PDA

View Full Version : Marshall cabinet vondst!



refused199
27 december 2010, 23:22
Hallo,

Vorige week nog net voor de kerst een marshall 1960B cabinet opgepikt. Hij was 300w en dus voorzien van g12-75 speakers. Ik heb hem tijdens de koop niet ingekeken. Maar toen ik dat zojuist ging doen vond ik het volgende.

Ik vroeg me af hoe hij er van binnen uit zou zien toen ik merkte dat me 2 Marshall 1960A kasten met dezelfde soort speakers veel harder gaan! Nou dat is niet gek als je ziet wat er binnen in zat!:seriousf:
http://plaatjesdump.nl/upload/3f63938436dfd17f315bc35e502b100e.jpg
Hij was volgestopt met glaswol!
Blijkbaar had 1 of andere bouwvakker wat spul over ofzo want hij had hem er echt helemaal vol mee gestopt dat je de speakers niet eens kon zien zitten.
Nou dan begint de speurtocht.
En uiteindelijk wordt je nog eens verrast. Want dan vind je uiteindelijk de speakers. Maar deze zijn wel erg vreemd gelabeld.
http://plaatjesdump.nl/upload/a18e10c4ca3ab2afd593b2bb6e646a41.jpg
http://plaatjesdump.nl/upload/ec2104bc5cbffec445fdd18cea90a0e0.jpg
Kent iemand deze labels? weet iemand hoe oud ze ongeveer moeten zijn en kun je me vertellen of ze anders klinken dan de met zwart witte labels voorziene g12-75 speakers?
Verder, dat glaswol. Blijkbaar had dat een groot effect op z'n volume. Zou het verder nog ergens goed voor zijn geweest? hoge tonen oid, en heeft iemand anders hier ervaring mee?

Ik ben benieuwd!:)

HaroldA
27 december 2010, 23:26
Check dit: http://professional.celestion.com/guitar/features/drdecibel/secret_cdcodes.html

refused199
27 december 2010, 23:39
slim..
In m'n opwelling en nieuwsgierigheid de serialcodes totaal vergeten. Maar nu ik op die speaker zelf ga zoeken kan ik 'm echt niet vinden:makeup: ja ik heb t gedubbelchecked, maar zal het morgenochtend met beter daglicht opnieuw even kijken. (het is nou zo donker als wat in me muziekhok met maar 1 spaarlamp..)

HaroldA
27 december 2010, 23:47
slim..
In m'n opwelling en nieuwsgierigheid de serialcodes totaal vergeten. Maar nu ik op die speaker zelf ga zoeken kan ik 'm echt niet vinden:makeup: ja ik heb t gedubbelchecked, maar zal het morgenochtend met beter daglicht opnieuw even kijken. (het is nou zo donker als wat in me muziekhok met maar 1 spaarlamp..)

Waarschijnlijk staat op 1 v/d 4 "poten" van de speaker de code.

Overigens zijn T75's op hun best als ze al lekker oud en flink ingespeeld zijn. Nieuw en stijf vind ik ze verschrikkelijk.

refused199
28 december 2010, 00:01
Okee, ja ik zag wel een lange code staan van 10 combinaties maar dat komt niet overeen met de 2 letters en 2 cijfers code van Celestion.
Ik zal nog wel eens beter gaan zoeken morgen.

Inderdaad, met die 75t's is helemaal niets mis! ik speel nog altijd met alle plezier over 2 1960's!:rockon:
Ben je zelf dit label al eens eerder tegengekomen?

Rinze
28 december 2010, 00:05
Ik had vroeger een London City cab met G12 H's waar niet veel laag uitkwam. Bleek ook helemaal vol te zitten met schuimrubber, een complete matras. Die troep eruit en voila, meer laag :ok:

HaroldA
28 december 2010, 00:19
Ben je zelf dit label al eens eerder tegengekomen?

Volgens mij niet. Ik heb al jaren geen 90's (of later) cabinet in m'n bezit gehad, alleen maar JCM 800 en ouder...

De code die je gezien hebt kan wel eens een combi zijn van type + datum. T3760<datumcode>.

refused199
28 december 2010, 00:24
Aha, nu komen we ergens.
Die code zag ik inderdaad en daar stond enigszins onleesbaar met dit licht iets als 04HAT37607. Morgen kan ik het checken en weten we meer!

grappig dat men op die manier dus de druk een beetje probeerde te dempen van die dingen.

macwilliams
28 december 2010, 07:06
Dat glaswol is toch om het geheel strakker te laten klinken? Zo deed men dat bij huiskamerspeakers iig, dan trilde de klankast wat minder mee.

Wat waren dat toch altijd overpriced, slechtklinkende boxen.

Agent_Smith
28 december 2010, 08:35
Ik gebruik deze zwart-gelabelde-75-watters al vele jaren en bevallen me uitstekend! De mijne zijn dacht ik van begin jaren 80 uit een jcm800 kast.
Later zijn de labels wit geworden.

Misery Signals
28 december 2010, 10:27
In mijn Bogner V30 kast is er ook een dikke laag tegen het achterpaneel geplakt... De kast is er echter niet mee volgestoken...

G12T75's zijn echte "bandspeakers", op zichzelf vind ik ze matig klinken.

MS

tommus42
28 december 2010, 10:45
.....G12T75's zijn echte "bandspeakers", op zichzelf vind ik ze matig klinken.

MS

Mee eens. Het is trouwens opmerkelijk hoe verschillend ze kunnen klinken. Heb 2 op zich identieke 2x12 kasten met in de ene 75T's uit de jaren tachtig en in de andere 2 nieuwere. De voicing is duidelijk identiek, maar de ouden klinken veel beter, zal wel komen van de ingespeeldheid, denk ik.

Thijssie
28 december 2010, 10:56
Dat glaswol is toch om het geheel strakker te laten klinken? Zo deed men dat bij huiskamerspeakers iig, dan trilde de klankast wat minder mee.

Wat waren dat toch altijd overpriced, slechtklinkende boxen.
Hoe kom je daar nou bij?

Iedere Hifi of PA luidspreker heeft isolatie aan de binnenkant. Dat kan "helemaal vol met wol" zijn, tot "een klein korfje om de speaker". En dat heeft niets te maken met de kwaliteit van de luidspreker.

refused199
28 december 2010, 11:05
Maar waarom werd het dan gebruikt? Bij mij dempte dat glaswol het volume erg en volgens Rinze dempt het ook het laag.(heb ik zelf nog niet getest) :dontgeti:

speedmusic
28 december 2010, 11:12
Vulling geeft de kast een (theoretisch) grotere inhoud.

Hier een voorbeeld wat betrekking heeft op subwoofers van: 12vhifi.nl (http://www.12vhifi.nl/subwoofers.html)
Gesloten behuizing moet een netto inhoud van 30L lucht krijgen:
Bij gebruik van synthetische dempingswol mag je de inhoud van kist 1,2x kleiner maken:
30/1,2 = 25L. De woofer ziet het echter nog steeds als 30L !

Voor het gebruik in de auto is het dus handig omdat een subwoofer(speaker) een bepaald formaat kast (liters) nodig heeft.
Door gebruik te maken van demping kun je dus een kleinere kast maken, die weer makkelijker in de auto is te plaatsen.
(zo heb ik dit gedaan met mijn kever, kon ik de subwoofer kast precies achter de bank plaatsen)

Hoe dit opgaat voor speakerkasten tbv gitaarversterkers durf ik niet te zeggen

refused199
28 december 2010, 11:26
Okee, interessant! Weer wat geleerd.
Dat betekent dus hoe groter de kast, plus dempingswol hoe zwaarder het klinkt. Dat zou dus betekenen dat een standaard 1960B kast zwaarder klinkt dan een 1960A (dat kan ik nog volgen). Dat zou ook betekenen dat een 1960B kast met dempingswol zwaarder klinkt dan een kast zonder. Maar dat is tegenstrijdig met de opmerking die Rinze maakt toch?

Dat de t75's echte bandspeakers zijn is inderdaad wel waar. Maar voor mij is dat geen enkel probleem. Ik denk namelijk, en dat geldt voor mij, dat je als gitarist gericht bent op de band. alles klinkt anders in een samenspel en ik denk dat je je daar op af moet stemmen wil je met een band goed geluid krijgen. En dat is voor mij het doel wat ik na streef.

HaroldA
28 december 2010, 11:28
Oja: en T75's klinken alleen maar als je ze niet aankijkt ;) Ideale kandidaten voor de beam blocker?

speedmusic
28 december 2010, 11:36
@refused: Die theorie haal ik er niet uit.

Even terug naar de subwoofer, in de handleiding geeft de fabriek aan hoeveel liter de gesloten kast moet zijn om de subwoofer optimaal te laten presteren.
Maak je de kist te groot of te klein, al dan niet met behulp van dempingswol, dan zou dit volgens mij altijd nadelig voor de prestaties moeten zijn.

Onderstaande casus ben ik niet zeker van ben, maar misschien kan iemand anders hier uitsluitsel over geven:

Laten we zeggen merk A wil een gesloten 2 x12" op de markt brengen maar dan zeer handzaam en draagbaar.
Die 12" speakers hebben een X aantal liters nodig om optimaal te presteren, dit betekend dus een grotere kast.
Met behulp van dempingswol kun je de kast dus kleiner/handzaker maken en de speaker ervaart vanwege het dempingsmateriaal voldoende inhoud.

Thijssie
28 december 2010, 13:02
Vulling geeft de kast een (theoretisch) grotere inhoud.
Dat theoretische verhaal zegt mij dan weer niets.

Bij mijn weten is het ter voorkoming van resonanties in de kast. Je voorkomt er mee dat tonen in de kast gereflecteerd worden en alsnog je oor bereiken.


Hoe dit opgaat voor speakerkasten tbv gitaarversterkers durf ik niet te zeggen
Dat weet ik dan weer wel ;)

Dat gaan natuurlijk ook op voor gitaarcabinets, maar dat is niet (altijd) wenselijk. Een gitaarcabinet is een onderdeel van je instrument met een eigen geluid.
Een "reguliere luidspreker" moet een zo natuurgetrouw mogelijke weergever zijn, dus niets toevoegen of weglaten.
Een gitaarcabinet mag over het algemeen het geluid WEL "kleuren" en dat kan in verschillende gradaties; van een donkere metalsound tot een sinaasappelkist met een krakende luidspreker zijn, het is maar net wat je zelf lekker vind klinken in je eigen setup.

FruscianteFan
28 december 2010, 13:39
Vulling geeft de kast een (theoretisch) grotere inhoud.

Hier een voorbeeld wat betrekking heeft op subwoofers van: 12vhifi.nl (http://www.12vhifi.nl/subwoofers.html)
Gesloten behuizing moet een netto inhoud van 30L lucht krijgen:
Bij gebruik van synthetische dempingswol mag je de inhoud van kist 1,2x kleiner maken:
30/1,2 = 25L. De woofer ziet het echter nog steeds als 30L !

Voor het gebruik in de auto is het dus handig omdat een subwoofer(speaker) een bepaald formaat kast (liters) nodig heeft.
Door gebruik te maken van demping kun je dus een kleinere kast maken, die weer makkelijker in de auto is te plaatsen.
(zo heb ik dit gedaan met mijn kever, kon ik de subwoofer kast precies achter de bank plaatsen)

Hoe dit opgaat voor speakerkasten tbv gitaarversterkers durf ik niet te zeggen
Deze mag je uitleggen. Je zegt namelijk alleen maar dat de het volume kan worden 'verhoogd' met dempingswol, niet hoe dat precies zit. En daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

speedmusic
28 december 2010, 13:51
Volume niet als in Decibel.

Maar

Volume als in inhoud/liters.

Neem een (gesloten) speakerkast van 100 liter.
Vul deze met de juiste dempingswol en je hebt de inhoud/volume van de kast met een factor 1,2 vergroot dus 120 liter.

Voor meer uitleg verwijs ik door naar de link in mijn eerste post in dit topic, in dat artikel kun je onder het kopje demping lezen wat ik bedoel.

FruscianteFan
28 december 2010, 14:13
Volume niet als in Decibel.

Maar

Volume als in inhoud/liters.

Neem een (gesloten) speakerkast van 100 liter.
Vul deze met de juiste dempingswol en je hebt de inhoud/volume van de kast met een factor 1,2 vergroot dus 120 liter.

Voor meer uitleg verwijs ik door naar de link in mijn eerste post in dit topic, in dat artikel kun je onder het kopje demping lezen wat ik bedoel.
Ik had al door dat je het over de inhoud had. In die link zie ik dezelfde toelichting die je zelf al gaf (en nu weer geeft), maar daar word ik niet wijzer van. Ik zou graag willen weten hoe het dan komt dat je met behulp van demping aan hetzelfde volume komt bij minder inhoud.

speedmusic
28 december 2010, 14:36
De theoretische achtergrond? geen idee....die achtergrond interesseert mij niet zoveel.
Weet alleen dat, toen ik dit een jaar of twee gelden heb uitgezocht voor mijzelf, dit door meerdere bronnen is bevestigd en dat is/was voor mij voldoende.
www.12vhifi.nl
www.speaker-en-co.nl
(en nog een paar waar ik de herkomst niet meer van weet.)

Zelf heb ik deze kennis alleen gebruikt om een grotere subwoofer(speaker) in mijn VW Kever te kunnen plaatsen, tot zover mijn kennis van deze materie.

Mocht je echt de achtergrond van die theorie wil weten, misschien dat google het antwoord ergens voor je kan vinden.

Thijssie
28 december 2010, 15:18
Neem een (gesloten) speakerkast van 100 liter.
Vul deze met de juiste dempingswol en je hebt de inhoud/volume van de kast met een factor 1,2 vergroot dus 120 liter.

Voor meer uitleg verwijs ik door naar de link in mijn eerste post in dit topic, in dat artikel kun je onder het kopje demping lezen wat ik bedoel.
Hmmm, ik vind het maar een vreemd verhaal.

Ik heb de pagina doorgelezen en kan geen reden vinden waarom dat zo zou zijn. Dat je de kastoppervlakte aan de binnenkant vergroot, daar kan ik me nog iets bij voorstellen, maar de inhoud? :???:

Het verhaal lijkt meer een soort van samenvatting van "oude techniek", er is nogal wat gebeurd de afgelopen jaren in "luidsprekerland"

Het strookt iig ook zeker niet met mijn eigen ervaringen.

Maar ik heb verder ook geen ervaring met subwoofers voor in de auto.

Mr. Dynamite
28 december 2010, 15:37
Volgens mij heb ik nog niemand gehoord over golven?
Door de kast vol te plempen zul je geen staande of botsende golven meer krijgen. correct me if I'm wrong

Moet je mijn niet gaan vragen wat dat dan voor de sound doet maar de kast zelf zal iig minder gaan resoneren.

schwalbe
28 december 2010, 16:18
Het verhaal over een 'grotere inhoud' van een speakerkast betreft een ander soort dempingswol dan in deze kast zat: engelenhaar-achtig spul.
Het spul dat in deze kast zat verkleint de inhoud alleen maar en kost dus lage tonen. Het dempt bovendien ook de reflectie die via de achterkant dwars door de conus de kast weer uitkomt en kost dus ook volume.

Midwolda
28 december 2010, 17:36
Klok-en-klepel-verhaal?
Iemand heeft ooit gehoord "dempingsmateriaal geeft je kast een 1,2 maal groter volume"
dus die dacht "hah, dat kan dus harder!" en heeft wat spul meegenomen van z'n vakantiebaantje
bij een woningisolatie-bedrijf... ik zie het zomaar gebeuren. :D

refused199
28 december 2010, 19:12
zou goed kunnen. maar het effect was duidelijk minder volume (geluid) en minder bas. heb zojuist de achterkant er weer aan geschroefd om een goed evenredig beeld te krijgen en je hoort inderdaad dat hij harder gaat en zwaarder klinkt zonder wol!

Al met al dus 2 theoriën die bij 2 verschillende materialen horen denk ik. want dit was dus blijkbaar niet de dempingswol waar speedmusic het over had.

Wat de serialnummers betreft.. Ik kom er niet uit. Ik heb ze dus blijkbaar gevonden. 10 of 11 cijferig. Hieronder een foto van 1 van de nummers, maar het is deels onleesbaar. Iemand enig idee wat er zou moeten staan en wat je hieruit kunt afleiden?
http://plaatjesdump.nl/upload/31856ff79538823fba5b49bfc74f25a2.jpg

HaroldA
28 december 2010, 19:39
T3760 is het type, dan blijft er 4HA over?

refused199
28 december 2010, 20:06
Ik denk dat daarvoor een 0 of een 6 heeft moeten staan ofzo. Dan kom ik met je eerder gestuurde link op januari 1998. Maar dat is gek want ik dacht dat rond die tijd alle t75 speakers uitgerust werden met witte labels en dat is tegenstrijdig met eerder door Agent_Smith aangegeven jaartal van begin jaren 80.

HaroldA
28 december 2010, 20:13
Oude t75's hebben dezelfde labels als de g12-65s. Wat voor plaatje zit er op je cab? Hij is stereo dus in ieder geval 90's+.

Agent_Smith
28 december 2010, 21:06
Ik denk dat daarvoor een 0 of een 6 heeft moeten staan ofzo. Dan kom ik met je eerder gestuurde link op januari 1998. Maar dat is gek want ik dacht dat rond die tijd alle t75 speakers uitgerust werden met witte labels en dat is tegenstrijdig met eerder door Agent_Smith aangegeven jaartal van begin jaren 80.

Ik heb de speakers hier voorlopig niet in de buurt om de date codes te checken, dus pin me er niet op vast ;-)

refused199
28 december 2010, 22:22
Agent_Smith,
Doe ik niet;) het doet er verder ook niet zo toe hoe oud de speakers precies zijn. Ik vind ze goed klinken daar gaat het uiteindelijk om, maar omdat ik het label niet kende vroeg ik me af wat de achtergrond ervan was. Als je nog eens bij de speakers kan ben ik erg benieuwd naar een serialnumber.

Harold,
Op de voorkant zit gewoon dat standaard jcm900 plaatje met in het klein LEAD 1960 er onder.
Aan de achterkant zit inderdaad die standaard stereo plaat van marshall.
Zegt dit iets?

macwilliams
28 december 2010, 22:42
Als er op je aansluitplaat een barcode is geplakt dan zijn de eerste twee cyfers het bouwjaar van het cabinet.

refused199
29 december 2010, 19:57
Helaas was die niet aanwezig, om het wat makkelijker te maken......;)

HaroldA
29 december 2010, 21:29
Ik zet m'n geld op 1998 gezien de code op de speakers en het JCM900 plaatje (= 90's, JCM800 = 80's).

refused199
30 december 2010, 19:02
Ja dat weet ik wel, maar heb het vermoeden dat de speakers ouder zijn dan de jcm900 kast zelf en ooit gewoon hierin geplaatst zijn. Ik dacht namelijk dat alle jaren 90 g12-t75's voorzien waren van die witte logo's met zo'n zwarte hoek (zoals ook in m'n andere 2 jcm900 kasten).
Ook is bij 1 van de speakers een deel van het metaal voorzien van een laagje corrosie. Ik kan me niet voorstellen dat dit gebeuren kan als ze standaard in de kast hebben gezeten. Daarbij lijkt me vrij waarschijnlijk gezien er wel meer met die kast geprutst is als je dat glaswol ziet.:seriousf:
Of het waar is durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maarja uitendelijk doet het er toch niet zoveel toe en gaat hett om 't geluid van de kast, en dat zit wel goed!:)