dual die ik wilde verkopen?
- Is er iets mis met de ECC83 Buis van de HT-Dual op mijn pedaalboard?

Grtz.
Ijselrobo 07

speedmusic
28 december 2010, 09:39
ik denk in eerste instantie aan een defecte buis, buizen horen namelijk maar licht te gloeien en niet geheel op te lichten. De buizen even wisselen, kijken of dit de oplossing is.

Dirk_Hendrik
28 december 2010, 12:29
Als je vanuit dat perspectief gaat denken zou ik eerder een defect in de voeding verwachten waardoor de buis met teveel spanning gegloeid wordt.

Dirk_Hendrik
28 december 2010, 12:31
En in een HTdual zit echt maar 1 buis.

Ijselrobo 07
28 december 2010, 12:52
ik denk in eerste instantie aan een defecte buis, buizen horen namelijk maar licht te gloeien en niet geheel op te lichten. De buizen even wisselen, kijken of dit de oplossing is.

Ik zal ze straks eens gaan verwisselen ;)


En in een HTdual zit echt maar 1 buis.

Ik zal even de technishe details van de dual, die in de handleidng staan, overtypen:



Technical Specification
Power: 16V AC
Maximum Current Draw: 0.8A
Controls: Gain 1. Gain 2, Bass, Middle, Treble, ISF, Level 1, Level 2
Valve: ECC83 / 12AX7
Switches: Channel 1 On/Off Switch, Channel 2 On/Off Switch, Power On/Off (Valve Backlight LED)
Jacks: Input, Output, Emulated Output
Input ImpedanceL 1MΩ
Output Impedance: <1KΩ
Dimensions (mm): 160 x 119 x 80
Weight: 1.2kg
AC Adaptor ADA Series supplied
Dus in de handleiding staat dat er twee buizen zijn, een ECC83, en een 12AX7...

Exi
28 december 2010, 13:22
/ = of
:ok:

elmoman
28 december 2010, 13:23
Als ik me niet vergis, bedoelen ze daarmee een ecc83 OF een 12ax7.

speedmusic
28 december 2010, 13:49
En in een HTdual zit echt maar 1 buis.

Per apparaat inderdaad maar één buis de ECC83/12AX7 (europeesche en usa benaming voor dezelfde buis)

Maar hij heeft toch twee van die pedalen? Vandaar mijn voorstel voor het wisselen van de buis van het ene naar het andere pedaal. Zeer makkelijk zelf te doen en je sluit iig iets uit.

maarre ik ben nietig in mijn kennis van pedalen, als iemand het weet is het DH.
(waarom lijkt de opmerking nu sarcastisch, hij is namelijk absoluut niet zo bedoeld, ik kan het even niet anders formuleren)

Dirk_Hendrik
28 december 2010, 13:53
Maar hij heeft toch twee van die pedalen? Vandaar mijn voorstel voor het wisselen van de buis van het ene naar het andere pedaal. Zeer makkelijk zelf te doen en je sluit iig iets uit.


Maar wees voorzichtig. Een Blackstar werkt met hoogspanning die heerlijk geladen blijft als het ding is uitgeplugd. Je zult er niet dood aan gaan maar het doet wel verrot veel pijn.

jim__
28 december 2010, 15:13
Maar wees voorzichtig. Een Blackstar werkt met hoogspanning die heerlijk geladen blijft als het ding is uitgeplugd. Je zult er niet dood aan gaan maar het doet wel verrot veel pijn.
Durf het bijna niet te vragen, maar.... ervaring ermee? :seriousf: Ben gek op pijnlijke verhalen!

Dirk_Hendrik
28 december 2010, 15:25
Niet specifiek in een blackstar maar een paar keer 250+ volt op een vinger (of, meer voorkomend, op de zijkant van je hand) en je wordt voorzichtiger.

Da's dus ook voorzichtiger in het perspectief dat ik er weinig pret meer aan kan beleven als iemand zichzelf onder stroom zet.

MjS
29 december 2010, 16:03
Even over de HT-Dual, zat daar niet gewoon een LEDje om de buis te verlichten? Heb er een tijdje een gehad, meen me dat te herinneren.

knorretje
4 januari 2011, 17:38
en hoe is het afgelopen? al opgelost?
Ik weet dat de de dual van een vriend van me ook zoiets had. ik dacht dat het toen lag in de voeding in het kastje zelf. Die gaf een veel te hoge spanning af waardoor de buisjes stuk gingen.

Ijselrobo 07
6 januari 2011, 07:15
en hoe is het afgelopen? al opgelost?
Ik weet dat de de dual van een vriend van me ook zoiets had. ik dacht dat het toen lag in de voeding in het kastje zelf. Die gaf een veel te hoge spanning af waardoor de buisjes stuk gingen.

ik heb er eigenlijk alleen naar gekeken met mijn vader en niets geks kunnen vinden, maar kun je misschien eens aan die vriend van je vragen, hoe hij dat probleem toen heeft opgelost?
want een andere adapter helpt ook niet.. heb al verschillende geprobeerd.

Dirk_Hendrik
12 januari 2011, 18:41
en hoe is het afgelopen? al opgelost?


Het was een lekke buis. Alle getter (dat zilver bovenin) was weg. Alleen wat witte aanslag over. Aanzetten en naar binnen kijken was al genoeg om die conclusie te trekken. Buis vervangen, probleem weg.