PDA

View Full Version : Prs ce 24



geert1976
28 december 2010, 00:30
Gezien mijn twijfels en gebrek aan kennis het volgende:

Ik heb, zoals een enkeling wel heeft gezien, mijn Gibson RD Custom te ruil aangeboden op MP.

Hoewel ik eigenlijk opensta voor een ruil met een andere Gibson of USA Fender, heeft iemand mij benaderd voor een ruil met een PRS, te weten een PRS CE 24 uit de jaren 90 en met geschroefde hals

deze:

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/DSC04230sdfsdf.jpg

Wat ik eigenlijk wil, is een betrouwbare gitaar voor meerdere stijlen en goede bespeelbaarheid en daarnaast (we blijven Hollanders) wil ik weten of deze PRS qua waarde ongeveer gelijk is met mijn Gibson RD.

Bij de PRS zit een niet-originele koffer en de gitaar verkeerd volgens de eigenaar in een nette conditie, met normale gebruikssporen.

Hoe zijn deze gitaren, bijvoorbeeld qua karakter, geluid, bespeelbaarheid en waarde?

jutter
28 december 2010, 00:35
Geert, de CE24 staan bekend om hum zwabberneckjes. De waarde durf ik niets over te zeggen.

Thyrif
28 december 2010, 00:43
Ik heb er zelf ook een, en qua speelbaarheid vind ik em top! Krijg er ook veel verschillende tonen uit! De 5 way switch is daar best leuk mee (bridgeHB, buitenste twee coils serie, binnenste twee coils serie, binnenste twee coils parallel, nekHB).
De nek is redelijk dun, dus met erg grote handen kan dat misschien vervelend zijn. Maar de hoge frets zijn wel erg goed bereikbaar.

Prijs: normaliter vind je ze tussen de 1300 en 1700 euro tweedehands.
Bouwkwaliteit: erg goed, alleen hebben ze sinds 1995 het model drastisch veranderd wat nek, hiel en bodyhoutsoort. Ik heb een '91 met een dunne nek, mini-hiel en alder body, vanaf 95 is het ietsje dikker (maar nogsteeds dun) een normale hiel en een mahonie body.

Wat karakter betreft zit er dus nog wel verschil tussen de pre-95 en daarna. Mijne (91) is ietsje scheller dan een custom24 bijvoorbeeld, maar nog niet zo twangy als een strat. Toch komt er een beste bak geluid uit.


Hopelijk heb je dr wat aan, succes!

JohnLord
28 december 2010, 00:47
Elke goed afgestelde PRS USA is bijzonder goed bespeelbaar. Houdt het midden tussen LP/strat, sommigen noemen dat karakterloos. Wel degelijk zéér veelzijdig.

geert1976
28 december 2010, 01:01
Geert, de CE24 staan bekend om hum zwabberneckjes. De waarde durf ik niets over te zeggen.

Zwabbernekjes ala de SG bijvoorbeeld?

jutter
28 december 2010, 01:04
Bekijk/test hem maar, inderdaad als een SG. Maar dit is een bolt on en die zijn meestal steviger. Gewoon even uitproberen.

geert1976
28 december 2010, 01:06
Elke goed afgestelde PRS USA is bijzonder goed bespeelbaar. Houdt het midden tussen LP/strat, sommigen noemen dat karakterloos. Wel degelijk zéér veelzijdig.

Tja, dat zou dan weer positief zijn, want ik wil deze gaan gebruiken voor in het bandje waarin ik speel.
Gezien het feit dat we allerhande soorten muziekstijlen spelen is dit voor mij voordelig, zeker omdat deze ook een tremolo heeft

sjaak1990
28 december 2010, 03:10
Veelzijdige gitaren, vind de klank zelf karakterloos, doet mij zelf niks, wel goed gebouwd en fijn spelend als de vorm van de nek je bevalt.
Een prs klinkt als een prs, zou het zelf hifi noemen. Qua klinkt redelijk tussen een strat en LP in De CE is wat helderder dan de CU.
Lijkt erop dat mensen gek zijn van prs of het haten, dus testen is echt aan te raden.

macwilliams
28 december 2010, 06:51
Hij kan dan wel 13-1700€ "waard" zijn maar waarom krijg je bijna nooit geld naar waarde?






Gait, dat ding is om te speien zo lillek!!http://www.game-maker.nl/forums/Smileys/default/kotsen.gif

JTB
28 december 2010, 08:44
Ik vind het ook de lelijkste PRS ooit...

fred dons
28 december 2010, 09:15
zwabbernek op een prs valt wel mee, de nekken zijn van kwartiers gezaagd esdoorn en dat is niet te vergelijken met een sg zwabbernek (op een sg kun je de nek als tremelo gebruiken en dat lukt je een stuk minder op een prs)
dit is niet de mooiste versie maar persoonlijk heb ik liever een CE dan een RD in mijn collectie (en dan met name vanwege de veelzijdigheid en bespeelbaarheid, zo'n RD is over het algemeen loodzwaar)

Hendriks
12 januari 2011, 09:55
Even een bump , weet iemand wat een eind jaren 90 CE22 ongeveer moet opbrengen? Goed onderhouden ,incl. originele case . O'ja wat is de hals dikte?
Dik,dun,medium?

Mijn dank is bij voorbaat al enorm.

Venlonaer
12 januari 2011, 10:31
Zo rond de 1500 euro schat ik. Wel een erg lekker gitaartje:ok:

Dikte hals weet ik niet. Maar ik vind het ene beetje op een 60's les paul lijken.

geert1976
12 januari 2011, 12:55
Mijn PRS CE 24 is van 1991, volledig alder body, maple hals en die is aan de dunne kant, zwabberen van de neck valt reuze mee trouwens

Hendriks
12 januari 2011, 13:28
Mijn PRS CE 24 is van 1991, volledig alder body, maple hals en die is aan de dunne kant, zwabberen van de neck valt reuze mee trouwens
Ik heb begrepen dat de halzen later (eind 90) dikker werden.

geert1976
12 januari 2011, 13:39
Ik heb begrepen dat de halzen later (eind 90) dikker werden.

omslagpunt ligt volgens mij bij 1996-97:ok:

srv-man
12 januari 2011, 21:56
Mijn PRS CE 24 is van 1991, volledig alder body, maple hals en die is aan de dunne kant, zwabberen van de neck valt reuze mee trouwens

De zwabbernecks zaten op de EG-serie en niet op de CE.

De CE werd begin jaren 90 geleverd met alder body (optie: maple top) en maple neck. Halsprofiel was widethin of regular. Heeft dezelfde pu's als de Custom maar klinkt totaal anders door de gebruikte houtsoorten.
De latere CE's kregen een mahoniebody met maple top en klinken meer als de Custom, maar dan met wat meer punch door de geschroefde neck.

Hendriks
13 januari 2011, 10:16
Zo rond de 1500 euro schat ik. Wel een erg lekker gitaartje:ok:

Dikte hals weet ik niet. Maar ik vind het ene beetje op een 60's les paul lijken.

Is 1500 niet wat veel? Het gaat om de CE 22 .Ja ik zit niet echt in de PRS , dus geen idee.

Venlonaer
13 januari 2011, 11:40
volgens mij toch wel? kan er naast zitten hoor! Maar in een goede staat verkerende CE moet toch wel de €1500 halen dunkt mij...gezien de nieuwprijs van rond de €2000.:???:

jze
13 januari 2011, 13:35
Denk dat de prijzen voor de CE over het algemeen wat lager liggen dan voor de customs (met ongeveer dezelfde specs, geen 10 top birds, artist package dat soort zaken). In de huidige markt is € 1500 voor een CE waarschijnlijk wat te hoog. Maar ja, de prijs wordt nog altijd bepaald door wat de koper er voor over heeft. En als je de perfecte CE voor die prijs vind, dan ben je dat bedrag ook weer snel vergeten.

JohnLord
13 januari 2011, 13:38
Juist gezien de nieuwprijs is 1500 te veel vind ik.

Schedel
13 januari 2011, 14:54
Van een PRS krijg ik altijd een warm gevoel in den onderbuik, maar deze kleur??..1500 euries is veel geld, maar dat ben je snel vergeten als je er een hebt, en er vele uren mee maakt en elke keer als je op je fretboard kijkt spontaan weer verliefd word..:lovelove: Volgens mij is hij het wel waard mits door de vorige eigenaar een beetje met liefde behandeld..

Venlonaer
13 januari 2011, 15:14
Van een PRS krijg ik altijd een warm gevoel in den onderbuik, maar deze kleur??..1500 euries is veel geld, maar dat ben je snel vergeten als je er een hebt, en er vele uren mee maakt en elke keer als je op je fretboard kijkt spontaan weer verliefd word..:lovelove: Volgens mij is hij het wel waard mits door de vorige eigenaar een beetje met liefde behandeld..

Dat vind ik een erg mooie omschrijving!:ok:

srv-man
13 januari 2011, 20:56
€ 1500 is echt teveel. Op ebay.de staan ze voor 1100 - 1150.
Ik zou er maximaal 1250-1300 voor geven en dan moet hij echt nog gaaf zijn (en de koffer ook).

jze
13 januari 2011, 22:01
Zijn er wel maar 2 voor die prijs op heel ebay.de. Waarvan er 1 al aardig ge 'relicd' is..

Maar 1300 euro voor een exemplaar in goede staat is wel realistisch.

geert1976
13 januari 2011, 22:05
Voor een CE 24 pre 1995 betaal je inderdaad gemiddeld E 1300,00, soms iets minder.

Het valt mij wel op dat de prijzen van 2e hands PRS gitaren nog redelijk hoog is, als je het vergelijkt met de nieuwprijs, wellicht omdat het aanbod niet zo heel groot is?

Naast uiterlijk vind ik de technische staat eigenlijk nog een tikkeltje belangrijker.

geert1976
14 januari 2011, 01:08
Gekke vraag misschien, maar welke lak zit er op mijn 91er, nitrolak?

Ik heb tevens twijfels of de humbuckers in mijn PRS origineel zijn.

grondplaat is messing, maar ik heb in tegenstelling tot de plaatjes die ik zie op internet op elke humbucker 12 verstelbare pole-pieces die met behulp van een inbus in hoogte te stellen zijn (smells like Dimarzio).

Gitaar klinkt er wel goed op trouwens en de instellingen op de rotary switch kloppen wel.

Wat op deze gitaar overigens uitstekend werkt zijn de tuners en de trem, hij ontstemt niet en de trem werkt soepel en is goed te doceren.

Het "heel from hell" effect heb ik niet.

Ik heb gisteren de frets gecrownd en gepolijst, vlakken was nauwelijks nodig (hele lichte wear ter hoogte van de G en B snaar)
Effe lekker afgesteld (hals stond te hol) en toets geolied.
De toets is gemaakt van erg mooi rosewood en het speelt wel soepel.

De hals is voor mijn doen aan de dunne kant, maar wel behoorlijk comfortabel.
Maandag maar eens vol gas laten gaan in de oefenruimte, dan moet die zich bewijzen.

Zal morgen bij daglicht eens goede foto's schieten.

srv-man
14 januari 2011, 08:44
Volgens mij is het geen nitro-lak.

Elementen leken mij ook al niet origineel (andere pole-pieces). Bij PRS-pu's staat het type op de achterkant vermeld. Normaal gesproken zou die van jou een HFS en een Vintage Bass pu hebben.

Heel from hell geldt effect geldt volgens mij ook niet voor CE, maar alleen voor de gelijmde halzen.

Tuner en trem combi is idd fantastisch op PRS, niet uit stemming te krijgen!

jze
14 januari 2011, 08:50
Moeten jullie me even helpen: wat is het 'heel from hell' effect??

srv-man
14 januari 2011, 09:59
http://www.edroman.com/techarticles/prs_heel.htm

Wel typische Ed Roman taal. Toch ook bij de geschroefde halzen, maar mij heeft het nooit gestoord.

geert1976
14 januari 2011, 12:12
Er wordt wel eens geklaagd op fora dat de pre 1995 PRS gitaren met geschroefde hals, instabiel kunnen worden.

Bijvoorbeeld gekraak van de hals bij tremolo gebruik.
Als remedie wordt gesteld dat je de snaren moet ontspannen om vervolgens eerst de achterste halsschroeven goed aan te draaien en dan de 2 voorste.

Mijn PRS deed het ook en ik dacht eerst aan nieuwe schroeven, maar nadat ik de schroeven had aangedraaid zoals op het PRS forum omschreven, is bij mij het probleem weg.

Wat ik ook geinig vind is dat PRS dezelfde truss rod gebruikt als Gibson:)

Ik ga vanavond eens kijken welke humbuckers er bij mij inzitten.
De gitaar klinkt wel erg goed trouwens, dus geen beklag over de humbuckers, maar ben wel benieuwd welke het zijn

Venlonaer
14 januari 2011, 12:46
bij mij zaten er standaard Dragon pu's is. die klinken vrij goed!

geert1976
14 januari 2011, 12:49
bij mij zaten er standaard Dragon pu's is. die klinken vrij goed!

Zien die er het zelfde uit als bij mijn PRS ?(foto op pag 1)

Thyrif
14 januari 2011, 15:52
bij mij zaten er standaard Dragon pu's is. die klinken vrij goed!

De dragons zitten toch in de 22 modellen? (zowel de CE als CU) En de 24's hebben allemaal HFS treble en Vintage bass?

TimoSomers
14 januari 2011, 16:07
Mooi hoor zo rood!
Keer wat anders dan een 236269464202442268AAAAAAAAAAAflamequilttop

Venlonaer
14 januari 2011, 17:07
De dragons zitten toch in de 22 modellen? (zowel de CE als CU) En de 24's hebben allemaal HFS treble en Vintage bass?

Ohw soory jaah! ik heb ook een CE-22 (klik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2545684&postcount=1))...sorry geert dan kan ik je niet verder helpen. Ook zitten er bij mij kapjes overheen.

geert1976
14 januari 2011, 19:30
Hmmm, maar eens de snaren eraf halen en de onderkant van die humbuckers bekijken:)

jze
15 januari 2011, 07:22
http://www.edroman.com/techarticles/prs_heel.htm

Wel typische Ed Roman taal. Toch ook bij de geschroefde halzen, maar mij heeft het nooit gestoord.

Pff, waar kun je je druk om maken...

Nooit last van gehad.

geert1976
16 januari 2011, 16:20
Bij deze nog een paar pics, hij is nu schoon;)

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3735.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3736.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3737.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3738.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3739.jpg

Wat ik er nu van vind?

Het geluid is prima, niet iel of schreeuwerig, misschien dankzij de Dimarzio Al Di Meola humbuckers.

De hals vind ik iets wat aan de dunne kant voor mijn doen.
Tremolo is prima en de gitaar blijft prima op stemming.

Waar ik mij wel aan irriteer is de rotary switch, je kunt niet zien in welke stand je staat, ik zit eraan te denken om er een chickenhead knop op te zetten, makkelijker schakelen en je kunt beter zien in welke stand je staat.

Morgen dat ding maar eens uitproberen in de oefenruimte:punk: