PDA

View Full Version : Fingerstyle Snaren



VanDiekum
27 december 2010, 21:56
Beste Tokkelaars,

Ik heb een beetje een vraag waar ik zelf niet goed over kan beslissen.
Zijn steel folk strings nu beter voor vingerstyle of kan ik beter gewoon de standaard Phosphor Bronze snaren nemen?

Groeten

Eko
28 december 2010, 16:51
Goede snaarkeuze hangt af van het materiaal van je gitaar. Ook van je smaak uiteraard.
Veel wisselen en uitproberen dus.

LaurentB
28 december 2010, 17:06
Beste Tokkelaars,

Ik heb een beetje een vraag waar ik zelf niet goed over kan beslissen.
Zijn steel folk strings nu beter voor vingerstyle of kan ik beter gewoon de standaard Phosphor Bronze snaren nemen?

Groeten

Ik vind de term 'vingerstyle' in combinatie met je onderschrift wel grappig.

Laser
28 december 2010, 17:46
Goede snaarkeuze hangt af van het materiaal van je gitaar. Ook van je smaak uiteraard.
Veel wisselen en uitproberen dus.

Helemaal mee eens.
Eenmaal je de juiste combinatie van klankbeeld ( = combo gitaar zelf en de snaren) gevonden hebt kan je de dikte van de snaren ook nog gaan uittesten over wat lekker speelt.

Snaren juist kiezen hangt van zeer veel factoren af.
Onder andere:
- welke snaardikte vind je in fingerstyle lekker om op te spelen? Welke snaardikte speelt nog makkelijk genoeg zonder aan klank in te boeten?
- eenmaal je dat weet: stel dan je gitaar af zodat de actie zo laag mogelijk staat zonder problematisch laag te worden (fret buzz en dergelijke). Een beetje gitaartechnicus helpt je daarmee.
- dan volgt: welke snaren produceren net dat geluid dat je telkens weer zin geeft om te spelen. Welke klank hoor jij zelf het liefst. Dat gaat gepaard met het kopen van veel sets, ze enige tijd bespelen, noteren of je ze goed vind of niet en zo mogelijk wat je er net goed aan vind ( voelt niet goed aan, voelt stroef aan, speelt vlot, ... of bas te dof, bas goed doorklinkend, middenklanken in balans met hoog en bas of net niet, hoge klanken schel, hoge klanken vol en rond, ... veel overtonen of net niet, ...). Hopelijk kom je tot één bepaald merk en type uit dat je tevreden stelt. Blijf daar dan bij.

Niets sluit uit da je ooit toch een overstap maakt. Maar dat ontwikkelt samen met je spel en je voorkeuren.
En elke gitaar is anders, heeft andere snaren nodig.

Proberen maar, en spelen!

VanDiekum
1 januari 2011, 13:39
Ik ben in het bezit van dit instrument : http://www.souman.nl/gitaren/western-gitaren/blueridge-br-163/

Na vele akoestische gitaren te hebben geprobeerd kwam ik steeds bij een triple 0 model, maar naar lang spelen ik speel voornamelijk fingerstyle zoek ik toch meer de mix tussen steel en klassieke gitaar nylon strings.
Op een rommelmarkt kwam ik dit setje snaren tegen : http://www.zzounds.com/item--MRTM130 en heb ze gekocht.
Spelen deze snaren nu ook lichter dan een de reguliere steel string snaren van phosphor en bronze?

Nou ben ik naar lang zoeken er ook over eens dat ik toch naast me beenen kam en brug die er al standaard op zitten ook me brugpennen vervang door een beenen versie.
Ik ben echt op zoek naar die warme sound die in de buurt komt van een klassieke gitaar maar met de dunnen hals van een western en goeie sustain

Lijkt jullie dit een goede keuze of kan ik het beter bij steelstrings houden zoals een soortgelijke als : http://www.rockpalace.com/product/Martin-Strings-MEC12-Claptons-Choice-Phosphor-Bronze-Light je hoeft niet aan te komen met Elixer snaren die heb ik er al op gehad en ik vond het 3 x niks de martin snaren bevallen me tot nu toe best , maar misschien is het ook zoals bovengenoemde een kwestie van smaak.

Is het wel aan te raden om die Silk en Steel snaren erop te zetten aangezien het wel lichtere snaren zijn zou het nadelige gevolgen hebben voor de gitaar omdat de spanning van de snaren iets minder is ten opzichte van normale steel string snaren ?

Alvast bedankt voor de reactie en aardig dat jullie de tijd ervoor nemen
Groeten

LaurentB
1 januari 2011, 14:17
Iets anders waar je aan kunt denken is of je met of zonder nagels speelt. Dat laatste klinkt op stalen snaren ook mooi.

petertaylor
1 januari 2011, 16:34
Ik zou ook eens de Martin FX snaren proberen. Zoek ze maar eens op en lees de folder op de Martin website dan begrijp je wel waarom.

freekick
1 januari 2011, 17:13
Ik heb ook wel silk & steel gebruikt.
Speelt volgens mij wel lichter.
Je verliest wel veel helderheid en ook volume.

Ik gebruik nu Martin FX vanwege de soepelheid.
Merkwaardigerwijs merk ik niets van die souplesse als
de snaren er vers op zitten. Na een tijdje spelen wel.

Eigenlijk bevalt Tomastik mij het beste maar die zijn wel veel duurder.