PDA

View Full Version : Grote revisie gitaar, graag advies!!



BobvanKempen
27 december 2010, 21:45
Hallo Iedereen,

Sinds 2 maanden ben ik de trotse eigenaar van een Martin DX1 Tawny Satinwood en hoewel het net te vergelijken is met mijn andere Martin is het een heerlijke gitaar en de bespeelbaarheid is wat mij betreft wel wat je van een Martin verwacht (geluid is ook vele malen beter dan de gemiddelde gitaar in die prijsklasse) echter zit ik met een paar kleine dingen die mij dan toch tegenstaan.

Het eerste, de gitaar is niet voorzien van een high gloss laklaag en het tweede, er zit geen element in. Nou wil ik dat gaan laten doen echter hebben jullie misschien ideeen over wat een goed systeem is om in te laten bouwen zonder dat er een voorverterkertje in de gitaar ingebouwd moet worden (het liefst wil ik iets waarbij de volume schakelaar in het klankgat zit) en heeft hier iemand een idee wat het gaat kosten om de gitaar professioneel te laten lakken in high gloss?

Alvast bedankt voor jullie input!!

Harald
27 december 2010, 21:53
Houd er rekening mee dat je gitaar waarschijnlijk heel anders gaat klinken als je ze anders laat lakken. Satin finish is toch behoorlijk anders dan high gloss.

LR Baggs M1 zou een optie kunnen zijn qua pickup, of bv. een AER systeem met piezo en microfoon. Fishmann Rare Earth al dan niet met microfoon, alleen een piezo... en preamp is vaak ook in een outboard versie te krijgen. Qua versterking zijn er zoveel opties, bepalend is eerder welk geluid je zoekt. Ik vermoed zelfs dat de invloed van een preamp die in de zijkant van je gitaar komt te zitten op de akoestische klank wel eens minder zou kunnen zijn dan die van de nieuwe laklaag die je op de gitaar wil loslaten.

BobvanKempen
27 december 2010, 22:08
Thanx voor deze input, ik weet dat het geluid iets zal veranderen maar ik gezien alle duurdere versie's van een Martin High gloss zijn koop ik een beetje dat het vooral het geluid ten goede zal komen. Voor de rest ga ik er ook een benen topkam en goede brug op laten zetten, end pins vervangen door goede dus het geluid zal dan toch wel veranderen echter ga ik er vanuit dat hij een stuk evenwichtiger wordt en iig een stuk resonanter. Met een beetje geluk gaat hij als een echte Martin klinken. Heeft iemand hier overigens ervaring mee?

northernlake
27 december 2010, 22:57
Een DXM is gemaakt van HPL (High Pressure Laminate) met een 'houtmotief' in de finish. Het is voor wat het is een prima gitaar en ze klinken uitstekend, maar het is niet de moeite om te refinishen in nitro. Kost je waarschijnlijk net zoveel als 'ie waard is.

chefdaniel
28 december 2010, 00:39
blikje commandant een oud Tshirt en veel geduld (rub in rub out of zo iets als in karatekid) en glanzen gaat ie

succes, dan

Little Jay
28 december 2010, 11:25
blikje commandant een oud Tshirt en veel geduld (rub in rub out of zo iets als in karatekid) en glanzen gaat ie

succes, dan

Inderdaad, niks overlakken, gewoon polijsten! (Wellicht eerst even schuren met grid 1000 of zo?). Is met mijn Gibson ES-333 ook gedaan, ziet er uit als in de fabriek gedaan, daarvoor hoef je echt niet naar een bouwer/reparateur. Laklaag wordt daarvan ook een (minimaal) beetje dunner, dus zou in theorie de resonantie ook ten goede moeten komen.

Eko
28 december 2010, 16:40
Gaat meer kosten bij elkaar dan er ooit uit gehaald kan worden bij een verkoop. De waarde kan zelfs compleet instorten omdat niemand het echt meer vertrouwd.
Een HPL blijft een triplex gitaar met een dure naam. Excuser les mots.
Een gitaarfabriek spuit een gitaar , met nitrolak , in hele dunne lagen. Niet veel spuiters kunnen dat. Tussen het lakken door moet de gitaar stofvrij blijven. Met het ontvetten en afwerken er bij zal het een paar honderd euries worden.
Electronica is smaakafhankelijk en hangt ook van de toepassing af. Speel je fingerpicking of ben je een zware strummer. Soloartiest of bandlid. Meer van dat soort zaken.
Taylor kan een Expressionsystem inbouwen in je eigen gitaar. Ex verzendkosten al 500+.
LR Bags heeft een actief en passief systeem ( de M1) kijk eens op Youtube. Die inbouw staat ook op youtube en is zelf te doen. Laten inbouwen kost geld.
Alle systemen met een microfoon zijn gevoelig voor rondzingen en dus voor een liveband minder interessant.

freddy
28 december 2010, 19:59
Ik zeg hetzelfde als hier boven al gezegd is gewoon zelf polijsten werkt fantastisch.Wat je inbouw betreft denk ook eens aan een fishman matrix infinity kan door elke gitaarbouwer snel ingebouwd worden volume regeling in
het klankgat geen gaten in je gitaar en goed geluid, ik heb het in mijn Taylor zitten omdat ik het beter vond dan het ES systeem.Als je toch bij een vakman bent laat dan de gitaar ook netjes afstellen dat is wellicht het belangrijkste van allemaal.

BobvanKempen
28 december 2010, 23:54
Iedereen bedankt voor de input. Het lakken gaat hem idd niet worden dus ik ga gewoon voor een goede afstelling, nieuwe topkam, nieuwe brug, en nieuwe bridge pins. Kijken of dat het geluid wat meer "Martin" maakt maar goed ... eerlijk is eerlijk het blijft een triplex gitaar waar je ook geen topprestatie van mag verwachten. Mocht iemand het intressant vinden kan ik opnamens van het geluid voor en na maken zodat je het eventuele verschil in geluid kan horen.

Little Jay
29 december 2010, 09:52
Mocht iemand het intressant vinden kan ik opnamens van het geluid voor en na maken zodat je het eventuele verschil in geluid kan horen.

Dat is altijd een leuk experiment toch? Doen!

Flipkoos
29 december 2010, 10:41
Grappig, bij mijn Ovation heb ik de dikke laklaag er juist af laten halen en voorzien van een veel dunnere, matte finish. En het kan aan mij liggen, maar hij/zij heeft meer volume en een warmere klank gekregen. Een matte finish heeft juist wel iets natuurlijks en eerlijks vind ik.