PDA

View Full Version : van 6 naar 5 - Baja



Morio66
27 december 2010, 21:08
Heb de low E van mijn Baja gehaald.. Heb nog een tele en speel meestal Stones (open G) op de Baja...
Nu heb ik het idee dat de boel wat ontstemt...
Had de lage E er weer opgehad en vandaag weer eraf..

Iemand?

The Unforgiven
27 december 2010, 21:10
De krachten die op de hals staan veranderen hierdoor iets, daardoor kan de gitaar sneller ontstemmen.

Morio66
27 december 2010, 21:14
okay, maar kan geen kwaad begrijp ik...

Nobler
28 december 2010, 13:09
Ik begrijp dat je vraagt of dit kwaad kan? Dat zal moeten blijken. Ik heb het zelf nooit gedaan, maar ik kan mij voorstellen dat als je de lage E er lang van af laat dat langzamerhand de hals gaat torderen, maar als je dat zeker wilt weten zul je het een gitaarbouwer moeten vragen.

Als je in open G speelt, waarom dan de lage E niet twee tonen hoger gestemd naar G?

muziekschuur
28 december 2010, 13:10
Heeft ie een tremolo?

Flipkoos
28 december 2010, 13:46
.

Als je in open G speelt, waarom dan de lage E niet twee tonen hoger gestemd naar G?

Ik zou zeggen een toon lager, naar D, dan heb je de dominant.

Morio66
28 december 2010, 19:37
Helemaal juist... E naar D...
Maar je krijgt Keith er pas uit als je die E er af haalt..
Torderen lijkt mij wel heel heftig.. maar ben benieuwd naar verdere meningen.

Duhsjaak
29 december 2010, 09:52
Hi
De stemming (open G of Keef, naar Keef Richard(s)) heeft absoluut geen enkel risico voor je gitaar.
Kijk ook eens elders op dit forum (Ik meen onder: Wie heeft de blues - Speeltechniek & theorie), waar ik nog 10 andere alternatieve stemmingen heb uitgelegd.
Zelfs de Nashville stemming, waar je je drie laagste snaren door drie dunnere vervangt die je een octaaf hoger stemt dan standaard, kun je zonder teveel risico's proberen. Let s.v.p. op een paar dingen dingen:
- het kan een paar dagen duren voor het hout zich heeft gezet
- zet dus niet telkens snaren erbij of haal ze er niet steeds af want dan krijgt je gitaar die tijd niet
- heb je een flaoting bridge/zwevende brug, stel die dan op nieuw in
- blokkeren tijdens je periode van experimenteren kan ook
- stop niet het gaatje van het mechaniek van de laagste E dicht zoals Keef doet
- dan kun je alleen nog maar met boren de zaak herstellen
- en dan kun je je sigaretje nergens kwijt (zeg dus nooit dat die ouwe knakkers alles zo goed weten)
- zou kunnen zijn dat je je actie even iets moet bijstellen (brug ietsje omhoog) om fretbuzz te voorkomen

Ik speel geen standaard stemming. Ik speel uitsluitend volgens alternatieve stemmingen en er zijn er zeker een stuk of dertien die je zonder problemen veertig jaar op je gitaar kunt hebben staan. Of langer. Maar veertig jaar staat achter mij. Acoustisch en ik hoor niets splijten of scheuren.

Veel plezier!!!
Groet, Gus

Blijkt te zijn:
Blues, who's got blues onder Speeltechnieken & Theorie